Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/02 : 22:05:40
|
quote: Har du någon känsla över om den där ACE bass är nåt att ha egentligen?
Jag har testat negativ utgångsimpedans ett antal gånger, och det är verkligen "nått att ha".
ACE-bas är en vidarutveckling av att driva högtalaren med negativ utgångsimpedans. Där använder du den negativa utimpedansen för att "trolla" bort talspoleresistansen så att du kan till stor del styra högtalarelementets parametrat elektroniskt. Detta gör att du kan få en djupare bas med mindre dist ur en liten låda. Audio Pro gjorde felet att de försökte pressa massor av djupbas ur små lådor och små element. Hade dom satsat på att minska disten och förbättrat transientåtergivning från stora och högkvalitativa element så hade dom kunnat vara en av de ledande subbas-tillvärkarna i världen idag.
Det skulle vara skoj att höra vad ACE-bass kunde prestera ihop med en B&C 18SW115 i en stor slavbas-låda eller ett tappat horn/pipa.
Om man bara använder vanlig postiv strömåterkoppling till att skapa en negativ utimpedans så kommer du troligtvis höra hur distortionen i baselementet försvinner - framför allt om du driver elementet under sin resonansfrekvens.
Elementet beter sig som om det hade ett betydligt lägre Qts.
Postiv strömåterkoppling är spännande då det är likt servostyrning på vissa sätt.
Jag kommer att leka med att driva min ROAR12 med en negativ utgångsimpedans, och jag hoppas på att kunna dokumentera detta med REW och en Umik som är på väg från HongKong.
Det kommer när jag har mer än magkänsla och min subjektiva upplevelse att skriva om och posta här.
Mvh Johannes |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2017/04/03 : 06:03:57
|
En sak slog mig beträffande mätningen vilket jag känner kanske behöver påpekas och kanske följas upp alteftersom tiden går, när vi provade ROAR12 så gjorde vi det med ett purfräskt element, och det kan mkt väl ha påverkat vad vi hörde och givetvis mätresultatet även om konstruktionen som sådan troligen lastar elementet bra mkt mer än upphängningarna.
Själv ska jag ikväll skicka ut ytterliggare förfrågningar på ROAR10 tillverkning då de jag först trodde kunde hjälpa mig inte hade möjlighet. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2017/04/11 : 19:22:41
|
Circlo: Det blir spännande. Ser fram mot dina resutat |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/12 : 12:31:43
|
Den första bilden är som det står en serie mätningar. Den första är i mynningen av den tappade pipan. Den andra är halvvägs ut i frontresonatorn. Den tredje är i mynningen av min ROAR12. Den fjärde har jag gainat upp 10 dB mot dom andra och den är tagen en meter utanför mynningen.
I den andra bilden har jag lagt mikrofonen 25 cm in i den tappade pipan innan den når ut till frontresonatorn.
Det är intressant att se att den tappade pipan i sig har ett mindre omfång än den slutliga ROAR12. Så fort man mäter ute i resonatorn eller i mynningen av hornet så ökar passbandet i bredd.
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/12 : 12:41:33
|
Man ser en liten orolighet runt 100 Hz i både spl-responsen, gruppförseningen och vattenfallet.
Denna störning är anledningen till att jag ville ha lite dämpmatta i det 180 gradiga böjen på den tappade pipan. Det blir en stående våg mellan den hårda böjen och staget mellan de två pip-gångarna precis under elementet.
Man ser oxå att den djupa suckouten ovan passbandet effektivt kortsluter nästan alla akustisk energi i ett ganska stort område. Man bör nog dela ganska brant om man skall dela högt (150 Hz eller så). |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2017/04/12 : 21:44:31
|
Mkt intressant! gillar särskillt skillnaderna mellan mynnig och en meter ifrån, är det rumsartefakter man ser? annat?
Kan inte vänta på att se hur de mäter med inspelade element, enligt vad jag tidigare läst kan T/S parametrarna glida ca 20% för att slutligen klocka in på de specade värdena, hoppas att det hjälper upp resonsen under 60Hz, det borde räta upp sig, det är bra nu, och jag tror och hoppas det kommer bli kalas, spekulativt typ rakt eller så när som ner till ca 40 :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/04/13 : 18:53:29
|
quote: är det rumsartefakter man ser?
Japp. Desto längre från mynningen destå mer rumsresonanser syns i mätningen.
Man undrar lite vad som egentligen händer på vägen mellan mynningen och mina öron. Jag tror på onda oljudstroll som biter, sliter och drar i tonkurvan medans ljudet färdas mellan högtalaren och mina öron. Jag måste fråga efter oljudstrolls-absorbenter med en negativ troll-koefficient hos min hifihandlare nästa gång jag shoppar efter välljud.
quote: Kan inte vänta på att se hur de mäter med inspelade element
Idag kräver den ca 5 dB EQ för att bli rimligt rak ned till 40 Hz mätt i mynningen. Jag tror att minst 3 av dom 5 dB kommer att försvinna väl de stenhårda upphängningarna mjuknar lite. Den beter sig som om den hade en Fs på ca 55 - 60 Hz och ett högre Qts än databladet anger.
Jag har funderat på att montera ur elementet och mäta upp det, men det har varit mer än lovligt hysteriskt med barn som skall skjusas till LAN, båthamnar, MTB-träning i skogen, affärer och en sambo i sluttampen på ett examensarbete, min egen arbetsträning och kraniosakral terapi mm mm....
Att vanligt medelsvensson-liv med radhus, husdjur, barn, Volvo (nu en Hyundai) och trädgård skall vara så bashornsutvecklingsfientligt!!!
Jag vill testa min ROAR och låta den sprida sitt budskap av brutal bas och undergång vida omkring, men istället är jag degraderad till en bilchauför, kock, städtant och allmänt allt i allo för alla andra.
Det bidde åtmindstånde en ny skruvdragare idag. En billig men trevlig AEG. Alltid nått. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/08/25 : 11:36:48
|
https://www.youtube.com/watch?v=a3ALoqGJUYo
Min ROAR12 fortsätter att sprida ond bråd bas.
Den är riktigt rolig (om man inte är min granne). Elementet har fått några timmar till av 50 - 70 watt av bas och säkert bortåt 20 timmar av några få watt. Det är svårt att spela in basen, då den är fysisk och taktil. Om jag vevar igång min QSC så tror jag att jag får betala div skador, nedfallna speglar och tavlar mm.
Min son och hans Beyma-15K200-ägande kompis är mycket imponerade av klippet och slagkraften. Med tanke på att de gnäller svårt på basarna i biosalongerna på Bergakungen och hånskrattar rått åt 4 st 218 lådor per kanal med riklig QSC drivning vid nån gratiskoncert dom bevistade nyligen, så är det ett ganska bra betyg. Den Beyma-ägande kompisens stora kvartsvågspipor är riktigt roliga och de står sig mycket bra mot det mesta proffsljud man hör där ute. Denna ROAR12an spöar skiten även ur de stora kvartsvågspiporna när det gäller pålkransk slagkraft och allmän känsla av tyskt panzar.
Det finns så mycket spännande synergier under ytan att jag får svindel av att tänka på det. Martinsson ringde häromdagen och med en läskig mängd genialitet fick världen att gunga under mina fötter.
Med min vanliga ödmjuka stil vill jag hävda att de vanliga tappade hornens era nu är till ända. Det finns bara en masssiv tröghet inom proffsljud och än mer inom hifi - så det kommer inte märkas av än på några år. Nu vill jag ha några st Precision Devices PD1851-2 och en pall med 24 mm finsk björkplywood, så kan jag starta en EDM-baserad rivningsfirma.
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2017/08/25 11:38:33 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/08/25 : 11:40:20
|
Jag kom på ett lämpligt namn på mitt företag:
"RAVE och RIV" skall det heta.
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2017/08/25 : 18:58:38
|
quote: Att vanligt medelsvensson-liv med radhus, husdjur, barn, Volvo (nu en Hyundai) och trädgård skall vara så bashornsutvecklingsfientligt!!!
Jag skaffade bashornen (två par, har två "vardagsrum") först och sambon senare. Hittills har det fungerat mycket bättre än förra gången då jag provade i fel ordning. Tänk på kemisternas SIV, syra i vatten. Häller man syra i vatten går det bra, häller man vatten i syra blir det otrevligt på ett sätt som nästan kan jämföras med situationen då en trött sambo kommer hem från jobbet på fel dag i månaden och ser att man har blåst hushållsbudgeten på ett par kubistiska skulpturer av omålad spånskiva. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2017/08/27 : 21:07:08
|
quote: situationen då en trött sambo kommer hem från jobbet på fel dag i månaden och ser att man har blåst hushållsbudgeten på ett par kubistiska skulpturer av omålad spånskiva.
Underbart :)
Det gäller att försöka smyga in dem i något hörn någonstans....
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/08/27 : 23:15:39
|
Min fru är så lycklig över att min ROAR12a fick ett nytt hem. Hon hoppas på att den aldrig hittar hem hit igen. Den kan ge henne en "instant-PMS" när den brakar loss och sprider lite grabbig glädje här hemma.
ROAR är inte riktigt rumsren. "Skadeskjutna vildsvin i bollhavet på IKEA" som Martinsson så målande beskrev den.
|
|
|
FForsman
100.000-klubben
2593 Posts |
Posted - 2017/08/27 : 23:52:00
|
quote: "Skadeskjutna vildsvin i bollhavet på IKEA"
|
Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/08/28 : 11:33:23
|
Denna ROAR-låda förvånar mig mer och mer desto mer jag använder den, lyssnar på den och tänker på den. Jag och Anders har ägnat många timmar åt analys av div egenheter den verkar besitta.
En sak som båda jag, min son och hans kompis märkte oberoende av varandra när vi spelade lite reggae på lite gladlynt volym var att varje gång vi stoppade in handen för att känna på konen längst in i frontresonatorn så kändes den främre delen av handen kall. Det känns inte i mynningen eller halvvägs in i frontresonatorn, utan bara nära baffeln längst in i frontresonatorn. Det är inte en kylande vind eller luftflöde, utan det känns kallt som en klar och stilla höstdag mot huden. Lufthastigheten inne vid elementet är ganska låg till skillnad mot i mynningen.
Efter en halvtimme av reggae på 50 till 70 watt i snitt så kändes elementet kallare än innan. Detta är såklart ingen effekt som bör värma upp elementet påtagligt, men kylan kändes onaturlig och konstig.
Jag och Anders har funderat på detta en hel del, och jag har halvt på skämt och halvt på allvar kallat denna avstämning för en termoakustisk värmepump.
Det slutade vara ett skämt när jag läste på lite.
https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoacoustic_heat_engine
http://www.grimsby.ac.uk/documents/defra/tech-thermoacoustic.pdf
http://www.coolsound.us/work.html
Min idé är att magneten och korgen skapar turbulens som till en viss liten del fungerar som en "stack" i en akustisk kylare. Detta går såklart inte att jämföra med optimerade och särskilt utvecklade termoakustiska kylare som ofta är både effektiva och kraftfulla. Det är såklart någonting som bör analyseras och utvecklas vidare. Kan man optimera denna egenskap så tror jag att brända talspolar tillhör det förgångna.
Att ROAR kan sänka temperaturen tillräckligt för att 3 pers oberoende av varandra lägger märke till det, redan efter 30 min av lite glad musik på vettiga volymer gör mig glad och hoppfull.
Kan man öka på kylning av elementets motor med bara några grader efter 30 min av 50 - 70 watt så undrar jag direkt hur mycket det kyler vid en kilowatt? Detta är en delvis oväntad men mycket intressant egenskap.
Det finns en hel del udda saker som jag kommer skriva om allt efter att vi mäter, testar och analyserar denna lilla krabat.
Är någon modig nog att sno ihop en ROAR och testköra den så är jag väldigt intresserad av era upplevelser. Jag har tänkt att spela med min ROAR utomhus och tejpa fast en termometer på korgen eller magneten. Just är min ROAR på utlåning och Anders vill uppenbarligen inte reta upp hela sitt kvarter med att testa kyleffekten av en termoakustisk värmepump som ROAR.
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2017/08/28 11:37:00 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/09/28 : 12:08:01
|
Första två mätningarna är i en bil.
Spl-kurva precis framför stolen vid nackstödet (röd kurva) och framme vid framrutan framför ratten (grön kurva).
Group Delay för samma mätningar som ovan. Detta är mätt med hela bilkupén, eftersom ROARen stod längst bak och mätmickrofonen stod nästan allra längst fram i bilen.
Slutligen i frifält utomhus på 3 stegade meters avstånd. Det är 4 mätningar i sammanslagna i varje kurva - dvs totalt 12 mätningar. Varje kurva är ca 5 dB ned i effekt från föregående mätkurva.
Det blåser en del idag och det är lätt att se att vinden påverkar mer och mer varje gång jag sänker volymen.
Med 15 watt eller så så skallrar det mesta inne i bilen. ROARen låter hård, fast och slagkraftig på ett sätt jag nästan aldrig hört bilstereo låta sedan Cerwin Vega slutade med sina legendariska 90-tals Stroker 15 och 18.
Det mesta bistereo är så hopplöst hög-Qigt så det låter mest bröl och dist i mina öron. Såklart det finns undantag, men bröl är allt för vanligt och undantagen allt för sällsynta enligt mig.
|
Edited by - Circlomanen on 2017/09/28 13:58:55 |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/09/28 : 12:36:47
|
Här är min lilla snabba ful-setup.
Bärbar dator med REW. En Umik och en 3 meter USB-sladd. En ROAR12 med en B&C 12PS100 i och en billig ebay-förstärkare av ädlaste klass D och svindlande 2 x 15 - 20 watt nånstans. Jag tror mer på 2 x 10 watt, men ibland om förstäkarkaren har medvind, hemlängtan, en bra dag och stjärnorna inte är i konflikt med kaffesumpen eller tarot-korten så verkar den ger mer än 2 x 10 watt.
Det har tagit sina månader sedan jag först ville mäta min ROAR12 utomhus. Jag är glad att jag tillslut hittade en skärpunkt mellan inte helt uselt väder, lite tillfällig och oväntad energi, tid att faktiskt göra detta och tillgång till en lämpad bärbar dator.
Man skall inte dra på sig en svår ME/CFS om man vill utveckla högtalare. Tur att min äldsta son och hans kompis har ork att hjälpa mig. Utan dom hade det inte blivit mycket ROAR utanför Hornresp.
Mvh Johannes |
Edited by - Circlomanen on 2017/09/28 12:40:58 |
|
|
sladdbarn
Member
2846 Posts |
Posted - 2017/09/29 : 11:55:04
|
Trevlig läsning.
Intressant att hornrespkurvan slätar ut sig och blir snudd på perfekt.
Lådan är ju liten o nimm att ha i bilen |
Drömmer om bra ljud... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/12/21 : 10:56:07
|
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=94275&whichpage=6
Efter att grabben byggde (bla av delar från min gamla prototyp) en TPQWR med en GAS Alpha 12D2, så har funderingarna, analys och grubblerier gått på högvarv här hemma. Jag har plågat Martinsson med massor av funderingar och han har givit en massa värdefulla uppslag, tips, ideer och återkoppling.
Man kan väl milt och diplomatiskt säga att denna princip förbryllar oss.
Det finns minst en positiv återkopplingsmekanism i denna princip, och den både beter sig och låter som en elektroakustisk version av en IRFP7430 med sin udda men spelglada icke-linjära exponentiella överföringsfunktion (trioditet). Den har en aggresiv och oerhört påflugen spelstil. Den låter som en svårtyglad best som vill kasta sig med ursinne över allt man vill att den skall återge. Man kan även höra detta till viss del med positiv strömåterkoppling när man börjar närma sig självsvängning. Hela förstärkaren börjar bli så "hårt spänd" av den positiva återkopplingen att den brutalt tvingar elementet att spela med ett av svåråterhållet ursinne darrande näve. Man upplever en enorm underliggande kraft som vill bryta fram hela tiden.
Trots att GAS Alpha 12D2 är en relatit potent bas med bra Bl, lågt Qts och en stöddig kon så orkar den inte alls driva denna serieavstämnda konstruktion. Frontresonatorn håller mot så hårt att den fullständigt undertrycker den tappade pipans grundavstämning. Den faller ca 20 dB mellan 90 Hz och 30 Hz i en slät sluttande kurva. Inga spår kvar av den tappade pipans passbandskaraktär. Det konstiga är att den inte alls låter så. Det finns endast en svag koppling mellan mätt tonkurva och att allt i huset vibrerar våldsamt redan vid ganska moderata ljudtryck.
Visst är det ett kick-horn av rang (inte många bilbasar som uppfattas som utmärkta kickhorn), men den tvekar absolut inte på att hammra ut djupbas så att byxbenen fladdrar, hussväggen rasslar och både Malins och grannarnas blodtryck skjuter i höjden. Hade man fått gissat så hade jag trott på en 6 dB sänkning av tonkurvan mellan 90 och 30 Hz.
Om man kollar på videon där grabben spelar med 400 watt utomhus så ser man att konen rör sig nån mm eller två. Det visar på att lådan går bortom vad Hornresp förutser. Enligt sim så skall den ligga på 10 mm runt 44 Hz (om jag minns rätt). Vi kan inte ens med en tongenerator och 500 watt få elementet att röra sig mer än ca +- 3 mm någonstans över 25 Hz.
Bästa uppskattade sim av konamplitud av TPQWR med GAS Alpha 12D2 och 40 volt - som är hopplöst felaktig jämförd med verkligheten. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/12/31 : 13:04:09
|
Idag kopplade jag upp min ROAR12 med min B&C 12PS100 i till grabbens Tamp E800 för lite mätningar.
Det finns en enorm skillnad i simulerad konamplitud och vad vi ser i verkliga livet.
Vi spelade en 53 Hz ton med signalgeneratorn i REW och mätte med en multimeter 28,3 volt över högtalarterminalerna.
Enligt sim skall den göra plus minus 4,4 mm konamplitud med 28,3 volt vid 53 Hz.
Vi svepte frekvensen mellan 20 och 90 Hz och vi kände ingen påtaglig puckel i konamplituden någonstans. Under 35 Hz så ökade konamplituden märkbart och nedåt 20 Hz skenade konamplitud iväg högst påtagligt.
Med en rundad och mjuk baksida av en blyerstpenna som jag lät konen putta ut tills den inte längre smattrade emot så kunde jag mäta upp en knapp mm konrörelse en väg. Det ger knappa 2 mm total peak to peak rörelse.
Det är med lite förmildrande och generösa avrundningar för att mer än väl kompensera för mätfelen i vår primitiva "mätrig" fortfarande endast 23% av simulerad konaplitud (2/8,8 = 0,2272727273).
Detta förklarar lätt och ledigt varför grabbens GAS Alpha 12D2 tog 2000 watt utan någon form av högpassfiltrering. Talspolen glödde, hela den enorma lokalen på uppskattningsvis 1000 m2 rasslade och skallrade men konen rörde sig inte mycket alls.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/12/31 : 13:12:50
|
Här är mätt tonkurva på ca 1 watt (2,83 volt) inomhus stående fritt ute på golvet i ett 25 m2 stort oregelbundet rum med delvis sneda väggar (en vindsvåning).
Om hornresp överdriver konamplituden med ca 435% så är det ganska lovande för ljudtryckskapaciteten ur denna ROAR-serie.
Vi skall göra denna mätning på fler lådor. Måste bara bygga med grabbens stora monster-15tums-bilbas först.
Just nu är hans GAS Alpha 12D2 utlånad till en kille som bygger billjud. Han blev rätt överrumplad igår när han fick höra vad ett sånt budgetelement kan göra i rätt låda. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2017/12/31 : 17:50:38
|
Baserat på våra senaste mätningar och upplevelser med att pressa element rejält mycket hårdare än datablad medger så vill jag uppgradera Hornresp-simmens förutsedda max spl för en ROAR12 i 1,0 Pi.
Stämmer detta är det helt sjukt revolutionerande. Jag har svårt att tro på det även om den senaste månadens alla tester och mätningar pekar på det. |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2017/12/31 : 20:43:58
|
|
Music Isn`t my hobby It`s my passion
Professionell Musiklyssnare Musik-Tantriker |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/01/01 : 21:36:45
|
Efter att ha installerat REW på Linux-arbetstation så lekte jag lite med några gamla mätningar av ROAR12.
Grön kurva är mätt i bilen. Mikrofonen på instrumentpanelen. ROAR12 bakom det fällda baksätet riktad bakåt.
Lila kurva utomhus med ROAR12 stående mot vägg och mikrofonen på 2,5 meters avstånd stående ute på gräsmattan.
Blå kurva är inomhus på vår 25 m2 vindsvåning med snedtak. Mikrofonen på golvet 50 cm från mynningen.
Grön kurva visar vilken våldsam cabingain det är i en bil. Det är inte den övre delen av passbandet som saknas utan det är den nedre delen som dominerar hela mätningen pga cabingain.
Blå kurva visar oxå på en proximity-effekt av en närmickad mätning samt såklart mer roomgain nedåt under ROAR12ans egentliga passband.
Mvh Johannes |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/01/01 : 21:44:46
|
Jag måste bara kommentera den gröna kurvan igen.
En ROAR12 med all cabingain i en liten sluten bil är en rätt otäck liten krabat. Förvisso är väl "liten" helt fel ord här. "Överväldigande pålkran från helvetet" kanske är en bättre beskrivning.
Jag fasar för grabbens GAS Comp15D1. Med några få kilowatt tillgängliga och den ödmjuka basen i en TPQWR så lär njurbälte vara viktigare än säkerhetsbälte. Han sitter redan och letar bil på blocket. Övningskörning är bara ett halvår bort.
Just nu sitter jag och simmar och ritar på en liten TPQWR till en GAS Comp12D1. Om allt klaffar (det gör det någon gång då och då) så pratar vi nära 160 dB från en ensam 12a. Det krävs förvisso 10 kw förstärkeri, men det är visst en inte helt ovanlig nivå i spl-comp i bilvärlden...
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2018/01/05 : 13:09:31
|
När mamma är borta spelar grabbarna in basar på köksbordet. Väldigt intressanta jämförelser mellan en B&C 12PS100 och en GAS Alpha12D2.
Trots Alphans 4 ohm mot 12PS100ans 8 ohm så är B&C 12PS100 hörbart mycket effektivare vid samma drivspänningen.
Alphan gör ca 33 mm konamplitud innan första hörbara spåren av dist eller flåsljud. Den är konstigt nog ännu tystare i friluft med en 15 Hz ton än 12PS100.
Jag är mycket imponerad av GAS Alphan, och det sitter långt inne hos mig att säga det. Den levererar rejält mycket mer än prislappen kräver. Tror det heter prisvärd. Vill även hävda att den är rejält skoj. I rätt TPQWR så kan den slå stenhårt i midbasen. |
|
|
Topic |
|