HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kul kabeldemonstration
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/18 :  16:17:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
https://youtu.be/DC0s6KqQz3g

En demonstration för de som anser att kablar inte kan påverka ljudet.

Jag tror väl inte att några sådana personer finns här på forumet, men det här är en länk man kan hänvisa till om man blir ifrågasatt.
I just denna filmen har man valt ut en parameter som är enkel att demonstrera, det finns naturligtvis mer som påverkar, men syftet här är att bemöta de som påstår att kablar inte gör någon skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/18 :  18:52:48  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Snacka om vetenskapligt test!
Slutsats, använd inte en "HighEnd" högtalarkabel som antenn till en radio
Roligaste "vetenskapliga" testen jag någonsin tagit del av!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2020/07/18 :  21:21:47  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag ska inte håna vetenskaparen, men man kan ju tycka att ska man BEVISA något, gör man det efter den vetenskapliga metoden.

Edited by - soundbrigade on 2020/07/18 21:31:12
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/18 :  21:26:56  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Kul men inte seriöst.

Högtalarkablar kan säkert fånga upp radiosignaler, men fältstyrkan och antennspänningen är så liten i jämförelse med vad man matar ut till högtalaren, så det är helt ointressant. Vi talar delar av mikrovolt som fångas upp i jämförelse med många Volt signalspänning som kommer från slutsteget.

Att jämföra vad som händer med 100+ MHz radiosignaler med max 20 kHz ljudsignaler är tveksamt. Föredragshållarens synpunkter på spolar är en smula märkliga. Spolar för högtalarbruk (filter) hanterar max 20 kHz och där är våglängden 15.000 meter. Det finns ingen spole i ett högtalarfilter med 15.000 meter tråd, så utsläckningseffekt pga våglängd är en helt ointressant faktor här.

Kablar för högtalarnivå påverkar ljudet, när deras parametrar (kapacitans, induktans eller resistans) blir väsentliga i jämförelse med impedansen i matning eller last. För lågnivåkablar handlar det om att skärma. Dålig skärm = dålig störningsdämpning.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/07/19 :  12:18:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nja, vänta lite nu. Nog för att kanalen kallar sig "GR Research" så påstår han väl sig inte att göra ett vetenskapligt test? Det han försöker göra är att visa på ett lekmannamässigt sätt att det skiljer mellan kablar. Det handlar alltså inte om hur bra antennkabel de olika kablarna är utan snarare bara om att påvisa skillnader mellan olika Kablar/kabelgeometrier.

Han lyckas bra med att visa att olika geometrier och kablar beter sig olika, därmed ogiltigförklarar han det gamla "alla kablar är lika"-axiomet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2020/07/19 :  12:59:53  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
är ju ingen expert, men hur kom lampuradio fram till att våglängden för 20 000 Hz är antingen 15 meter med tre decimaler eller 15 000 meter?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/19 :  14:21:56  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tänkte skriva det du skrev, Per (PAC), och du utryckte det bättre än vad jag skulle ha gjort.

Jag tycker att det är märkligt att det, efter alla år, fortfarande av en del anses vara kontroversiellt att påstå att kablar gör skillnad. Ofta kommer det dock från folk som inte ägnar sig åt hifi och det är en sak, men det finns också de som gör det som fortfarande påstår att kablar inte påverkar ljudet, och det finner jag märkligt. För mig har det varit lätt att höra skillnader när jag väl började testa. Det gjorde jag för 30 år sedan. Därför tycker jag att saken borde vara utagerad för länge sedan.
Detta är ett videoklipp som vänder sig till lekmän och som jag kan hänvisa till när någon påstår att kablar är strunt. Den behandlar bara en parameter, men poängen är att visa att det är skillnad på kablar.

Diskussionen om värdet av dyra kablar är något helt annat, men det gäller också all dyr hifi. Det är helt subjektivt och enligt min uppfattning inget att diskutera. Var och en får bilda sig en egen uppfattning beroende på omständigheter, ekonomi och intresse.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2020/07/19 :  14:41:14  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
är ju ingen expert, men...

Ok, men jag är sanningsvittne på att du kan räkna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/19 :  15:32:14  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Det elektriska fältet utbreder sig i en ledare med ljusets hastighet, +/- lite grann beroende av material. Med en hastighet på 300.000.000 meter per sekund och 20.000 Hz så blir våglängden just 15.000 (alltså 15 kilometer, det är en punkt, inte ett komma). Att det är så är väl lite el-grunder, kanske, eller verkar jag stöddig nu?

När den här mannen gör sitt experiment, kopplar han i grunden en tvåledare till antenningången, som oftast är en balanserad ingång. Radion fångar då upp den "skillnad" i mottagning som finns mellan ledarna. I en vanlig tvåledare, med två helt parallella ledare, som en vanlig nätsladd, blir skillnaden påtaglig och det blir stark signal. I den mer genomarbetade kabeln har vi fortfarande en tvåledare, men varje ledare är uppdelad i många ledare och sedan tvinnade/flätade runt varandra. Då fångar ledarna upp ungefär samma signalnivå av radiosignalen och då blir den balanserade ingången nästan utan signal. Experimentet säger inte så mycket, bland annat eftersom vederbörande hanterar kablarna (vilket han säger själv). Det man kan konstatera, är att den "bästa" kabeln är motståndskraftig mot störningar och troligen då även mycket diskret när det gäller att avge störningar. Hur detta påverkar ljudet är oklart, men där är det väl örat som för avgöra.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2020/07/19 :  16:24:40  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
absolut så verkar du stöddig, men man lär sig så länge man lever. Bara man törs fråga trots att man ibland får svar från någon som tror sig veta allt.

/Anders
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/19 :  17:38:43  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Hmm okej, jag kan nog leva med "stöddig", även om det inte är ett mål. Jag avser inte vara elak.

Det uppstår ibland diskussioner som är rätt mycket baserade på enskildas upplevelser av nånting som kablar eller liknande. Jag ifrågasätter inte upplevelser, men om man vill försöka identifiera enstaka faktorer som kan spela in för en viss upplevelse, och analysera deras eventuella inverkan, tycker jag att det blir intressantare om den tekniska bakgrunden är hyfsat strikt; jag upplevde inte att den var det i just detta fall. Troligen hade det varit bättre att avstå att kommentera, så jag ber om ursäkt om tonen blev lite för stingslig.

Edited by - lampuradio on 2020/07/19 17:39:19
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2020/07/19 :  17:48:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag tycker inte att vi ska avstå från att framföra åsikter och ha synpunkter med rädsla för att trampa någon på tårna. Vi vill väl ha högt i tak här så det inte riskerar att bli alldeles tyst här?

Jag har inget emot Lampuraudios kommentarer mer än att jag tycker att han skjuter lite vid sidan av målet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2020/07/19 :  22:27:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
En sak som slår mig är att vi måste se kablar i sitt sammanhang dvs mellan vad sitter dom. Dom blir en del av en kedja och vissa kontruktioner kan vara lite luriga att koppla ihop med andra. De kan kräva vissa egenskaper för att funka bra tillsammans med annat.

Här visar han tydligt att olika konstruktioner kan ha olika egenskaper. Om just det han demade har en hörbar effekt går säkert att diskutera men BRA kan det ju knappast vara med yttre störningar. Säkert har ni testat med en mobiltelefon som ringer, håll den brevid CD/DAC/försteg eller något ditåt och hör om det radiosignalen hörs i högtalarna. Inte bra.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000