Author |
Topic |
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 12:47:18
|
!!!Nytt nytt nytt!!!
Äntligen har jag tagit mig tid att uppdatera min medlemssida med nya bilder och lite svammel. Inte en dag för tidigt!
Det som hänt sen sist är att jag sålt mina 1.6:or och investerat i ett par Micro Utopia BE, samt köpt en uppsättning Feet of Silence bara för att testa. Utopiorna verkar vara en bra bit från inspelade, men det verkar riktigt lovande.
Banddiskanter, vad är det?
Tittut!
En intressant sak är att först nu märker jag hur lång tid det tar innan slutstegen är uppvärmda, även fast dom når arbetstemperatur efter en timme (56-58 grader) så tog det över tio timmar innan det lät som det skulle. Kalla så låter dom just så, kallt och vasst. Det märkte jag väldigt lite av med mina tidigare högtalare...
Nåja, nu ids jag inte skriva något mera. Jag fyller i med min gamla historik för den som inte läst den tidigare:
En kort historik:
Det hela började i gymnasiet med en NAD 522 cdspelare, NAD 314 integrerad stärkare och ett par -håll i er- Cerwin Vega av något slag. Då var det mest tyngre musik som skrålade ur högtalarna, och allt var frid och fröjd...
...ända tills en dag då jag av en slump köpte en Dire Straits-platta på Konsum. Kvällen därpå började jag testa i vilket läge diskanten skulle stå för att låta bäst. (CV:orna hade en 0 och -3dB omställare på skrikarna) Efter den dagen var man fast.
Vegorna skeppades iväg till förmån för ett par B&W 601S2 som medförde två saker. Det lät ljusår bättre och jag blev idiotförklarad av mina klasskamrater. Ett NAD 214 slutsteg gjorde en kort karriär som mellanregister/basförstärkeri i ett försök att biampa. Lät dock skit så det såldes.
I slutet av 3:an köptes en Arcam Alpha 8 cdspelare på Hifibutiken i Östersund och min gamla NAD skrotades. Sen kom lumpen och anläggningen fick vila fram tills muck. Då tappade resten av bekantskapskretsen tron på min mentala hälsa när jag sålde min trimmade Skidoo Mach1:a (skoter, runt 130 pigga hästar) och köpte en Amplifix för pengarna. Jag var fullt nöjd och skivor köptes som aldrig förr.
Jobb följde och B&W:arna lät sämre och sämre för varje löning som jag fick, () så på hösten inhandlades ett par Magneplanar 1.6QR som stod kvar tills nyligen. Jag upptäckte snabbt att det var ett stort projekt att hitta en vettig placering av dessa ladugårdsdörrar, så diverse rördiffusorer och frigolitskivor fyllde snart rummet. Det lät dock bäst när jag en dag tappade tålamodet och kastade ut rubbet...
Arcamen började snabbt kännas lite väl lågbudget, så under våren som följde blev den utbytt mot en Thule DVD250B i väntan på pengar till en "tåpp-åde-line" spelare. Så blev inte fallet, för jag skaffade en Quad CDP istället efter att ha hört den spela byxorna av mina prylar tillsammans med ett Quad 909 slutsteg hos en kompis.
En REL Storm III köptes på PE-Audio när jag som hastigast var i Västerås och jobbade, ett välbehövligt tillskott som verkligen får inspelningsrummen att andas och ökar gåshudsfaktorn ordentligt. Man hittar mycket på en skiva under 30 Hz!
//Johansson
|
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
Edited by - Johansson on 2005/06/15 20:13:52 |
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/02/17 : 16:31:15
|
Å va´ é bilderna rå? |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 03:00:58
|
Varför valde du Magneplaner? |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 12:33:01
|
Jag tycker dom låter så "genomskinligt" på något sätt, svårt att förklara. Sen hade jag väl inte möjlighet att åka land och rike kring och lyssna på allt som finns heller...
Jag vill gärna höra ett par lådhögtalare i samma prisklass som låter bättre.
//Johansson |
|
|
Alexi
Ute och cyklar...?
2201 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 13:18:50
|
okej, lät som du var misnöjd med dom... |
Driver forumet faktiskt.se |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 16:13:37
|
Tvärt om! Det är väl det enda i anläggningen som jag inte planerar att byta ut. Rätt uppställda och i ett bra rum låter dom fantastiskt bra, man har inte en chans att peka ut var dom står. Det ska bli intressant att höra hur dom sjunger med Jensenprylar i delningsfilterna, dom ligger på posten hemma i byn och väntar just nu...
//Johansson |
|
|
paradis_oscar
Får jag lov?
628 Posts |
Posted - 2003/02/18 : 23:41:39
|
men titta vad vi hittade här då... en till magnepanägare |
|
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/02/19 : 00:10:14
|
Ä de int´ likt så säj!
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/02/22 : 18:36:07
|
Uppdatering: Nu har ett gäng termos-stora kondningar och två handlindade kopparspolar hittat hit via lantbrevbäraren. Allt bådar för ett stoooort lyft för mina gamla Maggies...
Det mesta jobbet lär hamna i lådorna, jag ska försöka få dom att matcha högtalarna utseendemässigt. Bilder kommer inom någon vecka förhoppningsvis...
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:48:26
|
Uppdatering numero dos: Lådorna är färdiga! Dom består av fyra rundade ben i oljad mahogny med sidorna i ljus gran insänkta. Sidorna kommer att kläs i liknande tyg som högtalarna så fort jag hittar något som duger. Locket är ännu under produktion. Det får vara av tills tyget är köpt, för annars ser det förjävligt ut...
Svårt att förklara förstås, men bilder kommer under veckan när jag raggat upp en digitalkamera.
//Johansson |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2003/03/08 : 23:58:54
|
Ser fram emot att se dina nya filter.
Visst är det trevligt med andra Maggies ägare. Är vi tre stycken på forumet eller kanske fler?
Johansson du kan väl berätta mer om dina filter och vad de ger för välljud!
Kanske något att fundera på för mig också.
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/09 : 00:30:22
|
Jag har inte hunnit testa dom ännu, och det kommer nog att behövas ett antal timmars inspelning innan dom är klara för utvärdering. Här är en text skriven av en kille som byggt med likadana prylar som jag har, saxad från "http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/index.html" där det finns en mängd tweaks för magnepanägare:
The XO has over 250 hours on it now, and I continue to be "wowed" by the impact this significant tweak has made - which is more a component upgrade than a tweak. I'd say that most of the sonic burn in occurred over the first 80 hours with arguable refinement well into 200 hours.
So, what were the noticeable changes? In no particular order because of the sweeping nature of the XO impact, what comes to mind:
- bass extension and definition - much more solid and "present"; deeper with all the wonderful quickness and timbre that planar die hards love
- top end resolution - the QR top end harshness now replaced with cystalline sweetness; resolves feathered cymbal work with absolute clarity and finesse
- soundstage increased in all dimensions - the soundstage which was slightly recessed previously now more pleasantly forward (but not in your face); deeper, wider (ambients)
- resolution increased - ambient detail noticeably increased leading to increased soundstage presentation; system resolves decay time information providing recording (hall, chamber...) space sizing; just plain more resolving of everything in the signal
- balance - the overall sound is more coherent top to bottom; the sound is "effortless", smooth yet with micro- and macro-dynamics increased; midrange (vocals) even more delicious
- more real and accurate - all the above combine to provide more accurate portrayal of the music; those with better trained ears than I could name the instrument makes and materials; guitar, vocal, piano, choral work outstanding
- more immediacy and presence - more "aliveness" from increased dynamics; maybe not the jump-factor of dynamic speakers but I can live with this.
The XO upgrade required twixing the speaker positions again. As indicated before, this upgrade is highly recommended BUT AFTER one has addressed downstream issues. I would surmise that failing to do so would yield agravating weaknesses in one's system: one's sound could be disappointing from an inadequate cdp, amplification or wire - the stock 1.6's are wonderful and relatively forgiving speakers. But what this mod does is unleash incredibly discerning transducers - it made me appreciate the work I had done to address my A/C issues to lower the noise floor.
Det ska bli några mycket intressanta veckor framöver!
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/10 : 00:42:07
|
Nu är det inkopplat och klart!
Klockan 23:00 på en söndagkväll är det inte läge för någon seriös lyssning, speciellt inte med tanke på grannarna. Jag hann dock spela några välkända låtar på låg volym, och det känns som ett lyft. På en låt till exempel så hörde jag ett instrument jag aldrig lagt märke till förut, så det bådar gott.
Bilder och mer lyssningsintryck kommer under veckan, jag har två prov också som kanske behöver läsas på...
//Johansson |
Edited by - Johansson on 2003/03/10 00:46:39 |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 22:59:17
|
Nu har dom fått närmare 20 timmars inspelning, så jag kanske ska våga mig på en liten recension. Jag har förresten flyttat in några bokhyllor mot väggen bakom högtalarna för några dar sedan, så nu är rummet ganska acceptabelt ljudmässigt sett. I basområdet har jag några små toppar men inget allvarligt.
Ett utlåtande var det, ja. Första timmarna jag satt och lyssnade var det lite i stil med -"Njaoo, visst har den där trumman lite mer kropp nu?". Det kändes att något var klarare, men jag kunde inte riktigt sätta fingret på det. Sen dess har det spelats mer eller mindre konstant när jag varit hemma och suttit med datorn eller pluggat, slölyssning med andra ord. Emellanåt har frestelsen blivit för stor och jag har satt mig och lyssnat seriöst på några skivor, och för varje gång så har ljudet lossnat mer och mer.
Idag har jag suttit några timmar och lyssnat, och nu är det solklart vad som har blivit bättre...
ALLT!
Jag kan inte beskriva ljudlyftet lika snitsigt som i texten jag klippte in, men jag kan inte mer än hålla med honom. Instrument har fått skarpare konturer och mer luft runt om sig. Röster (Diana Krall t.ex.) har börjat låta skrämmande levande, särskilt med tanke på att varken rummet eller kablaget på långa vägar är optimalt. Jag höll nästan på att göra på mig när jag lyssnade på Opus3:s Testskiva 4 och en trumpet hoppade ut i rummet ur höger högtalare...
Ljud som förut upplevts som skärande och vassa har inte blivit mjukare, men nu skär dom inte längre utan dom låter bara klara och väldigt tydliga. Instrument har fått mera kropp, och låter nu mycket mera naturtrogna. Det ska bli kul att höra dom när dom är färdiginspelade när jag har fått ett sånt här lyft efter bara 20 timmar...
Kort kommer bara jag får tag i en kamera, jag har letat ett par dagar utan resultat.
//Johansson |
Edited by - Johansson on 2003/03/12 23:03:22 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 23:04:46
|
Prova slänga ut TV'n.
;-)
// Pär E |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/12 : 23:20:32
|
Den är numera täckt av en centimetertjock filt. Jag hade kastat ut åbäket direkt om det inte vore för att det är min lägenhetskamrats. Då kanske han som hämnd flyttar in sin sköna soffa i italienskt läder till sitt rum, och då får jag sitta på golvet...
//Johansson |
|
|
Manga X
Donator: Bildserver
3083 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 00:28:26
|
Hej Johansson.
Vad trevligt med ett lyft. Det säger ju inte så lite det. Med tanke på vad du har gjort bättre, ett par Maggisar!!!
Vad kostade det och skulle något liknande gå att göra med mina Magnepan 1.4? Är lite sugen men har tummen mitt i handen.
Var det svårt? Fanns det byggbeskrivning eller har du "totat" ihop det själv från scratch?
Många frågor som du ser!!! Föresten Tack!!! för sidan med tweaks som du lade ut. Jag ska bygga Roomlenses när vi har flyttat till hus. Det blir 4 stycken till att börja med. Sen blir det 4 bas-absorbenter (runda saker i hörnen) sen vill jag bygga en subba i samma utseende som absorbenterna. Allt för att få lite harmoni i rummet.
Undrar hur man ska ha råd och tid med allt detta?
Mvh Magnus Eriksson |
|
|
Danne
Member
67 Posts |
Posted - 2003/03/13 : 08:22:36
|
Manga X
Om jag minns rätt så är inte filtret i Mg. 1.4 så komplicerat heller, du kan göra som Johansson gjort. Tror han bara bytt ut alla komponenter mot bättre med samma värden. Kondingar från Jensen är nog det viktigaste bytet. Antar att Johansson använde en spolar från Jensen också.
Var försiktig med tyget när du tar bort alla häftklammer undertill. Tips är att låta gamla filtret sitta kvar så är det lätt att koppla in om du vill sälja dem i originalutförande, men koppla dock ut det filtret helt när du kör med ditt nya. |
/Danne |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 10:10:28
|
Ser bra ut, men skaffa ett rack! |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/14 : 10:17:17
|
Jag har ett hemmabyggt rack redan som ser skapligt ut och funkar bra, men tyvärr så ryms det inte in. Då måste jag kasta ut tv:n, och då kan du läsa svaret på Epkpengs fråga för att se hur det kommer att sluta...
Sen inbillar jag mig att man får en viss "tv-skärmseffekt" av att ha ett antal apparater med flata, hårda fronter mellan högtalarna i öronhöjd.
//Johansson |
Edited by - Johansson on 2003/03/14 10:26:59 |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 00:53:24
|
Ditt val av högtalarkabel tycker jag verkar vettigt. Är det inte Supras isblå färg? |
Hifiarkeologen |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/03/16 : 15:00:30
|
Jodå, Supra Ply 3.4S. Jag kör dom oskärmade för jag hörde ingen skillnad när jag testade att skärma dom...
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 20:52:24
|
Nu ligger WBT-kontakter och kabel hemma och väntar på att bli insatta i filterlådorna, tyg är på G...
Har gjort om lite med bilderna förresten.
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 12:01:42
|
Nu har en REL Storm III inhandlats, den står just nu och ser farlig ut mellan högtalarna. Först nu inser jag hur mycket det gör för musikupplevelsen att kunna spela ner till 18 Hz...
//Johansson |
Edited by - Johansson on 2003/10/28 13:04:37 |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2003/10/28 : 14:31:45
|
Utan att överdriva så gissar jag att du hoppade ur stolen när du fick höra på Satori-kablarna, eller? (jämfört med ply 3,4 alltså)
Vad för cd-spelare?
//Johan |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 10:25:24
|
Nog blev det bättre alltid, men jag ska inte uttala mig innan jag hunnit ägna några timmar åt att jämföra dom två. När jag fick Satori:sarna hade jag inte tid att göra någon seriösare test.
Cd:n är en Quad CDP som jag bytte till mig på RC i Umeå mot min gamla Thule. Tanken är att CDP:na ska snöras direkt till slutstegen jag håller på att bygga (Aleph 60) om jag blir klar någon gång. För två helger sedan skulle jag testa det ena, men hade glömt isolationsbrickorna till transistorerna så det blev kortis mot kylflänsarna och en kopparbana på drivkortet brann av...
//Johansson |
|
|
Topic |
|