HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Grabben bygger nytt basmonster

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Circlomanen Posted - 2018/05/01 : 19:35:31


GAS COMP12D1.

Å så är det dax igen. Grabben har fått en beställning på en vad jag kallar TPCH.
Den skall förvisso sitta i en bil, men principen har en enorm välljudspotential så den passar nog lika bra hemma för den som saknar en mycket fysisk och taktil botten i stereon.

Elementet har ett ödmjukt Qts på 0,20 en mycket stark och robust kon och en nästan obefintlig Vas som alla visar på en bashornsdriver av rang.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Circlomanen Posted - 2018/09/01 : 00:03:14
Man kan lätt ledas till att tro att dessa bilbasar från GAS endast är competitionbasar för extrema ljudtryck ur små lådor, men faktum är att de kan låta riktig riktigt bra. Med ett skyhögt Le, massor av Bl, inte världens bäst optimerade magnetsystem, löjligt lågt Vas osv, så trivs de i basreflex som en fisk trivs i en brödrost.

De skall såklart behandlas som de lite udda horndrivers/kompressionsdrivers de är. Då kan man få en massa spelglad ljudkvalitet ur dem. De är såklart mer en stor kompressormatad Hemi bigblock än en fintrimmad Porche boxersexa, vilket innebär på klassiskt amerikanskt sätt att man får räkna med lite mer muskler än hjärna.

De tenderar att låta stort, medryckande, kraftfullt och lite mer muskler än finess och kontroll. Ett enormt underhållningsvärde för hemmabio, pop och EDM men kanske inte så mycket för gles jazz.
Circlomanen Posted - 2018/08/31 : 23:54:24


Circlomanen Posted - 2018/08/31 : 23:47:45


Ett trasigt element som inte gillade en troligtvis ibland klippande 3500 watt förstärkare på fullt ställ i timmar i rad.(trycket i en TPCH är rätt extremt)

Ett helt element som vi köpte för att kunna få igång den lilla söta TPCH-lådan denna tråden handlar om.

Med en omkoningssats på G så har vi snart två GAS COMP12D1 att leka med. Det är riktigt roliga element. Jag får en massa dumma ideer baserat på kvartsvågsresonans.

Kanske ett par ROAR12 med 25 Hz avstämning till hemmabio-bruk? Det lär kunna engagera hela husets bärande struktur medans vi njuter av underbara serier som Ozark.
Circlomanen Posted - 2018/08/29 : 20:24:47


Till Malins stora fasa verkar denna monsterbasen vara på väg hit igen. Det kan bli en riktigt trevlig hemmabiobas här hemma.



Ett inlägg i bultdebatten som har rasat i denna tråden.
Amatören Posted - 2018/06/26 : 19:29:01
Suck!
(Sorry, Circlo, för kapningen!)

En gång för alla:
Har det utvändiga gängor = SKRUV!
Har det invändiga gängor = MUTTER
Kolla här om intresse finns:
https://www.sis.se/sok/?category=1073758557

Kuriosa:
Vad gäller skruvförband så ska man alltid konstruera dessa för dragkrafter, aldrig skjuvning! Om man inte kan undvika skjuvning, konstruera om!
Kolla noga vad gäller skruvförband till hjul (fälg + nav) så tar skruven ALDRIG några skjuvkrafter, bara dragkrafter. Fälgens anliggning mot navet bygger på att friktionen mellan stål-stål eller aluminium-stål är större än alla tänkbara rotationskrafter (positiv eller negativ (broms) acceleration, sidokrafter m.m.). Detta åstadkoms med ett korrekt dimensionerat skruvförband och korrekt dragna hjulskruvar/hjulmuttrar.

/Amatör, Bestmaister, Besserwisser och maskinkonstruktör med 30 års erfarenhet

Lovan Posted - 2018/06/26 : 18:58:20
quote:
Hjulbult ska egentligen kallas HJULSKRUV!


Njae, hjulbult är väl för att det var (pinn-)bult förut och det bara hänger kvar som terminologi.

Extra onödigt vetande: hjulbultarna håller(ska) bara hjulet mot navet och ska inte ta krafter. Friktionsförbandet ska ta krafterna(tänk centrumbult). Därför man ska fetta in bultarna() men inte göra det på baksidan av fälgen
RuneStone Posted - 2018/06/24 : 20:23:52
Ang. Skruv och bult så avänds skruv för axiella laster medan bult används för radiella/skjuvlaster.
En bult låses fast på olika sätt för att förhindra att den ramlar ur. T.ex. kan man ha gängor i änden och låsa den med mutter. Ett exempel är traditionell vagnsbult där ena änden har en skalle med fyrkantig kropp som låser i trät och andra änden har en mutter. Vagnsbulten används för radiella krafter.
Skruv används för att låsa något axiellt. T.ex. skruvförband. Skruv kan ha olika gängor bla. m-gänga.

Över 140dB i bil känns.. Spelade 145dB med sluten låda en gång i tiden. Klarade dock rutorna
Circlomanen Posted - 2018/06/12 : 06:52:07
quote:
Vilka är de största skillnaderna från första simuleringen?


Bakkammaren verkar vara större än vad jag beräknat och frontresonatorn verkar bete sig som om den var några cm kortare än vad tumstocken säger.

Jag var tvungen att vräka på med rejäla mängder lossy Le för att få den övre delen av passbandet att stämma.

quote:
Något systematiskt som går igenom dina olika lådor?


Nej, jag kan inte se att dessa egenheter är nått systematiskt.
GAS Comp-serie är rätt annorlunda element mot de jag brukar använda, och det finns inte fulla data på dem att knappa in i Hornresp. Det var rätt mycket gissningsarbete från början, som jag nu justerade för att passa bättre mot mätningen.
PetterPersson Posted - 2018/06/11 : 22:58:37
Ja, den stämde mycket bättre. Vilka är de största skillnaderna från första simuleringen? Något systematiskt som går igenom dina olika lådor?
Circlomanen Posted - 2018/06/11 : 21:44:28




Jag har putsat lite på Hornresp-modellen och fått dem att stämma betydligt bättre mot mätningen. Man får ta bort en rejäl skopa cabingain i den röda kurvan dvs mätningen. Jag får putsa mer på detta när jag har bättre utomhusmätningar.

GAS Comp12D1 verkar ha rejäla mängder lossy Le vilket troligtvis kommer från den rejäla 8 lagers talspolen.
Circlomanen Posted - 2018/06/11 : 15:29:02


Här är sprickan som uppstod efter 15 min av testande två dagar sedan.



Trevligt låg dist trots ett tävlingsinriktad element.
Circlomanen Posted - 2018/06/11 : 15:15:18


Mät vs simulering.
Vid 0,3 volt ut från förstärkaren så skallrade saker i bilen och min Umik mätte 108 dB vid 29 Hz.

Hög Bl och lågt Qts i TPCH inne i ett slutet utrymmer ger ruskig verkningsgrad.

https://youtu.be/jIK5J-Ewy9w

Lite lek och test. Elementet rör sig ganska lite för att vara drivet av uppskattningsvis 500 watt vid 25 Hz dvs fem Hz under avstämning.
Circlomanen Posted - 2018/06/11 : 08:57:30
quote:
ska bli kul att läsa om vilka dB som nås


Med endast ca 500 watt pga seriekopplade talspolar så mätte dom drygt 139 dB vid 37 Hz.
Den peakar ett antal dB högre vid 30 Hz, men han tycker mer om sin framruta än högre spl vid en mätning.
Baserat på simuleringar, erfarenhet och lite gissningsarbete så borde han ha nått åtmindstånde 142 dB vid 30 Hz millisekunden innan framrutan slets i stycken.
Med parallellkopplade talspolar får man lägga på ca 6 dB ovanpå det.

Med lite bättre akustikbehandling, hel framruta och parallellkopplade talspolar så är jag säker på att han kan nå 150 dB. Hela bilen flexade våldsamt och det är massiva förluster av ljudtryck.
Sonen min fick det tveksamma nöjet att sitta inne i bilen när dom körde frekvenssvep på höga volymer. Han var lomhörd i ett dygn efteråt.
Så går det när man är ung och dum och inte lyssnar på pappas tråkiga förmaningar.....
sladdbarn Posted - 2018/06/10 : 19:06:09
Att en bult skulle ha gängor är en väldigt utbredd missuppfattning.

Ontopic: låter som att lådan gjorde sitt jobb, ska bli kul att läsa om vilka dB som nås
PetterPersson Posted - 2018/06/10 : 14:10:14
Hmmm, lite osäker blev jag faktiskt
soundbrigade Posted - 2018/06/10 : 13:54:13
quote:
Skruv har gängor.
Bult saknar gängor.
Spik är vass i ena änden och tänkt att drivas in i materialet med slag.

Så enkelt är det


Är det?! Har du aldrig sett en amerikansk skruvmejsel:

PetterPersson Posted - 2018/06/10 : 13:22:30
Skruv har gängor.
Bult saknar gängor.
Spik är vass i ena änden och tänkt att drivas in i materialet med slag.

Så enkelt är det
Amatören Posted - 2018/06/10 : 12:18:23
Utan att vara envis:


Se också:
http://www.mattssons.com/catbrowse.asp?D=600001317&I=17
Circlomanen Posted - 2018/06/09 : 22:14:48
Jag kallar den "sprint".
Amatören Posted - 2018/06/09 : 22:01:52
Detta är en BULT:
Amatören Posted - 2018/06/09 : 21:54:48
Sorry Circlo!
Fel, fel, fel!
Se mitt tidigare inlägg!
Andra bilden visar en TRÄSKRUV!
Har det gängor så är det någon form av SKRUV!
Kolla med SS eller Bulten!
Circlomanen Posted - 2018/06/09 : 19:59:00


Insexbult.
Circlomanen Posted - 2018/06/09 : 19:54:00


Skruv.
Circlomanen Posted - 2018/06/09 : 19:51:58


Bult.
Circlomanen Posted - 2018/06/09 : 16:39:28
Jag orkade tyvärr inte vara med på bilstereo-tävlingen idag, så jag har inga bilder eller grafer att posta.

Grabben min var där och han berättade att det krävdes 65 watt för att nå 130 dB och 500 watt för att spräcka framrutan.


Ägaren kopplade talspolarna i serie vilket gjorde att "svetsaggregatet" med strömstyrka från helvetet fick kämpa med att leverera spänning över en allt för snäll högimpedantiv last. Det gjorde att ett GAS 3500.1 endast kunde ge ca 500 watt idag.

Med talspolarna parallellkopplade hade han fått ut ca 2000 watt istället.

Det kanske var tur att han "kopplade fel" då en sprucken framruta trots allt är mycket bättre än att behöva sopa upp framrutan från asfalten framför bilen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000