HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Recept på Audio Nirvana 20- 250Hz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  20:27:34  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Recept på Audio Nirvana.

Letar efter inspiration och idèer för högtalarkonstruktion till min anläggning inom en snar framtid

Från ca200Hz> använder jag seas excel W18E001 och T29CF002 i en Dipol konstruktion.

Modifikation av rummet står till förfogande eftersom huset är mitt egna.

Har slutsteg med aktiva filter från Ground Sound.

Så nu undrar jag, vad är eran lösning på bästa möjliga (även extrema) ljud upp till ca 150/250hz???

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/17 :  20:32:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad får det kosta :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  20:55:13  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Haha
Just nu får det inte spela någon vad det kostar, för det förstör kreativiteten.
Så bolla på med idèer.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/01/17 :  21:17:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu är jag färgad (snarare förstörd) så givetvis ska du klona JBL 4645C.
Men det blir ingen lite lådda o elementet 2242h kostar en del även på begmarknaden, sen är det jue basreflex (hua mig!)
Och du vill helst kunna mata in 600w eller mer, jag började med 600 till mina men bryggade steget o parallelkopplade så nu får dom +2400w.

Jag är absolut ingen basnarkoman men jag vill ha ren och tight bas!

Så nu kan ni såga mig jäms med fotknölarna ;)

*edit*
Lånade en bild på nätet

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2014/01/17 21:21:58
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/01/17 :  21:45:44  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Om du kan lösa rummet bredvid, under eller över så är det många som fått ett mycket bra resultat med att montera hyffsat styva element i oändlig baffel o oändligt stort rum bakom. Du bör komma ner till en 10-15 hz sådär i tryckförändringar i rummet. Kan du montera dom på lyssningsväggen kan du även använda dom upp till 200-500 hz beroende på hur de spricker upp. Har aldrig byggt så själv utan bara delar med mig av tankar o ideer som jag vet fungerar. Klart det är lite galet o ha rummet bakom som baslåda. Men du ville ju ha lite galna ideer ;-)
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  23:09:05  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
johan.björklund
Ingen kommer såga någon för ljud dom gillar, enligt mig är ljudsmak personligt hos alla
Bra ide de där med med jbl eller andra typ studio element.
Hade tidigare högtalare med 15 tumare sluten låda. Saknar det ljudet med riktig punch i mellangärdet. Dock inte jbl utan ett billig P-audio. Kanske kan vara något att spåna vidare på!!

Stormen
Har en IB konstruktion just nu med ombyggda seas element men känsligheten blev taskig 82db
Lade upp en tråd om det idag med det som har rubriken- Seas Excel W26FX001 med ställbar magnetstyrka(Teknik och DIY)! Kanske du har svar på problemet?
Bra ljud är det men saknar dynamik förmodligen av taskig känslighet.
Har du kanske en ide om ett bra element kanske?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/01/17 :  23:18:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Får man prata om andra lösningar än horn på Diy?

För ett par år sedan spelade jag på en wlm setup med deras aktiva filter. Duo 18 suben jag hade var en ganska hanterbar pjäs, sluten o med 2st 18" från eminence.
Den var till dagsdatum min referens inom subar o filtret gav en ganska många justeringsmöjligheter.
Du ser heffaklumpen till höger i bild.

Förvånande nog så är 4645C snäppet vassare samtidigt bättre på låga nivåer. Och drar man på så blir duo från åkt på alla parametrar.
140hz delar jag upp o mycket högre än så rekomenderar jag nog inte. (inte jbl heller)

Dipolbasar är också kul om man inte vill gräva snorlågt men delningen upp blir kanske ett problem?

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2014/01/17 23:20:28
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  23:37:20  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
En hybrid kanske skulle kunna vara något IB basar i golvet som hanterar dom lägsta frekvenserna och Dipol 15tums basar som man slipper tvinga ner till dom lägsta frekvenserna
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/17 :  23:42:43  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
johan.björklund
Vad var det du menade med problem med delningen upptill?
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/01/18 :  00:13:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Dipoler trivs väl sällan över 100-120hz?
Det var ett par år sedan jag hade dipolbas hemma.

2 eller 4st 12" i var låda kommer du långt med.
Du borde hitta hur mycket info som helst här inne.
Sök via google: dipol site:hififorum.nu

*edit*
vill minnas Perless SLS/XLS användes flitigt :)

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2014/01/18 00:17:58
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/18 :  00:26:42  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
johan.björklund
Tackar för all info.
Har dipol mellanregister och även diskant! som fungerar helt underbart.
En SLS eller XLS skulle jag nog aldrig våga dela högt kan jag hålla med om!
Men andra element kanske kan fungera
Ska plöja igenom dessa trådar du nämnde.
Tack än en gång.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/01/18 :  06:35:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kolla med PG och Bernt, dom har hur mycket erfarenhet som helst när det kommer till dipolbasar :)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/18 :  09:08:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Bästa dipolbasen jag byggde var med Dayton IB 15", två per sida i en V-formad baffel.

Stormens förslag är kul. Det finns ett sånt system i Stenungsund:
http://www.rauna.forum24.se/rauna-about207.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/01/18 :  13:45:08  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
1 st Acoustic Elegance eller motsvarande högkvalitativ 15" bas per sida 80-250Hz, sedan totalt 4 slutna subbar med eq 15-80Hz.

Edit: 15" ska då naturligtvis sitta i en plan baffel så man kan nyttja frekvensgången uppåt. Blir således en trevägare med sub.

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2014/01/18 13:49:11
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/18 :  15:03:07  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
jonasz
Låter som en riktigt bra idè. Fast kanske med någon form av IB bas för att slippa stora lådor i rummet, då blir min fru mer positiv till denna idèn.
Det där med att välja rätt element tror jag blir en fråga att utveckla.
Acoustic Elegance dipol15 känner jag en viss skepsis pga Qms ligger över 10!
Blir ju absolut inte direkt low loss om man säger så!
Men ska inte säga för mycket heller efter som jag inte hört dom i verkligheten dock!!

Bernt Jansson
Skulle nog vara kul och höra detta system i verkligheten!

Skickar en länk med mitt nuvarande system i bilder med en IB bas:http://mattisbilder.blogg.se/?tmp=379404
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/01/18 :  15:03:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
20 - 250 Hz är lite för stort omfång för tappade horn, och lite för djupt ned i avgrunden för vanliga horn. Jag skulle rekomendera IB (som någon redan har nämnt) eller ett par lite större MLTL med proffselement. Som vanligt vill jag såklart rekomendera stor konyta, låg rörlig massa och en saaatans massa magnetstyrka, då det oftast leder till ett engagerande ljud med dynamik och fart.
8 st B&C 18NW100 i en IB-konstruktion kan nog ge dig en massa spelglad kvalitetsbas med bra upplösning, låg dist, hög detaljeringsgrad och en trovärdig kick och attack.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/01/18 :  16:37:30  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Fast hög Qms betyder låga mekaniska förluster.

Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/18 :  17:49:23  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Bra att du kommentera detta.
Satt och försökte reda ut detta tidigare idag!!
Alltså om det du säger stämmer så är ett element som har mycket mjuk upphängning och mjuk spider qms tex 10! Alltså low loss då!
Men om man känner på min excel 10 tum så är den otroligt mjuk att flytta på med fingrarna som har ett qms 2,34 lustigt nog!
Kanske spelar roll att element har aluminium talspoleform som agerar som broms!!
Svårt att reda ut fakta för mig när jag googlade på qms

Edited by - Matti H on 2014/01/18 18:02:28
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/18 :  18:53:41  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Hittade en sida som jag nu fattade hur värdena nu hänger samman!!http://www.speakerplans.com/index.php?id=faq1
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/01/18 :  21:19:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Fast hög Qms betyder låga mekaniska förluster.

Man måste tänka på att nått skall tvärt vända riktning på konens massa, och ett resonant beteende (högt Q) är motsats till kontroll och precision. Försök styra en cykel med hjälp av två långa gummislangar från händerna till styret och en onykter kompis som sitter på styret och svänger vilt med armar och ben i total otakt med vägens svängar!

Om inte elementet har en mekanisk dämpning eller konen hålls i schack av trycket i ett horn så måste förstärkarens dämpning ta hand om allt, vilket är svårt när uppåt 50 ampere eller så, skjuts tillbaka in i förstärkaren och puttar jordplanet flera volt ur balans. Kom ihåg att en nätdel förväntas vara ett svart hål som kan svälja oändligt med ström utan att jordplanet flyter omkring, men verkligheten är inte så vacker och rolig. Jordplanet är referensen för allt inne i förstärkaren och när det börjar vandra så ändras massor av saker i förstärkarens drift. Lägger du till en frekvens-beroende resonant peak som tex en kräkreflexport, så kommer den tillföra ännu en ett lager av resonanser som förstärkaren skall försöka hålla i schack ( en kompis som lite då och då puttar till dig när du försöker cykla enligt ovanstående exempel).

quote:
Drivers with a low BL value of 20 or less will be less able to control their cones. These drivers will not feel as tight as those with higher BL#8217;s. They will also normally have higher Qts values of over 0.28 and while at home in ported or bandpass cabinets I call these drivers mud motors because of there slow and heavy sound with a less than perfect transient response.

Amen!!!

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/01/18 :  22:42:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Johannes.(circlomannen) sätter huvudet på spiken. Man får tag på stora styva snabba element med massa styrka. Problemet blir att hitta en tillräckligt stor o acceptavel låda/ installation att passa in i hemmet.
Allt annat är är kompromisser. :-) Man får tynga ner elementen med tyngre massa på konen. Mjukare upphängning, dvs mjukare spider o gummikanter. Längre slaglängd ger oftast att det är svårt att styra i magnetgapet så man får göra det lite större o tappar få motorkraft. Men med tjocka gummikanter mjukspider o stort magnetgap så har man snart en högtalare som man går in i en normalstor låda som passar under tv:n. Nu är jag lite drastisk. Men har man en gång hört på riktigt stora horn eller andra stora lösningar så inser man att det här blir utmaning att få in hemma.
Det finns en del aspekter som jag upplever inte går att utläsa ur parametrar o mätningar. Många högtalare på närmaste lokala "elektroniska storkedja" är specade ner till 25-30hz. Men saknar koppling i rummet hemma. Det finns ingen energi i det området. Beror såklart hur stort rum man har. Det.är här membranyta kommer in.
Det här med punch o snärt i basen ligger betydligt högre i frekvens en man kan tro. Inte ovanligt att det är uppåt 300-400hz o högre. Många upplever tom bättre basåtergivning när de byter sina diskanter :-)
BL lösningen som Bernt föredömligt länkade till har nu ett högpassfilter.som försiktigt skär bort basen nedanför 30hz. Detta gav ett bättre gensvar o musiken låter mera rapp enligt ägaren. Detta då med ett system som lätt klättrar ner till 15 Hz.
Ja jag kliar mig lite i huvudet som jagat 20hz gränsen sen tonåren. O nu får man reda på att.. Nja det är inte så viktigt.
Det finns en del som lyssnat på Wester elektric horn som sppelar ner till 50 Hz o upplever att det saknas inget. Men då är det full koppling till rummet också :-)

Edit: jisses vad stavfel det blir med dessa små mobiltangentbord:-)

Edited by - Stormen on 2014/01/18 22:52:50
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2014/01/18 :  23:00:39  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Circlomannens projekt som nu finns på förstasidan med 2 stolta konstruktörer till är riktigt kul o intressant man har fått ner storleken så det tom är bärbart :-) det är begåvat o bra gjort.
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2014/01/19 :  06:49:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Stormen skrev,

quote:
Det här med punch o snärt i basen ligger betydligt högre i frekvens en man kan tro. Inte ovanligt att det är uppåt 300-400hz o högre. Många upplever tom bättre basåtergivning när de byter sina diskanter :-)

Ligger man fel i timing eller har ett rum som grötar ihop basen då upplever man att basen är seg, efterhängsen och saknar punsch.

Bas under 27-28hz finns givetvis på musik men inte så ofta som vi kanske tror. Men det finns en fördel med system som klarar att spela ner mot tex 16hz med bra nivå, för då klarar det att spela 20-25 helt utan problem :)

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

mostlydiy
Member

344 Posts

Posted - 2014/01/19 :  09:43:56  Show Profile Send mostlydiy a Private Message  Reply
Ett par sånna här i slutna lådor och saken är fixad. De kräver inte så stor låda heller.

http://www.hifisentralen.no/forumet/torget-annonse-nr-53496/

Kalle har ett par och kanske kan ge lite intryck.

Har inte hört dom själv men har läst att de ska låta bra. Ska själv bygga med efterföljaren W1500H.

/Marcus
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/01/19 :  10:51:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Ett par sånna här i slutna lådor och saken är fixad. De kräver inte så stor låda heller.

Dessa element i små slutna lådor låter förvisso nyktert och korrekt, men det finns alltid en liten känsla av att nåt saknas, att det blir bättre om man spelar lite högre och/eller har en bättre förstärkare. Detta är problemet med små slutna lådor. De komprimerar alltid signalen då den instängda luft-volymen agerar som en olinjär fjäder som dämpar toppen och botten av vågformen mer än resten av signalen. Fjäderverkan är mer lik en exponential funktion, där toppen och botten dämpas för hårt av luftens volym. Med minst 2 gånger Vas så låter det betydligt bättre, även om det kan krävas en gnutta elektronisk EQ för att få rätt respons.

Horn har motsatt funktion. Destå hårdare luften komprimeras av elementet destå bättre fungerar hornet och destå högre verkningsgrad.
De har en tendens att expandera signalen en aning istället.

En enkel byggvänlig konstruktion är en MLTL låda med en 15-tummare i. Köp två st Beyma 15P80Nd eller B&C 15NW100 och stoppa dem i ett par höga men grunda pelare upptryckta mot bakväggen.

Ett bättre men något dyrare alternativ är att ta en sväng till Bernt Janson eller Herr D och lyssna på deras Catacomber. Förvisso inte 20 Hz respons, men jag saknade inget när det gäller taktil, ultraupplöst djupbas där man fysiskt kan förnimma klangkropp och rumsakustik som INGEN köpe-subba någonsin kan ens drömma om att återge. Catacomberna är dessutom väldigt lättmöblerade och har en mycket hög VAF.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2014/01/19 :  12:14:47  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Med minst 2 gånger Vas så låter det betydligt bättre

Om du har element av samma storlek men helt olika Vas så lär luftens olinearitet vara exakt samma i båda fallen vid ett givet xmax oavsett elementets Vas?

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000