HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Siktar på SPL
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/09/30 :  20:03:18  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Inte ge upp!
Lite flimsiga kanter är inget som ett gäng fyrtum två o lite skruv inte kan lösa.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7954 Posts

Posted - 2013/09/30 :  21:40:00  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Det skulle redan ha varit fulla tråden i bilder..

Nåja, det är först idag som det egentligen hänt särskilt mycket sedan de första bilderna togs. Kameran har jag förstås drällt iväg nånstans men den dyker upp förr eller senare och då blir det bilder.

quote:
Lite flimsiga kanter är inget som ett gäng fyrtum två o lite skruv inte kan lösa.

Det är ungefär så jag resonerade idag när jag gjorde ett krafttag och fick fason på grejorna. Inte tvåtum fyra men väl 25x40mm ströläkt.
Lite svårt att förklara utan bild men nu sitter i alla fall hornen ihop hyfsat stabilt och lyckas jag bara klä in hela konstruktionen med tunn plywood och täta det värsta så kan det rentav bli dugligt sen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/02 :  20:37:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Pöbeln bräker efter bilder och som den nådige kejsare man är...:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:25:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Först piska och sedan morot har alltid hjälpt .

Det är bara att berömma att det börjar likna något du även kan ha hemma, kisar man med ögonen på första bilden med topparna så kan man med lite god vilja ana ett hemligt barskåp .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:31:10  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jodå, jag räknar med att hitta både det ena och det andra i de där topparna efter spelningarna!

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/02 :  21:58:10  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Blir det inte lite väl tungt att bära båda hornen samtidigt?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/02 :  22:29:53  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Blir det inte lite väl tungt att bära båda hornen samtidigt?

Jo. Det är därför trummisarna får vara med i banden.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/07 :  15:57:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Under helgen har det tillkommit diskanthorn i utrymmet ovanför midhornen. Tractrix Fc=1000Hz byggda av plywood och träpinnar, samma stil som övriga horn.
Ikväll blir det rond två med delningfiltren nu när alla trattar är på plats. Har lite huvudbry kring var jag ska göra av filterkomponenterna, det finns visserligen gott om utrymme bakom/runt om hornen men jag vill hålla spolarna på avstånd från magneter och metall men ändå kunna komma åt filtren ifall de nån gång behöver servas.

Edited by - Fuling on 2013/10/07 16:04:57
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2013/10/07 :  16:43:04  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Jaha. Det blir en låda till och en trummis till.

Modda allt som går att modda!

Edited by - Bardis on 2013/10/07 16:43:42
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/07 :  17:23:55  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
För att få vara trummis i ert band måste man alltså kunna lyfta hornen. Är det för att du ska vara säker på att få behålla jobbet Fuling?

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/07 :  22:10:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag spelar bas och behöver alltså inte bära några lådor...

Nåja, det här med att få en diskant att spela ihop med resten när den sitter ca. 40 cm för långt fram var inte det lättaste. Testade ett antal olika varianter av passiva delningsfilter och den genomgående trenden var väl att det lät illa och mätte ännu värre. Än är det inte färdiglekt men framför allt lyssningsintrycken pekar på att det skulle kunna vara en god idé att skippa entummarna helt och istället putsa till toppen på tvåtumshornen med hjälp av en equalizer.

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/07 :  22:50:07  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Går det att bygga in dem coaxialt i nåt annat horn kanske ?
Finns ju ett gäng med tillverkare som löst det så :)

//Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/07 :  22:57:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Går det att bygga in dem coaxialt i nåt annat horn kanske ?

Jag funderade på det en stund men jag kan inte riktigt se hur jag skulle kunna få till det bra. Vore i så fall i midbashornet med då hamnar diskanten i helt fel höjd. Det här kommer att lösa sig på ena eller andra sättet, ingen av de lösningar jag har på lager känns dock hundra procent lyckad så det blir väl en fråga om att välja nåt man kan leva med.

Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/10/07 :  23:22:43  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Vänd uppochner på hela altet ;)

Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/08 :  21:38:57  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kvällen har ägnats åt att montera ihop den andra hornstapeln, koppla ihop ett filter till den och rigga upp båda kanalerna tillsammans med ett par dipolbasar (högst tillfällig lösning) för att kunna lyssna lite mer ingående. Efter lite pyssel började resultatet faktisk bli riktigt anständigt, under förutsättning att diskanterna inte var inkopplade. Med diskanterna med i leken lät det som att någon ställt ett par uppskruvbara cymbalspelande leksaksapor ovanpå högtalarna.

Med en 2x31-bands EQ inkopplade för att lyfta tvåtummarnas svacka i området 5-10kHz blev det ännu bättre, nästa projekt kan bli att försöka bygga en passiv högnivåkrets som gör equalizerns jobb.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/10/09 :  19:08:52  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
du är vek som ger upp med diskanterna..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/09 :  20:09:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ger upp och ger upp, det var aldrig ens i närheten av att fungera. Ikväll har jag mixtrat med passiva korrigeringskretsar till midhornen vilket däremot ser väldigt lovande ut (vilket öronen håller med om). Vad väljer man helst, en enkel lösning som fungerar eller en komplicerad lösning som inte fungerar alls?

Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/09 :  23:15:18  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du får helt enkelt göra det komplicerade lite enklare. Sätt diskanterna med talspolen i linje med midhornens talspole en bit upp. Dansbandspinnar är väl inte helt okänt där uppe i obygden? Det var väl där dom uppfanns?

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/10 :  02:11:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, såna lösningar kan bli aktuella ifall det visar sig att jag behöver mer spridning av diskanten. En variant jag funderat på är att låta ett Karlson-rör sticka upp ovanpå för att sprida lite extra fnissel, en annan är att montera ett kluster av piezodiskanter på en pinne. Inga särskilt estetiska lösningar direkt...

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/10/10 :  08:29:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett Karlsson-rör skulle vara kul att se/höra

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2013/10/10 :  11:23:59  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
du kan kanske kombinera dansbandspinne med karlssonrör? Separera midbas och mid med en sån :-)

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/10 :  21:57:07  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, sammanfattningsvis så finns det gott om mer eller mindre bra idéer

Filterlabbandet fortgår och jag börjar stå inför ett val med vissa designfilosofiska undertoner: Göra ett enkelt (men för all del bra) filter och sedan använda EQ för att stuka till tonkurvan i diskanten eller offra väldigt mycket verkningsgrad och bygga ett komplext filter som ger rakast möjliga tonkurva?
Det lutar åt det första alternativet.

Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/16 :  21:33:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Fortsatt huvudbry kring detta. Ena sekunden är jag så less att jag vill slänga ut trattarna och fixa ett par vanliga direktstrålande topplådor istället, nästa sekund får jag någon liten snilleblixt som leder till fortsatta experiment med hornen.

Senaste snilleblixten var att byta element i midbashornen från Beyma till Eminence (Delta 10, som hornen faktiskt var designade för från början). Bytet visade sig ha två fördelar, dels spelar Delta 10 märkbart djupare i samma uppställning sen har de även lite lägre känslighet vilket lämnar större utrymme att dribbla med passiva korrigeringskretsar åt tvåtummarna.

Det vore lögn att säga att hornen mäter rakt och fint i nuläget men ändringarna medförde i alla fall stora förbättringar åt rätt håll. Nästa steg blir att rigga upp så att jag kan lyssna på båda kanalerna med ett kraftigt transistorsteg så att det går att lyssna vid adekvata ljudnivåer.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2013/10/17 :  19:24:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det verkar trots de små motgångarna att du är på gång att få ihop det, dagens tips i detta läge är att får du en känsla att du är på rätt väg avvik inte från den utan kör på så skall du se att du blir helt färdig.

Att hornen inte mäter fint gör väl inget folk är ändå för fulla att lyssna seriöst när ni spelar .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Fuling

7954 Posts

Posted - 2013/10/17 :  23:02:37  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tja, nu har jag i alla fall kommit så långt att hornen låter skapligt så länge man står on axis. Sätter man sig är det tack och ajöss med diskanten, inte så lyckat. Har fortfarande inte kommit fram till någon klart beslut kring hornens vara eller icke vara. Har ett par Hammer Dynamics-tolvor (Eminence Beta 12LT bredbandare) som borde provspelas också, i rätt lådor och kompletterade med toppskrikor skulle de kunna funka hyfsat som toppar. Det enda vettiga är väl sätta sprätt på lite spånskiva och testa runt med olika lösningar.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000