Author |
Topic  |
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/23 : 12:33:44
|
Att göra något fint av något oandvändbart har nog alltid varit en av mina drivkrafter. Jag tycker mig ändå ofta hamna med delar som håller mycket hög kvalitet. Visst så betalar man i tid, snarare än pengar. Men kanske är just sökandet en del i det goda.
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/24 : 21:37:20
|
Inga stora bravader i dag. Men en liten stjärnjord (nere till höger) blev det iaf

|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2025/03/25 06:09:51 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/25 : 07:59:19
|
Tipsar om denna blogg: https://www.theaudiofeast.com/blog Gräver man sig en bit ner, så hittar man schemor publicerade i de kultförklarade japanska tidskrifter. |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/25 : 14:56:51
|
Då jag bygger detta steg baklänges, från ut- till ingång, så kunde jag nu praktiskt prova utgångssteget och fasvändaren, innan försteget ens är tilltänkt. Tanken är att jag då praktiskt ser hur mycket gain som jag senare kommer att behöva från försteget. Jag kör därför här signalen från signalgeneratorn direkt in i fasvändaren.
Tomgångsströmen i fasvändaren är låg med 10mA per triod (200Vak dvs 2W). Denna går dock enkelt att senare justera upp denna med ett pott på CCSerna. Röret håller för 4W Pa/triod. Tänker att det senare skall gå att göra en noggrannare mätning av fas-balansen med FFT och att då trimma in denna med Ra för respektive fas. Då LTPn är i klass A så finns ingen övergångsdist att se upp för. Dock skulle en oballans mellan faserna ge jämna övertoner, väl synliga i FFTn. Men just nu så räcker det att se hur signalen ser ut och dess nivå.

Provade sedan att mäta på förstärkarens högtalare-utgångar.

Tyvärr kunde jag inte styra ut utgångssteget till klippning, eftersom frekvensgeneratorn inte mäktar med mer än dryga 3V utsignal. Med dessa 3V in, kunde jag ändå ta ut 8,38V över 8 Ohm, vilket i runda slängar är 9W. Detta borde ligga nära klippning för EL34 i klass A/ triod. Fasvändarens bias ligger nu på -6V, vilket man kan se som förstegets övre tak (12Vpp in). Det skulle mao räcka med ca 10 ggr förstärkning i försteget för att klippa fasvändaren (om inte utgångssteget klipper innan). Ett ingångsrör med mu 20 låter ju rimligt för att eventuellt kunna lägga på lite gfb om det skulle behövas. Jag förberedde fö. en switch och en pott, med tanke på att senare kunna ha ett läge med en förställd gfb. Och ett läge helt utan. Utgångsrören körs här som trioder med 316Vak och 60mA tomgångsström (19W, vilket är mycket försiktigt), och en justerbar, fixed bias på -19V. B+ kan jag inte öka, men då EL34 är ganska tåligt (Pa = 25W) så torde ca 75-80mA vara rimligt. Det skulle betyda att biasen justeras ned till ca -15V.
|
Edited by - pix on 2025/03/25 16:36:12 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/26 : 11:15:35
|
Drog ut några plots från REW.
Mätsetup ansluten till förstärkaren. Avslagen och utan utan signal. Påstrålad energi från nät- lysrör och annat jox. Brusgolvet ligger på ca -130dBu och topparna på ca -100dBu. Detta anger mätsetupens förutsättningar.
Vänster kanal: FFT (1W, 1KHz). mestadels H2 och H3. Ojämna övertoner är något högre än jämna. THD 0,13%.

Frekvens-svar (1W). Inte så mycket att kommentera här.

Dist-svar (1W) H2 högre i bas och diskant. Fö är H3 något högre i registret 80-5KHz

Höger kanal: FFT (1W, 1KHz). mestadels H2 och H3. Ojämna övertoner är något högre än jämna. THD 0,22%.

Frekvens-svar (1W)

Dist-svar (1W) H2 högre i bas och diskant. Fö är H3 något högre i mellanreg.

I det stora hela så tycker jag att det ser ut som man kunde förvänta sig. H3 är i princip lika hög som H2 vilket torde ge en kallare ton än t.ex ett SET-steg, som ju har ett fallande spektra, H2 avsevärt högre än H3. En oballans i LTPn ger en ökad H2 vilket i gitarr-förstärkare är ett medvetet sätt att skapa en varmare ton. Detta torde även vara möjligt här om man önskar en varmare ton. THD är generellt låg, vilket torde ge en neutral och ren återgivning. Om denna låga THD är ett kvitto för att gfb skulle vara överflödigt låter jag ännu vara osagt. Dock återstår ju all intrimmning av LTP-ballans samt arbetspunkterna för LTP- samt utgångsrören. Så förhoppningsvis finns ytterligare lite lägre THD vara möjlig  |
Edited by - pix on 2025/03/26 12:01:28 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/27 : 09:30:56
|
Allt är inte klart ännu, men jag ville ändå göra ett första provskott för att testa om där fanns hörbart brum mm. Dessutom saknas ju ännu ingångssteg. Jag kör här signalen direkt till fasvändaren, vilket innebär att jag bara tar ut en bråkdel av den tillgängliga förstärkar-effekten. Nu spelar kanske inte detta så stor roll, eftersom högtalar-känsligheten är såpass hög. Men det är ju lite som att elda för kråkorna. Steget drar i strand-by runt 100W (230V/400mA). Detta är statiskt eftersom samtliga rör i princip jobbar helt i klass A. 6H6P/ECC99: 10mA @ 200Vak EL34: 60mA @ 316Vak
Kunde inte låta bli att spela några skivor 

|
Edited by - pix on 2025/03/27 10:02:26 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/27 : 13:23:35
|
Ful-lödde ihop ett par 1:2 stepup ingångstrafos för test. LL1527 skall ju termineras resistivt med 5K för minimal ringning, så att sätta denna framför en 100K volympott är helt fel. Men med en 5K last så skulle mitt grammofonsteg krokna. Frågan är ju också hur mycket ingångsröret påverkar trafon? På den här platsen så ser ju trafon också rörets reaktiva Zin. Det finns bara ett sätt att veta. Att prova 
 |
Edited by - pix on 2025/03/27 14:21:11 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/28 : 10:06:52
|
Sitter och funderar på om det tilltänkta ingångssteget kan undvaras Ett sätt är naturligtvis att byta ut ECC99 i fasvändaren (LTP) mot en dubbeltriod med högre Mu. Hög-Mu-rör (t.ex ECC83) har tyvärr ofta en hög Ra, vilket inbär att saknar muskler (Gm) nog att korrekt driva utgångsrören, så kanske kunde ett medium-Mu-rör kunna vara ett alternativ ? Spontant så finns ju 6922. Men när jag letade djupare så dök 6BQ7A upp. Kan detta vara ett alternativ. ECC99: Mu = 20, Gm = 11 mA/V 6BQ7A: Mu = 38, Gm = 5,9 mA/V 6922: Mu = 33, Gm = 12,5 mA/V
Vidare så fick jag en idé. Gallret på T2 i LTPn är fn. jordad (använder ej fb). Om jag i stället ansluter en signal-traf på bägge gallren till jord, men i motfas, så borde ju bägge triodernas gain nyttjas (LTPns gain dubblas). Trafon skulle mao bootstrappa gallret på T2 med insignalen på T1. Trafon utgör även gallerläcka för T1 och T2, vilket man får på köpet. Skulle detta funka med en LL1527? Notera att primär-lindningen ligger på T1 och sekundär-landningen ligger på T2. Faserna är spegelvända och trafon är kopplad 1:1.
 |
Edited by - pix on 2025/03/28 11:55:05 |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/28 : 13:23:20
|
-Eftertankar, Iom att T1 i en LTP normalt drivs av gallret, och T2 drivs av katoden (gallret på T2 är fast) så funderar jag om ovanstående bootsrap av T2 ger obalans pga dubbla spänningssvinget (T2 drivs då av både gallret och katoden).
Jag tror att poblemet skulle bli än mer aktuellt med en traditionell LTP med resistiv katodlast. Men i mitt fall så har jag ju en extremt höginpediv, aktiv katodlast, vilken i viss mån frikopplar bägge katoderna från jord (-50V i detta fall). Och att de två signalerna därmed blir nära nog balanserade.
Jag har inte riktigt fått ihop det hela i huvudet ännu men tänkte ungefär så här  TLPn kan liknas en gungbräda. T1 regeras med gallret vs katod (T1g). T2 regeras med dess galler vs katod (T2g) som fås via trafons sekundärlindning. Hela gungbrädan justeras samtidigt via CCSen, som hela tiden kompenserar för avdriften av medelpunkten mellan utsignalerna och därmed balanserar utsignalerna. Jag tänker kanske fel här, iom att bägge anoderna är kopplade till B+ via anodlasterna, eller?

|
Edited by - pix on 2025/03/28 13:39:28 |
 |
|
abbot
Member

672 Posts |
Posted - 2025/03/28 : 22:17:01
|
Jag kan ju inte följa dig pga bristande kompetens men kan 5751 vara ett alternativ till ECC83? |
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8186 Posts |
Posted - 2025/03/28 : 22:31:58
|
Jag har inga siffror att vifta med men att driva båda ingångarna på en LTP med varsin trafolindning borde vara en utmärkt lösning, givet att trafon är av hyfsad kvalitet. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 08:47:27
|
Abbot De flesta (Det finns undantag) miniatyr-dubbel-triodrör tycks följa en linjär korrekation mellan Låg Mu/Hög Gm respektive Högt Mu/Lågt Gm. Jag tror att detta i princip handlar om var man fysiskt placerar galler/anod/katod i förhållande till varandra. Högt Mu kostar sas en lägre Gm. 5751 torde vara ett utmärkt rör att placera sig någonstans mellan 6922 och ECC83.
Mu = 70 Gm 1,2 mA/V
Undantagen jag nämnde är ofta specialrör ämnade extrema betingelser. 6C45-Pe, 6H6-Pe, 6H30-Pe, 6GK5 mm är typexempel på rör där man lyckas överträffa denna linjära korrelation mellan Mu och Gm. Där har man både ett relativt högt Mu och en hög Gm. Detta till priset av ett de genererar värme och alstrar hög effekt. Men 5751 finns i min rörsanling och kan bli aktuell att prova.
Fuling Fn har jag ett par LL1527 som ingångstrafos (före 100K volympott). Nackdelen med detta torde vara att trafon inte lastas optimalt. Att flytta den till gallren i TLPn skulle ju ge en ännu lögre terminering av trafon. Å andra sidan så skulle ett 1:1 förhållande i TLPn ge dubblad gain ut TLPn. Medan motsvarande gain-vinst skulle kräva 1:2. Huruvida man riskerar ostabilitet, pga flera sammankopplade aktiva element (röret/trafon/katod ccs) måste nog provas praktiskt |
Edited by - pix on 2025/03/29 08:53:12 |
 |
|
Fuling

8186 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 09:17:47
|
Om du behöver både mu och branthet utan att gå till extremer så kan jag rekommendera EC/PC86, det röret har varit lite av min standardlösning genom åren då det behövts en hyfsad förstärkning och samtidigt bättre drivförmåga än vad man får från ECC83 och liknande. Dock en enkeltriod och förstås lite tjurig på layout och grid stoppers för att inte självsvänga.
Termineringen av trafon ställer till det lite annars tror jag stenhårt på att använda den till att driva båda ingångarna på LTP:n. En fyrgangad volymkontroll vore helt klart enklast. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 09:30:30
|
EC86 i trod har jag haft som driver tidigare, så den bör finnas kvar i mina gömmor. Jag är dock begränsad i att jag helst inte vill ta upp nya hål i chassit. Så jag försöker lösa det med dubbeltrioder primärt. Har även haft lite tankar om ett f-fet ingångssteg som kan gömmas inuti chador. Men det bir först när alla andra alternativ är uttömda |
 |
|
Fuling

8186 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 09:34:24
|
Kan tipsa om ECC81 också, enligt diverse experter funkar det utmärkt som LTP och har relativt låg utimpedans. Jag kör med såna som drivsteg till PL36 vilka borde vara tjurigare att driva än EL34. |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8857 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 11:25:48
|
Ja ECC81 använde jag i min KT77P-P verkar fungera bra. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 12:00:19
|
Jag har gott om ECC81, så detta kunde också vara ett alternativ, Om jag gräver djupt nog så tror jag även att det finns några av premium-varianten 6201. Mu = 70 Gm = 5,5 mA/V Ra = 10K
|
 |
|
Fuling

8186 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 12:31:08
|
Det finns en tråd nånstans på Diyaudio om ECC81 som LTP, med tips på arbetspunkter och liknande. Ska se om jag kan hitta den vid tillfälle. Har för mig 300V matning, 47k anodmotstånd och 6mA genom CCS:en var nån slags sweetspot. |
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 13:29:44
|
Det skulle ge 140V (0,8W) på anoderna, vilket verkar rimligt.
Beträffande proven med 1:2 ingångstraf så har jag svårt att värdera resultatet. Tycker mig höra att trafo på ingången ger mer färg. Om där skulle funnits en degradering, så hade jag nog väntat mig en begränsning i frekvensextremerna (lägsta bas och högsta diskant) . Men riktigt så tycker jag inte att det blev. Basen blev snarare tyngre, och diskanten relativt opåverkad. Möjligen är det så att det trafon tillfört är en 2a-tons dist, som ju upplevs som värme. Om jag till veckan bygger om LTPn för ett annat rör, så tror jag att jag utelämnar trafon. Det är svårt att bedöma resultatet om man ändrar två saker samtidigt.
|
 |
|
Fuling

8186 Posts |
Posted - 2025/03/29 : 19:31:28
|
Det där med att basen plötsligt blir tyngre känns bekant från nån gång då mina TVC:er spelade mot nån ovanligt lastimpedans och fick nåt resonansfenomen i basen. Sen dess använder jag alltid samma ingångsresistor (22k) på mina byggen, oklart om det är exakt rätt last men man får i alla fall en variabel mindre.
Hittar inte exakt den tråd jag tänkte på om ECC81 men googlar man så finns det förstås information på det temat. Med det röret skulle jag tro att du kan skippa trafo och ingångssteg. Det går förstås lätt att testa att lägga på lite återkoppling på den oanvända ingången på LTP:n också och se vad som händer med ljudet.
|
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/30 : 13:52:23
|
Jag bytte anodlasterna på TLPn till 47K. Slängde i ett par GE 6201 (Eqv ECC801s) Nosrör, bara för att upptäcka att mina CCSer inte går att trimma ner till 6mA. Ner till 12mA går bra. Men sedan är det stopp.
CCSerna är kaskod-kopplade Supertex DN2540 med gatestopper och en 10v pott. Men även om jag sätter ytterligare en (fast) resistor före potten, så går det ändå inte att reglera ner strömmen lågt nog.
Någonstans har jag läst om DN2450 i kaskod kan ha detta problem, om den nedre feten spelar spratt med den övre. Jag funderade då om kaskod-kopplingen verkligen var motiverad. Eller om en FET inte skulle vara good enough. För att inte riskera att pilla sönder de CCSer jag har (som funkar från 12mA och upp) så plockar jag fram min påse med DN2540. Men kunde då konstatera att samtliga ex var svåra att justera ner till en låg ström. Ugs (Grid -Source) ligger på dryga 3V vilket är högt enligt spec och med orimligt hög resistans på seriemotståndet så tvivlar jag på om regleringen fungerar som den skall.
DN2540 och Ixys motvarighet 10M45s verkar springa iväg prismässigt, och att kopiorna från Solens Rike därför tar över marknaden på Ebay. Det känns ovisst att köpa något som man inte vet vad det är.
I TLP så utsätter man ju inte CCSen för så höga spänningar. I mitt fall så har jag ungefär 70V över CCSen. Visserligen allt för mycket för en LM317 regulator, men det borde ju finnas andra DFET trissor där ute som funkar?
|
Edited by - pix on 2025/03/30 14:17:36 |
 |
|
Fuling

8186 Posts |
Posted - 2025/03/30 : 14:20:16
|
TME säljer diverse som jag inte minns namnet på, sök på "depletion" i deras sökmotor så kommer de upp. Tror inte den här applikationen är jättekritisk heller, det skulle nog gå bra att koka ihop nåt av ett par bipolära transistorer. Jag kör med Hammond 156C som "CCS" under ECC81 bara för att lindra min kiselallergi, men det är nog en onödigt exotisk lösning. |
 |
|
Ryssen
100.000-klubben

8857 Posts |
Posted - 2025/03/30 : 16:39:25
|
quote: DN2540 och Ixys motvarighet 10M45s verkar springa iväg prismässigt
Om du vill kan jag ta ur min påse och skicka dig 2st 10M90.så kan du köra cascode med DN2540. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
 |
|
pix
200.000-klubben

4200 Posts |
Posted - 2025/03/30 : 18:11:48
|
Jättesnällt Ryssen. Jag kan återkomma när jag testat igenom de jag har här först. Tack
|
 |
|
Fuling

8186 Posts |
Posted - 2025/03/30 : 18:28:35
|
Kanske går att byta den undre trissan mot en vanlig Jfet också? Borde vara lätt att hitta en sån som drar en bit över 6mA med Vgs 0V och sen sätta strömmen med en trimpot mellan source och minusmatningen. |
 |
|
Topic  |
|