HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Airplay vs DMR?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/07/06 :  20:01:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har noterat att när jag kör Roon på min Pioneer N70A står det Air play på skärmen.(Jag har Samsung tfn och platta.

Men när jag använder Bubble och mConnect står det DMR.
Vad jag fösrtår har det väl inget med ljudkvaliteten att göra (ljudet går ju genom kabeln)Det är väl bara styrningen av apparaten det gäller,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2020/07/06 20:01:42

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/06 :  23:25:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
njae, din Pioneer pratar ju bara UPnP/DLNA.... Därav kan Bubble/mConnect skicka musik till den som DMR (Digital Media Renderer). Roon däremot ser bara N70 som en Airplay-enhet. Inte för att det låter dåligt, men antagligen upplever du ett bättre ljud när mConnect skickar musiken via UPnP? Airplay låser ju t.ex. ljudformatet till16/44.1 och transkodar ljudsteömmen till ALAC för minskade bandbreddskrav.
Vet inte om det var begripligt?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/07/07 :  01:11:55  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jodå det var beegripligt.
Tror jag löst mysteriet med att Bubbleoch mConnect inte spelade upp Tidal.
För nån månad sedan kopplade jag in bredbandet(Har haft ADSL före),då med bredbandet fick jag men en router med Wifi,bra tänkte jag då kan jag använda det som Wifi förlängare så jag har kört telefonen på den.
Men så ikväll kopplade jag telefoenn till den andra routern,och nnu verkar det funka att spela Tidal som det ska.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2020/07/07 01:12:39
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/07/18 :  23:46:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ska bara säga att jag valde Bubble och mConnect framför Roon,mest pga pris skillnaden nästan garatis.
Men även pga funktionen.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2020/07/19 :  10:18:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, det är förståeligt. Pioneer N70A är en jäkla fin mediaspelare. Men det vore ju tråkigt att köra den som en AirPlay-grunka enbart.
Jag antar att du med "pga funktionen" avsåg det, snarare än att du ansåg mConnect/Bubble vara en bättre musikbläddrare än Roon?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2020/07/19 :  10:49:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000