Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/07 : 21:50:40
|
"The Oohmpf!!! is real" som det heter på bilstereospråk.
Jag vill mest berätta om kommande strukturella skador på bil, bilrutor i små skärvor och förstörd hörsel. Redan med ca 10 watt så rasslade hans bil på alla möjliga konstiga ställen trots tjocka lager med dämpmatta.
Med ca 20 watt utomhus i frifält så rasslade elementen inne i vårt hus 5 meter bort.
Rent löjligt roligt!!! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/07 : 22:42:42
|
Vi kunde inte spela vidare länge eller högt. Vi testade utan delningsfilter och utan toppsystem så jag har egentligen inte så mycket att gå på.
Men, mitt direkta intryck med ovanstående i beaktande är att det finns en enorm potential till både ljudtryck och ljudkvalitet. Den var oerhört fysisk, kraftfull och överväldigande, redan med ett fåtal watt. Den lät ren och korrekt utan att tappa brutaliteten och den rena råa spelglädjen. Jag tror att den kan bli lite spännande att integrera med ett toppsystem, då den lätt tar över hela ljudet vid första bästa ursäkt att göra så.
Det skall komma mätningar å sånt med tiden.
Mvh Johannes |
|
|
Tomas J
fd _T_
1551 Posts |
Posted - 2018/06/08 : 11:18:45
|
Heja Heja! Kul att läsa om och se resan till målet! |
Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera! |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2018/06/08 : 15:07:30
|
Ni är ju för fan inte kloka ....
Bult: färdiggängad och är klar för att få en mutter påskruvad. Skruv: Gängar in sig i ett hål. |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2018/06/08 : 19:02:37
|
Kul projekt!
Sorry att jag kapar din tråd lite, Circlo, men:
cylindrisk kropp = AXEL + någon form av skalle (huvud) = NIT + ett spår eller hål för någon form av låsning (segersäkring, saxpinne el. dylikt) = BULT gänga istället för spår eller hål = SKRUV
axel + gänga båda ändar = PINNSKRUV helgängad axel = GÄNGSTÅNG
Extra värdelöst vetande: Hjulbult ska egentligen kallas HJULSKRUV!
/Amatör, Bestmaister och Besserwisser |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2018/06/08 : 21:17:16
|
Amatören, tack för att det är någon som har koll! |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 16:39:28
|
Jag orkade tyvärr inte vara med på bilstereo-tävlingen idag, så jag har inga bilder eller grafer att posta.
Grabben min var där och han berättade att det krävdes 65 watt för att nå 130 dB och 500 watt för att spräcka framrutan.
Ägaren kopplade talspolarna i serie vilket gjorde att "svetsaggregatet" med strömstyrka från helvetet fick kämpa med att leverera spänning över en allt för snäll högimpedantiv last. Det gjorde att ett GAS 3500.1 endast kunde ge ca 500 watt idag.
Med talspolarna parallellkopplade hade han fått ut ca 2000 watt istället.
Det kanske var tur att han "kopplade fel" då en sprucken framruta trots allt är mycket bättre än att behöva sopa upp framrutan från asfalten framför bilen. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 19:51:58
|
Bult. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 19:54:00
|
Skruv. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 19:59:00
|
Insexbult. |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 21:54:48
|
Sorry Circlo! Fel, fel, fel! Se mitt tidigare inlägg! Andra bilden visar en TRÄSKRUV! Har det gängor så är det någon form av SKRUV! Kolla med SS eller Bulten!
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 22:01:52
|
Detta är en BULT:
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/09 : 22:14:48
|
Jag kallar den "sprint". |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2018/06/10 : 13:22:30
|
Skruv har gängor. Bult saknar gängor. Spik är vass i ena änden och tänkt att drivas in i materialet med slag.
Så enkelt är det |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2018/06/10 : 13:54:13
|
quote: Skruv har gängor. Bult saknar gängor. Spik är vass i ena änden och tänkt att drivas in i materialet med slag.
Så enkelt är det
Är det?! Har du aldrig sett en amerikansk skruvmejsel:
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2018/06/10 : 14:10:14
|
Hmmm, lite osäker blev jag faktiskt |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2018/06/10 : 19:06:09
|
Att en bult skulle ha gängor är en väldigt utbredd missuppfattning.
Ontopic: låter som att lådan gjorde sitt jobb, ska bli kul att läsa om vilka dB som nås |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/11 : 08:57:30
|
quote: ska bli kul att läsa om vilka dB som nås
Med endast ca 500 watt pga seriekopplade talspolar så mätte dom drygt 139 dB vid 37 Hz. Den peakar ett antal dB högre vid 30 Hz, men han tycker mer om sin framruta än högre spl vid en mätning. Baserat på simuleringar, erfarenhet och lite gissningsarbete så borde han ha nått åtmindstånde 142 dB vid 30 Hz millisekunden innan framrutan slets i stycken. Med parallellkopplade talspolar får man lägga på ca 6 dB ovanpå det.
Med lite bättre akustikbehandling, hel framruta och parallellkopplade talspolar så är jag säker på att han kan nå 150 dB. Hela bilen flexade våldsamt och det är massiva förluster av ljudtryck. Sonen min fick det tveksamma nöjet att sitta inne i bilen när dom körde frekvenssvep på höga volymer. Han var lomhörd i ett dygn efteråt. Så går det när man är ung och dum och inte lyssnar på pappas tråkiga förmaningar..... |
Edited by - Circlomanen on 2018/06/11 15:45:07 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/11 : 15:15:18
|
Mät vs simulering. Vid 0,3 volt ut från förstärkaren så skallrade saker i bilen och min Umik mätte 108 dB vid 29 Hz.
Hög Bl och lågt Qts i TPCH inne i ett slutet utrymmer ger ruskig verkningsgrad.
https://youtu.be/jIK5J-Ewy9w
Lite lek och test. Elementet rör sig ganska lite för att vara drivet av uppskattningsvis 500 watt vid 25 Hz dvs fem Hz under avstämning. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/11 : 15:29:02
|
Här är sprickan som uppstod efter 15 min av testande två dagar sedan.
Trevligt låg dist trots ett tävlingsinriktad element. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/11 : 21:44:28
|
Jag har putsat lite på Hornresp-modellen och fått dem att stämma betydligt bättre mot mätningen. Man får ta bort en rejäl skopa cabingain i den röda kurvan dvs mätningen. Jag får putsa mer på detta när jag har bättre utomhusmätningar.
GAS Comp12D1 verkar ha rejäla mängder lossy Le vilket troligtvis kommer från den rejäla 8 lagers talspolen. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2018/06/11 : 22:58:37
|
Ja, den stämde mycket bättre. Vilka är de största skillnaderna från första simuleringen? Något systematiskt som går igenom dina olika lådor? |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/06/12 : 06:52:07
|
quote: Vilka är de största skillnaderna från första simuleringen?
Bakkammaren verkar vara större än vad jag beräknat och frontresonatorn verkar bete sig som om den var några cm kortare än vad tumstocken säger.
Jag var tvungen att vräka på med rejäla mängder lossy Le för att få den övre delen av passbandet att stämma.
quote: Något systematiskt som går igenom dina olika lådor?
Nej, jag kan inte se att dessa egenheter är nått systematiskt. GAS Comp-serie är rätt annorlunda element mot de jag brukar använda, och det finns inte fulla data på dem att knappa in i Hornresp. Det var rätt mycket gissningsarbete från början, som jag nu justerade för att passa bättre mot mätningen. |
|
|
RuneStone
Member
1961 Posts |
Posted - 2018/06/24 : 20:23:52
|
Ang. Skruv och bult så avänds skruv för axiella laster medan bult används för radiella/skjuvlaster. En bult låses fast på olika sätt för att förhindra att den ramlar ur. T.ex. kan man ha gängor i änden och låsa den med mutter. Ett exempel är traditionell vagnsbult där ena änden har en skalle med fyrkantig kropp som låser i trät och andra änden har en mutter. Vagnsbulten används för radiella krafter. Skruv används för att låsa något axiellt. T.ex. skruvförband. Skruv kan ha olika gängor bla. m-gänga.
Över 140dB i bil känns.. Spelade 145dB med sluten låda en gång i tiden. Klarade dock rutorna |
"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.." |
|
|
Topic |
|