HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 ROAR-12 på mätning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/26 :  18:35:18  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Attans!

Jag kan inte låta bli att spekulera även om det oftast är kontraproduktivt och jag har inte hört lådan själv än.

Jag undrar om det är lådan som laddar ett kanske något defekt element för hårt, alternativt, och klart mindre troligt, är att det är lådan själv som ger upphov till ljuden, känns väldigt osannolikt vid så låga effekter och med de relativt väl tilltagna areorna (nära 2/3 av Sd i pipsegmenten).


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/27 :  09:12:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag kan inte låta bli att spekulera


Du skall inte låta bli att spekulera. Det är så man kan logiskt filtrera fram potentiella problem och därmed potentiella lösningar att testa.

Jag har just beställt ett B&C 12PS100. http://www.bcspeakers.com/products/lf-driver/12-0/8/12ps100
Oavsett halt av defektivitet så tror jag mer på ett utpräglat baselement med mer (i bas-sammanhang) hälsosamma 106 gram Mms. Är trycket i hornet stort nog att få välstagad 18 mm plywood att flexa kännbart med ca 3 watt så vill jag inte ens tänka på vad samma tryck gör med en delikat midbas/mellanregister-kon på 64 gram.

Även om elementet inte är defekt nu så tror jag inte det håller länge om min son pressar på lite med ett bryggkopplat QSC (jag är såklart helt oskyldig till alla former av höga ljudtryck här hemma).

Med ca 4 watt så rasslar tavlorna mot gipsväggarna här hemma.

Underbart hög verkningsgrad!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/27 :  11:39:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är 8 extra hål borrade i korgflänsen på mina 12P80Nd och jag har haft en hel del uppmärksamhet på dessa extra hål. Idag drog jag i 8 extra skruv så alla skruvhål är fyllda och täta. Detta tog bort alla problem med mekaniska oljud vid effekter under ca 80 watt (vad min H&K reciever ger). Vad som händer över dessa 80 watt är inget jag vill utsätta mina grannar för ändå. Hela huset pulserade i takt med basen. Dörrar, väggar, tavlor mm slog och flexade rätt våldsamt.

Hela hornets karaktär ändrades till det bättre. Det var fysisk och slagkraftigt innan, men djeafvlar vilken kraft den fick!!!

Precis som min första stora TPQWR prototyp så går det knappt att använda denna bas inomhus. Även vid låga ljudtryck så är den så slagkraftig och fysisk att allt sätts i rörelse. Den är inte rumsren i ett vanligt vardagsrum alls.

Trots dess höga avstämningsfrekvens så känns det som att luftmassan laddas med energi på nått konstigt sätt. Man förnimmer den akustiska energin i hela rummets luftmassa på ett nästan lite obehagligt sätt.

Det finns fortfarande en del dist vid lite högre volymer så jag tror att de stackars delikata tunna konerna på 12P80Nd inte riktigt trivs mellan dess höga Bl och två kraftiga kvartsvågsresonatorer.

Dagens tips är att ha en styv och framförallt tät montering av element... Korkat noob-misstag (enligt min yngre gaming-tokiga son).
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/27 :  12:11:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Rikligt med elementskruv ger en glad basnarkoman.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/27 :  12:18:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Trots dess höga avstämningsfrekvens så känns det som att luftmassan laddas med energi på nått konstigt sätt. Man förnimmer den akustiska energin i hela rummets luftmassa på ett nästan lite obehagligt sätt.


Detta vill jag delvis tillskriva den stora kopplande ytan, 1490cm2, men också det faktum att denna kopplande yta I det närmaste rör sig uniformt då resonatorns djup förmodligen jämnar ut lokala tryck och hastighetsdifferanser.

Vad sager du om frekvensomfånget? (nyfiken)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/03/27 :  14:44:49  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Mycket spännande!

Jag måste labba lite med den här idén. Era skapelser är så kompromisslösa vilket är skönheten med det hela. Undrar dock om principen går att tämja för att passa i hemmamiljö (en tolerant sådan förstås) också?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/27 :  21:57:52  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Labba på Forsman, sist du gav dig hän åt att laborera utbildade du hela formuet, och gissningsvis en hel del utanför det också, det var oerhört kul att se hur passbandet sakta etablerades vartefter du flyttade mätpunkterna på ditt TH.

ROAR är precis som THAM tänkt att ses som en platform, inte en bunt ritningar att slaviskt följa, det är fritt fram att ändra och prova nya saker, så kör hårt, hoppas vi snart får se en underbar ROAR bastard ala FForsman, en ROFF :)

ROAR blev vad de blev på grund av en blalansering av en hel rad kompromisser, men jag förstår vad du menar, tack, kanske är det enkalre att att förklara hur jag upplevde att vi valde att kompromissa, Johannes kanske har en annan bild.

1. Byggbarhet
- Endast vinkelräta snitt, inga konturkapningar, inga knepiga mått, och så få svåra möten mellan delar som möjligt pga. stackade tolernaskedjor.

2. Tvärsnittsareor
- ca 2/3 sd i innan tappningen, och ca tre gånger sd i reosnatorn, detta då vi misstänker att konstruktionen och veckningen laddar elementet mkt hårt, särskillt vid höga effekter, även viktigt för att undertrycka potentiell turbulens.

3. Känslighet
- mer fokus på hög känslighet och ljudtryckskapacitet än kompakta mått, även kopplat till punkt 2.

4. Framtissäkerhet
- ROAR trivs bäst med riktigt stöddiga element, 12TBX100 i ROAR 12 tex. och simuleringsmässigt är 18IPAL i ROAR15 en bra kombination, likaså 21IPAL i ROAR18, och trenden på elementutvecklingen går åt det hållet, och vad vi sett så kommer ROAR serien att kunna dra nytta av det.

MEN! hititlls har vi bara en byggd låda (tack vare Johannes) och även det verkar lovande både i upplevlese och simuleringar får framtiden utvisa om vi tänkt rätt, det ska bli mkt spännande :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/03/27 21:58:22
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2017/03/27 :  23:10:35  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Kanon, tack! Att få ta del av resonemanget bakom en konstruktion är ovärdeligt. :-)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/30 :  19:01:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


I dag kom det en låda med posten.



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/30 :  19:05:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply



I den lådan låg det en annan låda.




Å slutligen i den lådan låg det en B&C 12PS100.

I morgon hoppas jag på rikliga mängder bas i västra götaland. Jag skall åtmindstånde bidra med det jag kan. Allt för grannsämjan...

Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2017/03/30 :  23:57:50  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Aha, du har gått ifrån "lillepluttelementen" och satsar på rediga grejor! Kul! Nu lär det hända grejor!
Men varför kör du fortfarande med mellanregister?

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/31 :  07:52:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Men varför kör du fortfarande med mellanregister?


Jomenvisst vore det skoj med 2 st B&C 21IPAL i varsin ROAR18. Ett par Powersoft IPALMOD förstärkare till det..

Det är trots allt inte tystviskare vi bygger, utan högtalare...

Hornladdade proffstolvor är väldans diskreta och rumsrena.

Edited by - Circlomanen on 2017/03/31 07:57:49
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/31 :  08:51:49  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
http://www.powersoft-audio.com/en/docman/929-aes-convention-paper-8501-practical-applications-of-a-closed-feedback-loop-transducer-system-equipped-with-dpc/file

Ett väldans bra AES-papper för dom som vill fylla sitt lyssningsrum med tillräckliga mängder kvalitetsbas.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/31 :  08:56:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Även om elementet är ett tåligt proffselement så skall man spela in det varsamt.
100 mW känns som en bra startnivå.
Inga protester från grannarna än. Får se hur det blir med 100 watt och elementet monterat i sitt ROAR12-horn.

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/31 :  12:59:47  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
NEEEJ! stop! för jösse namn du har blockerat kylningen! man ska aldrig spela in element ståendes så där på hårt underlag, hoppas du inte bränt och eller skevat talspolen... :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/31 :  13:52:58  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Nejdå inga brända talspolar än.

Elementet är monterat i hornet och provkört.
B&C 12PS100 är såklart ett mycket mer lämpat baselement i utpräglade bashorn än Beyma 12P80Nd. All dist och skräp som vi hörde med 12P80Nd är borta. Ljudet är ännu tyngre och mer fysiskt, och det nya elementet är långt från inspelat.

Vid ca 80 watt in så skakar allt våldsamt. Hornväggarna flexar oroande mycket med tanke på den låga effekten och alla stag.

TP och ännu mer TPQWR jobbar med groteska tryck. Den får välstagad 18 mm byggplywood att flexa som om det vore tunn spånplatta.

18 mm är i tunnaste laget. Jag skulle vilja bygga om den i 36 mm björkplywood. Det behövs. Jag kommer montera om elementet med gängad stång som går genom både baffel och bakstycke. Det är inte på något sätt överdrivet om man skall spela lite partynivå med detta horn.

Mycket nöjd med det mesta utom den billiga och klena plywooden i lådan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/31 :  14:08:33  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag sitter och lyssnar fullrange (min MiniDSP kommer om nån vecka) på The Young Gods experimentella album Music for Artificial Clouds. Skivan innehåller en del roliga bastoner. Man hör plötsligt hur nått i köket skallrar till. Ibland känns det som att golvet skakar till, eller så förnimmer man bara en svårdefinierad akustisk energi i rummets luftmassa.

Den gör musiken synnerligen fysisk och närvarande i rummet.

När min MiniDSP och Umik kommer så skall det bli skoj med lite riktiga mätningar. Tror detta kan låta hejdlöst bra med rätt delning och en viss processing.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2017/03/31 :  14:24:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
När min MiniDSP och Umik kommer så skall det bli skoj med lite riktiga mätningar.


Vi längtar också

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/03/31 :  17:01:14  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Man hör plötsligt hur nått i köket skallrar till. Ibland känns det som att golvet skakar till, eller så förnimmer man bara en svårdefinierad akustisk energi i rummets luftmassa.

När man har 1490cm2 kopplande yta på en 70cm djup och 130g tung luftpelare driven av italiensk proffstolva via ett tappat system...


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/03/31 :  17:56:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om vi nu hemfaller åt underbara memes, så kommer min nu:



Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/04/01 :  12:46:23  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Circlo: Jag trodde all feedback var av ondo
Skämtåsido, jag gillar iden med att använda en feedback för att "kompensera". Jag har inte läst hela artikeln men jag gillade iden med att göra en differential mätning. Kan man applicera det på hornladdning också med en speciell fasförskjutning?
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2017/04/01 :  19:22:26  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Idag fick vi lite uppehåll, och då....



Klart kul att få känna (och höra) ROAR12, en mkt intressant låda på det viset att den kombinerar bottendrag med kick i en och samma låda, primitiva RTA märningar visade på en jämn och fin frekvensgång från ca 40Hz och upp till ~180Hz, men detta behöver mätas noggannare framöver.

Även om det var en enkel RTA mätning på ca 1m så skulle man nog sett om något varit galet, man kan se dippen över passbandet tydligt, men under det relativt rakt och fint, jag hoppas några bilder dyker upp på detta så småningom, men det är inte lätt att fota en display utomhus med alla refelktioner som där uppstår.




Tusen tack Johannes, Johannes fru Malin vars tålamod saknar motstycke och alla Johannes grannar samt större delen av Sjövik för vi fick ta detta tillfälle i akt, vi mätte upp ca 120dB (ovägt) på 1m med ca 280w till vårat förfogande, och det lät trevligt även om det ryckte en del i kläderna.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2017/04/01 19:47:10
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/01 :  21:48:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack själv Anders!

Det var väldigt skoj att du kom hit så vi kunde störa den lugna förortsidyllen med en massa skoj musik och bas. Dina linjekällor lät underbart skarpskurna, detaljerade och "öppna". Det fanns en oansträngdhet och spelglädje hos dem som är mycket beroendeframkallande. Snacka om hög verkningsgrad!!!
Malin pratade i mycket varma ordalag om "de fina och välljudande smala högtalarna Anders hade med sig".



Jag har inget polariseringsfilter till min mobilkamera, så ni får ursäkta allt blänk i displayen.
Detta är den bästa bilden på mätning vi gjorde.

Man ser tydligt dippen över passbandet och man ser att både hornet i sig faller under 40 Hz och att mitt QSC-steg hade ett 30 Hz högpassfilter inkopplat.

Inte illa för en låda avstämd till 45 Hz.
Storgrabens kompis (han med 2 st Beyma 15K200 i kvartsvågspipor) hörde basen "som om det var grannarna som spelade" på 404 meters avstånd (mätt på Eniro kartor). Detta är då på andra sidan ett skogsparti och ganska många hus och träd ivägen. Tonåringarna är nöjda med min ROAR12. Den kunde uppenbarligen prestera ljudtryck.

Jag är på det hela nöjd med ljudet. Jag upplever min ROAR12 som massiv, fysisk och hård. Den har både oväntat djup basåtergivning och ett bra klipp i midbasen. Precis det vi ville lyckas förena i en och samma låda.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2017/04/01 :  22:02:04  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Circlo: Jag trodde all feedback var av ondo


Nej då. Det är bara global negativ återkoppling som är av ondo. Det är hin håles bidrag till ljudreproduktion (Gud fader själv skapade trioden och satan snärjde den i en återkopplingsslinga).

Man får skilja mellan proffsmiljön (studio och live), där det handlar om transparans och upplösning samtidigt som man har stora krav på höga ljudtryck ur små lådor. Inom hifi så är det inte alltid strikt neutral analys man är ute efter. Man kan och bör i mycket högre utsträckning fråga sig vilka fel och brister som är mer störande och vilka som är mindre störande. En förstärkare med global negativ återkoppling kommer såklart att låta mer analytisk, ren och transparant - men på bekostnad av spelglädje och "emotionell transparans" dvs det något svårkvantifierade att musikreproduktionen har förmågan att nå oss på ett känslomässigt plan. "stampa takten" är en bra indikator. Att ha svårt att sluta njuta av skiva efter skiva trots att timmen är sen och väckarklockans ilskna skrän drar allt närmare är en annan indikator.

Global negativ återkoppling tar bort stampa takten och spela skiva efter skiva trots att timmen är sen, även om det kan låta rent, neutralt och nyktert.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2017/04/02 :  21:05:55  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
Jag har inget polariseringsfilter till min mobilkamera, så ni får ursäkta allt blänk i displayen.


Det är nog tur det för du hade nog inte sett något mer med ett polariseringsfilter. Du hade troligen bara fått missfärgningar av de inre spänningarna i plasten


Har du någon känsla över om den där ACE bass är nåt att ha egentligen? Jag har ju bara hört om principen via audio pro. Det är väl sånt som man använder i proffsmiljön, det hörs ju på namnet?
Skämtåsido, så blev jag lite nyfiken när man såg skillnaden på waveleten i pdfen.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000