HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Effektförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/15 :  13:23:11  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Behöver lite hjälp och tips.
Har idag en Thorens TD280 skivspelare och OPPO 105 kopplade till en Yamaha RX-A2030 receiver, och vidare till ett par Canton Reference 3 högtalare. Dessutom några mindre Canton högtalare för 5.1. Tror att jag borde kunna få ut lite mer av högtalarna när jag lyssnar på musik i stereo, och funderar på om en effektförstärkare kopplad till Yamahan via pre-out skulle göra stor skillnad? Yamahan ska kunna leverera 2 x 140 W i stereo. Hur mycket vinner jag på att köpa till en effektförstärkare, och vad ska jag i så fall satsa på?
Tacksam för alla tips och kommentarer.

AlexanderB.

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/04/15 :  14:11:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vad menar du lite mer specifikt med att få ut mer av högtalarna?

Mickje


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2021/04/15 :  16:14:28  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det finns integrerade förstärkare med hemmabioingång som gör att förstärkaren fungerar som ett rent slutsteg för hemmabioförstärkaren. När du lyssnar på musik använder du bara den integrerade förstärkaren med dess försteg som förmodligen är bättre än Yamahaförstärkarens, förutsatt att du har en musikkälla med bra analogutgång. Om du måste använda hemmabioförstärkarens DA-omvandlare så funkar ju inte detta utan att du skaffar en separat DA-omvandlare för din musikkälla, som jag här förutsätter är digital. Min poäng är att det går att integrera en hemmabioanläggning med en bra stereoanläggning.
Vet inte hur stor vits det är med enbart ett separat slutsteg, du avlastar ju naturligtvis hemmabioförstärkaren så att den också låter lite bättre, men slutresultatet beror på kvalitén på dess DA-omvandlare och försteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/04/15 :  17:59:55  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Skaffa du ett separat effektstarkt slutsteg till frontarna. Det gör stor skillnad, speciellt i stereo. Förstegsdelen i ditt Yamaha duger alldeles utmärkt.
Kanske ett bra yttre RIAA-steg är en bra investering om du spelar mycket vinyl, då Yamans visserligen är bra men om du vill ha en MC-pickup, då behövs ett RIAA med betydligt högre förstärkning.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2021/04/15 :  18:06:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
men om du vill ha en MC-pickup, då behövs ett RIAA med betydligt högre förstärkning.

Annars går det ju att använda transformator som höjjer spänningen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/15 :  20:32:03  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Svar till Micke: Min sub som är en AudioPro AceBass3 går ner till 20Hz, Canton högtalarna ska enligt spec klara ner till 18 Hz, men jag får mer tryck från subben, trots att jag skickar allt till både subben och frontarna. Sedan så tycker några "bekanta" att jag borde kunna få snärtare ljud från frontarna med separat effektstärkare, så jag ville bara fråga experter om det kan stämma....
Svar till Björn-Ola: Jag använder OPPS DAC:ar, som är bättre än Yamahas och kör analogt 5.1 samt 2.0 till Yamahan. I Yamahan antingen "Stright" eller "Pure". Så Oppon funkar "nästan" som försteg när jag lyssnar på CD/SACD/DVD audio eller BluRay audio.
Amatören: Ja, ett yttre RIAA kan säkert göra en del för vinylen, har väl sådär 5-600 vinyler så det blir en och annan spelning. Har dock i dagsläget en fin Audio-Technica MM-pickup, MC ingår inte i planerna....(just nu).

AlexanderB.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/15 :  20:50:36  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kika på första stycket här:

https://www.stereophile.com/content/canton-reference-32-dc-loudspeaker-measurements

Kolla om samma gäller för din model. Då kan du behöva mer strömförmåga i steget. Enklast är väl om du kan låna ett strömstarkt steg och prova.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2021/04/15 :  21:44:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
När jag läser data för din Yamaha blir jag tveksam att den är problemet, den är ju ganska kraftig och enligt Stereophile mätningen så behövs bara några watt. Min tanke går åt ett helt annat håll nämligen placering och eller basdämpning i rummet.

Har arbetat igenom placeringen noggrant och gett dom en optimal placering. Om du det minsta osäker så är det där du ska börja, kolla i kokboken för metod.

Sedan går vi vidare med andra saker.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/16 :  10:51:10  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Det är faktiskt exakt den högtalaren jag har som Richard hittade i Stereophile. Intressant läsning, fast jag hänger med så där i alla utläggningar från deras mättningar. Inga problem med VAD de mäter, men har svårare att omsätta detta i HUR det påverkar och HUR min konfiguration bör ev förändras med ledning av detta.
När det gäller rumsplaceringen så vet jag inte om den är optimal, även om jag har läst lite och försökt följa råden så lång det är möjligt. Problemet är väl snarare att jag har nästan inget spelrum när det gäller placeringen, eftersom detta även involverar högre makter (min fru, alla möbler och rummet som sådant i nämnd ordning ).

AlexanderB.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/16 :  11:03:57  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
alexbro: Jag kan kallas HerrD, heter egentligen Daniel men min pappa tyckte kanske jag var lite lillgammal som liten och kallade mig HerrD så därav namnet. Richard P. Feynman är en av tidernas största fysiker och det finns mycket att läsa om honom. Googla gärna och förundras. Vad gäller mätningarna så säger väl John Atkinson det bra, vid en viss låg impedans kombinerat med fasvridning så blir det strömkrävande. Det skulle kunna vara så att slutsteget i din förstärkare inte räcker till. Om du kan prova ett strömstarkt steg så kan du stilla din nyfikenhet. Tänk biffigt steg med stor trafo, typ. Sen är det egentligen en helt annan fråga om det är det mest effektiva för att få ut mer ur din rigg. Jag skulle alltid börja med placering och akustik numera följt av eq (Dirac eller annan). Att dina kompisar vill se snärtigare ljud kanske bara speglar deras preferenser. Frågan är om du saknar något? Tycker du det avviker från hur instrument låter i verkligheten på något specifikt sätt?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2021/04/16 :  13:23:13  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Jag har haft Canton Reference 3.2 DC (med tillhörande Vento sub, center 50.2 och satelliter 9.2) och kan intyga att de kräver massor av effekt!
Trots Threshold SA/3 och senare Gryphon DM-100 så fick jag dem inte att ljuda enligt mina ljudideal. Jag skyller det på Cantons aluminiumkoner, kallt, torrt och vasst.
Det var denna anläggning som så småningom mynnade ut i Fjorgyn...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/17 :  17:57:37  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
HerrD: Ber om ursäkt, det var inte meningen att döpa om dig . Hade väl lite för bråttom helt enkelt. Tack förresten för tipset om Richard P. Feynman. Och när det gäller mina frågor, så kan det mycket väl vara så att man efter ett tag alltid funderar på "och vad blir nästa naturliga steg för att få ännu bättre ljud". Det är kanske där som bekantas "tips" kommer in. Har faktiskt själv tänkt att göra så som du föreslår och "låna" (vet dock ännu inte hur) ett starkare slutsteg, och se om det leder nånvart. Borde bli skillnad om man läser Amatörens senaste kommentar. Har kanske inga problem med det högfrekventa, mer med lågfrekvent och att ljudet kan upplevas som "jobbigt" eller "ansträngt" ibland.

AlexanderB.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/17 :  21:59:47  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
alexbro: Ingen fara, tänkte mest att det var bäst att säga till innan alla börjar kalla mig Richard... Han var otroligt inspirerande som intellektuell förebild. Finns tyvärr få sådana idag som når igenom mediebruset. Vad gäller slutsteget så hör man ganska tydligt om det blir bättre med rätt drivning, med för liten förmåga blir det tamt, platt och odynamiskt. Jobbigt och ansträngt som du säger är nog ofta ett resultat av akustiskt störande reflexer enligt min erfarenhet. Att fundera över hur man kommer vidare mot ännu bättre ljud efter ett tag är nog en av de saker som förenar alla här!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/20 :  10:07:45  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
OK, det jag tar med mig från tråden (så här långt) är 3 saker:

1. Låna ett strömstarkt slutsteg och testa om det blir bättre. P.S. skulle en Emotiva DR2 eller någon av NAD C275BEE/C298 funka?
2. Jobba med placeringen av högtalarna och med rummet i sig.
Och däremellan:
3. Läs och fascineras av Richard R. Feynman.

Det sistnämnda är faktiskt redan påbörjat .

AlexanderB.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2021/04/20 :  12:44:20  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Emotiva DR2 verkar vara väldigt kraftfullt men såg en annan mätning på Emotiva i Stereophile och det ser mindre bra ut högre i frekvens:

https://www.stereophile.com/content/emotiva-xpa-gen3-two-channel-power-amplifier-measurements

Intermodulationsdistortionen är hög. Du kan dock höra vad som händer i lägre register med kraften om du kan låna ett. Generellt vill du ha en bra strömkub i induktiva och kapacitiva laster, dvs att steget fortfarande orkar lämna bra med ström när lasten inte enbart är resistiv. De andra stegen ligger nog närmare det du redan har idag.

Kul att du börjat upptäcka Feynman, han är en guldgruva.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2021/04/21 :  17:04:47  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Finns du i närheten av Stockholm/Kungsängen kan du få låna ett Crown XLS 1500.
2 x 300 w i 8 ohm
2 x 525 w i 4 ohm

Har även 2 Crown XLS 2500 för ett snabblån.
RMS effekt, 4 ohm, 775 W
RMS effekt, 8 ohm, 440 W
Eller så bryggar du dom så får du:
RMS effekt, 4 ohm, 2400 W
RMS effekt, 8 ohm, 1550 W

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2021/04/21 18:02:27
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/21 :  22:03:08  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Tyvärr räven. Västkusten, närmare bestämt Sävedalen utanför Göteborg. Men tack ska du ha för erbjudandet.

AlexanderB.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/04/24 :  11:51:53  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
alexbro: Jag har ett defekt Rotel RB-991 slutsteg i källaren som du kan få om du vill. Jag fick det på köpet av ett försteg för många år sen, det var defekt när jag fick det så ingen aning om vad som är trasigt. Men det finns företag i Göteborg som lagar Rotel -prylar, och det är ett kraftfullt och erkänt bra slutsteg. Grädden på moset: jag bor ett stenkast från dig, i Björkekärr :)
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/24 :  16:13:35  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Svanbo: Låter mycket intressant! Slå mig en signal på 0733-330870 så kommer jag på studs! Tack.

AlexanderB.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2021/04/24 :  18:19:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Alexbro, om du inte klarar analysen av förstärkaren själv så hör av dig.

P.S. Jag hade inte bara kopplat in den och hållit tummarna eftersom det kan skada den ytterligare...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/24 :  20:22:26  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Pac: Låter utmärkt. Återkommer om jag fastnar.

AlexanderB.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2021/04/25 :  18:30:41  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Ett stycke defekt slutsteg levererat hoppas du får igång det, nyfiken på hur det skulle låta i din setup! Om du INTE skulle få igång det så skulle du kunna låna mitt PS Audio HCA-2. Det har "bara" 2x150 watt i 8 ohm, men det är ett klass D -steg och har järngrepp om åtminstone mina högtalare (Canton RC-L). Bara för att prova hur stor skillnad ett slutsteg skulle göra, menar jag. Lycka till
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/26 :  14:14:35  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Svanbo: Låter trevligt, vi håller kontakten.

AlexanderB.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2021/04/27 :  20:34:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
alexbro ett tips är att skicka telnr via PM så slipper du att få bjudna gäster hemma som inte är hifi-intresserade.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

alexbro
Starting Member

15 Posts

Posted - 2021/04/29 :  09:40:41  Show Profile Send alexbro a Private Message  Reply
Bubbel tack för tipset!

AlexanderB.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2021/04/29 :  09:49:38  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
"alexbro ett tips är att skicka telnr via PM så slipper du att få bjudna gäster hemma som inte är hifi-intresserade."

Ett utmärkt förslag. Gör samma med emial adresser för att slippa att de används av spammare.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000