HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Recept på Audio Nirvana 20- 250Hz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2014/01/19 :  12:15:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det där med VAF och Catacomber, nja ;)
Alla varken kan eller vill bygga/köpa något som är av den storleken.
Men jag betvivlar inte en sek på att dom spelar Mumma.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/01/19 :  14:48:40  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Om du har element av samma storlek men helt olika Vas så lär luftens olinearitet vara exakt samma i båda fallen vid ett givet xmax oavsett elementets Vas?

Det stämmer helt och hållet.
Vas är ett mått på elementets fjädrings-styvhet eller rättare sagt hur styva upphängningarna är. Man anger Vas i liter luft som har samma fjädringsstyvhet som upphängningarnas styvhet - följdaktligen så kommer ett element med mycket låg Vas ha väldigt styva upphängningar. De dominerar responsen mer än den instängda luftvolymen i en sluten låda, om lådans volym överstiger Vas. Med 2 gånger Vas som Vb så är responsen mer styrd av upphängningarna, och med en Vb på 0,5 X Vas så dominerar luftvolymen över upphängningarna.

Bättre proffselement har bättre linjäritet i sina upphängningar än en liten (mindre än Vas) sluten låda.

Moderna proffselement har dessutom oftast riktigt hög Bl och följdaktligen ett lågt Qts och Qes, för att kompensera för fjädringsstyvheten. Lågt Vas är egentligen bara en (halvt oönskad) bieffekt av att vilja styra talspolen i gapet och se till att elementet inte bottnar eller talspolen lämnar gapet. Det hjälper till att hålla nere oönskade flexningar och stå emot skev belastning på konen samt kon-"nedhängning" över tid. Allt detta är bara ett resultat av önskad hög mekanisk robusthet helt enkelt.

En "simpel" proffs-18 i en djupt avstämd kräkreflexlåda kommer låta rejält mycket bättre och roligare än det mesta köpe-hifi där ute.
Man måste såklart inte bygga Catacomber för att få en hög nivå av välljud. Jag hade nog hellre stoppat en eller två 15-tummare i en MLTL än en 18 i en BR. Det är svårt att hitta 18-tummare som har tillräckligt låga Q-värden tycker jag. B&C 18 IPAL är inte tillgänglig för oss vanliga dödliga...

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2014/01/19 :  21:04:12  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Är det någon som har tittat in i världen med servostyrda baselement?
Måste väl finnas DIY servo bas!!
Men det kanske bara är en överskattad uppfinning!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/19 :  21:37:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jodå, det finns har CH här på forumet berättat för mig. Googla på DIY Servo Subwoofer så får du massor med träffar. Vilka som är bra har jag inte koll på dock. Släng ett PM till CH så kanske han kan ge tips.

Jag kör själv 21-tumsbasar i slutna lådor för att fylla i området 12-28Hz där Catacomberna tar vid.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/01/20 :  08:47:13  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Med tanke på att området är så omfattande, 20-250Hz, så finns där ju två olika tillvägagångssätt nära nog oavsett vilken kontruktionsprincip man väljer att ta hjälp av, antingen dela upp registret som Bernt beskriver, vilket förmodligen är vanligast och öppnar upp för möjligheten att använda lite mer effektiva kontruktionslösningar i delar av det samma, detta medför då att man tänka sig efter lite mer och verkligen sampassa dessa på ett bra sätt vilket kräver mer både i kunskap och utrustning, alternativet blir att titta på täcka området med ett element.

Det sistnämnda för med sig visa begränsningar i valet av konstruktionsprincip, och begränsar sig då till de mindre effektiva, visst skulle man kanske rent teoretiskt kunna prångla fram ett FLH som täcker detta, men då kommer det sannolikt även täcka en hel del golvyta också.

Så ett par element modell större, sätt dem i förslagsvis slutna lådor, exempelvis ett par finfina pdn.2450 (24") i ett par välstagade slutna lådor på ca 400 liter styck, dvs ~Vas, detta borde i rum ge dig vad du letar efter, inte litet, inte alls, men det ger dig lite mer frihet i placering än motsvarande öppen baffel, och tar mindre golvyta i anspråk än de mer effektiva lösningarna.

Varför så stort ? motfråga - varför inte ? med en större konyta reduceras behovet av slaglängd vilket för med sig en massa trevliga egenskaper, 21" i all ära, men varför nöja sig med att vara näst värst :) dessa bör även den slutna lådans princip till trotts kunna erjuda tillräcklig verkningsgrad.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/01/20 :  09:03:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
PDn2450 kan fungera bra. Löjligt roliga element. Man måste verkligen se dem (och lyfta dem) för att förstå hur omfattande galanskap som kan ruva i ett element.

Tänk ett para sådana i Horn?!
Vill minnas att Turbosound har nått sådant.
Tror dessa kan fungera bra i både stort slutet, OB, TH eller MLTL.
2 m3 BIB?

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2014/01/20 :  09:13:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kan ni inte bifoga ett lexikon i era inlägg?
OB och TH har jag ju byggt så det känner jag till.
MLTL tror jag att jag vet vad det betyder.
FLH fantiserar jag fram att det möjligen kan vara ett frontladdat horn.
Men BIB? Kan det vara Bag In Box? Ohälsosamt stor volym i så fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2674 Posts

Posted - 2014/01/20 :  09:22:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bigger Is Better.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2014/01/20 :  09:55:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
BIB: http://www.diyaudio.com/forums/full-range/66173-terry-cains-bib-why-does-work-does-anyone-have-those-fostex-craft-handbooks.html

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000