HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 76

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2023/11/01 :  02:43:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tycker beräkningarna ser rimliga ut, även om jag är lite osäker på förstärkningen i utgångssteget. Mu känns som en lite diffus term för ett UL-kopplat rör när utimpedansen är såpass hög att förstärkningen till stor del bestäms av belastningen.

Tycker kopplingen ser helt sund ut, det här borde "bara" vara att spela och testa olika mängd återkoppling för att se vad som lirar bäst ihop med högtalarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/01 :  13:04:03  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Daniel
Mitt gamla Tektronix-skåp finns numera i hifi-himlen och inget nytt har införskaffats.
Jag har nu bara kabel-färgen från opt'n att gå på, för att få återkopplingen i rätt fas.
Jag har även klurat på om en gfb kan orsaka ostabilitet, och en sk pole (hf-avrullning) krävs.
Steget är ju signalmässigt kort, och i princip utan tidskontanter (i form av kapacitans). Så det är nog en minimal risk. Men utan skåp kan det vara lurigt att avgöra vad som händer över det hörbara området

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/01 :  17:59:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Utan oscilloskop är det nog säkert lite spännande att prova återkoppling men som du säger, det är inte mycket i det där steget som ser ut att kunna ställa till med problem. Några stora mängder återkoppling lär det inte bli fråga om i och med den begränsade open loop-förstärkningen, och jag vågar nog gissa att du inte vill ha mer än nödvändigt heller.

Det är nog bara att testa att lägga till lite återkoppling och se så att volymen minskar. Om du vill ha lite siffror att begrunda sen så borde det gå att göra hyfsat exakta mätningar med en vanlig multimeter och en testton som är hyfsat nära 50Hz.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/02 :  16:04:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har läst en del om "The Williamson Amplifier" här:
http://www.r-type.org/pdfs/dtnw-amp.pdf

Uppenbart är att man vid denna tidpunkt såg GFB som guds gåva till mänskligheten, medan man vid andra tidpunkter såg den som något dåligt.
Jag tror att man skall prova, och inte dra för stora slutsatser baserat på andras uppfattning.
I detta steget så finns risk att jag inte har så mycket gain att leka med. I så fall så skulle ett kaskad-kopplat ingångssteg kunna råda bot, för att sedan lösa fas-delning med en d-FET. Då torde det finnas gain i överflöd .

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/02 :  19:53:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
J, fetar funkar tydligen finfint so Concertina-fasdelare. Om du mot förmodan inte skulle bli nöjd kan du alltid montera ett par till rörhållare, bygga LTP-ingångssteg med hyfsat branta pentoder och sen styra upp en eller annan form av lokal återkoppling.
Med en skaplig dos lokal återkoppling och sen lite global på toppen så brukar man få nåt som lite på gott och ont låter ungefär som en bra transistorförstärkare

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/11/02 :  19:57:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Men Pix du har ju byggt en rörprovare tidigare.
Nu ere hög tid å bygga oscilloscope åxå

När ja har labbat gnf så brukar ja hamna nånstans mellan 3 å 6dB.
Då tightas basen upp lite granna utan att mellanregistret börjar tappa liv lyster.
De mäter bättre m +10dB gnf men då låter inte lika bra tycker jag.

Men de e helt en smaksak.
Gör en variabel motkopplings slinga.
Ibland kan de vara bra att anpassa gnf.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/02 :  21:50:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, jag gjorde så här.
Plockade på två 10K (10 varvs) pottar på den fria utan på strip-boarden, och kopplade dem som varistorer. Jag försökte räkna på lämplig gfb-resistans, men gick bet
Det finns många osäkra parametrar, så jag gissade att någonstans mellan 0 och 10K borde funka. Sedan får gain-behov vs. ljudkaraktär få avgöra var jag hamnar.
Men som du sa Daniel, så kan man ju mäta sig fram när allt är igång.
Drog sedan kablage till swichen som jag tidigare tänkt använda till UL / Triod-väljare.
Nu kan jag utifrån välja mellan ett förinställt värde på pottarna, eller köra helt utan gfb.
Switchen har ett tredje lägre, så jag skulle senare plocka på ytterligare en gfb-nivå om jag skulle fatta tyckte.

Det börjar bli många trim-pottar nu..
Tror att jag kan räkna till 11 st..
Måste nog göra en karta och märka upp vilken pott som går vart

Edited by - pix on 2023/11/02 21:55:57
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/02 :  23:10:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skulle gissa att 0-3-6dB kan vara ungefär lagom stora steg att ha på omkopplaren. En ren pentodstärkare skulle förmodligen behöva mer för att inte skrälla men UL-koppling slipar väl eggen av det värsta.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/05 :  18:06:28  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I kväll var det dags för uppstart.
Jag brukar smyga igång nybyggen och äldre förstärkare. Skulle något vara fel, så är en liten puff, bättre än en stor smäll.
Även om vissa funktioner kräver full spänning för att fungera (t.ex. regulatorrören) så kan man få en känsla av att allt står rätt till.
Lite småsaker uppenbarade sig tidigt, men inget som stoppade showen.
Till sist så måste man ju slå igång henne nätansluten, men allt gick bra.
Glöden hamnade spot-on med exakt 6,3Vac på bägge glöd-slingorna.
Regulatorrören tände som tänkt, även om jag fick justera serie-ccserna.
En 100 ohms resistor löddes provisoriskt in i serie med regulator-rören, för att tydliggöra hur stor ström de shuntade ner.
Iom att jag har en pot på serie-ccserna så var det en enkel sak att justera denna ström till 25mA per shunt.
Ingångsrören/fas-delaren drar 5mA per styck och kanal.

Bias-kretsen för utgångs-rören låg lite högt, så 82K resistorn bytes mot en 33K. Nu fanns justeringsmån att justera tomgångsströmen till 75mA.
Så den totala B+ förbrukningen ligger på ca 365mA. Nättrafon kan ge 900mA så här finns marginal.

Jag har nu spelat i snart tre timmar för att bevaka om tomfångsströmen driver något med värme. Från att vid kallstart dra 75mA per rör, så drar den nu 69mA.
Jag tycker att detta är helt okey, då det är en negativ temperatur-koficient som inte kan få röret att skena.

Ingångsröret skall väl bytas mot något häftigare vad det lider. Men hon låter redan väldigt bra. Jag har provat med olika mängder gfb, utan att ha mätt. Det finns inte speciellt mycket gain att leka med, men jag tycker knappt att jag behöver detta. Basen stramas åt en aning, men på bekostnad av "något annat". Svårt att sätta ord på det.
Generellt så fungerar hon fantastiskt fint och med mina Altec 604E så finns kraft i överflöd.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/05 :  18:17:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Grattis, kul att det går bra för nån

Det där med "på bekostnad av nåt annat": Du justerar väl efter volymen när du ändrar återkopplingen?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/05 :  19:04:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jadå.
Jag vet inte exakt hur många dB gfb jag har, men det är nog inte så mycket.
Har fn. 4K i fb-loopen.
Skillnaden är inte heller speciellt markant, och visste jag inte vilket lägre jag för stunden lyssnade till, så skulle jag nog inte kunna avgöra detta.
Det är skillnad, men inget uppenbart. Det tar nog tid att besluta vilket lägre jag föredrar.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/05 :  21:31:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite småljummen blir hon efter en kvälls spelande.
Men långt ifrån så skollhet som mitt 6B4G-slutsteg.
Ibland så stämmer inte riktigt spännings-nivåerna. Resistorer krävs för att anpasa och matcha. I detta steg stämde allt bra och det är egentligen bara rören som alstrar värme.
Nätdelen innehåller främst drosslar, inte resistorer. Möjligen kan serie-ccserna i den reglerade nätdelemän (till ingångs- / fas-delade) ses som ett aktivt motstånd. Men den alstrar ändå inte farligt med värme. Effekten ligger runt 2,5W per ccs.
Ett grovt överslag är att B+ gör av med ca 120W och glöden drygt 40W.
Inte värre än att man kan spela många timmar utan att få slag när elräkningen kommer.

Lite små-justeringar återstår. Arbetspunkten på ingångs-röret ligger inte riktigt där jag planerade. Och så skall ett av 0C3 rören bytas ut. Det sitter ett 0C3A (gt-kropp) där nu.
Den stegade volympotten har 25K som ingångs-impedans. Det fungerar bra med digitala källor, men kommer tynga ner mitt gramofonsteg om jag skulle vilja använda det.
En bottenplåt skall kapas till och monteras. Och kanske skulle en akryl-kåpa vara bra. Som dammskydd och för att täcka henne vid eventuell transport.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/05 :  21:51:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser bra ut!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2023/11/05 :  22:07:20  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Fint pix!

Stiligt som vanligt.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/11/05 :  22:19:37  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Vackert...

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Perfector
Member

538 Posts

Posted - 2023/11/05 :  23:27:16  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Det är både rörande och spännande.
:-)

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/06 :  19:46:46  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack!
Jag måste erkänna att jag blev fantastiskt nöjd med ljudet från denna förstärkare.
Har en lista med saker som jag tänkt göra, men har inte kunnat sluta spela skivor de senaste kvällarna

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/06 :  19:58:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kul!

PP är banne mig inte så dumt när det görs rätt.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/11/07 :  11:52:23  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Kul.

De e ett bra tecken när man spisar wax.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/08 :  20:40:50  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tänkte vidare...
Varför inte sätta (åtminstone en del av) volym-potten i gfb-loopen. Dvs dra nytta av dämpning i stället för att få brus och elda för kråkorna..

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/08 :  21:01:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu får du gärna utveckla hur du tänker?
Jag har haft liknande funderingar på att ha ställbar återkoppling med en fyrpolig omkopplare som justerar nivån på insignalen motsvarande så att man får en konstant gain oavsett återkoppling

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/09 :  18:24:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag tänker att ett PP-steg har högst %dist vid låga volymer.
Det är kanske då man skulle vinna mest på en högre portion global feedback.
Att i detta läge bränna bort större delen av nödvändig gain i volympottens resistans känns kontra-produktivt.
Kunde man göra så, så skulle man dels kunna få en mindre variation på den volym-beroende lasten som steget utgör mot försteget. Men man skulle också få gain "gratis" att använda till fb.
Kanske pratar jag snurrigt här. Men i teorin så skulle detta kunna lösas med en 4 däcks volym-pot där ett däck-par reglerar volymen in (på vanligt vis), medan det andra däck-paret reglerar mängden gfb.
När volymen sänks, så ökar mao mängden gfb.

Kanske en knasig idé

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/09 :  18:32:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En intressant tanke, även om det kanske inte känns riktigt renlärigt att förstärkaren ska ha olika karaktär vid olika volyminställningar

Med 75mA tomgångsström är jag inte alldeles övertygad om att disten är procentuellt högst vid små signaler, spontant känns det mer som ett problem hos PP-kopplingar som kör med snål tomgångsström?

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/11/09 :  18:40:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo så är det nog
Med 75mA så torde mina rör gå helt i klass A. Och då finns ju ingen övergångsdist.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/11/09 :  19:15:56  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Skulle tro att distorsion inte är nåt stort problem här, som jag tänker bör det handla mest om att stämma av utimpedansen mot högtalarna.

Skillnad om rören varit pentodkopplade och körts med låg tomgångsström, då hade det nog behövts 12dB återkoppling för att det inte ska låta som när man kastar tomflaskor i en glasigloo

Go to Top of Page
Page: of 76  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000