T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2013/06/20 : 20:37:57 Photobucketfix för Chrome
If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.

Vad blir det av detta månne? /Pix |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2025/04/18 : 01:41:36 Jag kan ha fel men det ser ut att vara oskärmade kablar från ingångskontakterna? Ett par skärmstrumpor anslutna till jordskenan vore kanske inte fel, eller i alla fall tvinnade kabelpar där den ena ledaren är jordad.
|
abbot |
Posted - 2025/04/18 : 01:08:09 Det verkar vara ganska stor spridning i kvalitet på 6N6P vilket märks tydligt i hörlursförstärkare där de är vanliga. |
Imperial |
Posted - 2025/04/17 : 21:59:45 Stiligt som alltid.
Har du provat 5Y3? Ja tycker bättre om 5Y3 än GZ34 oftast.
Va ere för Koppar kondingar du kör me? |
pix |
Posted - 2025/04/17 : 21:10:03 Chat GNT har alla svar
Q -How do i reduce noise in a tube amplifier?
A -Reducing noise in a tube phono amplifier can be a bit of an art, since you're dealing with very small signals and high gain. Here are some solid steps to help you track down and reduce the noise:
1. Check Tube Quality Microphonic or noisy tubes are a common cause. Try swapping tubes (especially the first gain stage) with known good ones. Use low-noise tubes#8212;some tubes are specifically selected or manufactured for low-noise applications. 2. Shielding and Grounding Ensure proper grounding of all components, including the turntable, tonearm, and amp chassis. Add shielding to input lines. Use shielded cables between the turntable and the amp. Make sure the ground wire from the turntable is properly connected to the amp#8217;s ground terminal. 3. Power Supply Filtering Check and possibly upgrade power supply filter caps (they degrade over time). Consider adding a pi-filter or regulator for the phono stage power supply to reduce ripple. Isolate heater supplies: if they#8217;re AC-heated, hum is more likely. Consider DC heating for input tubes or elevate the heater voltage. 4. Layout and Lead Dress Keep signal wires short and away from power lines and transformers. Use twisted pair wires for AC heater lines and keep them tightly twisted and away from signal paths. Maintain a good star grounding scheme to avoid ground loops. 5. Component Upgrades Use low-noise resistors in the signal path (metal film are generally quieter than carbon comp). Capacitors in the signal path should be high quality; old leaky caps can introduce noise. 6. Mechanical Isolation Tubes can pick up mechanical vibrations and turn them into noise. Isolate the chassis with rubber feet or place the amp on a vibration-dampening platform. 7. Environmental Noise Fluorescent lights, dimmers, and nearby electronics can inject hum or RF. Try moving the amp or turning off nearby devices to test. Want to walk through diagnosing your specific noise? (e.g., is it hum, hiss, crackle?) That can help narrow things down a lot.
Imponerande svar av en maskin 
|
pix |
Posted - 2025/04/17 : 20:15:18 Har nu spelat några timmar för utvärdering. Ännu lite för mycket brus (inget brum eller sus), men ton- och klangmässigt så är jag nöjd 

Tänkte att jag skulle bygga ett inverterat riaa-eq för att kunna göra vanliga mätningar. Men detta får bli ett separat projekt  Klangmässigt så låter det ganska neutralt, och man brukar höra om eqt är fel. Så jag tror inte detta behöver justeras. Bruset är inte störande på de flesta skivor. Men med lågt inspelad musik (t.ex La Folia de la Spania) så vore det önskvärt att få ner detta. Tänkte att jag skulle prova andra rör och se hur det påverkar.
 |
pix |
Posted - 2025/04/17 : 11:15:32 Jag kunde inte se det på skåpet, men inkopplad på anläggningen så fanns en ringande ton. Uppenbarligen något som oscillerar.. Plockade ner den och började gå igenom, bara för att upptäcka att jag missat avkopplingskondensatorn framför CCSerna. Kontentan blir att en drossel drivit dessa, som då brottats om härraväldet. Nu sitter denna kondensator på plats, och hela nätdelen är uppmätt enligt nedan.

Man kan se att ac-ripplet inte kommer så mycket lägre än ca 5-6mV. Jag tror dock att detta härrör från begränsningar i mätnogranhet med en multimeter. Även utan anslutna mätprobar så visar denna några mV.
 |
pix |
Posted - 2025/04/17 : 06:19:20 Som jag förstår det så är ett fas-delay obligatoriskt i ett passivt riaa-eq men också underordnat frekvenssvaret. Jag fick dock en länk till ett dokument med en graf som visar detta. Summa sumarum, så är den observerade fas-försljutningen normal och inte fel. Just nu är vädret allt för fint för inne-aktiviteter, så bygget har stannat av. Men kommer att återupptas när inspirationen infinner sig  https://pspatialaudio.com/phono_preamps.htm |
pix |
Posted - 2025/04/14 : 21:12:35 Tack  Jag gjorde en check med skåpet. Det är alltid lite svårt med så små signaler från en signalgenerator så jag satte en spänningsdelare på 1:100 före ingången. Checkade först att jag hade signal på utgångarna. Iom att jag har så hög bias (-6,6V) på 2a röret, så får jag en rejäl headroom. 20Vpp är inget problem att ta ut utan klippning .

När jag sedan kollar ingång/utgång, så finns en fas-förskjutning på ca 62 grader. De ända reaktiva komponenter som finns i serie med signalen är 100nF (dc-spärr efter första röret) samt 1uF (dc-spärr på andra röret) Därutöver finns ju RIAA-korrektionen som shuntar reaktivt till jord. Jag tror inte att detta är problematiskt, så länge fas-förskjutningen inte överskrider 180 grader..
(edit) Jag ställde frågan på Diyaudio om denna förskjutning var normal. Svaret är att den kommer av RIAA-korrektionen, och att den skall vara så (förutsatt att brytfrekvenserna ligger rätt).
 |
Fuling |
Posted - 2025/04/14 : 20:21:27 Ser bra ut det här!
|
pix |
Posted - 2025/04/14 : 15:17:22 Lite småfix kvar innan det är dags att mäta. Som jag skrev tidigare så gör jag steget för MM-puppor. För att sedan komplettera med step-up-trafo för MC. Så initialt så siktar jag på ca 40dB (-20dB bortäknat förlust över RIAA-eq) förstärkning och en ingångsimpedans på 47K. Det skall då även finnas möjlighet att enkelt lägga in en kondensator, då MM vill se en ingångsimpedans runt 150-200pF. Nu spelar jag bara med MC-puppor och step-up-trafo (LL1931 kopplad 1:16). Puppan skall se en last av ca 100R vilket innebär att ingången på steget bör vara runt 26K Jag monterade ett fast 47K motstånd. Parallellt med denna en lite IC-sockel där man enkelt kan sätta i ett motstånd (för MC) eller en kondensator (för MM) två av facken finns tillgängliga per kanal så både en resistiv- och en kapacitiv last kan monteras samtidigt. I mitt fall så monterades en 56K resistor i hållaren vilket parallellt med 47K ger en ingångsimpedans på ca 26K. När MC-puppan ser denna last via 1:16-trafon så ser den en passande last på ca 100R.

Passade även på att knyta samman signaljord med chassi-jord med ett 6R effektnorsrånd.
 |
Perfector |
Posted - 2025/04/14 : 13:34:45 Finns det behov av 2 högtalare med 6#189;" element på 800 Ohm ? Jag har om du kör rakt ut utan utgångstrafo. Dom kostar resan hit med 50:- och så resan hem igen. Finns i trosa |
pix |
Posted - 2025/04/14 : 12:14:38 Ont om plats är det gott om  Nädå, allt följer planen. De sista avkopplingskondingarna för 1a rören monterades så nära rören som möjligt. De två nedre kondingarna är utgångskondingarna (1uF) vilket ger ett högpass på ca 1,5Hz, kopplat till ett slutsteg med Zin på 100K.


 |
pix |
Posted - 2025/04/14 : 06:14:51 Jo så är det nog. Jag läste någonstans att kör de ryska lamporna långt över spec, utan problem. Det finns ju en hyfsad korrelation mellan effekt och livslängd, så med 8W på anoden så torde de klara sig väl. I mitt gamla grammofonsteg har samma 6C45-p följt med i snart 20år. Det var visserligen länge sedan jag mätte upp dem, men har inte upplevt några försämringar så här långt. Jag kör även dessa ganska hårt. 6C45-p har en stor kaka av grafit som anod, liknande den i 6C41 och 6C33 (musse pigg röret). 6H6p ser mer att ha en mer ordinär ram-anod, likt ECC88 mfl. |
Fuling |
Posted - 2025/04/14 : 03:19:39 Det där med angiven livslängd på ryska rör, ofta 1000 eller rentav bara 500 timmar, är ett omdiskuterat ämne. Förutom hos vissa direktupphettade rör verkar slutsatsen vara att den faktiska livslängden inte är sämre än hos andra rör, de låga siffrorna verkar vara ett sätt för tillverkarna att friskriva sig lite från ansvar i ett system där misstag gärna räknades som sabotage och terrorism. |
pix |
Posted - 2025/04/13 : 21:30:14 Plockade bort alla löst hängande pottar och monterade fasta bias-komponenter i stället. 6H6P fick två IR-dioder i serie, vilket ger ca 6,6V vid 20mA

D3a fick en 1N5711 (Schotkydiod) med ett framspänningsfall på ca 1,1V vid 27mA. Försökte selektera ut dioder som är så optimalt anpassade som möjligt, till det rör som är monterat. Har mätt upp samtliga dc-nivåer och allt verkar stämma enligt plan 
 |
pix |
Posted - 2025/04/13 : 09:43:20 Det kan synas lite skevt att ha två rörhållare, men att sedan bara nyttja ett rör. Men så får det bli. Tänkte att jag skulle plocka bort anslutningarna från den onyttjade hållaren och däri sätta ett reservrör. D3a har en spelad livstid på 10000h, så det lär jag knappast hinna spela upp under min livstid. 6H6P är dock specad till 1000h. Så det är ju inget fel att ha ett lättillgångligt reservrör att växla med  |
Fuling |
Posted - 2025/04/12 : 20:46:06 6H6P är nog ett bra val att driva tjuriga laster med. Har sett folk använda dem som slutrör i småbyggen, och jag har själv använt dem som katodföljare för att driva 6L6:or långt in i klass AB2 med bra resultat. |
pix |
Posted - 2025/04/12 : 18:15:26 Har ni provat lite olika alternativ på utgångsrör och har fastnat för 6H6P. Min första tanke var ECC88 som mu-följare, något som funkat mycket bra i mitt tidigare grammofonsteg. Detta skulle kunna passa väl in i den effektbudjet som jag har för glöden. Dock kräver detta två trioder per kanal, och även gnisslet med att inte överskrida maxspänning mellan Katod och glöd för det övre röret. Med 310V rail så blir sådant problematiskt. Nästa tanke var att i stället att nyttja de bägge trioderna till att göra en cf på utgången. Inte så exotiskt, men med en ccs på den första triodens Anod, och en likadan ccs på cf-stegets katod (dc-kopplat) så sägs cf-steget bli helt transparent. Zut blir extremt låg vilket är bra, då jag har långa rca kablar mellan skivspelaren och slutsteget. Hur som helst tänkte jag ytterligare ett varv och så blev det så här. 6H6P är ett extremt kraftfullt 9-pinnars rör, med max anodeffekt på 8W. Med ett sådant rör kan jag nyttja en triod-halva per kanal, och därmed klara mig undan med samma glödeffekt som två ECC88. Jag tror inte att detta orsakar överhörning mellan kanalerna då 6H6P har en pinne (9) avsedd för skärmning mellan dessa. Enligt anoddiagrammet så skulle 20mA kräva en bias på 6-7V (med 200V på anoden). Det hela verkar harmonisera väl.
Jag plockar ut hela 4W per triod (8W för ett rör) och vågade då inte exponera 20mA@7V på de temporära pottar som jag tänkt använda för test. I stället blev det två IR-lysdioder i serie med potten, som då enbart behövde hantera någon enstaka volt. IR-dioderna har ett framspänningsfall på 3,3V vilket skulle visa sig göra potten överflödig. Nu har jag mätt upp följande dc-nivåer:
B+: 308V Ua: 195V resp 205V Ia: 21,3mA resp 19,7mA Uk: 6,73V resp 6,65V P: 4,01W resp 3,91W Det betyder att jag har 2,4W resp 2W i CCSerna. Glöden (2st D3a samt ett 6H6P) blev spot on, 6,3Vdc.
 IR-dioderna har ett mycket brant U/I knä, vilket är positivt. Det betyder minimal återkoppling (fb) i katodbias och låg Zut. Nästa steg blir att hitta en fast komponent (troligen en schotky-diod) med framsoänningsfall på ca 1,1V (vid 27mA) för att ersätta trimpottarna för första röret.

|
pix |
Posted - 2025/04/11 : 17:55:14 Gjorde lite analys kring kaskodkopplade DN2540 i en CCS Enligt information som jag hittade på nätet så kan den övre FETen strypa den nedre, om denne har en lägre Ugs. Jag plockade isär samtliga FETar som jag tidigare monterat på ett mönsterkort och mätte upp dess Ugs. Ett par stycken valdes bort pga tveksamma värden, men kunde ändå hitta några passande par. Här har de övre en Ugs på ca 3,3V och de nedre 2,4-2,8V, mätt vid 20mA.
 FETarna monterades med 10v-pottar och gate-stoppers på små korr och skruvades i en L-profil.

L-profilen monterades mot övrig metall för kylning.
 |
pix |
Posted - 2025/04/10 : 14:12:29 Jag bygger det för MM (ca 40dB gain och 47KOhm input), men använder sedan en step-up trafo kopplad 1:16 (24dB gain) före steget för MC.
|
Ryssen |
Posted - 2025/04/10 : 12:51:41 Är grammofon steget för MC eller MM? |
pix |
Posted - 2025/04/10 : 11:44:24 DC-mätning med 1a rören (D3A) inkopplade. 2a rörens last här ersatta med 13K6 last (ca 24mA) för att få en så representativ mätning som möjligt. Uppstarten av B+ tar ca 30 sekunder vilket är bra, då den totala kapacitansen i hela steget är hög. Det blir en mjuksrart som även sparar på rören.
Mätvärden: Glöd: 6,1Vdc (200mVpp rippel) (rör 2 x D3A (2x320mA) + 2x 6DJ7 (2x365mA)) Ukh: +45,7V B+: 320V Ua (D3A): 160V Ia (D3A): 27mA PA (D3A): 4,2W Url: (D3A): 127V (3,4W)

Jag kör ogärna rör på max effekt. Men tycker att i 1a-röret på ett RIAA-steg så är det motiverat. Detta och att välja en hög tomgångsström/låg anodsoänning är ett sätt att maximera Gm, vilket i sin tur minskar brus och samtidigt ökar linjäritet. Nackdelen är minskad sving, vilket i detta sammanhang är oviktigt.

De trimpottarna justerades till exakt samma Ia (27mA), vilket gav Uk= 50R1 resp. 34R3.

Bias-spänningarna injusterade till 1,364V resp 0,918V. Jag hade sedermera tänkt att försöka hitta led-dioder med just dessa framspänningsfall och ersätta pottarna.

Dags att börja klura på hur 2a steget skall se ut 
|
pix |
Posted - 2025/04/08 : 21:05:11 Nätdelen börjar komma på plats

Glödkablaget draget

Dags att bygga signaldelen
 |
pix |
Posted - 2025/04/08 : 06:21:09 Jag har nog tänkt att andvända d3a och ECC99. Det betyder att jag behöver 6,3V @ 2,4A. d3a har jag använt tidigare som driver, och den torde fungera som handen i handsken som 1a rör i RIAAt. ECCxx som andra rör går att göra mycket med. Har tidigare gjort en mu-följare som andra-steg, men kaskad- , pse-, katodföljare- är några andra alternativ. Har tänkt att detta skulle bli en kompaktare (ett chassi) förstärkare, mot den tidigare, och då ryms bara en trafo. Det är möjligt att jag får ompröva detta, men jag börjar iaf där. |
Fuling |
Posted - 2025/04/07 : 23:41:47 Spänningsdubblare är inte så roliga när lasten drar ström "på riktigt", verkar vara mest användbara till biasspänningar och liknande. Vad jag förstått får man lätt väldigt höga rippelströmmar i såna kopplingar.
I ett grammofonsteg som jobbar med väldigt små signaler är det nog värt besväret med en separat glödtrafo för att minimera risken att störningar från likriktningen fortplantar sig genom nätdelen. |