HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bra ljud via dator?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2018/02/19 :  15:17:31  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Hur får jag ett "bra" ljud via min dator? Har lyssnat via Youtube men även via kabel. I det senare fallet musik jag själv spelat in. När jag jämför ljudet mellan min CD-spelare och samma skiva nedladdat på, tror jag bästa sätt, så fallerar den senare. Vad göra för att få till ett bra ljud via datorn utan det kostar den berömda skjortan? Använder i dag en långa kabel mellan dator förstärkare.

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2018/02/19 :  15:45:31  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Beror väl lite på vad man har för krav men jag kör med en smsl m8 dac
och J River Media Center som spelar upp filerna

http://www.musicservertips.com/product-reviews/smsl-m8-dac/

https://www.jriver.com
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2018/02/20 :  14:26:47  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Hur plockar du ut ljudet? Digitalt är (tycker jag) att föredra. Låt en separat DAC avkoda (om du inte har en inbyggd i förstärkare alt digital ingång till din CD-spelare?).

Ang digitalt ut. Optiskt har fördelen att inte blanda jordströmmar. Har du dator och anläggning på olika strömlister/faser så kan optiskt vara att föredra. Dock låter oftast coax bättre (enligt min erfarenhet) när förutsättning ges. USB ut från datorn om du har en USB-DAC är nog det bästa..

Vidare så kan man göra mkt med datorn för att förbättra ljudet. En dedikerad avspelare så som ex Foobar (gratis) är inte fel. Lite att pilla med, men värt jobbet. Finns massor av guider på nätet...

Att sedan stänga av så mycket onödigt på datorn som möjligt är bonus hela vägen. Inklusive alla uppdateringar osv. Bäst är egentligen att ha en helt dedikerad PC för endast avspelning av ljud! Rensa den från allt lullull (finns massor av tips på nätet om detta). Bra ström gör skillnad med.
Finns som sagt väldigt mycket man kan göra. Fantasi och friskt vågat samt god portion tålamod e bra :)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/20 :  15:27:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Generellt svar på frågan: Genom att koppla bort den...
Skämt åsido, min erfarenhet peka tydligt mot att separera server och klient-funktion för bästa ljud till lägsta kostnad. Antingen med UPnP, Squeeze eller Roon-tänket. Grundkrav, stabilt nätverk helst både trådbundet och trådlöst för kontroll.

Alltså, en server (datorn) och sedan en Ethernet-usb/spdif omvandlare nära stereon. Det finns massor med lösningar på det och det är svårt att råda om man inte har lite mera demografiska uppgifter om politisk tillhörighet(Apple/MS/Linux/Android etc), smak osv..

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2018/02/20 :  17:24:21  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Bra svar från ovan talare!

Själv har jag valt att "modifiera" en liten fläktlös mini-PC (Win7) för att enbart fungera så som streamer för Foobar (styrs från mobil/surfplatta).

Dock har jag i nuläget med en USB-ansluten HDD med all min musik kopplad då min gamla server väsnas lite mycket för att orka med den 24/7...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000