HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Siktar på SPL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2013/10/21 :  13:35:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Får nog helt enkelt erkänna mig slagen av hornen den här gången, i alla fall tills vidare. Tanken var god, att utnyttja de tillgängliga elementen maximalt genom att montera trästrutar framför dem men trots intensiva insatser får jag det inte att lira på ett ändamålsenligt sätt. Hornen förpassas härmed till uthuset i väntan på bättre tider och inspiration, vi har säkert inte hört det sista från dem.

Förutom det rent ljudmässiga finns det flera andra skäl till att jag nu tänker gå över till direktstrålande toppar:

* Storlek och vikt, hornstaplarna är enormt tunga och otympliga.

* Möjlighet att köra topparna ensamma utan baslådor, vid närmare eftertanke ganska viktigt då det är extremt trångt på vissa spelställen.

* Betydligt enklare stativlösning mellan bas och topp. Hornen skulle kräva en seriös, svetsad trepunktskonstruktion medan vanliga toppar klarar sig med enkla dansbandspinnar.

Först på plan blir ett par slutna lådor med Eminence Beta 12LT + P.Audio entummare i CD-horn. Inte riktigt så kraftfulla grejor som jag skulle vilja ha men genom att bygga dem med vinklat bakstycke kan de få ett nytt liv som scenmonitorer när det spelats ihop pengar till kraftigare topplådor. Virket är kapat, bilder kommer.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/21 :  22:35:00  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tråkigt. Jag vet hur det känns. Mina midbasar hamnar nog på majbrasan i vår. Å det var finplywood i dom :-(.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/21 :  23:01:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det kan inte gå vägen jämt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/25 :  15:41:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Äntligen lite framsteg. Skruvade i element i ena topplådan igår för att få mäta och labba lite med delningsfilter. Första insikten blev att Hammer Dynamics Super 12 låter ganska illa när man spelar den som ofiltrerad bredbandare, tunn och skrikig.
Ingen fara dock eftersom jag inte ska köra den ofiltrerad. Efter några turer fram och tillbaka ser första filterutkastet ut som följer: 12/12dB per oktav delning vid ungefär 2500Hz plus en något invecklad andra ordningens CD-kompensationskrets åt diskanthornen.

Resultatet blev riktigt lovande även om diskanten fortfarande känns lite hög i nivån, senaste ändringen blev att koppla in en L-pad närmast diskantdrivern vilket till stor del tog hand om det problemet.

Lite besvärligare blev det av att topplådorna uppvisar ett tydligt baffelsteg vid ca. 250Hz, där faller nivån ca. 5dB och störtdyker sen strax ovanför 60Hz. Får labba lite med baffelstegskorrigering, första utkastet från en onlinekalkylator påstår att jag behöver ca. 5 ohm och 3,2mH parallellt och i serie med tolvtummaren.

Provade lite hastigt att dela passivt mot en av baslådorna ungefär vid baffelstegsfrekvensen. Resultatet blev...sådär. Lyssningsbart, men jag vill nog dela lägre samt dämpa nivån på topparna så att basarna kommer ikapp med känsligheten.

Aktiv delning mellan baslådor och toppar kan tyckas som en självklarhet, speciellt i PA-sammanhang, men jag har ärligt talat lite fobi för kommersiella aktiva delningsfilter sedan den gången ett filter började självsvänga oprovocerat. Det var illa nog hemma med enwatts rörförstärkare, det får helt enkelt inte hända inför en folksamling och med hundratals watt tillgängligt.

Update: Försöken med passiv baffelstegskompensering ledde ingenvart så jag hoppar helt enkelt över den biten så länge. Beställde nyss filterkomponenter plus kontaktdon och lite beslag som behövs för att få lådorna klara. Dyrt med sånt där jox

Edited by - Fuling on 2013/10/27 11:12:00
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/27 :  23:14:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
jag har på annat håll sett bilder så jag vet att det finns..

give them to us!

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/28 :  12:34:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, ska se om jag hittar kameran...

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/11/13 :  20:36:22  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kameran hittad. Topparna är klara, minus galler framför tolvorna och någon sorts handtag. Hade turen att hitta ett gäng aluminiumlister som använts som hörnskydd på inkommande emballage på jobbet, de fick duga som hörnskydd på topplådorna också. Funktionellt, men jag lägger inte upp några närbilder på de glappande vinklarna i hörnen...:

Baslådorna är på gång också, de hembyggda rörbrunnarna ska blästras och målas sen är allt klart att monteras. Förhoppningsvis dyker det upp mer aluminiumlister så att det räcker till basarna också:

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2013/11/20 :  22:14:52  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
VF har du lyckats fanera också
Har det dykt upp någe fler alu

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/11/20 :  23:52:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Faner? Det är rollermålad plywood.
Mer alulister finns på jobbet men de sitter fast än så länge, i takt med att materialet de skyddar förbrukas tänker jag försöka hinna vara med och lägga undan listerna så att de inte hinner försvinna.

Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/11/21 :  08:15:50  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Det där blir minst lika snyggt och gediget som köpehögtalare.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/11/21 :  21:39:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
släng upp bilden du skickade mig. de såg tjusigt ut

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/11/21 :  22:50:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska försöka slänga upp några bilder under helgen, med lite tur rentav provspela grejorna under någorlunda ordnade former också. Ingen ordning på elektronik och kablage än men det ska nog gå att improvisera ihop nåt.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/11/25 :  21:47:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Bildkvalitén är i vanlig ordning usel men så här ser högtalarstaplarna ut. Elektroniken är bara en salig blandning rackprylar som för tillfället förvaras där för syns skull:

Har börjat experimentera med en ny tvåkanalig preamp till ståbasen också. Väldans roligt, enorma möjligheter att härja vilt med olika filterfunktioner och blandningar:

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2014/01/21 :  02:35:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan väl nämna att det börjar bli ordning på den här ljudanläggningen också. Kretskort från Ebay och en 19" racklåda från en skrotcontainer byggdes ihop till ett aktivt delningsfilter och två mindre rackslutsteg till toppar och medhörningslådor inköptes av en forummedlem. För närvarande kör jag den här anläggningen som sovrumsstereo, artontummare och tusen watt med fläktkylning är helt normalt i sådana sammanhang...

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000