HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stockholm High End Mässan 2018
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/17 :  21:45:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nå, låt höra nu då? Själv har jag generellt gillat vad jag hört och sett idag, men jag har lite att beta av i morrn också!

Avantgarde Trio i stora salen på L&L var häftigt! Skulle gärna ta hem dem men det finns ett och annat hinder för det....

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/02/18 :  11:30:22  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Någon med bilder?
Sitter strandsatt på Tegel i Berlin, bokad avgång kl.10.10 nu ändrad till 12.10 via Düsseldorf och hemma i Stockholm 19.45.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2018/02/18 :  13:57:03  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
Här finns lite bilder.

http://www.extremeshop.se/shop/?cat=87

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2018/02/18 :  17:32:53  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ingen kamera med denna gång. Fokus låg på att gå runt i ett gäng på fyra och lyssna lite förutsättningslöst. Det tog dock ganska lång tid att hitta något som lät ok. Vi var där under lördagen. Avantgarde Trio och Zero samt JBL 4367 var bra av det jag hörde och minns på rak arm.

Kände att majoriteten av besökarna var grånade herrar i grånade herrars sällskap som lyssnade på grånade herrars mässjazz... Ingen vidare återväxt och ingen vidare fokus på musik. En önsketanke vore att sätta upp ett rum med ett "billigt" system med streamer + dac + studiomonitorer i trevlig miljö, lägga fram en surfplatta med Tidal och låta yngre musikintresserade sätta sig ner och uppleva hur givande det är med lite bättre återgivning på sin favoritmusik utan att det behöver kosta skjortan. Jag funderar också allvarligt att ta med ett signalhorn på burk och tuta vilt med så fort någon demar med Keith don't go eller motsvarande!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/18 :  17:46:08  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Kände att majoriteten av besökarna var grånade herrar i grånade herrars sällskap som lyssnade på grånade herrars mässjazz... Ingen vidare återväxt och ingen vidare fokus på musik. En önsketanke vore att sätta upp ett rum med ett "billigt" system med streamer + dac + studiomonitorer i trevlig miljö, lägga fram en surfplatta med Tidal och låta yngre musikintresserade sätta sig ner och uppleva hur givande det är med lite bättre återgivning på sin favoritmusik utan att det behöver kosta skjortan. Jag funderar också allvarligt att ta med ett signalhorn på burk och tuta vilt med så fort någon demar med Keith don't go eller motsvarande

+1 Men det är ingen nyhet att jag varit starkt kritisk till musikvalen på mässor i många år. Och jag tror branschen biter sig själv i svansen då de inte bryr sig om annat än gubbar. Och för mig är det en gåta att bara Genelec av studio burkarna har hittat till mässorna då det borde vara dukat bord för dem, i och med tävlingen dyrast vinner bland Hifi utställarna. En trend som verkar växa med åren.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/19 :  09:03:15  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tycker nog att det är rätt poänglöst att kritisera musikvalen, det kommer ändå alltid vara en grupp som tycker att det är åt helvete.
Ja, jag har hört Tin Pan Alley och Man In the Long Black Coat fler gånger än vad jag önskat under denna helg men det finns en poäng i att spela känd musik också! Jag går mycket på mässa för att få musiktips också och jag vill påstå att det uppfylldes, en lagom blandning av känt (för referens) och nytt (för inspiration).

Ang HerrDs reflektion så instämmer jag vad gäller kostnadsbiten. Det blir lite freakshow över det hela och ibland undrar jag om det är vi som besöker som är de utställda föremålen eller vice versa!
En idé kanske vore att utställarna fick kitta sina demorum i några olika prisklasser? Totalkostnad 20.000:-, 50.000:-, 250.000:- typ?
Det är fortfarande sjukt kul att sätta sig framför Avantgarde Trio LE för mer pengar än vad jag kan räkna till men jag kan dels inte husera dem, driva dem eller än mindre betala dem!
Och visst, en blandad jury som bestämmer årets urval av 50 låtar som demas under helgen?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2018/02/19 :  09:25:10  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Musikval är alltid besvärligt. Vi har alla olika musiksmak.

Så här i den digitala tidsålder vi lever i så kanske man skulle kunna göra en spellista på Tidal med musikförslag från de som tänker besöka mässan och mässarrangörerna gör ett urval ur dessa. Spellistan kan sedan spelas i de rum som streamar och mässbesökarna kan spela hemma innan och efter mässan som en referens. Alla har då tillgång till samma musik och ursprung. Förstår att en del har andra källor man vill demonstrera, men kunde kanske ändå vara kul med en jämförbar referens.

Alternativ kan man göra som man gör i Asien på visa mässor. Man producerar en officiell CD skiva som kan köpas. Men det kan kanske vara svårt att genomföras i vårt lilla land.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/19 :  22:22:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okej, bilder då..

Audio Concept, Robert presenterar de aktiva Avantgarde Xero XD samt Bacch-SP? Skivspelaren är en Rui Borges med en pickup som jobbar med optisk avläsning. En separat förstärkare hör ihop med pickupen och ekipaget lämnar linjenivå till försteget.
Jag tyckte det lät förjäkla bra från vinylen måste jag säga. Jag tyckte Xero rumlade runt lite för mycket i basen när jag lyssnade men man kan inte klaga på draget! Klart intressanta högtalare för egen del dock!


Audio Concept rum2, Gunnar spelade vinyl på Wilson Sabrina med en Technics SL1200G och Audio Technica ART1000 pickupen. Förstärkare var en Sugden Masterclass tror jag och jag tyckte definitivt om det jag hörde! Gillar de sparsmakade systemen och trots prislappen var detta ändå ett av de billigare på mässan!!!

Edit: Båda systemen drevs offline av varsin Stromtank! Makalösa elkraftlevereantörer med möjlighet att ladda en Tesla på en kvart, nädå, det sista var skämt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/02/19 22:25:24
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/19 :  22:35:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Hifiagenten, med en Thorens TD907/Sumiko Palo Santos Presentation in i ett RIAA från Cyrus. Det digitala sköttes av en Cyrus Streamer som jag uppfattade delade strömförsörjning med RIAAt, hemska tanke!
Förstärkeri var en tvåkanals för- slutstegskombo från Anthem och högtalarna var en rätt dyr Martin Logan med aktiv bas. Trivsamt ljud, inget som stack i öronen men för mig blev det bara riktigt bra!


XTZ, demade tvåkanal med sina Divine stativare och de nya egna slutstegsmodulerna. Försteg var nåt som jag tror hette Iota. De hotade med flerkanal också så då gick jag...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2018/02/20 :  06:54:03  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Snyggt AlfaGTV! Tack!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/20 :  08:33:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ledsen för de halvmökiga bilderna, hade bara en gammal iPhone med mig och jag hade inte tänkt publicera nåt, de var mest "minnesbilder".

Men å andra sidan, en bild säger mer än bara några ord så vi kör väl på då:

Naim, en trevlig och saklig presentation där man spelade på tre olika Naim Uniti, den minst kostsamma Atom vidare till Star och slutligen Nova. De fick alla tre driva de superläckra Audiovector SR3 Arreté Raw Surface Limited Edition! (Smaka på det namnet du? )

Givetvis gör sig en sådan högtalare bäst i verkligheten med sina kopparblänkande detaljer och den råa betongytan. (Rauna comeback?)


Stora föreläsningssalen, Avantgarde Trio LE drivna av Avantgarde elektronik och här hade man fläskat på med "lilla" dCS Vivaldi-stacken som källa, utöver vad jag tror var en Rui Borges vinylsvarv. Vet inte vad de körde med för RIAA eller puppa dock.
Det här var så nära en live-upplevelse jag kom under helgen och det är inte enbart positivt. Helt klart ett sjujäkla drag med de allra flesta parametrar på plats. Inte en tillstymmelse till påstridigt trots skrämmande höga ljudnivåer och för att drivas med 7W per kanal var det helt galet!

En liten anekdot:
Jag satt ganska länge i Audionords rum runt lunchtid på söndagen och fick först höra d'Agostino och Magico S3 MkII spela riktigt bra med en Oppo BDP-105 som CD-spelare (analogt ut)!
Sedan vreds möbleringet och riktades istället mot Devialet/Vivid Audio Giya G4 och Thierry Massoubre spelade musik ett tag. Dels digitalt via ethernet (oklart om de agerade som Roon eller nåt annat) men också på en TechDAS Airforce III med en SME V12 och en Lyra Etna tror jag det var.
De små Giya gjorde mer än vad storleken antydde i mina öron i alla fall. Ett av styckena Thierry spelade var Sing, Sing, Sing av Benny Goodman med Syd Lawrence Orchestra på en riktigt trevlig inspelning och han talade om att den kraften som dual mono Expert 1000 Devialet förmår leverera (2*1000W minimum) var nödvändig för att kunna spela med separation och detaljer på de ljudnivåer han demonstrerade. Jag håller med givetvis men kontrasten blev rätt skoj mellan detta kostsamma men ändå slimmade system med två blanka pizzaboxar och ett par vita små "utomjordingar" när jag sedan gick direkt till L&L och in i föreläsningssalen. Som av en händelse klämde de igång exakt samma låt även där och spelade då på 7W klass A ut via de enorma Avantgarde Trio LE med 109db känslighet! Ja, jag skulle nog kunna leva med båda systemen faktiskt! :)


Vilket av dem var bäst? Ja, för mig är valet klart, men jag berättar inte ännu!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/20 :  08:51:09  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Jus tdet ja, Septon och Sonus faber och Audio Research (Nordost kablage) samt en liten Elac Discovery Roon Essentials-server
De spelade CD-skivor i en Reference 8 CD-snurra med gott resultat när jag var där och jag tyckte det lät riktigt trevligt. Botten, värme upplösning och den där effekten som jag kallar för musikalitet. Alltså när tankarna snabbat vandrar från att fundera över om man hör några avvikelser i frekvensregistret eller i fasen till att bara lyssna på musiken eller artisten sång och intent... Ställ dem hemma hos mig vetja!


Sen var det väl PL Audio tror jag? I alla fall Focal Scala Utopia Mk II (?) drivna av Pass elektronik och dCS Rossini med extern klocka. Ja, visst... Inte lät det dåligt här heller? Tyckte de allra flesta fått till mer än acceptabelt ljud och jag tycker personligen ganska bra om Focals Utopia-modeller.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2018/02/20 :  09:55:24  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply
Trevliga bilder och text
Man kanske skulle pallra sig till denna mässa nån gång också!
Go to Top of Page

octavia rs
Member

338 Posts

Posted - 2018/02/20 :  18:19:05  Show Profile Send octavia rs a Private Message  Reply
quote:
Focal Scala Utopia Mk II (?)


De bör vara nya Utopia Scala EVO de spelade på, Utopia Scala V2 finns fortfarande kvar i sortimentet.

Main system
TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8 C2, Ansuz Darkz D and T2
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Roon ROCK on NUC -> dCS Network bridge -> AES/EBU -> DAC
HD Plex 200W PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC)

Second system
Tidal Hifi / Qobuz Studio -> Devialet Silver Phantom, Devialet Tree
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/20 :  22:22:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack lindome och octavia_rs! Och det är säkert rätt att det var Scala EVO som spelade.


Över till en annan branch-kändis, Sladd! Här spelade man digitalt med en AVM musikstreamer/cdspelare in i en annan AVM som användes som försteg och vidare till ett Burmester slutsteg, 911? Vienna Acoustics tycker jag är trivsamma högtalare och även här lät det bra.


Sen var det Hegel och Dynaudio som spelade musik från en Mac med Roon. Det var Dynaudio Special Forty och en Hegel 190 förstärkarehar jag för mig. Helt OK men jag upplevde ljudet som lite tillbakadraget och väl vänligt? Knepigt då Hegel brukar vara energidryck liksom.


Just det, Voxativ var det här! En tokläcker rörhäck med vad jag inbillar mig 845-rör och de största rattar jag sett! Ja, alltså volymratt och ingångsväljare!
Bredbandare med subbor bredvid antar jag. Här skall erkännas att ljudet inte fångade mitt intresse alls, så besöket var kort,

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/20 :  22:43:22  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Vidare till Pro-Ject och Ortofon! Här var det stilla när jag besökte och killen började dema 2M pickuper från Röd och uppåt men jag tog mig friheten att avbryta honom och förklarade att jag har haft samtliga i serien utom 78varianten!
Jag bad att få lyssna till den något dyrare spelaren istället där en Cadenza satt monterad. De spelade med den lilla stapeln i mitten sommvar RIAA överst, försteg o slutsteg. 2x70w räckte långt och de små, små Pro-Ject högtalarna lät okej, men jag saknade en del upplösning om jag ska va ärlig. Trots detta tycker jag dessa enklare system förtjänar mer uppmärksamhet för att kunna locka fler musikintresserade att ta steget från mobilen o blåtandshögtalaren in en ny värld. Najs, och nåt jag skulle kunna rekommendera brorsonen eller så!


Technichs! Med ett pre-production ex av nya SP-10/SL-1000! Har hört Technics stora slutsteg och försteget tidigare, hos Lasses, men här lät det bättre! De stora Technics-högtalarna imponerar och visst lät det bra, riktigt trevligt. Presentatören ursäktade lite kombinationen av RIAA och puppa som han uppfattade inte var den bästa matchningen, men jag tyckte inte jag saknade nåt direkt? Puppan var Audiotechnica ART1000 årisklass runt 50Tkr... Det lustiga med den är att man hittat ett sätt att montera spolarna direkt ovanpå nålröret vid diamanten! Nålröret fungerar alltså bara sommen ledad arm för att hålla diamant o spolar i rätt läge.


Sen var det Chord Electronics och Electrocompagniet! De spelade på de nya mini-Blade och marknadsförde Electrocompagniets lilla streamer Living Rena S-1 hårt! Den fick iofs goda förutsättningar med en Dave som DAC och ett kostsamt Chord försteg samt EC monoblock. Jadå, det lät riktigt bra här med, Blade-dvärgarna pytsade ur sig ett rejält fundament när så krävdes och lät intressanta!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/21 :  10:44:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Här inne spelade man på Arcam elektronik SR250 och en UDP, alltså en universalspelare, vet inte nuffran dock.
Högtalare var PMC, tror det var twenty5.26, med sina karakteristiska transmission line portar i nederkant på lådan. Det intressanta med denna multimedia-uppställning var väl egentligen att man fokuserar på bra tvåkanalsljud med DVD o Bluray media. Helt i min linje, måste jag tillstå. Ljudet var bra och nåt jag själv skulle kunna tänka mig i TV-rummet. Kanske är högtalarna lite väl dyra som TVhögtalarare dock! (runt 95Tkr)
Dock är jag tveksam till kvaliteten på mediat generellt när det gäller flerkanal. Här fick jag höra nåt spår från David Gilmours Live at Pompeij vilket var aningen påträngande men i övrigt bra. Sedan spelades några låtar från Sting - Live in Paris(?) och där var ljudet istället avtrubbat och milt.


Canton Ref stativarna demades med en Naim Uniti Nova (tror jag) som källa/DAC/förstärkare och emellanåt spelades på Vento golvarna med en Pioneer stärkare (nederst). Källa när jag lyssnade var en Pioneer SACD/CD.
Faktiskt den enda jag hörde som demade med klassiskt under hela helgen. Nu är jag ganska tråkig men jag tyckte det lät bra även här!


Totem med sina special element drevs av Gato Audio (förbannat snygga!) i Pause Ljud & Bilds rum. Jag har aldrig hört något låta övertygande i detta rum men det här var ialla fall inte på något vis störande. Njutbart den lilla stund jag stannade.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/21 :  11:16:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Och mitt sista inlägg från Stockholm High End 2018...


Peter Mackay från Magico demar S3 MkII, en inte helt billig högtalare, med dAgostino för- och slutsteg, inte direkt billiga heller. . Källa var en Oppo BDP-105!!!
Detta berodde på något logistik-trassel och tyvärr hade man inte heller fått den intbyggda DACen på plats i dAgostino-försteget. Oavsett lät detta riktigt, riktigt bra och fick mig att omvärdera min tidigare skepsis till Magico. Tight, men med pondus och dynamik och ändå alla detaljer du kan önska. Silkesmjuk diskant och en superrent mellan gjorde att ljudbilden föll på plats och hölls på behörigt avstånd från första raden!


I samma rum huserade Thierry Massoubre från Devialet. Jag gillar dessa gentlemäns proffsiga presentationer, nåt att sträva efter för övriga utställare i min mening.
Elektroniken i detta utrymmesmässigt sparsamma fall var ett par Devialet 1000 och högtalarna ett par små utomjordingar i vit pärlemo-lack, Vivid Audio Giya G4. De stod på någon form av träplattformar som jag aldrig fick svar på om de ingick i högtalarna eller helt enkelt var en höjdanpassning. Här spelades också från vinyl:

TechDAS Air Force III med en SME V12 bestyckad med en Lyra Etna (troligen)
Thierry berättade på sin frangelska om produkterna och svarade artigt på frågor men framför allt berättade han om musiken och spelade intressant musik.
Devialet har ju hoppat på musik-spåret och varit delaktiga iproduktionen av nåt som heter The Lost Recordings. Han spelade bl.a. ett spår med Sarah Vaughan från en inspelning i Holland 1975 från en vinyl, magiskt!
En digital inspelning som jag nämnde i en anekdot tidigare spelades också och det var förbaskat övertygande! Det var alltså Sing Sing Sing med Syd Lawrence Orchestra! Jag har beställt CDn!
Mässans bästa presentation, det näst bästa ljudet och det jag skulle vilja ta hem!
Då förstår ni kanske att min röst på bästa ljudet går till Avantgarde Trio XD LE, men eftersom jag inte vill bo i en föreläsningssal tvivlar jag på deras möblerbarhet och hanterbarhet i ett hem.

Slutligen traskade jag tillbaka igen till Perfect Sense för att ge Boehnicke en chans till på söndag eftermiddag.

Touraj Maghaddam berättade anekdoter och spelade spännande vinyl på sin Vertere vinylsvarv och jag tror jag såg att elektroniken hette Mola Mola? Här kunde jag däremot inte riktigt knyta an till ljudsignaturen, trots flera olika placeringar och försök. Kan däremot förstå att det fanns flera som föll för detta.
Klart slut för denna gång!

Edited by - AlfaGTV on 2018/02/21 11:18:27
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/21 :  16:31:52  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tack för bilderna och intrycken AlfaGTV!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

nisseW
Member

531 Posts

Posted - 2018/02/21 :  16:59:42  Show Profile Send nisseW a Private Message  Reply
Snyggt jobbat, trevligt reportage!

Blufföretag är ingen bluff, de finns i verkligheten!
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2018/02/21 :  17:51:40  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
Härligt AlfaGTV!

Bilder är kul och jag uppskattar dina kommentarer.
Även om jag var där så är det roligt att ta del av andras upplevelser.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/21 :  17:56:49  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tackar!
Nå, låt oss diskutera då? Vad hörde jag som ni inte gjorde och tvärtom?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2018/02/21 :  19:01:31  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
@AllfaGTV, jag delar dina upplevelser i många fall.

Men Avantgarde Trio var långt ifrån en favorit!
Spelades på tok för starkt och det lät som att musiken spelades genom en megafon. Jag är inte helt främmande för hornljud, men det här levde verkligen upp till fördomarna folk brukar ha av horn.

I rummet med Mola Mola elektronik och Bönicke högtalarna tyckte jag lät rätt trevligt på söndagen.

Danska Buchardt högtalarna har en hög lägsta nivå på mässor.

Alluxity tillsammans med Estelon XB spelade också trevligt för att vara på mässa.

Technics spelade också trevligt, härlig närvaro.

En allmän observation var att många spelade starkt och i många fall starkare än vad rum och anläggning klarade av.
Vet inte om jag börjar bli gammal, men i många rum lät det även dessutom som att de hade ställt in en subwoofer som var för högt ställd.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/21 :  19:15:51  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Var inte där men hört Vienna Acoustics burkarna och de låter bra,har inte hakat på trenden som jag upplevt med förhöjd diskantåtergivning hos en del tillverkare.
Men de ska låta bra när vi är uppe i dessa prisnivåer.
De lite större golvmodellen av Totem har jag också hört och dem gillade jag klart, med lite värme överlag och rejäl bas för storleken.
Dynaudio som du lagt upp bild på har jag inte hört, men drivs Dynaudio rätt så låter de aldrig dåliga i mina öron utan bra utan att något sticker ut, dvs de har inte heller hakat på trenden med förhöjd diskantåtergivning i mina öron. Övriga burkar är jag långt ifrån säker på att jag hört på tidigare mässor.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2018/02/21 :  19:20:26  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Danska Buchardt högtalarna har en hög lägsta nivå på mässor.

Instämmer verkligen,har hört dem och de är mycket prisvärda.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/21 :  23:10:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kul att höra lite andra synpunkter, det bekräftar ju bara hur sbjektivt den här sporten är!
Stora Avantgarde uppfattade jag som mycket neutrala i ljudet med en dynamik som var nästan skrämmande. Men inget trattljud alls, det kunde jag dock ana med de aktiva mindre Avantgarde. Jag satt i stolen till höger om sweetspot på första raden dag 1 och satt i sweetspot på rad 2, dag 2. Samma yngling satt i mitten rad 1 båda tillfällena,
Undrar om jag nästan bara hörde instrumental musik på stora Avantgarde kanske? Det kan påverka. Todd Terje med Inspector Norse!
Däremot kan jag hålla med om att många spelade med en överentusiastisk bas. I rum som mättades!

Och jag missade ju totalt Coor-rummen Jag tolkade programmet som att det enbart var föreläsningar där....

De du nämner FBK kan jag hålla med om, men Vienna spelade i detta fall ganska likt övriga utställare när det gäller frekvensfördelning och var faktiskt ganska markerade i diskant/mellan?
Totem spelade med värme som sagt, men det rumlade lite i det rummet som jag nämnde. Och Dynaudio har även jag stort förtroende för men här blev det litet trött ljud?

Audionet, du som var på plats, fanns det något du skulle kunna tänka dig att ta hem och möblera upp ett gästrum med eller så? (Dina Tidal blir nog svårt att klå. Fick för övrigt höra Tidal för- och slutsteg hemmea hos en vän häromveckan, Galet bra, och det bästa jag hört hos honom i aktuellt boende)

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/02/21 23:17:14
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000