HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Få ordning på rippade filer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/01/29 :  13:45:06  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har rippat cd med EAC i åratal och också "tagit över",mer eller mindre ordnade, rippade samlingar. Hittills har jag skött samlingen genom att ordna syntax typ 01.Abba/Arrival/Dancing queen. Omslagsbilder har jag slitit ner från nätet och lagt i albumfilen.
Jag har börjat spela genom min nyköpta Oppo 105 och den har visat sig vara lite "picky" med taggar och format och sånt.

Jag skulle behöva ha ett program som ordnar till all musik och bilder på hårddisken utan att jag ska behöva sitta och "handhålla" verksamheten. Det är drygt 2 TB med material så jag får hålla på fram till pensionen om jag ska köra manuellt.

Jag är helt rudis på sånt här så prata som till en 6-åring eller en hund.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/29 :  15:26:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det allra enklaste råd jag kan ge är:
Skaffa Roon!
Det kommer nog inte att ge dig 100% ordning men det kommer mycket längre än vad jag hade väntat mig iaf. (förutsätter att materialet åtminstone är uppdelat i mappar om album/skivor och att spåren heter typ Track 01.wav, Track 02.wav etc)
Det hjälper INTE mot inkompletta album, album där filerna saknar spårnumrering, flerskivealbum med alla spår i samma mapp...
Annars rekommenderar jag fortfarande Easy CD Converter för att manipulera taggar. Det kan tyvärr inte Batch-tagga ännu, men manövern att högerklicka på en mapp och välja Hämta albuminformation och sedan välja vilken du tycker verkar bäst är klart värt de få hundralappar det kostar.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2018/01/29 :  18:44:38  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Går det att rippa i Roon?

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/01/29 :  23:34:42  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Bra förslag så långt.
Jag ser nu att det finns flera trådar som handlar om dom här sakerna. Hoppas det är ok i alla fall.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21989 Posts

Posted - 2018/01/30 :  07:05:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
MP3 Tag...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2018/01/30 :  08:45:49  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Mp3 Tag. Ser farligt bra ut på papper. Ska testa och kolla hur den där batch-taggningen funkar. Tack för tipset.

Flera tips mottages tacksamt.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/01/30 :  14:11:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Går det att rippa i Roon?

Nej, det gör det tyvärr inte (ännu) och det kanske inte kan förväntas?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2018/02/14 :  17:54:05  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Prova songkong

http://www.jthink.net/songkong/

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000