Author |
Topic |
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/10/29 : 15:03:20
|
Johansson,
Har du inga bilder på din REL Storm III
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/30 : 02:01:58
|
Ta upp grejerna från golvet, jag blir nervös, m.a.o. skaffa en rack. |
Bravo |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/10/31 : 16:03:33
|
Jag ska gå och ladda batterierna till digitalkameran nu, så får jag till några bilder som inte liknar kattskit så ligger dom ute ikväll.
Bravo: Möjligtvis att jag skaffar en låg Solid Tech när jag har pengarna över, men än så länge får prylarna stå på golvet. Just nu har jag dessutom Storm III:an mellan högtalarna så där ryms inget rack...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2003/11/01 : 01:37:02
|
På begäran från MaxMartin så gjorde jag ett stortest på kablarna idag (31/10), dvs bytte ut signal- och nätkablarna mot gratisvarianterna samt Satori mot Supra för att sedan byta tillbaka i nedan nämnda ordning för att höra var största lyftet fanns.
På signalsidan var det en marginell skillnad med lakritssnörena istället för VdH-kablarna jag har nu. Jag har vetat sen tidigare att dom borde bytas ut, men inte bestämt om jag skulle satsa på balanserad elektronik eller inte. Jag ska försöka få låna hem och testa Transparent, NordOst, Kimber och kanske någon till när jag har tid. Just nu är jag så pass nöjd att det inte känns nödvändigt.
Att byta från standard nätkabel till JPC 2.5 gjorde att ljudbilden blev aningen tydligare och det blev genast roligare att lyssna. Jag har för något år sedan gjort samma jämförelse och märkte då en lustig grej, nämligen att ljudbilden "lyftes" på något sätt från att ha varit strax under midjehöjd och lite tillbakadragen till att direkt hoppa upp en halvmeter och tappa den där imaginära slöjan som alla pratar om.
Sist och absolut inte minst var det dags för högtalarkablaget. Om jag på en skala från 1 till 10 graderar ljudförbättringarna och sätter VdH som en 2:a och JPC som 5, då vete fan om jag inte spräckte tian när jag kopplade in Satori! Vad det svänger jämfört med tidigare! Det är svårt att förklara, men om sångerskan tidigare stod och halvsov på någon dassig pianobar så blev hon plötsligt teleporterad till Sydneys operahus inför fulla läktare. Lite löjlig jämförelse, men ungefär så...
Faktiskt rätt kul att man kommer till skott med såna här tester, annars är det (för min del i alla fall) lätt att man bara kopplar in det nya och börjar beta av skivsamlingen utan att veta exakt vad som blev bättre. En annan bra grej är att jag fick det bekräftat att signalkablarna är en ordentlig strypning i anläggningen och bör bytas ögonaböj. Synd bara att Norråker inte har något större utbud av hifibutiker. (Möjligtvis att Konsum har medlemsrabatt på kompaktanläggningar någon gång framemot jul...)
//Johansson |
|
|
Saro
Member
1721 Posts |
Posted - 2003/11/05 : 19:21:14
|
Jag blir kanske ägare till 1.6 snart med. Underbar högtalare :)
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 07:40:55
|
Jag anade det också att det var ett stort lyft
Tänkte jag skulle byta till Satori och nya filter i mina Maggisar.
Internkabel blir HarmonicTech Pro12, samma koppar som i Satori men imte riktigt så förfinad men med tanke på vad det sitter för nått nu så borde det bli ett lyft.
Mvh |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 13:06:53
|
MaxMartin: Rätta takter! Vad har du tänkt använda för prylar till filtren? Jag gissar att du redan har plockat loss terminalerna och häpnat över den fantastiska kabeldragningen...
Kruxet med att byta internkablage är att fästa den mot panelerna, är du noga så måste du ansluta kabeln direkt mot diskantbandet/"talspole"-tråden och det ryms inte någon grövre tråd i de anslutningarna som består av ett litet plåtbleck som är fastskruvat med en mikroskopisk skruv. Ett pillerjobb utan dess like.
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 13:08:13
|
För övrigt sitter det en Transparent Plus MM mellan Quaden och den numera brända Amplifixen.
//Johansson |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/21 : 11:27:02
|
På mina MG12:or så sitter inte filtret därbak utan man ser det genom tyget längst ner. Sitter en hel del kabeldragning jepp
Jag ska nog dra om allting med bättre kabel och såklart ska jag använda WBT 4% silverlod. Koppla förbi allt utom säkringen till diskanten. Den ska jag dock lägga inuti istället och löda kabeln direkt på.
Kondingar ska isåfall bli Audyn-Cap PLUS (dyra!!) och Tritecspolar om filtret ska vara inne i eller då band/foliespole om jag gör en låda ytterst.
En sak jag oroar mig för är om man verkligen pilla när det är 1års garanti kvar. Vad säger du Johansson?
Hur svårt är det att ta av tyget i botten? Har hört att det sitta som bara den... |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2004/01/22 : 12:45:24
|
Så är det på mina 1.6:or också, filtret sitter strippat på en masonitskiva som lätt går bända bort med en mejsel.
Vad jag förstår så blir det bäst om man låter bli att löda och kör med "sockerbitar" istället, då får du bara en övergång istället för två. (kabel-kabel istället för kabel-lod-kabel) Såklart förutsatt att du rengör kablarna ordentligt.
Har du lyssnat med säkringen förbikopplad någon gång? Jag var lite tveksam till att koppla förbi den, med efter att ha hört hur det låter med den borttagen så kunde jag inte byta tillbaka...
Det här med garantin är ju lite klurigt, men gör du ett snyggt arbete så borde det inte vara några problem att slänga tillbaka originalgrejorna ifall något går sönder.
Tyget sitter rätt så hårt med ett gäng stora klammer, men med en mejsel och lite tålamod så går det bra.
//Johansson |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/30 : 21:14:33
|
Nej, har inte kollat (eller lyssnat utan faktiskt) Jag är rädd att den behövs med mina höga volymer och biotittande.
27st häftklammer sitter det undertill mina såg jag.
Jag plockade bort plattan därbak och såg att vissa kablar var lödda och vissa med stift. Stift hart en dålig kontaktyta tycker jag. Ska helt klart lödas och då med WBTs silverlod.
Har du provat att biwira dina? (jag kan inte det med mina tyvärr) |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2004/01/31 : 13:52:41
|
Jodå, innan jag köpte Satori så körde jag biwirat med två Supra 3.4S. Kan väl inte påstå att det blev någon natt-och-dag skillnad jämfört med en kabel, med sämre blev det ju inte...
Vad är det för skillnad mellan WBT:s silverlod och ett vanligt lod med några procent silver i?
//Johansson |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2004/01/31 : 16:50:06
|
HeHe, det är ingen stor skillnad. Flyter ut på ett helt annat sätt än "vanligt" tex Multicore från Elfa om vi ska dra ett exempel.
Jag har lött 2 par Supra EFF-I, den ena med 3,7% Multicore från Elfa och en med WBTs 4%:iga och skillnaden hörs faktiskt.
Med tanke på att det är så lätt att få till ett fint resultat osv är det numera standard här hemma. Dyrt är det också.
Ser att du vänt diskanterna utår precis som jag. Fick du också smal ljudbild med dom innåt?
Tycker du att effekten räcker med din Amplifix (när det funkade)? |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2004/02/03 : 15:09:37
|
Kanske jag ska försöka löda ihop mina filter någon gång. Anliggningsytan blír onekligen mindre om man använder sockerbitar...
Ljudbilden blev mindre, ja. Jag var först lite orolig att jag skulle få problem med väggreflektioner när högtalarna står så nära sidoväggarna, men oron var obefogad.
Det är svårt att säga om effekten var tillräcklig i och med att jag inte har kunnat jämföra mot någon kraftigare förstärkare, men den klipper då inte vid de volymer jag lyssnar på.
//Johansson |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/11/08 : 03:25:06
|
Det högtalarbytet ser helt rätt ut. Grattis! |
Bravo |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2005/01/27 : 18:57:58
|
Japp, nöjd är bara förnamnet. Rummet verkar vara överjävligt svårt att placera högtalare rätt i, jag höll på att ge upp fullständigt innan jag råkade flytta ihop högtalarna ett par centimeter och ljudet gick från olyssningsbart till klockrent!
Transienter! Diskantupplösning!! Kantslag!!!
Som sagt, fortfarande helnöjd efter flera månaders lyssning. Nu lär det dröja länge innan jag hoppar på uppgraderingskarusellen igen, för nu har lustgasmatade pocketbikes och gasturbinsbyggen kommit ivägen. :)
//Johansson |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2005/06/15 : 20:11:46
|
Hej!
Det var ett tag sedan jag hörde av mig senast, mycket på grund av tidskrävande projekt i garaget och att jag inte haft möjlighet att lyssna på musik när jag velat. Nu är det dock ändring på det då jag skaffat en liten stuga med obligatoriskt lyssningsrum, tyvärr så är det rätt litet men väldigt rektangulärt så det verkar inte vara några större bekymmer bara jag får in lite mer dämpning.
Bilder och sånt kommer så fort jag får tid, ni har i alla fall inte missat något eftersom jag inte uppgraderat något sen sist. Alla slantar har gått åt till att bygga en jetdriven gocart... *flin*
//Johansson |
|
|
Topic |
|