HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pa slutsteg versus så kallad hifi
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

donald
Member

147 Posts

Posted - 2016/11/22 :  19:53:05  Show Profile Send donald a Private Message  Reply
Har i mitt långa liv avverkat mycket prylar inom hifi.Det har varit rörförstårkare,klassA prylar.Köpte på skoj en pa slutsteg för inga pengar alls.800kr betalade jag begagnat i fint skick,och började lyssna på mina favoritskivor.Saknade ingenting från mina tidigare ljudupplevelser.Är så kallade renodlade hifi förstärkare en bluff?Spelar på Qln reference hd,Kenwood kd-990 ,muse modell3.

donald

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/11/22 :  20:02:43  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
En bra PA-förstärkare är inte annorlunda än en "bra förstärkare" rent generellt. I system där man vill ha bra ljud (god hörbarhet, typ) och kan tänka sig att lasten (olika högtalare/högtalarsystem) kan vara lite olika, behöver man en förstärkare med god frekvensgång, minimala fasfel, god impedanstolerans på utgången och låg distorsion. Dvs en HiFi-förstärkare... En som bevarar insignalen och driver högtalarna på ett vettigt sätt. Min personliga uppfattning är att din upplevelse är helt logisk - en bra förstärkare ska inte färga ljudet.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/11/22 :  20:51:55  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Kul erfarenhet donald, jag har själv liknande upplevelser bakom mig, en så pass stark att jag fortfarande benämner det "min referens" vilket var första gången jag hörde ett QSC PLX2402, har sedan dess ägt 3st och tänker fortfarande på dem ibland:)

Min misstanke, utan vetenskapligt genomförd undersökning i ämnet, är att PA-steg, eller proffs steg som jag hällre kallar dem, ofta hade (och har?) bättre nätdelar och högre kvalitet på komponenterna ret generell än motsvarande hifi steg, detta drivet av hur dessa steg är avsedda att användas, dvs. ofta inte långt ifrån klippnivå, med variernade laster, under långa perioder under flera år, ett annat user case än hifi helt enkelt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2016/11/24 :  16:52:29  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Har också avverkat en drös med slutsteg.
Atma-sphere, nuforce ,nuprime, sharp 1-bit, nad, electrocompaniet, dynamic precision, ear, G-Dis, , union research, för att nämna några.
Idag har jag några XLS CROWN 2500 och dom är mycket bättre på det mesta jämfört med tidigare slutsteg.

ombud för Intelligent Sound

Edited by - räven on 2016/11/24 16:58:04
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/11/25 :  19:53:44  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
..ofta hade (och har?) bättre nätdelar..


Det undrar jag, ser man till siffror skulle man snarast kunna tro det motsatta, jag vet inte om jag sett ett PA-steg som klarar att dubbla effekten vid halverad last (impedans).


Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2016/11/25 :  21:40:37  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Men man designar ju inte en nätdel i en "kommersiell" förstärkare för att den ska klara en häftig mismatch... Den som sköter systemet ska ju kunna koppla upp det hela så att det blir rätt last. Dessutom är det (beroende på förstärkarklass/konstruktion) inte nätdelen som matar lasten. Den dynamiska lasten tas av slutsteget, dvs en förhöjd last (minskad impedans) betyder inte direkt att nätdelen får ett proportionellt tyngre jobb, inte i klass A-AB-B i alla fall. Klass D, kanske.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/11/27 :  08:56:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
QSC PLX serien fick mig att revidera min syn på PA!
Rent mätmässigt så gör dom nästan allt man vill, dubblering av effekt vid halvering av motstånd och fyrdubblar vid bryggning.
Det i sig är ganska imponerande men det som slog undan benen på mig var ljudkvalisorten.
Det jag hade hemma då var McCormack DNA1 Delux och Accuphase A-50 och QSC behövde absolut inte skämmas för sig!
Senare bytade jag ut trissestegen mot rör då hängde det inte med riktigt lika bra men då får man tänka på att rören även drog ifrån dom gamla stegen.
Det i sig handlar mer om en bättre matchning med högtalarna.

För något år sedan drog jag igång igen o siktade på att bygga en väljudande hembio som även klarar 2 kanals återgivning. (Se sista sidorna i medlemmarnas system)
Ganska snabbt stod det klart att även med en känslighet runt 100db så lät det inget vidare med min gamla Sony reciver.
Då köpte jag 4st T.AMP 450 steg hos tysken (1700:-st) o jäklar vad det spelade!!!
Dock var jag inte helt nöjd med 2 kanals så jag bytade ut steg till Höger/Vänster högtalare.

Hur som, PA steg kan leverera Riktigt bra återgivning och glöm inte att QSC stegen inte är direkt billiga alls medans T.Amp kostar småslantar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/07/08 :  23:30:07  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Den här frågan är uppe för min del då jag snart ska starta en tråd om syrrans nya stereo som ska inhandlas och då helst mest begagnat. Det som Goldfinger skriver får ju en att undra. Har du några länkar så man kan få se vilka steg det är, eller om det är allmänt. Har funderar på studiosteg till syrran då det blir billigare än Hifi om jag köper nytt. Har också läst om studiosteg som låtit apa.Har ju ägt ett Yamaha, men det använde jag bara till en sub.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

highfive
Member

656 Posts

Posted - 2020/07/09 :  08:57:07  Show Profile Send highfive a Private Message  Reply
Labgruppen i Kungsbacka bygger grymma förstärkare. YAMAHA har också fina effektsteg för professionellt bruk.

Nu finns det också en uppsjö av klass D- slutsteg för rimliga pengar, som låter bra.

Annars är ett Sentec PA8 med tillhörande SC8 en fin kombination. Kan fås för rimliga pengar. OBS! Behöver nya kondensatorer för att spela optimalt!

Med vänlig hälsning, highfive

Edited by - highfive on 2020/07/09 08:58:37
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/07/09 :  11:10:34  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Hittade en gammal tråd där vi diskuterade en del om detta.
http://hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=93642&whichpage=1
highfive@ Sentec i silver är en av de vackraste steg jag sett, men de är inte aktuella i detta fallet då det är mycket kraft som jag lär behöva till systern då hon älskar att spela högt.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2020/07/09 11:11:27
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2020/07/17 :  01:05:54  Show Profile Send NewMount a Private Message  Reply
Intressant om professionellla steg, men brukar de inte ha styggelsen fläkt? Dessa surrande fläktar hör inte hemma i HiFi....

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2020/07/17 :  09:17:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nu tänker jag sura lite.

quote:
Dessa surrande fläktar hör inte hemma i HiFi....


Vem har sagt det?

En av de mest dummaste påstående jag har hört, jag har väldigt svårt att höra fläkten när musiken är igång när jag har varit hemma hos någon som har fläktkylda stärkare förutom den gången då fläkten var på väg att ge upp.

Problemet med fläktkylt är två för liten fläkt ger hög hastighet eller smutsig d.v.s damm på fläktbladen ger högre ljudnivå.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/07/17 :  13:28:24  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Vad jag läst så kan det skilja mycket mellan olika slutsteg hur mycket fläkten/fläktarna låter. För egen del så skulle jag helst vilja ha tag i ett 3-kanaligt eller 5-kanaligt slutsteg och då ligger Hifi steg bäst till då det blir för dyrt att monokopla 3 stycken PA då jag vill undvika de allra billigaste PA stegen. Svårt att hitta jämförelse mellan PA och Hifi steg också då de allra flesta köper PA för att driva passiva subbar med.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/17 :  17:24:51  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Om ni tycker fläktarna låter mycket så spelar ni för lågt!
Annars byt till Noctua NF-RX Redux fläktar så blir det tyst. Har bytt till dessa i mina T5n-steg. Fungerar utmärkt och det blev tyst!

FBK, vad har du för budget?
Varför monokoppla? Eller menar du bryggkoppla?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/07/17 :  19:27:57  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Jag ska under hösten bygga ihop en 5.1 anlägning till min syster,och begagnade flerkanalsslutsteg brukar vara knepigast att få tag i och budget är "ca" 5000-7000kr.Och jag menade bryggade, som det går på en del PA steg. Men jag har läst för mycket negativt om brummande PA och fläktar som låter så jag är mest inne på att få tag i ett Hifi.
Om PA så kan detta kanske vara något. https://www.thomann.de/se/crown_xli_800.htm?sid=bcfe237ba681ba2fac7b772838cda953

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lampuradio
Member

885 Posts

Posted - 2020/07/17 :  19:32:38  Show Profile Send lampuradio a Private Message  Reply
Man blir ju lite förbryllad av att läsa här... Vad kopplas till slutstegen, värmeelement? Eller kör man full patte och har hörselskydd på? Det finns väl stärkare på 100 W och mer som inte alls behöver nån fläkt och hur mycket mer kan man vilja ha hemma? Jag hade ett nittontumsrack för 6 st 100 W PA-slutsteg och lite annat (försteg och sånt), och det hade en fläkt (för hela racket), men när man bara hade två steg isatta (stereo) behövde man inte ha fläkten igång. Men det var ju rörgrejer, bevars; de ska vara varma "by design".

Edited by - lampuradio on 2020/07/17 19:33:39
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7345 Posts

Posted - 2020/07/17 :  20:29:38  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Wharfedale Diamond 155, och 157 Någon av dessa två blir det troligtvis och syrran gillar att spela högt



Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2020/07/17 20:31:38
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2020/07/17 :  20:56:44  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
quote:
budget är "ca" 5000-7000kr
Hmmm, då får du nog söka på begagnatmarknaden.
quote:
Och jag menade bryggade, som det går på en del PA steg
Tänk på att bryggade inte gillar låg impedans. Om det är hög effekt du är ute efter, varför annars brygga, se om du kan hitta några Yamaha P7000s då de har effekt som räcker och blir över.
https://se.yamaha.com/sv/products/proaudio/power_amps/p_series/index.html
Se upp för Kinakopiorna! De har en jättetrafo och är inte switchade som Yammorna.

Om du vill ha "HiFi" så har Emotiva trevliga alternativ. Ibland kan man hitta dessa till bra priser på beg.marknaden.

quote:
brummande PA och fläktar som låter
Hur åtgärda fläktarna har jag redan svarat på. Brummet kommer i regel från trafona. Switchade nätaggregat har små trafo och dessa brummar inte.
Däremot brusar de flesta PA ganska påtagligt men detta brus kan man dämpa rejält med en L-pad på ingången.

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000