HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Rätt däcktryck?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
alpinist Posted - 2022/04/10 : 09:00:19
Med risk för att starta hififorums längsta tråd, here we go: har märkt i samband med däckbyten/hjulskiften att verkstäderna gärna trycker i 2,8-3,0 bar i mina 235/45 17 tum, trots att biltillverkaren rekommenderar 2,3 för den dimensionen. Vem har rätt? Gissar att det hårdare trycket innebär att bilens stötdämpare får jobba mer och därmed slits, men samtidigt verkar en del mena att breda lågprofilade däck behöver tryck i den nivån för att inte slitas ojämnt, typfallet är att mitten slits mer eftersom centrifugalkraften driver mitten av däcket ut från centrum, så att däckets mönsterdel får en konvex form. Har googlat en del men mest stött på ett "religionskrig" Om någon VET något, bidra gärna med argument och länkar. Tack på förhand!
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
alpinist Posted - 2022/04/26 : 16:22:15
Tack Audionet för bra synpunkter!

Hittade en diskussion på nätet som kanske tillför en del:
https://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/fel-problem-och-gor-det-sjalv/fel-luftryck-i-dacken
Audionet Posted - 2022/04/18 : 20:43:39
Rätt däcktryck är besvärligt och finns inget enkelt svar. Men min erfarenhet liknar din med att däckfirmorna gärna drar i 3kg och det är ett däcktryck som aldrig har fungerat för mig.
Jag kör på lite olika däcktryck beroende på bil, däckstomme och användningsområde.

Som exempel, på två av mina bilar har jag samma dimension på bakaxel. Den ena bilen kör jag ett kalltryck på 2,2 kg och den andra kör jag 2,6 kg.
Svårt att hitta en bra balans mellan maximalt grepp, bränsleförbrukning samt komfort. 2,5 kg brukar vara en bra utgångspunkt och sedan får man jobba sig fram därifrån mot ett läge där man tycker bilen passar ditt körsätt.

När jag började känna på det här med däcktryck så körde jag först på ett överdrivet högt tryck för att sedan plocka ner det till ett väldigt lågt tryck. På det sättet fick jag lite känsla för hur min bil uppför sig med fel tryck åt båda håll.
Men det är kanske lite extremt och onödigt. :)

alpinist Posted - 2022/04/12 : 16:21:40
@ztenlund
Ja Bilias sammanställning matchar vad jag alltid trott.

Därför min förvåning över att däckfirmorna gärna trycker i 2,8-3,0.
De borde ju veta vilket tryck som är bäst för däcket, men frågan
är ändå om inte kontaktytan blir mindre (bromssträckan längre....) och risken ökar för att däcket slits ojämnt?

Eller är det lite speciellt med låga, breda däck (235/45) som gör att Bilias figurer inte stämmer?

Och som jag skrev tidigare: Michelin rekommenderar att man följer biltillverkarens rekommenderade tryck, så frågan är varför inte däckfirmorna gör det?

ztenlund Posted - 2022/04/12 : 14:40:42
Nja, lite brukar däcken sjunka ihop om man tittar rakt ovanifrån, men hur mycket det syns beror ju även på profil och däcktyp. Pumpar man upp dem rejält så minskar man kontaktytan med asfalten och börjar slita mer på mitten. Omvänt brukar nöta ut kanterna.

Bilia har en lite drastisk bild på vad som händer:
https://www2.bilia.se/dack/lufttryck/

Jag skulle säga att man ofta kan lägga sig lite över tillverkarens olastade "komforttryck", men inte för mycket. Det är ju i princip vad SAAB säger ovan också, vilket också kan göra att man i bästa fall minskar det slitage en del bilar har en tendens att ha på kanterna på framhjulen. Lite får man ju känna efter hur bilen känns också.
Perfector Posted - 2022/04/12 : 10:53:49
Jag har för mig att det är normal och extra för tunga laster som anges.
Kolla hur däcket ligger mot vägen, är det en bulle mot vägen är trycket för lågt.
Det ska så vitt jag minns vara en slät däckssida man ser ner till anliggningen mot vägen.
alpinist Posted - 2022/04/12 : 09:39:51
@iMac
Jo, har en liknande tabell i min manual med.
Ser en skillnad dock, i din tabell står det lägsta.
Jag har alltid tolkat tabelltrycken som det optimala med tanke
på bilens köregenskaper, bromssträcka, stötdämpning etc.

Har också högre Eko-värden i min tabell, men frågan
är om man får sämre däckekonomi om man väljer tryck för bättre
bränsleekonomi? Dvs att däcken slits ojämnt med det högre trycket och
måste bytas oftare?
Passerati Posted - 2022/04/10 : 21:43:53
quote:
alpinist
Höj trycket något och gasa resp bromsa ngt mindre dvs kör mjukare så håller däcken längre än på racerbanan.
iMac Posted - 2022/04/10 : 20:26:09
SAAB 9-3 har bra info om däcktryck i manualen.
Perfector Posted - 2022/04/10 : 19:22:25
Det lägre är nog avsett för normal körning och det högre för större last, i alla fall tycker jag mig minnas att det är så.
Men jag kan vara ute och cykla åxå
alpinist Posted - 2022/04/10 : 19:18:52
@Passerati Jo jag skiljer på dem, det är ju därför jag märkt att de rekommenderar olika. Men du menar att fordonstillverkarens rekommendation, för just min dimension, behöver man inte bry sig om?
Kollade just i instruktionsboken och där står godkända däcktryck ovanför tabellen. Det skulle ju kunna vara så att det är minimitrycket? Och att allt ovanför det får vara på däcktillverkarens rekommendation?
Fast å andra sidan så rekommenderar Michelin att man följer fordonstillverkarens lufttrycksrekommendationer.https://www.michelin.se/auto/tips-och-rad/dacktryck-for-bilar
Fast däckverkstan tryckte i 3,0 som sagt.

För att summera: jag vill ha ett däcktryck som ger jämnt slitage på däcket och maximerar däckets livslängd.
Passerati Posted - 2022/04/10 : 17:54:36
quote:
alpinist
Med risk för att starta hififorums längsta tråd, here we go: har märkt i samband med däckbyten/hjulskiften att verkstäderna gärna trycker i 2,8-3,0 bar i mina 235/45 17 tum, trots att biltillverkaren rekommenderar 2,3 för den dimensionen. Vem har rätt? Gissar att det hårdare trycket innebär att bilens stötdämpare får jobba mer och därmed slits, men samtidigt verkar en del mena att breda lågprofilade däck behöver tryck i den nivån för att inte slitas ojämnt, typfallet är att mitten slits mer eftersom centrifugalkraften driver mitten av däcket ut från centrum, så att däckets mönsterdel får en konvex form. Har googlat en del men mest stött på ett "religionskrig" Om någon VET något, bidra gärna med argument och länkar. Tack på förhand!

Man får nog först skilja på biltillverkare och däck/fälg-återförsäljare.

Man brukar öka trycket för t.ex. dels minskad risk för genomslag vid låg profilhöjd och minskad bränsleförbrukning, samt anpassning mot gummiblandningen i däcken mm.

Fråga experterna på däckverkstaden vad det skall vara för tryck i däcken, och litar du inte på däckgubben så köper du garanterat dina däck på fel ställe.
MatsE Posted - 2022/04/10 : 09:43:48

Biltillverkaren rekommenderar nog däcktrycket efter det standarddäck som följer med.
På däck brukar det stå, har jag läst , vilket tryck som skall vara för just det däcket.
Jag skulle gå på vad som står på däcket. Sedan får du se om du tycker att bilens köregenskaper blir bättre eller sämre. Kolla däckens slitning efter du kört ett tag.
Finns nog ingen länk som talar om sanningen. Det är bara att gå in
i ett Facebookforum och ställa en fråga vad som är bäst och du blir
inte klokare av det.
Perfector Posted - 2022/04/10 : 09:29:54
Mitt eget recept på mina vinterdäck som är 205/50/16 är 2.5 Bar
Sommardäcken 225/45/17 ska ha 2.7 Bar, allt enligt data på däcken.
Så 2.8 Bar på dina dimensioner är vettigt.
Och moderna däck sväller inte med högre rotation så som äldre däck gjorde.
Om du kör som folk med dina sommardäck så kan du gott ha 2.8 Bar.
Ett annat sätt är att kolla hur mycket däcket sjunker ihop när du står på plan mark
Det ska inte blir en platt bulle som ligger närmast vägen utan en rak profil.
Normalt är att ju lägre profil du har desto högre tryck bör du ha för att inte få genomslag mot fälgen.
När jag körde gaffeltruck på 70-talet la vi i 10 Bar för att däcken skulle behålla formen vid maxlast, och det var 12" Däck på den.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000