HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på PU
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2021/05/16 :  13:44:20  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Hej!

Söker tips på ny pickup. Har idag en Benz Ace SL, som sitter på en Pro-Ject arm (föregångaren till 9cc), som i sin tur sitter på en Pro-ject 6.1. Signalen går sen till lukashek riia, https://vinylcenter.se/elektronik/alla-riaa-steg/benz-micro-pp1-t9-riia-steg/ .

Sistnämda är jag mkt förtjust i. Saknar dock inställningsmöjligheter så bästa är ju att hitta en PU som #8221;passar#8221;.

Varit glad för Benz Ace, men söker nu ngt lite piggare, med mer fart i.

Ngn som kan tipsa om en livfull och rolig pu, med bra 3d som också passar till ovan nämda Riia?

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2021/05/16 :  18:28:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag har alltid gillat Benz Glider. Jag vet att Benz Micro har ett inbytes-system. Jag använde det då jag förnyade min gamla Glider för några år sedan. Det kan vara värt att kolla om de har ett utbytes-system också så du kanske kan byta in din Ace?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2021/05/16 :  20:33:48  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Bra tips. Ska kolla upp det!
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2021/05/20 :  19:17:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag håller med Pac, Glider är en riktigt höjdare, och min gamla Wood SL kan jag sakna emellanåt. Min LPs åker ganska sällan på ngn arm, jag tycker den är lite "uddlös" men ingen av dessa är ju något riktigt energiknippe?

Har för mig att Lukachek gillar lite högre internimpedans eftersom de flesta Benz ligger runt 30-40ohm internt.
Denon DL-103(R)ska man ha provat, men jag tror också Hana gillar lite mera internimpedans?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2021/05/20 21:50:01
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2021/05/21 :  22:27:31  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Tack för tips.

Intressant att Hana verkar passa. Har läst en del bra om dem. Ngn som hört jmf med Benz ace? Skillnad åt ngt håll?
Go to Top of Page

sulan
Member

158 Posts

Posted - 2021/05/21 :  22:28:40  Show Profile Send sulan a Private Message  Reply
Tyvärr har det inte kvar det där med inbyte längre. Det blir till att renover/retippa i så fall via ngn #8221;extern#8221;, typ vdh#8230;
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000