HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpråd begagnade golvhögtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/02/02 :  11:03:41  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Har inte gjort något åt min anläggning på år och dar men nu börjar suget efter något nytt bli väl påtagligt.

Jag har detta idag men bor nu i hus på landet.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=88399

Denna gång är jag ute efter ett par större golvhögtalare som är tillräckligt kraftfulla för att ge lite dunk i bröstet utan behov av subwoofer. Vad kan tänkas vara värt att spana efter för runt 3000-7000kr begagnat?

Högtalarna är tänkta att drivas med min Audio Pro förstärkare med pre out samt mitt PA-slutsteg tills vidare om de inte råkar vara aktiva.

I min ungdom dreglade jag mycket i diverse produktkataloger med högtalare jag omöjligt hade råd med.
Kan Jamo D590, 7.7, 707i, Concert 11, D870 vara något?
Audio Pro har ju deras Avanti A.100, Avantek Nine, Bravo Fx10, Blue Diamond med aktiv bashögtalare i.

Vad mer bör jag läsa in mig på?
Någon Norrköpingsbo här kanske t.om. har något kul att sälja eller låta mig provlyssna?

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2018/02/02 :  11:52:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
I den prisklassen finns även högtalare ur Canton ergo serien att köpa,
mycket ljud för pengarn och kan leverera mycket bas.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7363 Posts

Posted - 2018/02/02 :  13:21:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Kan inte komma på något riktigt bra förutom Begagnade DALI Concept 8 & 10 som uppfyller de kraven. Spelar med lite dunk i bröstet och med bra diskant och mellanregister som låter väldigt balanserat. Har själv lyssnat på Concept 8 (då med Cambridge elektronik) och de var bra. Ser inte vad för slutsteg du har, men något vettigt på minst 100W lär funka. kanske kraftigare till 10:orna. Och PA är ju klart billigare än vanliga Hifi steg.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=16640
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=20342
https://www.blocket.se/kalmar/Dali_Concept_10_Fronthogtalare_77474951.htm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7363 Posts

Posted - 2018/02/02 :  13:23:54  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Instämmer med sladdbarn, hade glömt bort Canton RC-L som spelar i en högre liga än Dali burkarna. Brukar finnas då och då ute på beg marknaden.
Inte så långt att åka och hämta. http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=212307

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2018/02/02 13:33:28
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/02/02 :  15:44:18  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Mitt slutsteg är ett Phonic MAX1500
Här är efterföljaren Phonic MAX1500 plus
http://www.phonic.com/amplifiers/max-1500-plus/
Det är en klump på 15kg som kan ge 450w kontinuerligt vid 4ohm. (Mitt gamla steg är tyngre än det nyare plus)

Många trevliga förslag som jag inte tänkt på. Blir till att kolla alla tänkbara begagnatsidor vad som dyker upp.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2018/02/02 :  17:18:07  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Det finns en vintage att köpa och de är ofta betydligt bättre än vad många tror. Ljudiealet har ändrats genom åren från naturligt till ljust och detaljerat.

Mina B&W DM16 slår massor av nya alternativ med hästlängder.

Lyssna och våga pröva, det är svårt att förlora pengar om man rekar lite innan köp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7363 Posts

Posted - 2018/02/02 :  17:31:05  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Ljudiealet har ändrats genom åren från naturligt till ljust och detaljerat.

Håller jag fullständigt med om! Mycket där ute idag låter inte naturligt längre. Det här något som jag återkommit till i många inlägg i flertalet år. Mina två förslag lider dock inte av det "nya" ljudidealet utan där kan man spela det mesta utan att öronen skrynklar ihop sig.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2018/02/02 :  22:47:04  Show Profile Send Goldfinger a Private Message  Reply
quote:
Concert 11, D870


Ja, den är välbyggd och återger åt den mer ärliga sidan.
Inte samma typ av högtalare som tex Canton RC-L.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/02/06 :  09:06:27  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Det tycks ju finnas en bas-aktiv variant av Canton Ergo RC-L som går under namnet RC-A
Är den något att satsa på? Vad är rimligt pris på dessa?

Dali Evidence 870 är I samma storlek men kanske inte alls lika bra?
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2018/02/06 :  10:40:17  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Gillar verkligen Canton Ergo i den prisklassen

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/02/09 :  20:55:00  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Kom precis hem med ett par Canton Ergo RC-A. Dock svårt att testa på riktigt med sovande barn i huset men tror det blir bra.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2018/02/09 :  21:01:07  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Haha! Jag har precis också bubbat in ett par golvare i lyssningsrummet! Inga sovande barn, men jag har å andra sidan grannar.
Grattis till Ergo! Låt höra hur ni kommer överens sen?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2018/02/09 21:24:45
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7363 Posts

Posted - 2018/02/09 :  21:03:41  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Tror jag också MagArne. För de pengar som det är frågan om så är Canton svårslagna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/02/09 :  22:10:52  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply

Placeringen är väl inte helt optimal i hörnet men nu är det som det är.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2018/02/09 :  22:17:01  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Jag gillar tweaks på högtalarna.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

MagArne
Member

84 Posts

Posted - 2018/02/09 :  22:41:13  Show Profile Send MagArne a Private Message  Reply
Ja nu är de tweakade men Netatmo väderstation, inomhuskamera och rumstermostat.
Undersidan behöver verkligen tweakas med andra fötter än de vingliga gummikluddarna satt på när jag köpte dom.
Det sitter gängor på undersidan. Vet ni dimensionen på dessa?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000