Author |
Topic |
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2018/06/26 : 18:58:20
|
quote: Hjulbult ska egentligen kallas HJULSKRUV!
Njae, hjulbult är väl för att det var (pinn-)bult förut och det bara hänger kvar som terminologi.
Extra onödigt vetande: hjulbultarna håller(ska) bara hjulet mot navet och ska inte ta krafter. Friktionsförbandet ska ta krafterna(tänk centrumbult). Därför man ska fetta in bultarna() men inte göra det på baksidan av fälgen |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2018/06/26 : 19:29:01
|
Suck! (Sorry, Circlo, för kapningen!)
En gång för alla: Har det utvändiga gängor = SKRUV! Har det invändiga gängor = MUTTER Kolla här om intresse finns: https://www.sis.se/sok/?category=1073758557
Kuriosa: Vad gäller skruvförband så ska man alltid konstruera dessa för dragkrafter, aldrig skjuvning! Om man inte kan undvika skjuvning, konstruera om! Kolla noga vad gäller skruvförband till hjul (fälg + nav) så tar skruven ALDRIG några skjuvkrafter, bara dragkrafter. Fälgens anliggning mot navet bygger på att friktionen mellan stål-stål eller aluminium-stål är större än alla tänkbara rotationskrafter (positiv eller negativ (broms) acceleration, sidokrafter m.m.). Detta åstadkoms med ett korrekt dimensionerat skruvförband och korrekt dragna hjulskruvar/hjulmuttrar.
/Amatör, Bestmaister, Besserwisser och maskinkonstruktör med 30 års erfarenhet
|
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/08/29 : 20:24:47
|
Till Malins stora fasa verkar denna monsterbasen vara på väg hit igen. Det kan bli en riktigt trevlig hemmabiobas här hemma.
Ett inlägg i bultdebatten som har rasat i denna tråden. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/08/31 : 23:47:45
|
Ett trasigt element som inte gillade en troligtvis ibland klippande 3500 watt förstärkare på fullt ställ i timmar i rad.(trycket i en TPCH är rätt extremt)
Ett helt element som vi köpte för att kunna få igång den lilla söta TPCH-lådan denna tråden handlar om.
Med en omkoningssats på G så har vi snart två GAS COMP12D1 att leka med. Det är riktigt roliga element. Jag får en massa dumma ideer baserat på kvartsvågsresonans.
Kanske ett par ROAR12 med 25 Hz avstämning till hemmabio-bruk? Det lär kunna engagera hela husets bärande struktur medans vi njuter av underbara serier som Ozark. |
Edited by - Circlomanen on 2018/08/31 23:53:06 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/08/31 : 23:54:24
|
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/09/01 : 00:03:14
|
Man kan lätt ledas till att tro att dessa bilbasar från GAS endast är competitionbasar för extrema ljudtryck ur små lådor, men faktum är att de kan låta riktig riktigt bra. Med ett skyhögt Le, massor av Bl, inte världens bäst optimerade magnetsystem, löjligt lågt Vas osv, så trivs de i basreflex som en fisk trivs i en brödrost.
De skall såklart behandlas som de lite udda horndrivers/kompressionsdrivers de är. Då kan man få en massa spelglad ljudkvalitet ur dem. De är såklart mer en stor kompressormatad Hemi bigblock än en fintrimmad Porche boxersexa, vilket innebär på klassiskt amerikanskt sätt att man får räkna med lite mer muskler än hjärna.
De tenderar att låta stort, medryckande, kraftfullt och lite mer muskler än finess och kontroll. Ett enormt underhållningsvärde för hemmabio, pop och EDM men kanske inte så mycket för gles jazz. |
|
|
Topic |
|