HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rätt däcktryck?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2022/04/10 :  09:00:19  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Med risk för att starta hififorums längsta tråd, here we go: har märkt i samband med däckbyten/hjulskiften att verkstäderna gärna trycker i 2,8-3,0 bar i mina 235/45 17 tum, trots att biltillverkaren rekommenderar 2,3 för den dimensionen. Vem har rätt? Gissar att det hårdare trycket innebär att bilens stötdämpare får jobba mer och därmed slits, men samtidigt verkar en del mena att breda lågprofilade däck behöver tryck i den nivån för att inte slitas ojämnt, typfallet är att mitten slits mer eftersom centrifugalkraften driver mitten av däcket ut från centrum, så att däckets mönsterdel får en konvex form. Har googlat en del men mest stött på ett "religionskrig" Om någon VET något, bidra gärna med argument och länkar. Tack på förhand!

Tremolo junkie!

Perfector
Member

474 Posts

Posted - 2022/04/10 :  09:29:54  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Mitt eget recept på mina vinterdäck som är 205/50/16 är 2.5 Bar
Sommardäcken 225/45/17 ska ha 2.7 Bar, allt enligt data på däcken.
Så 2.8 Bar på dina dimensioner är vettigt.
Och moderna däck sväller inte med högre rotation så som äldre däck gjorde.
Om du kör som folk med dina sommardäck så kan du gott ha 2.8 Bar.
Ett annat sätt är att kolla hur mycket däcket sjunker ihop när du står på plan mark
Det ska inte blir en platt bulle som ligger närmast vägen utan en rak profil.
Normalt är att ju lägre profil du har desto högre tryck bör du ha för att inte få genomslag mot fälgen.
När jag körde gaffeltruck på 70-talet la vi i 10 Bar för att däcken skulle behålla formen vid maxlast, och det var 12" Däck på den.

"Clarity by Choise"

Edited by - Perfector on 2022/04/10 09:30:20
Go to Top of Page

MatsE
Member

620 Posts

Posted - 2022/04/10 :  09:43:48  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Biltillverkaren rekommenderar nog däcktrycket efter det standarddäck som följer med.
På däck brukar det stå, har jag läst , vilket tryck som skall vara för just det däcket.
Jag skulle gå på vad som står på däcket. Sedan får du se om du tycker att bilens köregenskaper blir bättre eller sämre. Kolla däckens slitning efter du kört ett tag.
Finns nog ingen länk som talar om sanningen. Det är bara att gå in
i ett Facebookforum och ställa en fråga vad som är bäst och du blir
inte klokare av det.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/10 :  17:54:36  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
alpinist
Med risk för att starta hififorums längsta tråd, here we go: har märkt i samband med däckbyten/hjulskiften att verkstäderna gärna trycker i 2,8-3,0 bar i mina 235/45 17 tum, trots att biltillverkaren rekommenderar 2,3 för den dimensionen. Vem har rätt? Gissar att det hårdare trycket innebär att bilens stötdämpare får jobba mer och därmed slits, men samtidigt verkar en del mena att breda lågprofilade däck behöver tryck i den nivån för att inte slitas ojämnt, typfallet är att mitten slits mer eftersom centrifugalkraften driver mitten av däcket ut från centrum, så att däckets mönsterdel får en konvex form. Har googlat en del men mest stött på ett "religionskrig" Om någon VET något, bidra gärna med argument och länkar. Tack på förhand!

Man får nog först skilja på biltillverkare och däck/fälg-återförsäljare.

Man brukar öka trycket för t.ex. dels minskad risk för genomslag vid låg profilhöjd och minskad bränsleförbrukning, samt anpassning mot gummiblandningen i däcken mm.

Fråga experterna på däckverkstaden vad det skall vara för tryck i däcken, och litar du inte på däckgubben så köper du garanterat dina däck på fel ställe.

Edited by - Passerati on 2022/04/10 17:55:07
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2022/04/10 :  19:18:52  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
@Passerati Jo jag skiljer på dem, det är ju därför jag märkt att de rekommenderar olika. Men du menar att fordonstillverkarens rekommendation, för just min dimension, behöver man inte bry sig om?
Kollade just i instruktionsboken och där står godkända däcktryck ovanför tabellen. Det skulle ju kunna vara så att det är minimitrycket? Och att allt ovanför det får vara på däcktillverkarens rekommendation?
Fast å andra sidan så rekommenderar Michelin att man följer fordonstillverkarens lufttrycksrekommendationer.https://www.michelin.se/auto/tips-och-rad/dacktryck-for-bilar
Fast däckverkstan tryckte i 3,0 som sagt.

För att summera: jag vill ha ett däcktryck som ger jämnt slitage på däcket och maximerar däckets livslängd.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Perfector
Member

474 Posts

Posted - 2022/04/10 :  19:22:25  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det lägre är nog avsett för normal körning och det högre för större last, i alla fall tycker jag mig minnas att det är så.
Men jag kan vara ute och cykla åxå

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

iMac
Member

473 Posts

Posted - 2022/04/10 :  20:26:09  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
SAAB 9-3 har bra info om däcktryck i manualen.

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2022/04/10 :  21:43:53  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
quote:
alpinist
Höj trycket något och gasa resp bromsa ngt mindre dvs kör mjukare så håller däcken längre än på racerbanan.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2022/04/12 :  09:39:51  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
@iMac
Jo, har en liknande tabell i min manual med.
Ser en skillnad dock, i din tabell står det lägsta.
Jag har alltid tolkat tabelltrycken som det optimala med tanke
på bilens köregenskaper, bromssträcka, stötdämpning etc.

Har också högre Eko-värden i min tabell, men frågan
är om man får sämre däckekonomi om man väljer tryck för bättre
bränsleekonomi? Dvs att däcken slits ojämnt med det högre trycket och
måste bytas oftare?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Perfector
Member

474 Posts

Posted - 2022/04/12 :  10:53:49  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Jag har för mig att det är normal och extra för tunga laster som anges.
Kolla hur däcket ligger mot vägen, är det en bulle mot vägen är trycket för lågt.
Det ska så vitt jag minns vara en slät däckssida man ser ner till anliggningen mot vägen.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2022/04/12 :  14:40:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nja, lite brukar däcken sjunka ihop om man tittar rakt ovanifrån, men hur mycket det syns beror ju även på profil och däcktyp. Pumpar man upp dem rejält så minskar man kontaktytan med asfalten och börjar slita mer på mitten. Omvänt brukar nöta ut kanterna.

Bilia har en lite drastisk bild på vad som händer:
https://www2.bilia.se/dack/lufttryck/

Jag skulle säga att man ofta kan lägga sig lite över tillverkarens olastade "komforttryck", men inte för mycket. Det är ju i princip vad SAAB säger ovan också, vilket också kan göra att man i bästa fall minskar det slitage en del bilar har en tendens att ha på kanterna på framhjulen. Lite får man ju känna efter hur bilen känns också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2022/04/12 :  16:21:40  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
@ztenlund
Ja Bilias sammanställning matchar vad jag alltid trott.

Därför min förvåning över att däckfirmorna gärna trycker i 2,8-3,0.
De borde ju veta vilket tryck som är bäst för däcket, men frågan
är ändå om inte kontaktytan blir mindre (bromssträckan längre....) och risken ökar för att däcket slits ojämnt?

Eller är det lite speciellt med låga, breda däck (235/45) som gör att Bilias figurer inte stämmer?

Och som jag skrev tidigare: Michelin rekommenderar att man följer biltillverkarens rekommenderade tryck, så frågan är varför inte däckfirmorna gör det?


Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2022/04/18 :  20:43:39  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Rätt däcktryck är besvärligt och finns inget enkelt svar. Men min erfarenhet liknar din med att däckfirmorna gärna drar i 3kg och det är ett däcktryck som aldrig har fungerat för mig.
Jag kör på lite olika däcktryck beroende på bil, däckstomme och användningsområde.

Som exempel, på två av mina bilar har jag samma dimension på bakaxel. Den ena bilen kör jag ett kalltryck på 2,2 kg och den andra kör jag 2,6 kg.
Svårt att hitta en bra balans mellan maximalt grepp, bränsleförbrukning samt komfort. 2,5 kg brukar vara en bra utgångspunkt och sedan får man jobba sig fram därifrån mot ett läge där man tycker bilen passar ditt körsätt.

När jag började känna på det här med däcktryck så körde jag först på ett överdrivet högt tryck för att sedan plocka ner det till ett väldigt lågt tryck. På det sättet fick jag lite känsla för hur min bil uppför sig med fel tryck åt båda håll.
Men det är kanske lite extremt och onödigt. :)


- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2022/04/26 :  16:22:15  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Tack Audionet för bra synpunkter!

Hittade en diskussion på nätet som kanske tillför en del:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/fel-problem-och-gor-det-sjalv/fel-luftryck-i-dacken

Tremolo junkie!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000