HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ersättare till squeezebox?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/02/05 :  21:04:22  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag blev nyfiken och testade lite själv nu. Först spelade jag en FLAC 24/96 på min Touch, musiken spelade och det stod PCM 2ch 96k i fönstret på min förstärkare. Sen kopplade jag in en Classic v.3 och spelade samma spår. Spårnamn kom upp i fönstret, men det förblev tyst. Båda spelarna kopplades elektriskt digitalt till förstärkaren och jag har inställt för avkodning på servern.

Någon annan som lyckas spela 24/96 på en Classic?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

iMac
Member

477 Posts

Posted - 2014/02/05 :  23:13:41  Show Profile Send iMac a Private Message  Reply
Prova med att avkoda i Squeezeboxen istället!

"David mot Goliat" HK DPR 2005 vs AVR7000
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2014/02/06 :  07:27:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fattar inte riktigt vad du menar iMac? Det finns ju inga "omsamplingsfunktioner"? Vare sig i server eller box.
Du avser formatkonvertering tror jag, och det är inte vad jag avser.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/02/06 :  19:23:03  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Ber om ursäkt. Det är 24/48 som, i alla fall min, SB Classic max hanterar...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/02/06 :  20:27:41  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nu har jag testat det iMac föreslog ovan. Jag har tidigare ställt in enligt guiden som Björn-Ola länkar till på föregående sida i tråden. Nu ändrad jag vid filtypen FLAC och raden FLAC från Avaktiverad till Aktiverad.

Sen provade jag att spela med min Touch först, förstärkaren visade då PCM 2ch 96k. Sen bytte jag till en Classic v.3 och nu spelade det även då, fast det stod PCM 2ch 48k i fönstret på förstärkaren. Det verkar alltså som det jag hade för mig om att Classic kan spela 24/96, men samplar om till 24/48 stämmer.

Frågan är nu om det finns någon nackdel med detta? Rekommendationen enligt länken ovan är ju att all avkodning/uppackning ska göras på servern, för att inte belasta spelaren så mycket. Jag använder en Touch i vardagsrummet och har nöjt mig med att kunna spela mitt fåtal 24/96-filer i den, men det går uppenbarligen att ställa in så att även mina andra spelare kan spela dessa filer. Gör det att jag får sämre ljud i min Touch då?

För övrigt kan man konstatera att det nu finns en hel del filtyper i LMS som inte finns med i guiden ovan, t.ex. en egen för Spotify. Någon som sett någon aktuell guide för alla filtyper, eller kan tänka sig att göra en kanske...?

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/02/06 :  20:34:23  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Vet inte med Touch, men det är tyvärr märkbart (åt det negativa) i min SB Classic om jag låter den avkoda.. :-(

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2014/02/06 :  20:49:25  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Tack för svaret, jag är själv så otroligt dålig på att jämföra och utvärdera....

Jag kör nog på fortsatt avkodning i servern, de FLAC 24/96 jag har spelas ändå i princip bara där Touchen finns. Men det var roligt att testa och veta hur det funkar!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2014/02/07 :  12:35:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Någon som testad en iPad, en digital dockningsstation ihop med iPeng?

http://m3.idg.se/2.1022/1.373452/cambridge-id100-smidig-docka-for-den-seriose

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2014/02/07 :  15:30:41  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Nepp. Gillar idén men är tyvärr allt för allergisk mot appelprodukter...

(fast äpplepaj e ju nedrans så gott)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000