T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2013/06/20 : 20:37:57 Photobucketfix för Chrome
If you're using Google Chrome, go to the three dots on the right side of the screen and click them. A drop down should appear. Hover your mouse over "More Tools," and when the next drop down appears, click on extensions. Go to the link towards the bottom that says "Get more extensions." In the search box, type "Photobucket Fix," and hit enter. Click the install button and once it's done, you should be able to see photobucket pictures again.

Vad blir det av detta månne? /Pix |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
pix |
Posted - 2025/06/29 : 07:34:37 Ja, i första steget (D3A) så har jag led-katodbias. En röd led öppnar vid 1,7V vilket med D3A ger 12mA tomgångsström, med 170V på anoden. Jag vet inte om led är bättre än katod-motstånd/kondensator. Men denna lösning har alltid fungerat bra tidigare så den fortsätter jag med. Iom att en led väldigt tydligt (aktivt) öppnar vid en viss spänning, så får man ju i princip en fast bias, i stort sett oberoende av strömmen genom röret. Man får en komponent i stället för två och slipper dessutom fas-delays och risk för blocking, som kondensatorn medför.
Även i det första (gain-) steget på utgångssteget så provade jag med led-bias. Dock så ville jag här ha möjligheten att justera in exakt samma ström i bägge benen av utgångssteget. Strömmen i de bägge benen styrs av biasen på den första trioden (men speglart), så potten används som en ström-ballans-inställning. Detta var då inte möjligt på annat sätt än att montera en vridbar potentiometer som katod-bias. Jag funderade länge huruvida denna pottentiometer behövde ha en ac- shunt kondensator parallellt, för att eliminera lokal feedback.
En ac- shunt kondensator ger två saker, genom att shunta bort ac-signaler från katoden. Utan denna kondensator så ökar utgångsimpedansen från steget radikalt, och dels så tappar man kraftigt förstärkning. Men finessen med denna specifika koppling (gain-steg (dc-) direktkopplat till en katod-följare) eliminerar i stora delar dessa problem, även utan en ac- shunt kondensator.
Dels så ger bootstrap lösningen sp att den första trioden ser en extremt högimpediv anod-last. Så hög att förstärkningen blir Mu. Dvs maximal förstärkning på 33 för ett 6DJ8. Sp tappet av förstärkning inträffar inte här,
En lägre utgångsimpedans torde inte heller bli något stort problem, eftersom gain-steget driver en katodföljare, som ju har en närmast oändligt hög ingångsimpefans (med minimal millerkapacitans). Så även om gain-steget, utan ac- shuntkondensator, får en hög utgångsimpedans så spelar det här mindre roll.
Katodföljaren agerar mao inte bara en utgångs-buffert för att ge muskler att driva långa kablar mellan grammofon- och slutsteg. Den utgör även en mycket lättdriven last för gain-steget.
Skulle dessa teorier inte stämma, så är det ju en enkel match att montera dit en ac- shunt kondensator parallellt med vrid-pottentiometern på gain-steget. Plats finns på mönstretkortet. Jag försöker dock -ifall det går, att undvika kondensatorer. |
Imperial |
Posted - 2025/06/28 : 22:21:14 Led's istället för katodmotstånd å konding |
pix |
Posted - 2025/06/28 : 19:33:45 Oki, där ser man  Problemet med induktiva resistorer är ju främst ett problem när dessa används som stoppers (grid- eller anod-stoppers). I detta fall så har jag monterat dessa kylare på anod- och katod-laster. Där brukar man ju vilja ha så mycket induktans som det bara går (järn)  |
Imperial |
Posted - 2025/06/28 : 19:02:23 Njae!
Alu e inte helt magnetiskt transparant. Alu påverkas av magnetism men e inte magnetiskt. Ta man en talspolebobbin i alu å släpper ner i ett magnetgap så bromsas den lite. Tar man en bobbin i glasfiber så åker den ner i gapet obehindrat.
Men för å kyla motstånd så funkar det. |
pix |
Posted - 2025/06/28 : 19:00:20 Iom att den mesta av elektroniken kommer att hamna inuti lådan så får det inte bli för varmt. Har ni kört steget en timme öppet på bänk och ingen komponent verkar köpa termisk omock. D3a dtar nu 13mA och varje ben i 6DJ8 drar 9,5mA. Totalt drar signaldelen mao 64mA. Det är ganska mycket för ett grammofonsteg, men det är ändå försiktigt mot rörens maximala effekttålighet.
 |
pix |
Posted - 2025/06/28 : 18:22:35 Ibland så går det lite väl hett till  Även om katodföljarens katodlast är inom effektspec så blir den lite för varm. Ett knep är då att göra sin egen kylare med aluminiumtråd. Man bör undvika ståltråd eller andra magnetiska material, då dessa ökar resistorns induktans. Men aluminium är ju magnetiskt transparent, så det borde väll gå bra 
 |
pix |
Posted - 2025/06/28 : 08:45:34 @Bubbel
Ja visst. Brus kan komma från mer eller mindre brusiga rör. Nu är det nog inte värre brus än vad de flesta har i sina anläggningar, men visst kan lite rör-rullande bli aktuellt när man gör den sista finetunningen av steget. Jag provade att byta från Dynavector puppan till ZYX. Den senare har något högre output vilket gav lagom signalnivå (med SUT på 1:10). Brus och brum är då nära nog borta helt, vilket väl får anses vara okey med tanke på den höga högtalarkänslighet jag har. Jag tror dock inte denna förbättring handlar sp mycket om signalnivå, utan att ZYXen har en utgångsimpedans på 8 Ohm, medan Dynavectorn ligger på 30 Ohm. Jag lyssnade på skivor hela kvällen, och trots att detta bara var ett första provskott, så låter den mycket bra. Karaktären är snabb och allert. Den låter mycket likt mitt tidigare grammofonsteg som ju också byggde på mycket branta rör och en mycket låg-impediv koppling. Det nya steget är dock fysiskt betydligt mindre, och i mitt tycke mer genomtänkt 
@Imperial Jag har nu D3A (triodkoplat gain-steg) som första rör och 6DJ8 (kopplat som en gain/CF). D3A är ett mycket brant rör, och har samtidigt ett mu på 77. Här vet jag inget rör som kommer i närheten av lämplighet som första rör. Möjligen 6C45-Pe men inte ens denna har så högt mu. Brantheten innebär att den har en låg anod-resistans vilket möjliggör att bygga ett riaa-filter med mycket låg impedans, vilket jag tror är nyckeln till det snabba och dynamiska ljud som jag söker. Som 2a-rör så finns det många alternativ, och där valde jag 6DJ8 för att jag har många i mitt lager. Den (och de flesta E88xx) dubbeltrioder passar utmärkt till det dc-kopplade utgångssteg som jag till sist använde här.
Fn. är detta steg kopplat utan bootstrap. Det innebär att den första trioden är ett vanligt gain-steg, med en förstärkning runt 15-20. Den andra trioden är en katod-följare utan förstärkning, men med en mycket låg utgångs-impedans för att kunna driva långa kablar mellan detta steg och slutsteg (fn har jag ca 6m partvinnad (oskärmad) kabel. Gain-steget (1a trioden) är (dc-) direktkopplad till karod-följaren, vilket innebär att dessa agerar tillsammans, som ett rör med gain och låg utgångsimpedans.
Det finns mao ingen kondensator mellan dessa som ger fas-delay eller riskerar dc-blocking (ganska vanligt i grammofonsteg pga att signalen från vinyl också har oönskade knäppningar och knaster som klipper signalen). Dessutom så är en katodföljare extremt högimpediv att driva, vilket innebär att den första trioden (med gain) inte lastas ned utan får fritt spelrum. Iom att jag har trimmat in så de bägge benen i detta dc-kopplade steg (gain- och cf tillsammans) har exakt samma tomgångsström, och att förstärkningen i cf är nära 1, dvs ingen alls. Så kommer ström-drager från nätdelen inte att förändras, oavsett hur musiksignslen ser ut. Signslmässigt så agerar de i motfas, vilket innebär att när den ena öppnar, så stänger den andra lika mycket. Steget kommer att dra konstant 20 mA oavsett hur musiksignslen ser ut. Steget spelar mao som en push-pull, men i klass A vilket eliminerar fas-delsys från nät-delen.
Det jag ännu inte kopplat in är bootstrap-funktionen, så utgångssteget fungerar fn. som en sk. Compound-amp (dvs gain- och cf som en enhet). Med en kondensator på 22uF från den 2a triodens utgång (katoden) till den första triodens anod, så kommer en positiv återkoppling (bootstrap) att återföras. Det hela bygger på att katodföljaren har en gain nära 1, och kommer i praktiken göra så att den första trioden ser än extremt högimpediv anodlast. Detta gör att dess förstärkning hamnar nära mu, dvs 33 för ett 6DJ8. Den första trioden får därmed närmast ideala förhållanden, där varken den efterföljande katodföljaren, eller anod-lasten, lastar röret nämnvärt. Förstärkningen närmar sig då mu och distortionen minimeras. Önskvärt vore ju förstås att denna bootstrap-kondensator skulle vara en film-kondensator, men då denna behöver klara hela B+ (vid uppstart) samt ha några tio-tals uF, för att inte tappa låga frekvenser, så blir det tvunget att använda en elektrolyt till detta.
Jag tror mao inte att jag behöver göra andra åtgärder då denna bootstrap kommer höja förstärkningen i utgångssteget från ca 15 till 33  |
Imperial |
Posted - 2025/06/27 : 23:17:51 De låter intressant. Kan man köra ECC88 åxå? De har ja i mitt riaa nu. |
Bubbel |
Posted - 2025/06/27 : 23:00:53 Nu vill jag komma här och göra mig märkvärdig,men bruset du har kanske borta nu brukar till stor del komma från rörenen av mina kamrater hade problem med det rören var någon av ECC varianterna men jag samlade ihop alla jag hade och han rotade fram en del begagnade efter ne massa testande av när 50 st hittade vi 5 st som var tystare än de andra som han nu använder.
Men nu när jag satt här och läste som drog jag mig till minnes att jag har en lite rörprovarkrets som är för att testa brusnivå just på phonorör, jag skall se om jag hittar den i mitt stora hifiarkiv på en hårddisk om det kan vara intressant. |
Imperial |
Posted - 2025/06/27 : 22:37:48 Kan du inte sätta en LL1527 1:2 för å få upp gain lite?!? |
pix |
Posted - 2025/06/27 : 11:29:17 Nope. Inga missljud, förutom lite brum när jag har volymen på max. Jag tar bara ut en bråkdel(60mA) av trafons kapacitet, vilket nog bidrar. Kör nu med en 10H/100mA (Hammond) drossel efter likriktarröret för att få ner B+ till lagom nivå. Har även ytterligare två 30H/40mA (Hammond) drosslar efter detta. Men det är en till 1a respekte 2a steget i förstärkaren, så alla drosslar körs en bit under spec.
|
Fuling |
Posted - 2025/06/27 : 11:12:06 Kul att det lirar! Inga problem med mekaniskt brum från nättrafon? Konstruktionen med plåtar och distanser ser lite oförlåtande ut för vibrerande trafos. |
pix |
Posted - 2025/06/27 : 10:44:03 Jag kommer inte så mycket längre på provbänken. Vissa saker är svåra att mäta, och det var därför dags att prova förstärkaren irl. Jag spelar här med en Dynavector Ruby Carat MC-puppa och en Lundahl 1:10Step-up trafo. Rubyn är min svåraste puppa, då den har en låg utnivå. Ungefär hälften av den ZYX som jag annars spelar mest med. Vidare har den något högre utgångsimpedans vilket gör den något brusigare än den senare. Dessutom har jag ännu inte kopplat in bootstrap på utgångssteget (22uF kondensatorn i schemat ovan), utan kör detta som ett dc-kopplat gain/cf- (compound amp-) steg. Jag har mao 100% feedback i utgångssteget. Det hela låter trots allt mycket bra, frånsett att förstärkningen skulle behöva höjas en aning. Fn tvingas jag ställa volymen på högsta, vilket innebär att en del brum gör sig hörbart. Med högre förstärkning i grammofonsteget, så kan volymen sänkas på slutsteget, vilket förhoppningsvis skall avhjälpa detta. Vidare har jag även bytt ut den schottky-diod som jag använde för (0,8V) katod-bias på D3A-röret, mot en röd (1,7V) led-diod. Jag sänkte därmed tomgånggströmen, som nu ligger på 10mA (170V på anoden). Klangen är mycket bra. Röster och en lätthet att trycka på, när så krävs finns där. Jag vill ha en absolut brum/brusfri anläggning, så brummet är nästa sak att ge sig i kast med. Med bootstrap så torde förstärkningen i utgångssteget öka med ca 10dB vilket ger lite mer spelrum på volymen på slutsteget.

 |
pix |
Posted - 2025/06/20 : 17:20:15 Tyvärr så självsvänger (tror jag) bägge D3A rören hejdlöst. Inte helt ovanligt med branta rör, så lite hanspåläggning kommer att krävas. Jag har en stopper på G1 gallret, men tänkte gå upp en aning i resistans. Även en stopper på G2 skall monteras. Jag har tidigare använt D3A som triod utan den senare stoppern. Men varje koppling är unik så detta kan skilja sig från tidigare. Jag vet att många pratar om att ferit-beads är att föredra framför resistor-stoppers, då de senare adderar en gnutta brus. Men jag har aldrig fått till detta med ferrit-pärlor direkt på sockel-benen. Dels för att det är snålt med plats närmast sockelbenen. Men också för att det är ganska oklart om vilken induktans man egentligen tillför genom att trä på en ferrit-pärla på grid-benet. Ett motstånd, med ett exakt värde är lättare att justera värdet på om det krävs.
|
pix |
Posted - 2025/06/19 : 19:53:25 Ont om plats, är det gott om 

Då itgångssteget består av ett gain-steg (CC, common cathode) som är dc-kopplat till en katodföljare, så blir balansen dem imellan viktig. Iom att CC-steget och CF-steget är i motfas så är en exakt lika stor tomgångsström att föredra. Bägge stegen jobbar i klass A, vilket då innebär att hela utgångssteget har ett konstant strömdrag från nätdelen, oavsett hur signalen ser ut. Detta då förstärkningen i CF-steget är nära (eller strax under-) 1. Med en trimpott för bias på CC-steget, så kan jag enkelt trimma in så både CC- och CF-stegen drar exakt lika stor tongångssytöm. Jag brukar använda tillfälliga pottar för att trimma in bias, för att sedan ersätta pottarna med fasta motstånd. Men i detta fallet så valde jag att montera små pottat länhst ner i hörnen på mönsterkortet

Med rörhållarna på plats och sedan mönsterkortet, så kunde kondensator-plattan monteras. Egentligen är nog en mer utspridd layout att föredra, framför denna kompakta. Men, med.. det är lätt att vara efterklok 

|
pix |
Posted - 2025/06/19 : 09:05:19 Jag har tidigare använt en mu-följare som utgångssteg i ett gramofonsteg. Mu-följaren ger låg distorsion, och samtidigt en låg utgångsimpedans. Då Mu-följaren är en sk. Totem-pole-koppling, dvs byggd med triod 1 över triod 2, så kräver den en relativt hög B+. Problemet med detta är att rör med högt mu, ofta är känsliga för höga spänningar mellan glödtråd och dess katod. 6DJ8, som jag använder i detta fall har en gräns på 120V mellan glöd och Katod, vilket i sig är lösbart om man lyfter glödpotentialen ett hundratal Volt över signaljord. Men#8230;. Om man, som i mitt fall använder samma glödspänning även till 1a röret (D3A) så får man motsvarande problem där. Då blir spänningen mellan glöd och katoden för hög, men då positiv (D3A är begränsad till 60V). Jag fick då tipset att prova att bygga en bootstrappad katodföljare (Bootstrapped Compound Catodefollower) i utgångssteget. Denna fungerar snarlikt en Mu-följare men utan att vara beroende av så hög B+. Jag har därför skänkt denna från 320 till 200V.


|
pix |
Posted - 2025/05/06 : 10:08:56 Nästa test blir en mu-följare med 6DJ8 (ECC88) Den eleverade glöden blir ett litet gissel, eftersom jag hårdnackat inte vill trycka in ytterligare trafos i lådan. Jag tänker här att glöden höjs ca 100V över signaljord, vilket visserligen rymms inom spec (Vhk) för den övre trioden, men som ligger lite högt för den nedre (samt för första röret (D3A)). Jag hoppas att dessa gränsvärden inte är huggna i sten, utan att det skall gå bra ändå. Jag har tidigare byggt en mu följare med liknande nivåer (då med 6922), som fungerat i många år, så det borde inte vara så hårfint.
 |
pix |
Posted - 2025/05/03 : 14:01:29 Provade en Mu-följare med en JFET som ccs. Eller om man inte borde kalla den för en aktiv SRPP? Hur som helst så var det svårt att få dc-nivåerna rätt. Jag hade önskat att få det ungefär så här B+ 320V A 160V B 163,4 V C 3,4 V Ia 5mA
Ia fungerar perfekt. Bägge kanalerna har mao en konstant Ia på 5,4 mA. Dock är dc-nivåerna helt knas. Genom att byta till olika led-dioder så kunde jag få A till ca 80V, men den skiljer ändå rejält mellan kanalerna. Jag misstänker att, även om de bägge JFETarna har exakt samma Idss (5,4mA) så är dess drain-source (Uds) olika. Och det är ju detta som styr den övre trioden. Jag skulle behöva ha ett variabelt source-motstånd i CCSen för att trimma in spänningarna, som i praktiken är den övre triodens bias. Men då kommer Ia att påverkas, vilket ger olika arbetspunkter. Med ett sådant så blir det även svårt med ett rör som 6DJ7 som skall ha en låg bias (ca 2V) för att fungera optimalt, eftersom spänninhsfallet blir för högt. En JFET med mycket lågt Uds skulle även fungera, om Uds + spänningsfallet över en trimm-resistor skulle rymmas under 2V. Klurar vidare..
 |
pix |
Posted - 2025/05/02 : 22:44:55 Jag har nog några ECC40 att prova med. Dock är min glödström i underkant för att nyttja ett ECC40 per kanal. Så valet skulle i så fall stå mellan att använda en triod per kanal. Dvs ett rör till bägge kanalerna, eller att välja ett kraftfullare rör, som t.ex E88CC och ha totalt fyra trioder att leka med. Mu är ungefär densamma (32), men E88CC har ungefär 4ggr högre Gm (2,6 vs 10). I realiteten så skulle en ECC40 som GC-steg få en förstärkning på 20-25, medan en ECC som Mu-följare få en förstärkning på mu, dvs 32. Mycket talar för E88CC, utom förstås att data inte alltid stämmer med hur man upplever ljudet, så kanske blir det att även testa ECC40 framgent 
|
Imperial |
Posted - 2025/05/02 : 21:12:11 Prova ECC40. Dom borde ha tillräcklig förstärkning i ditt bygge. Dom låter väldigt bra. Bättre än vilken 82'a å E80CC ja jämfört dom med. |
pix |
Posted - 2025/05/02 : 14:48:04 Tack  Jag har ännu inte löst problemet med brus i grammofonsteget. Men kunde ändå konstatera att jag ändå behöver mer förstärkning. Då 1a steget känns relativt optimalt så blev det till att tänka nytt för 2a steget. Då 6H6P med aktiv last torde ge någonstans runt 15 ggr förstärkning (mu runt 22) så föll tanken ist på den E188CC Mu-följare som jag har i mitt tidigare steg. En Mu-följare är på pappret det bästa av de flesta världar, utom möjligen ett fåtal huvudbrys som måste lösas. Ett att dessa är det övre rörets begränsning i spänning mellan katod och glöd, som -beroende på rörfabrikat ligger någonstans mellan +90 och +120V. Iom att en traditionell Mu-följare kräver en viss resistans av det nedre rörets anodlast, så hamnar den övre triodens katod relativt högt (ca 2/3 av B+). Jag har ju visserligen redan elevetat glöden ca 50V över signaljord, men detta blir ändock ett mankemang att få ihop. Visst så kan man lägga glöden på 200V över signaljord, men får då problem att denna ist ligger för högt för de lägre rören, så jag måste hitta på något annat.
Jag har sett lösningar där Mu-följarens anodmotståmd ersatts med en ccs, som agerar högimpedivt för ac (ger låg dist), men utan att tappa mer än några volt dc. Sagt och gjort, så plockades rördelen osär för att i stället byggas med en 2SK170 jfet som ccs.
 |
Bubbel |
Posted - 2025/04/29 : 22:59:43 Snyggt utfört som vanligt och god iderikedom.
|
pix |
Posted - 2025/04/29 : 18:03:17 Jag har haft mycket nytta av min gamla hemmabyggda frekvensgenerator. Batteridriven, sinus, fyrkant och 20-20KHz. Vad mer behöver man? I de flesta fall så räcker det gott, men så kommer nyfikenheten på besök. Hur mycket thd har den? 20KHz räcker visserligen till signalmätningar. Men vad händer om man vill mäta t.ex 10KHz fyrkant, då krävs minst 100KHz. Det hela slutade iaf i ett inköp av denna generator. GPIB och programmeringsbiten har jag inte så mycket nytta av, men det finns en hel del annat skoj. Två oberoende generatorer. En bandbredd på dc-13Mhz. Dc-offset och 50Ohm Zut.
 |
pix |
Posted - 2025/04/25 : 12:02:43 Det är svårt att visuellt se brus på ett mätinstrument så när jag gjort en förändring på grammofonsteget, så har detta kopplats in på anläggningen för att bedömas. I många fall har jag försökt genom att jorda olika punkter i steget för att höra om bruset ökat eller minskat. Det hela blir en ganska riskabel och bökig process. Men så kom jag att tänka på min gamla weststone-brygga från 40-50 talet, när man använder hörlurar för att låsa in mätvärdet. Mina Shure hörlurar har en impedans någonstans runt 50-100 Ohm, vilket skulle bli för tungt för grammofonsteget att driva, så ett litet 1W pvm-slutsteg kopplades in. När jag ändå var i farten så anslöts även en liten volympott med on- off funktion. Steget drivs av 5V så en USB laddare står för strömförsörjningen. Det hela funkar mycket bra. Små brus/brumm-variationer är lätta att detektera. Jag har även haft nytta av denna när jag justerat in balans-potten för glöd. Nu återstår bara att hitta någon check liten plåtask att gömma skatboet i 

Iom att man hör väldigt små förändringar i bruset, så kan man försöka genom att succesivt jorda ner gallren. Hade även en kondensator med två kablar och kunde testa att filtrera glöd, b+ mm. Fn. har jag bara lyssnat med lurarna på utgången. Men tänkte att jag skulle bygga till så denna kan användas som en sniffer, för att följa signalen genom förstärkaren.
 |
pix |
Posted - 2025/04/19 : 06:49:10 Jo, jag har använt led- (katod-) bias i de flesta steg jag byggt med smårör, och det har alltid fungerat bra. Nytt denna gång är schotky- och att jag använt IR-dioder. Iom att bruset är exakt desamma i bägge kanalerna så utesluter jag sporadiska fel och fokuserar på sådant som är gemensamt för bägge kanalerna. Jag har en naken, 5-6 meter lång partvinnad signalkabel från riaa till slutsteg, som också kan ifrågasättas. Den har dock ej orsakat några som helst problem med brus med det gamla steget, så man kan ju undra varför det skulle börja nu. Det finns lite trådar att utforska här  |
|
|