HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Siktar på SPL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7953 Posts

Posted - 2013/08/06 :  23:32:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Efter att ha varit runt och gjort en del spelningar med bandet under sommaren har jag hunnit retat upp mig en del på det ständiga krånglet med att låna ljudanläggningar.
Höjdpunkten/botten nåddes när vi skulle spela på en bilträff tidigt på förmiddagen och allt skulle vara riggat och klart kl. 10, resten av bandet dyker upp 10:15 och vi insåg att mixern låg kvar i sångerskans vedbod många mil bort.
Eftersom det varken saknas högtalarelement eller elektronik i mitt hus tog jag som semesterprojekt att mixtra ihop en duglig ljudanläggning.

Det hela inleddes lite snöpligt med att jag bröt en stortå på en fallande plywoodskiva. Aj. Som straff fick den (plywoodskivan, inte tån) smaka cirkelsågens vrede och omformas till...ja, se själva:

Bestyckningen är Celestion 18" i basreflexlådorna, Eminence 10" i midbashornen och P.Audio 2" i midhornen. Diskanterna är ännu en öppen fråga.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/08/07 :  01:26:50  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Tjusigt! Det är väl bara att fortsätta på det inslagna spåret och göra ett litet entumshorn?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/07 :  02:56:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar! Jo, någon variant med 1"-driver blir det väl i toppen.

Lite teknikaliteter kring lådorna och hornen, fritt ur minnet eftersom jag inte har några filer eller ritningar i närheten:

Baslådorna är på ca. 140L och avstämda för att ge bra tryck ner till 40Hz. De är byggda av 12mm plywood för att hålla nere vikten, jag har som synes lagt en del omsorg på att staga upp lådorna invändigt istället.
En starkt bidragande orsak till materialvalet var att bygghandeln på orten bara hade upp till 12mm plywood av vettig kvalitet hemma, det fanns en trave 15mm också men den vet jag sen tidigare att den inte duger att bygga av.

Midbashornen är nedskurna tractrixhorn, i verkligheten mer liknande exponentialhorn, med Fc= 140Hz, At= 170 cm2 och Am= 2500 cm2.
De ska bestyckas med Eminence Delta 10, ett element som valts till stor del utifrån priset samt det faktum att jag redan har ett par hemma (monterade i mina corner horns) som jag kunde låna och göra lite mätningar med i ett tidigt skede av byggandet.
Med viss tolerans för att detta inte är hifi har Delta 10 ett användbart frekvensomfång på ca. 200-800Hz i de här hornen, nedåt kan omfånget möjligtvis utökas en aning med en korrekt avstämd bakkammare.
En lite lustig detalj är att det räckte med ett RC-filter (12 ohm och 15uF parallellt) i serie med elementet för att få en frekvenskurva som hölls sig inom +-3dB 200-2500hz. Kan möjligtvis vara nyttig kunskap sen när det är dags att få hela anrättningen att lira ihop.

Midhornen (under uppbyggnad i sista bilden) är fullstora (Fc= 240Hz) tractrixhorn avsedda för 2" kompressionsdrivers.
Lite onödigt låg Fc kan man kanske tycka men i och med att midbashornen inte går så fasansfullt högt i frekvens vill jag kunna dela vid 700-800hz med bra effekttålighet. Stora horn är dessutom enklare och roligare att bygga än små och låter enligt min mening bättre, alltså fick det bli ett par midhorn som är nästan lika stora som midbashornen om än lite "slankare".

Diskanten är som sagt en öppen fråga än så länge, liksom biten med förstärkeri och delningsfilter.
Passiv delning mellan alla register känns väldigt opraktiskt i och med behovet av fyra spolar i storleksordningen 15mH (strax under 1200:- styck sist jag kollade) samt hundratals uF kvalitetskondingar bara för att dela mellan bas och midbas.
Aktiv delnings mellan alla register lockar inte heller i och med behovet av fyra stereoslutsteg och ett inte helt billigt aktivt filter.

Rimligast är nog aktiv delning mellan bas och resten. Aktiva tvåvägsfilter är billiga, hornen bör kunna klara sig med ganska blygsamma slutsteg (>105dB/W) och delningen mellan midbas-mid-diskant bör kunna göras passivt med relativt normala komponentvärden.

Nåväl, så här långt har jag kommit men det är mycket kvar som ska göras. Baslådorna ska förses med dämpning och limmas ihop, hornen ska beläggas invändigt med glasfiber/polyester (ett tidsödande helvetesgöra) och sen ska allting målas och förses med kontakter, handtag och allt sånt.
Eftersom riggen är tänkt att användas "on the road" måste det hela göras någorlunda hållbart och lättanvänt också, vilket i praktiken betyder dryga kostnader för kantlister, hörnbeslag och liknande samt att jag på något intelligent sätt måste montera ihop hela midbas-mid-diskantstapeln till en någorlunda hanterlig enhet.
Utmaningar som man vanligtvis slipper när man bygger saker för hemmabruk.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/08/07 :  18:50:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det ser ut som ett roligt bygge baserat på en mängd vettiga kompromisser.

Kräkreflexen har vettigt stora slitsportar och väl stagad låda. Borde kunna bli riktigt bra.

Det är underbart att se alla horn. Det värmer mitt hjärta.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2013/08/07 :  18:55:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
hornen ska beläggas invändigt med glasfiber/polyester (ett tidsödande helvetesgöra)

Måste bara slå ett slag för Epoxi och glasfiber istället.
Jag är medveten om prisskillnaden, men epoxi halverar mängden "helvete" i ordet "helvetesgöra".
http://www.epotex.se/nm-bat-epoxi

Mvh Johannes
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/08/09 :  10:11:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
invändigt med glasfiber/polyester

Insidan eller utsidan av hornet?

Hornen ska ju in i lådor. Då borde det funka med plast på hornets utsida. Bevara träkänslan i hornen tycker jag.

Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/08/09 :  12:10:26  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Varför inte bar runda av kanterna och köra med tvåkomponensts golvlack? Annars....helt rätt, mer horn till folket!

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/09 :  20:32:50  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Den där Horn-Pär han tar oss alla tillslut..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/11 :  20:34:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det är tänkt att glasfibern ska hamna på insidan av hornen. Att plasta utsidan skulle vara ett ett rent elände i och med alla skarpa veck vid stag och förstärkningar, jag ha gjort nåt liknande en gång förr och det var inte roligt. Inuti är det enklare att plasta än att slipa och spackla fram en slät yta (vilken ändå blir randig efter några månader när virket har torkat lite mer).
De välvda ytorna i hornen är som synes byggda av trälister och plywoodremsor, en enkel metod att bygga med men det tar tid att få till finish på en sådan yta.
Plast/glasfiber vill jag nog ha för att få upp hållfastheten och få en homogen yta, passformen på bitarna är sämre än vad som syns på bilderna och eftersom grejorna ska hålla för helt andra omständigheter än vad hifiprylar måste stå ut med så nöjer jag mig inte med att bara spackla och måla.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/13 :  22:27:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Plastning pågår, precis lika äckligt som jag minns det men det går i alla fall framåt i hyfsad takt.

Funderar lite på drivningen av högtalarna. Enklast vore förstås att skaka fram pengar och köpa ändamålsenliga slutsteg och delningsfilter. Tyvärr inte särskilt billigt om man vill gå något pinnhåll över det billigaste krafset, därför går tankarna lätt till att DIY:a något passande.
Har en försvarlig mängd LM4780 med tillhörande kretskort hemma samt diverse nättrafos, kondingar, kylare med mera. Det skulle onekligen vara ganska smidigt att bygga ihop filter och ett passande antal förstärkarkanaler i en låda och montera mixerbordet ovanpå.

Tål att funderas på, kombinationen av lågt pris och skräddarsydd användarvänlighet kan vara värd lite arbete.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/15 :  22:24:25  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Omständigheterna gjorde att midbashornen kommer att bestyckas med Beyma 10mi100 istället för Eminence Delta 10. Beymorna mäter aningen bättre och det var behändigt att låta dem ingå i köpet när jag ändå köper artontummarna och en begagnad bil av samma säljare.

Lite mer kladdande med plast och spackel sen är det dags att börja prova ut delningsfilter till hornsektionerna.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/15 :  22:54:50  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
ja dom där mätte alldeles för bra i ett så pass kompromissat horn.. kommer nog sakna dom... men men. de lär ändå dröja innan jag får tid med dom då jag har så många andra projekt före så de e väl bättre dom kommer till nån som har tid med dom.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/15 :  23:09:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, tills skillnad från en massa annat som byggs här i krokarna är ju den här anläggningen faktiskt tänkt att användas, dessutom på ett halvt som halvt yrkesmässigt vis.

Kom på att jag ju måste ha diskanter på plats innan jag börjar trixa med filter, jag vet sen tidigare att registrens filtersektioner påverkar varandra så det är bortkastad möda att börja innan allt är på plats.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/08/17 :  10:08:48  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Forumdelen heter ju nåt med Bildreportage. Tycker det var länge sedan det kom några bilder.

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/08/17 :  11:31:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
De där tiorna såg fina ut!

quote:

Så är det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/08/17 :  21:48:04  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
dom där tiorna är ruskigt fina.. ska se om jag kan finna nån mätning

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/18 :  12:45:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gällande bristen på bilder så har det inte hänt så mycket på ett tag, det kom festivaler och jobb i vägen för byggandet. Tiorna är fina, mäter som sagt bättre och känns gedignare än de tänka Eminence-elementen. Högfrekvensutsträckningen är inte imponerande men det beror väl på den låga kompressionen, ca 2:1.

quote:

Till slut och till slut, har väl inte just byggt nåt annat de senaste fem åren!

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/08/28 :  00:52:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Inga bilder än, det har fortfarande inte hänt särskilt mycket att ta bild på. Sen senast har jag ägnat mig lite åt att experimentera med passiva delningfilter åt hornen. Arbetet förenklades av att mid och midbas visade sig ha tämligen exakt samma känslighet. Första utkastet är ett andra ordningens Linkwitz-Riley som delar (elektriskt) vid ungefär 900Hz, enligt mätningar summerar hornen riktigt skapligt utan några som helst elektriska åtgärder utöver de grundläggande filterfunktionerna.

Ett par Beyma CD10Fe har införskaffats till diskantdelen, först ut blir att testa med runda 1000Hz tractrixhorn och delning någonstans vid 3-4kHz. Diskanterna kommer tyvärr inte att hamna rätt i djupled/tid i förhållande till midhornen så jag är inte säker på att delningen där kommer att bli helt snygg.

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2013/09/19 :  13:12:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
länge sedan jag kollade din sida, men för mig har det hänt en del när jag tittar här
Lycka till med att få tid o insp

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/09/29 :  14:45:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Sprang in i inspirationsväggen totalt när det blev dags att montera ihop hornen till sammanhängande hanterliga enheter. Snett och vint, utan vettiga ytor att fästa någonting i och resultatet blir rangligt och ohanterligt (samt mycket, mycket fult). Står i valet och kvalet mellan att fortsätta med hornen eller byta spår och bygga ett par konventionella topplådor med 15+1" bestyckning.

Att gå ifrån hornen vore förstås ett svårt principbrott och det skulle dessutom kosta en slant att bygga nya toppar men chansen att gå i mål med ett vettigt resultat skulle öka, dessutom skulle anläggningen bli mer flexibel i och med att topparna kan köras fristående utan baslådorna på mindre tillställningar.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6796 Posts

Posted - 2013/09/29 :  20:35:27  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Nä nu får du ge dig, av det lilla jag har träffat dig Fuling verkar du inte ge upp i första taget en så stor och redig karl borde reda ut hur du skall fästa ihop allt.

Alternativet är att ta en del bilder så får vi på forumet hjälpa dig.

Ett tips om det är för dåligt / tunt att skruva i är att limma på en förstärkning kan det hjälpa att komma runt problemet.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2013/09/30 10:15:18
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8621 Posts

Posted - 2013/09/29 :  20:51:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Ett tips om det är för dåligt / tunt att skruva i är att limma på en förstärkning kan det hjälpa att komma runt problemet.

Kör jag med på mina björkplywood högtalare,limma på en kloss på insidan.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/09/30 :  12:06:46  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ja det är ju förstås mycket lättare att bygga med bara svängda ytor.

Släng dom fula skalen och gör om. Du får inte ge upp så där lätt!

Gör ram i grov plywood och klä sedan med tunn. Då blir det lätt och starkt.

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/09/30 :  12:07:23  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Ja det är ju förstås mycket lättare att bygga med bara svängda ytor.

Släng dom fula skalen och gör om. Du får inte ge upp så där lätt!

Gör ram i grov plywood och klä sedan med tunn. Då blir det lätt och starkt.

Go to Top of Page

Fuling

7953 Posts

Posted - 2013/09/30 :  13:03:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ni har förstås rätt, det vore vekt att överge hornen utan att först ha försökt (och misslyckats). Faktum är att hornen redan sitter ihop hjälpligt och efter att ha vridit, vänt och funderat hela natten börjar jag få någon sorts plan kring hur bygget ska fortskrida. 24 meter ströläkt har inhandlats för ändamålet (utöver de 24 meter som redan gått åt så här långt), bilder kommer.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/09/30 :  19:32:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
bilder kommer.

Det skulle redan ha varit fulla tråden i bilder..

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000