HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2013/06/20 : 20:37:57
Photobucketfix för Chrome

If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.

Vad blir det av detta månne?
/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pix Posted - 2022/06/22 : 21:23:28
En Yamaha DSP AZ-2 skall opereras...
Ett standardfel på dessa apparater är att volym-dekodern lägger av.
Felet är inte så avancerat som det låter, utan handlar om rengöring av kontaktbanan i dekodern.
Locket av. Mycket prylar...

Dekodern lösgjord

Öppnad! #128522;
Kontaktbanan och släpstiften behöver rengöras

Jag använder ipa. En trasa och en lätt hand

Dekodern och ihopmonterad

Återmontering och allmän rengörning

Jepp. Funkar! #128522;

En stilig pjäs!

Har numera så många apparater, så några trolleys (vagnar) smickrades ihop

abbot Posted - 2022/05/02 : 01:19:01
Jag blir väldigt sällan avundsjuk men nu blev jag det.
Pac Posted - 2022/05/01 : 18:18:36
När jag läser det du skriver känns det som om jag gärna varit på den konserten...

Härligt att det gav så starkt intryck.
pix Posted - 2022/05/01 : 16:03:17
Ibland är en konsert bra. Ibland är den okey. Men ibland så infinner sig en känsla av något unikt. Janne Schaffer har band till den lilla staden Nora. Här levde Björn J-son Lind sina sista år. Janne och Björn följdes de sista åren åt, och de var i Nora kyrka de framförde mycket av sin musik.
I fredags kväll höll Janne, tillsammans med Markus Wargh (Orgel) en helt magisk konsert.

Av naturliga skäl tillbringade Markus kvällen på orgelhyllan. Men så även Janne. Vid första tonerna kändes detta jättekonstigt, att ha musikerna, framförande sin musik bakom bänkraderna, osynliga för sin publik.
Men efteråt så tror jag att detta snarare stärkte intrycken.

Nora kyrka är en fantastiskt vacker kyrka. Invändigt såväl som utvändigt. Men utan en visuell show, så slöt flertalet besökare sina ögon, och lät sig musikaliskt förföras.
400 personer rymdes i kyrkans bänkrader. Samtliga tysta, djupt försjunkna med slutna ögon. Det är sällan man får uppleva en så total musikalisk meditation.
Fantastiskt !

pix Posted - 2022/04/29 : 14:35:47
Jag har gjort ett par klotsar av bok, som klätts med kork. Dessa har varit med länge för att palla under förstärkaren när denna skall mekas i rätt eller inverterat läge. Funkar mycket bra utan att repa.
Stormen Posted - 2022/04/29 : 10:28:53
Väldigt fint att få följa bygget. Jag funderade på om jag skulle bygga mig ett stativ till min stärkare med bärpunkter, avlastning på rätt ställen och vadderat efter behag. Så varje gång som jag skulle vända upponer på den så hade den sitt stativ. Men iomed att jag inte har några tjusiga kåpor utan heltäckade galler ala, Dynaco så kunde den balansera på de nakna trafarna tryggt ostabilt. Endast en planka så man inte lägger tyngd på rören.
Annars förtjänar väl alla apparater en hon- och en hanmatris?
pix Posted - 2022/04/24 : 08:39:53
Montering av ingångsväljare och volympott.
Ett tips är att sätta en bit tejp på ringnyckeln innan. Denna tejp förhindrar att topplåten repas när de låga muttrarna dras.

Rattar i guld!

När det yttre är monterat, så gäller det att skydda det för hanteringsskador.
Därför slår jag in detta i bubbelplast

Fortsätter nu med insidan

pix Posted - 2022/04/23 : 19:21:09
@Passerati
Nja, järnen är av det franska märket Magnetic, så skyltarna är original.
Skruvarna kommer att bytas mot svarta så småningom
Passerati Posted - 2022/04/23 : 17:39:46
Kul med skyltar. Har du fräst dessa själv eller beställt på ex nätet?

Varför inte fästa topplåten så man slipper se skruvskallen?
pix Posted - 2022/04/23 : 14:01:12
Järnen på plats

pix Posted - 2022/04/14 : 07:18:17
@Ryssen
Nja, lösning och lösning
Mitt "kan själv-syndrom" gör att jag har svårt att acceptera "gamla sanningar". Jag försöker hitta mina egna svar. Även om de kanske inte alltid är rätt
Ryssen Posted - 2022/04/13 : 23:57:42
Skönt att du kom fram till en lösning på det hela
pix Posted - 2022/04/13 : 21:55:29
Trångt! Men nu sitter allt på plats

pix Posted - 2022/04/12 : 15:15:30
Det jag pratar om är detta:
Traditionellt använder man ju oftast en 100K pott i rörsteg.
Men är detta optimalt?

Dessa bägge alternativ av pottar kommer att ge samma utsignal.
Den första har ett utgång/ingångsimpedans-förhållande på 1:55. Den andra på 1:11.
Om vi accepterar att en triods distorsion avtar med dess last, men att detta fenomen klingat ut efter 10 ggr utgångsimpedansen (Zut). Finner vi då någon fördel med alternativt 1?

Rent resistivt spelar ju detta ingen roll, men i praktiken så upplever jag att högimpediva kopplingar tenderar låta grumligt.
Den ända möjliga förklaring jag finner är att brus/brum blir mer påtaglig.
Kanske att strökomponenter och millerkappacitans gör sig märkbar.
Det blir nog iaf en 20K pott i detta steg.
abbot Posted - 2022/04/11 : 19:04:54
Ack ja. Men det är roligare att läsa det här än att följa nyhetsrapporteringen. Jag förstår mindre av detta men mår inte illa av det. ;-)
pix Posted - 2022/04/11 : 16:15:19
@Imperial
Ja, rent resistivt så är ju en pott bara en spänningsdelare. Dvs ett enkelt förhållande mellan serie- respektive shunt-resistans.
Dock finns här en in- respektive utgångsimpedans att ta med i beaktande.
Ideellt så vill man ju ha en hög ingångsimpedans (Zin) och en låg utgångsimpedans (Zut). Detta för att föregående apparat inte skall lastas ner, samt att efterföljande pryl skall påverkas minimalt.
Förutom att de olika pott-principerna (serie- shunt- stege mm) skiljer sig, så finns teorier kring låg- respektive hög-impediva kopplingar.

Är den vanligaste (100K) potten optimalt, eller bör den kanske vara lägre?
Jag tänker då självklart att utgångsimpedansen i bägge fallen inte lastar ner föregående steg.
Finns det fördelar med lågimpediva kopplingar rent generellt?

Analogin med hur man bygger en passiv riaa kollektion finns här.
Även denna är egentligen i mångt och mycket ett impedansförhållande mellan en serie-komponent och en shunt-dito. Dvs en spänningsdelare, med frekvensberoende impedanser.
Jag har själv strävat efter att konstruera ett så lågimpedivt riaa som jag bara kan.
Naturligtvis så får detta inte göras så lågimpedivt att det lastar ner, men ändå hållas på lägsta möjliga nivå.
Högimpediva kopplingar är visserligen mindre lastande för föregående steg. Men de brusar mer, och min känsla är att de ger ett mindre kontrollerat ljud. Även då de i första anblicken inte borde skilja sig.

Jag kanske pratar (skriver) oklart här. Svårt att få ner mina tankar i text . Men är förhållandet 100:10 samma sak som förhållandet 10:1 ?
I teorin ja, men i realiteten så finns är ingen krets rent resistiv (inte ens en resistor), utan den innehåller reaktiva strö-komponenter. Lägg därtill brus/brum och andra fenomen som gör det hela än mer komplext. Högimpediva kopplingar tenderar ofta att göra ljudet "grumligt", även då de inte riskerar en hf-avrullning före 20kHz.

Ju mer jag funderar, desto mer lutar det åt att jag kommer tänka om.
Min vekaste (högst utgångsimpedans) är mitt rör-riaa Ongen. Zut är där ca 2K. Generellt så brukar man ju säga att en triods dist. minskar med lasten. Men att vid förhållandet 1:10 så är detta fenomen negligerbart.
Detta skulle betyda att en pott med Zin på 20K skulle vara optimalt. Så det blir detta jag skall köra på.
Då shunt-pottar har en mycket hög-ohmig resistor i serie (1M) så väljer jag att i stället bygga en seriell pot.
Imperial Posted - 2022/04/10 : 12:54:27
Man måste ju ha nån form av nivå reglering så en shunt variant e väl minst dålig.

Man bör ju ändå ha en pålitlig galler läcka så två motstånd till i signalvägen e ju e inget å bekymra sej om.
pix Posted - 2022/04/10 : 12:51:40
@Fuling
I mitt fall så är ju kablagekapacitansen minimal (30cm partvinnad tråd). Men millerkapacitansen torde bli ganska hög på ett D3A (triod) eller liknade.
Jag har ifs. längre gått och klurar på att prova en pentod på ingången, men känner att det är okänt vatten.
Dock skulle man kunna ifrågasätta "standarden" med en 100K ingång på rörsteg. Mitt Riaa har en Zut på ca 2K, så med ett förhållande på 1:10 så torde en 20K volym-pot fungera.
Fuling Posted - 2022/04/10 : 03:21:09
Jepp, att volymkontroller med hög resistans bildar ett filter ihop med lastens (och kablagets) kapacitanser är logiskt och allmänt känt. Det märks mycket tydligt om man spelar elgitarr, där har man högohmiga (flera hundra kohm) volympotar på gitarren och sen ofta sex meter skärmad kabel till förstärkaren. Sänker man volymen så brukar briljansen försvinna också.
Att samma tekniska fenomen i en hifianläggning ger ett tröttare ljud är jag helt med på, däremot tycker jag inte riktigt det stämmer att kalla det dynamisk kompression. Kanske bara är jag som märker ord här, och utan tvekan är det ett fenomen man vill undvika inom hifi.
Ryssen Posted - 2022/04/08 : 12:19:44
Hoppas Erik läser det här och kan förklara..
pix Posted - 2022/04/08 : 10:09:16
Tankar från en trött morgon..
Kan det vara en fråga om pottens utgångsimpedans vs. millerkapacitansen hos första röret efter potten?

Utgångsimpdeansen hos en seriell pott torde vara högre än hos en shunt dito.
Fast då borde väl hf-avrullningen vara större?
Ryssen Posted - 2022/04/07 : 23:33:59
Kan ha varit dynamik begränsare benämningen var. Nåt i den stilen.
Fuling Posted - 2022/04/07 : 23:27:07
Känns lite tveksamt att en rent resistiv krets i lågnivån skulle kunna ge dynamisk kompression...? Diskantbortfall på grund av dålig impedansmatchning kan jag köpa men det är inte samma sak som kompression.
Ryssen Posted - 2022/04/07 : 19:03:10
Ja det var Erik här på forumet som sa det,så jag vet inte..
pix Posted - 2022/04/07 : 18:45:38
@Ryssen
Kanske bättre att göra på det gamla sättet, med en seriell stege.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000