HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 MQA på Tidal?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2021/04/28 :  00:12:00  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
För dem är detta format säljande eftersom bandbredd kostar stålar.

Är det något att ha? Vad anser herrarna? På g blir det ju lurar och Tidal via iPhone (nedladdat låter av någon anledning ALLTID bättre. (Lite iFi mellan telefonen och lurarna.)

Jag har också Apple Music men tröttnar efter en kortare och kortare stund för var gång på grund av usel teknisk kvalitet. AAC

WHAT hI-fi vet inte till sig hur bra de tycker om Apple Homepod och Maxipads

Jag är ofta fast i Mac-träsket men beklagar innerligt att det verkar helt orealistiskt att tänka sig att de kommer att köra högupplösta format. Det är liksom inte deras grej.

Mycket nyfiken på synpunkter på dessa bägge (hemskt kostsamma) produkter!

Zory
Polen

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2021/04/28 :  00:20:10  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
Fast om sanningen skall fram så är det sällan på g bland andra människor nu i pandemins dagar. Pfizer 1 inger hopp, men jag håller mig helst undan varje mänskligt utbyte som inte är strängt nödvändigt.

Och ibland smittar lättja, så till sist sitter man där och strömmar fast det är helt inödigt i bostaden!

Zory
Polen
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2021/04/29 :  01:03:19  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
MQA är lossy komprimering, förvisso komprimering av en högre upplösning än CD (16/44.1). Därför är många skeptiska. Huruvida det låter bättre än (okomprimerad) CD eller inte, är omdebatterat. Dessutom luktar det DRM lång väg, vilket inte brukar uppskattas av musikkonsumenter. Vidare är det en lösning på ett problem som inte längre finns: det går utmärkt att streama högupplöst (24/96, 24/192) okomprimerat nuförtiden. T.ex. Qobuz gör ju just det.
Personligen är jag skeptisk mot lossy komprimering och även mot att det krävs särskild hårdvara, både för streamer och DAC, för att lyssna på MQA. Osäker på om MQA stöds fullt ut på iOS. Vet du mer?

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/04/29 :  08:53:03  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Idag finns publicerade mätningar för MQA som inte är smickrande för formatet. Tycker precis som new att det är en lösning på ett problem som inte finns.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2021/04/29 :  16:48:32  Show Profile Send hjort a Private Message  Reply
Håller med ovanstående teorier. Dock är det bra om man lyssnar först. Det är ofta svårt att höra någon vidare skillnad mellan Qobuz och Tidal.
Hårdvaru dekoder behövs inte för den första avkodningen med Roon. Fungerar ypperligt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/30 :  11:57:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Kan man streama film med både ljud och bild så är det inget problem med att strömma ett okomprimerat högupplöst ljudformat, så jag håller med Micke.
Alla komprimerade format känns förlegade.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2021/05/11 :  20:57:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag anser inte så mycket kring hur det låter o dyl då jag inte prövat, men för ett tag sedan dök den hör videon upp bland rekommendationerna:
https://www.youtube.com/watch?v=pRjsu9-Vznc

En tämligen intressant övning och "svaret" på testet vad kanske väntat. Jag har alltid tyckt när jag tittat på vilka krav som ställs kring kedjan för att köra "full" MQA att det hela främst känns konstruerat för att kunna ta in licensavgifter.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2021/05/19 :  17:31:50  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Meridian hade en algoritm i form av MLP "Meridian Lossless Compressing" el liknande namn vilket var associerat med DVD audio efter vars död behovet av en ny licensierbar teknologi uppkommit.
Jag menar att man då utvecklade MQA som möjlighet till intäkt.
MQA kommer självklart dö då målgruppen (vi) är skeptiska, kan mäta/skaffa oss information från oberoende källor osv.
En jämförelse kan göras med THX som väl inte är ett dött format, men inte långt ifrån på i alla fall konsumentsidan. Det formatet har vissa fördelar, bla i form av standardisering av signalnivåer med mera, vilket helt saknas på alla plan inom musikindustrin och som dessutom skapade en standard för filmljud som fortfarande används ehuru mer på producentsidan än på avspelarsidan.

När det gäller möjligheten till streaming av high res håller jag helt med övriga deltagare i tråden. Jag överväger därför att säga upp mitt tidalabbonemang. Spotify ogg 320 kHz torde vara att föredra; Speciellt i ljuset av hur påskyndare av MLP och därmed Tidal beter sig. Jag har väl kanske ofta i mina val hejat på "the underdog" och velat bekämpa dom monopoltendenser som Spotify visar upp, men i detta fall kan jag göra ett undantag. Det ska bara finnas ett original av varje av artisten sanktionerade versioner av musiken.

Tycker jag då altså. Andra kan tycka annat och det är tillåtet det också.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2021/05/19 :  19:50:08  Show Profile Send MartinN a Private Message  Reply
quote:
En tämligen intressant övning och "svaret" på testet vad kanske väntat. Jag har alltid tyckt när jag tittat på vilka krav som ställs kring kedjan för att köra "full" MQA att det hela främst känns konstruerat för att kunna ta in licensavgifter.


Tack för videon, den var superb. Jag har varit skeptisk till MQA och efter videon är jag helt säker på att aldrig befatta mig med MQA musik. Maken till vedervärdig distorsion av musiksignalen !
Tur att jag har CD, SACD och vinyl. Kan alltså sitta nöjd.
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2021/06/02 :  01:04:07  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Nu släpper även Apple Music lossless-streaming, utan extra kostnad:

https://www.apple.com/se/newsroom/2021/05/apple-music-announces-spatial-audio-and-lossless-audio/

Förlustfritt ljud
Apple Music kommer även att släppa hela sin katalog med 75 miljoner låtar i förlustfritt ljud. Apple använder sig av ALAC (Apple Lossless Audio Codec) för att bevara varenda bit i den ursprungliga ljudfilen. Det innebär att Apple Music-prenumeranterna får höra exakt detsamma som artisterna skapade i studion.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/06/03 :  19:25:42  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det får bli att prova Qobuz. Valde Tidal över Spotify pga lossy compression. Nu befattar sig Tidal med det i ett stängt format som inte tillåter insyn och som inte bemöter kritik på ett adekvat sätt. Detta tycker jag instinktivt mycket illa om. Det är så man förlorar kunder.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000