HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Grabben bygger nytt basmonster
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/01 :  19:35:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


GAS COMP12D1.

Å så är det dax igen. Grabben har fått en beställning på en vad jag kallar TPCH.
Den skall förvisso sitta i en bil, men principen har en enorm välljudspotential så den passar nog lika bra hemma för den som saknar en mycket fysisk och taktil botten i stereon.

Elementet har ett ödmjukt Qts på 0,20 en mycket stark och robust kon och en nästan obefintlig Vas som alla visar på en bashornsdriver av rang.

Edited by - Circlomanen on 2018/05/01 20:24:25

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/01 :  20:14:36  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Medans jag ritar, simulerar och funderar på detta nya bygget så testar grabben den lilla ROAR15 lådan i bilen. Efter att han monterat loss lite paneler å grejer så fick han in lådan med några få centimetrars marginal.

Nu skall det bli Ooohmpf!!!
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/05/02 :  11:37:08  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Äntligen!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/02 :  12:51:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag förstår konstnadsaspekten av att undvika Nd-magneter och jag kan se imponatorfaktorn i en enorm ferritmagnet, men den där magneten är en riktig smärta i akterspegeln när man försöker skohorna in den i annat än BR eller sluten.

Jag försöker knåda ned en 28 Hz avstämd TPCH och en enorm 225 x 130 mm magnet i en låda som inte bör bli större än 950 x 585 x 396 mm. Det är inte lätt. Den tenderar att bli lite högre avstämd eller få en allt för liten tvärsnittsyta och därmed allt för hög porthastighet "when the Ohmpf gets real!"

Jag har nu ritat upp ett ganska rimligt förslag, men avstämningsfrekvensen för den långa pipan hamnar på ca 31 hz. Den kommer såklart gå nedåt 25 Hz i bil, vilket man får anse som en rimlig kompromiss.



Blå kurva är en mätning av vår TPCH8 (grön simmad kurva) i hans bil.
Lila kurva är såklart en Hornresp-sim av GAS COMP12D1 i denna nya TPCH.

Mätningen i bil är gjord med ca 0,2 volt drivspänning och simmarna är gjorda med 2 volt för grön kurva och 1,5 volt för lila kurva.

Jag har försökt att få kurvorna rimligt nära varandra för att kunna se skillnaderna lättare.
De verkliga absoluta nivåerna är bara ett hinder i analysprocessen. Jag vet att jag får ca 20 dB cabingain i bilen på låga volymer, så den blå kurvan skall egentligen höjas ca 20 dB mot de andra två om det skall vara rättvist.

Den lila kurvan visar oxå på att motorstyrka är bra grejor.

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2018/05/03 :  13:20:26  Show Profile Send Parasite a Private Message  Reply
Nu svamlar jag ur ren okunskap, eftersom bilen är ett litet slutet utrymme, får man inte konstiga dämpningar med en sådan konstruktion ?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/03 :  14:55:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är en svår akustisk miljö att bygga välljud i. Vid låga ljudtryck så har du en enorm cabingain nere under en viss frekvens som beror på bilkupens mått, storlek och dess uppbyggnad.
Det är lätt att se i blå kurva ovan där du ser en rejäl basboost som börjar vid ca 80 Hz.
Vid högre ljudtryck så minskar cabingain på lite olika sätt då förlusterna ökar när energin börjar överkomma strukturell styvhet och därmed fortplantas och avledas ut genom plåt, paneler och glasrutor.

Men å andra sidan så hör man inte mycket av varierande tonal balans nere under 80 Hz när trumhinnorna klipper i takt med att inredningen slits sönder av tryckvågorna.
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2018/05/03 :  15:57:57  Show Profile Send Parasite a Private Message  Reply
Tack för ett enormt bra svar :)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/24 :  12:10:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Igår fick sågen jobba.
Idag torrmontering och utritning av alla delar. Jag måste planera bygget så att vi inte står med bitar ivägen för att kunna dra skruv.
Bygger man i fel ordning så går det rejält fort söderut till svavlets och bockskäggets rike.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/24 :  12:20:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En mynning på 11 X 36 cm skall borga för rimligt låg portkompression, men den hjälper inte så värst mycket mot detta elementets brutalitet. Vid 3500 watt in så peakar porthastigheten på ca 70 m/s enligt Hornresp. Som tur är så lider inte kvartsvågsavstämningar lika illa av portkompression som andra sämre presterande avstämningar.
Pipan slutar inte fungera som en kvartsvågsresonator förens limfogarna spricker. Även kanonpipor har en väl fungerande kvartsvågsresonans trots ett supersoniskt luftflöde i mynningen.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/24 :  12:34:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Även om kvartsvågsresonatorer tål mer portkompression så vill man ändå hålla nere turbulensen inne i pipans alla vinklar och hörn. Jag har hört tappade horn och pipor "prutta" av höga flödeshastigheter, å det kan bli ett problem i detta bygget. Troligtvis och förhoppningsvis inträder det problemet ungefär samtidigt som hans bil får permanenta deformationer av plåten och bilens framruta exploderar i en skur av glassplitter.
Tyvärr verkar det svårt att hitta avrundningsstål med större radie till ett vettigt pris. 12,7 mm får duga. 18 mm hade varit bättre.

Baffeln är tre lager av 18 mm plywood på grund av ett Mms på ca 400 gram och en enorm Bl. Jag tror att det kommer behövas en viss styrka i bygget för att motstå de trycken som kommer att uppstå.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/30 :  15:18:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Jag firar 28 grader tryckande högsommarvärme med en yster överhandsfräspolka.

Baffeln skall förädlas med islagsmuttrar och lite frästa radier innan limning.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/30 :  16:43:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Elementflänsen skall sänkas ned en skivtjocklek i baffeln - därav de två olika radierna på baffelhålen.

Radien är idag några få tiondelar mindre än elementets fläns, vilket gör att jag får slipa plywooden tills elementet passar som i en tight latexhandske.

I vårt tidigare monsterbygge med en GAS Comp15D1 så läckte det luft nånstans just runt korgflänsen pga det enorma trycket i pipan vid avstämningsfrekvensen. Detta skall tätas bort med hjälp av tight passform och ett tunt lager tätmassa.
Läcker det trots dessa åtgärder så är det ett fel i elementkonstruktionen och därmed nått jag inte längre kan avhjälpa med lågbygget.

54 mm byggplywood kan verka mycket, men jag skulle hellre vilja ha 72 mm björkplywood. Man kan inte få tillräckligt med strukturell styvhet i denna typ av avstämning. All flex i baffeln är en direkt förlust av verkningsgrad. Även små mängder flex hörs i form av sämre attack och lägre upplösning. Med enorm motorstyrka krävs även mycket kraftigt motorfäste. Det är sällan man ser en Top Fuel Dragracing-bil med gummibandsupphängd motor.

Jag vill oxå undvika stag i pip-sektionerna, då jag är skräckslagen för onödig turbulens. Med en teoretisk simulerad peak lufthastighet på ca 70 m/s i mynningen så kommer det inte krävas mycket störning av luftpelaren innan det blir turbulens.

Nog med onödigt rantande idag.

Nu tillbaka till byggandet.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/05/31 :  11:41:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Islagsmuttrar, stoppskruv, urtag och rundade kanter i bottenplattan av baffeln.

Det går sakta framåt, bit för bit.

Nästa steg är att limma ihop alla tre skivor som utgör den rejält robusta baffeln.
Go to Top of Page

tordnilsson
Member

383 Posts

Posted - 2018/06/01 :  09:26:28  Show Profile Send tordnilsson a Private Message  Reply
Spännande bygge!
Angående ev stagning så borde det väl gå bra med gängstång typ M12 och rejäla brickor med muttrar, kanske dubbla muttrar så du kan spänna "lagom" å sedan låsa med extramuttern.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/01 :  10:01:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Elementet passar med nån tiondels mm marginal. Helt ok luftflöde under elementet trots den massiva baffeln.

Bit för bit, närmar vi oss akustisk bildestruktion.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/01 :  10:08:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Basen är infälld i baffeln. Hoppas det blir ett tätt montage.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/01 :  10:48:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
@tordnilson:

Vi provade det på det förra monsterbygget och det fungerar riktigt bra.
Vi är dock rädda för turbulens så vi hoppar den lösningen i detta bygget. TPCHn kommer ha högre lufthastighet än ROARen vilket talar mot helt runda stag.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/03 :  11:36:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Bygget fortgår i högsommarhettan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/03 :  11:39:07  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Rejäla frästa och slipade radier skall hålla nere turbulens vid höga ljudtryck.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/07 :  13:57:22  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Sista bilden innan locket limmas och skruvas.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/07 :  14:01:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Monteringshål så att man kan byta element.
Bra att ha när man försöker nå 150 dB i sin bil.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/06/07 :  14:07:52  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Mysiga bilder!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/06/07 :  16:47:27  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Med ett lager maskeringstejp så får man ta i lite för att få in den i hålet. Jag tror det kommer bli tätt.

Nu väntar vi på bultar för elementmontage. Mina 50 mm bultar var för korta. Vi får använda gängstång och låsmuttrar.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/06/07 :  18:05:26  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vaffö bultar? Vi har M8 på jobbet upp till 140mm. Jag tror de M6:or vi har är max 60mm.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/06/07 :  18:47:17  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Fint bygge!
Ser gediget ut

En liten undran:
Vad är en bult? Vad är en skruv? Vad är skillnaden?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2018/06/07 :  21:45:17  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag kan ju tycka att bulten dras med insex- eller ringnyckel medan skruven dras med skruvmejsel (rak eller stjärna).

Edited by - soundbrigade on 2018/06/07 21:45:33
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000