HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 76

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2023/10/22 :  22:19:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tjusigt!
PP med tvåsiffrigt antal watt kan nog vara helt rätt till de nya högtalarna, och jag tror fixed bias var ett bra val också. Katodbias är väl egentligen mest en latlösning för små entaktare

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/23 :  07:55:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo, jag tänkte också så.
Även om Altec-högtalarna har en förhållandevis hög känslighet, så vill jag se om 15-20W (samt lite global feedback) gör skillnad. Bas finns redan, men med lite mer kraft bakom, så brukar allt stramas upp lite mer.

Global feedback (gfb) har jag tidigare klarat mig undan, då jag främst byggt 2-stegsförstärkare med enbart linjära trioder. Jag skulle dock i denna förstärkare vilja prova på detta. Många "sanningar" inom hifi, är egentligen inget annat än en persons subjektiva åsikter. Åsikterna blir sällan nyanserade, och de mår bra av att ibland utmanas.
Min egen erfarenhet av gfb är att det finns grader i helvetet. Lite gfb kan i vissa fall få en luddig ton att nyktra till. Blio stramare och mer fast.
Jag kommer därför behöva lite extra gain för att kunna applicera detta.

Jag monterade ju en switch för att enkelt kunna växla mellan triod- och UL-läge. Men tänkte då lite snett..
Det krävs ju en 2-polig, 4-däckad vippa för detta. Inte en 2-pol, 2-däckad som jag hade i tankarna.
Om någon har en 2-polig 4-däckad vippa för 6,2mm hål liggandes (typ Apem eller liknande, så köper jag den gärna). Dvs en switch i två lägen, med 4 st brytare parallellt.

Nu har jag börjat på regulator-kortet för bias till utgångsrören.
Det blir den tioppologi som jag tidigare pillade ihop på experiment-platta, fast 4 st parallellt.
Varje utgångsrör får mao. en egen regulator för att kunna trimmas in oberoende av de övriga.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2023/10/23 08:05:35
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/23 :  22:07:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ett smidigt sätt att göra kretskort är att använda sk. viroboards, eller strip-boards.
Ett kretskort med förstuga kopparbanor och hål.
Korten finns att köpa på amazon och kostar inte många kronor.
Kopparbanorna kapas efter behov med en kniv eller en borr som man rullar mellan fingertopparna.
Ett uppritat rutnät på papper, gör det enklare att kapa rätt banor, innan komponenterna löds fast.

Färdigt kort med monterade komponenter.
Jag gjorde kortet större än behov, för att senare kunna plocka på ytterligare komponenter för t.ex en ccs till ingångssteget.

Ibland saknar man kopparbanor. Som till exempel när spänningsmatningen skall ström-försörja flera punkter på kortet. Då är det enkelt att bygla mellan hål på kortet med en bit tråd.

Provar här samtliga fyra bias-trakasseriernaerna
Med 72 Volt matning så kan samtliga regulatorer justeras mellan ca -24 till -36 Volt.

Den totala strömförbrukningen för alla fyra relationerna ligger på 12-13mA. Detta är inte kritiskt. Men det kan vara bra att ha koll på ifall man använder en nättrafo med färdig bias-lindring. I visa fall är denna mycket klent dimensionerad och kan brinna av vid för högt strömuttag.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2023/10/23 22:11:00
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/25 :  07:29:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Bitarna börjar falla på plats
Det är skönt att ha grovjobbet i garaget klart, nu när höst-kylan kryper allt närmare.
Det är en trevlig hobby att plocka fram de mörka kvällarna som nu väntar.
Göra något produktivt i stället för att sitta och glo på tvn..

Jag tyckte tidigare att chassit var i största laget. Men inser nu att det stämmer ganska väl med vad som skall inhysas där.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/25 :  22:10:16  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
I kväll blev det lite metallslöjd i garaget.
En alu-plåt sågades till och borrades.
Jag använder ju mest återvunnet material och inte sällan kan det först se rätt så fult ut.
Aluminium är dock lätt att piffa till med lite stålul och handtvål.

Jag gör detta med rikligt med vatten så tvålen löddrar.
Ullen repar då inte, utan ger en skinande fin yta.

Det tidigare (bias-) regulator kortet monteras på plåten med distanser av plast.

Hela ekipaget monteras därefter in under två av redan befintliga skruvar.
En dc-spänning på -72 Volt dras från det tidigare C-R-C filtret, och fyra separata reglerade bias-spänningar dras till gallret på respektive utgångsrör.

Go to Top of Page

Perfector
Member

538 Posts

Posted - 2023/10/25 :  22:18:18  Show Profile Send Perfector a Private Message  Reply
Oändlig är min beundran för detta bygge.
Jah har bara bytt kretskort i en Inertia 2235 1 gång och flyttat alla komponenter från det gamla till det nya bordet.Det fina är att det funkade kalas, bara 1 keramisk konding som blev för varm och fick bytas på Deras egen verkstad.
Året var 1978 och jag var helt grön i ämnet.
Vill se mer av det du gör.

"Clarity by Choise"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/26 :  15:01:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/26 :  21:32:14  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite mera metallslöjd ute i garaget..
Kapade till en L-profil som monterades på distanser.

På L-profilen monterades kopplingskondensatorerna som blockerar dc mellan ingång/fas-delare och utgångsrör.

Nu återstår bara lite småpill
Glödktetsen och B+ är som bekant två skida kretsar (för indirektupphettade rör som dessa).
Detta riskerar få potentialen mellan dessa kretsar att variera.
Man kan sammankoppla glödkretsen till signal-jord. Men optimalt brukar vara att låsa glödkretsen till ca 40V över signaljord.
En ac-shuntad spänningsdelare mellan B+ och signaljord lyfter här glödkretsen ca 40V.
Spännings-delaren agerar även som sk. bleeder över nätdelens komdensatorbank samt för att ge drosslarna en liten start-ström innan rören öppnat.
Detta dämpar lite av den spänningspeak som annars kan inträffa vid kallstart.

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/10/27 :  21:00:40  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Fantastiskt snyggt Pix! Har sagt det förut men det är värt att upprepas, du är en sann inspiratör och ett föredöme för alla hempulare i landet!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/28 :  09:19:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack Alfa
Jag har även själv glädje av dagboken.
Kikar ibland tillbaka för att läsa hur jag resonerat tidigare i olika byggen.
Jag har alltid haft stressiga jobb. Hemmapulandet är för mig en motvikt till detta.
Något att fokusera på. Något som ger mig lugn.

Jag har varit med ganska länge. Köpte min första stereo sent 70-tal
Har med åren sett att gruppen som äger en lödpenna blivit allt färre.
Och ändå är allt sånt här, så mycket enklare i dag än då.
Kan jag iaf. få någon inspirerad här, så är det ju bra

Edited by - pix on 2023/10/28 09:31:55
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/29 :  22:15:20  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Minnet är inte alltid det bästa..
Många gånger har jag haft nytta av ett schema fasttejpat på insidan av chassit
Förstärkaren är inte på långa vägar färdigt. Men att påbörja ett schema är också ett bra sätt att se att allt är monterat. Att inget är glömt eller felkopplat.
Jag brukar med papper och penna rita upp det jag tidigare byggt. Det blir en extra check, och en möjlighet att rätta till, innan man startar upp den.
Jag har tänkt att praktiskt prova lite saker. Men så här ser hon ut just nu (en kanal)

Nätdelen är lite mer komplicerad. Även här visar jag bara en kanal.
Det är fyra separata regulatorer. En för vart utgångsrör. Men schemat visar bara en.

När jag tecknade av kopplingen på papper, så är det lättare att minnas om man glömt något.
Här kom jag på att signal- respektive chassi-jord ej var sammankopplade.
Chassit skall ju kopplas till stickproppens jord-uttag. Detta är en säkerhetsdetalj och har inget med ljudkvalite att göra.
Men signal-jord bör ändå referera till chassijord ut emc-synpunkt (electro mekaniska störningar). Jag brukar koppla en 10Ohms 3W resistor mellan dessa.

Då topplåten är anodiserad, så har den ett mycket tunt isolerande ytskickt.
Jag monterar resistorn i en bricka och drar fast den under en av skruvarna, mer en tagg-bricka under.
Mäter så det har skärt igenom ytskicktet och gett en god kontakt.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/29 :  22:19:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Härligt, ser ut som att det snart är dags för provspelning!
Jag provsprängde mitt dyrbygge för tio minuter sen, återkommer med rapport i min egen tråd

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/30 :  11:44:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja. Det är nog snart dags att spränga här också..
Förr smög jag alltid igång nya byggen med en varistor. Men av någon konstig anledning så brann denna upp för några år sedan..
Jag har nog en fler-tappad nättrafo som jag kan använda i stället
Problemet är dock att vissa saker händer först när full spänning läggs på steget. T.ex. kommer inte kall-katod-rören tända förrän de har ca 30V över driftspänning.
Men det kan ändå vara lämpligt att smyga igång det lite långsamt för att se att där inte är fullständigt kaiko någonstans.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/30 :  15:16:22  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om någon har synpunkter på kopplingen så tas det tacksamt emot.
GFB (Global Feed Back) är inte riktigt utrett ännu.
Jag valde att använda en dubbeltriod som spänningsförstärkare, dc-kopplad till en concertina fas-delade.
GFB ansluts på den första triodens katod.
Av denna anledning så är denna katod-resistor ej ac-shuntad som brukligt.
Jag är dock inte övertygad att detta första steg har tillräcklig gain för att fullt styra ut utgångsrören (den mellanliggande concertinan har ingen förstärkning alls).
Så därför avvaktar jag med GFB kretsen.
Notera att ingångsrörets avsaknad av ac-shunt på katoden ger en lokal feedback. Något som också sänker gain i steget.
Jag får mao välja mellan lokal FB och global FB.

Jag har även klurat lite kring att nyttja den switch som var tänkt att kunna växla utgångsrören i UL eller triod-läge. Detta sket sig ju (permanent UL-läge) och switchen blev över.
Jag tänker att denna 2däcks- 3-vägs switch skulle kunna ge följande möjligheter:
Lite GFB - Ingen GFB - Mer GFB.
Den senare kan då krävs en shunt-kondensator för att hålla förstärkaren stabil.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/30 :  15:39:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kan tipsa om denna kalkulator. Funkar utmärkt för att beräkna komponentvärden på en concertina fas-delare. Men den ger också en ganska praktisk för att jämföra olika rörmodellers anoddiagram etc.
https://www.vtadiy.com/loadline-calculators/concertina-calculator/

Edited by - pix on 2023/10/30 18:55:47
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/10/30 :  19:23:12  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja brukar koppla en gammal hederlig glödlampa (ej led lr nåt likn) i serie m fasen på primär sidan av nättrafon.
Skulle de va nåt fel lr t.o.m kortis på sekundär sidan av traon så lyser lampan istället för att nån koponent släpper ut den magiska röken.

25W lampa e lagom t försteg å 60W e lagom t rörslutsteg som e täkta å ge upp t 40W i uteffekt å kraftigare lampa till större steg.
De funkar bra t annan äldre elektronik åxå.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/30 :  19:34:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lite synpunkter ska jag väl kunna bidra med: En skyddsdiod från pinne 1 till pinne 8 på ingångsröret vore kanske inte fel, det skulle nog spara på fasdelarens katod vid uppstart.

Gällande återkopplingen så kan du alltid dela upp katodmotståndet på två och avkoppla det ena, säg 720R + 100uF eller så närmast katoden och sen 100R till jord. Återkopplingen ansluter du till punkten mellan motstånden. Det övre motståndet skulle för all del kunna vara 470R + en 500R trimpot också, vore kanske inte fel att kunna fintrimma arbetspunkten i en direktkopplad krets.

Om jag ser rätt så kommer ingångs/drivsteget matas med ungefär 265V, det kan bli kärvt för en direktkopplad Concertina att driva ett par EL34 med såpass låg matningsspänning men jag antar att du har räknat och ritat belastningslinjer och har koll på läget där. Skulle det bli problem att få ut tillräckligt mycket linjärt sving så bör det vara ganska enkelt att bygga om till ett LTP-steg, då får du dessutom en egen ingång för återkopplingen också.

En liten skvätt global återkoppling kommer du gissninsgvis behöva i och med UL-kopplingen, utgångsimpedansen blir förmodligen i högsta laget för basreflexhögtalare annars.
Ultralinjärkoppling är nåt som blivit ganska utskällt av diverse experter men jag har några byggen som är kopplade så och jag tycker det låter utmärkt.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/10/30 :  20:02:10  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Utskälld för att du kör UL.
De låter som bakåtsträvare som aldrig byggt ett eget slutsteg.
Men kör dom UL t trioder så kan ja förstå att du blir utskälld

Ja tycker UL funkar bra.

Pix.
Ja prktiserar på ett litet snickeri på måndagar å ja visa dina trä arbeten där.
Du får full pot för laxning å gerning.
Men dom gjorde vågen när dom såg ådringen i virket.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/30 :  20:02:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Första steget blir att se hur långt jag kommer med Concertinan.
Jag har räknat lite, men det blir mest uppskattningar eftersom man aldrig riktigt vet vilken gain ett steg ger i praktiken.
E88CC har ju ett Mu på 33 (har jag för mig) vilket i praktiken kan bli ca 25.
En 12AY7 har väll ett Mu på runt 60. Men vad jag läst så får man räkna med att en LTP ger 20-40% av detta. Vilket då hamnar på ungefär samma siffror.
Jag tänkte då att E88CC har en högre Gm och därför skulle orka driva utgångs-rören bättre.
EL34 har ju ett ganska brett spann av arbets-förhållanden. Allt från hög spänning (ibland upp till 450V) men med låg ström, till låg spänning (250V) med hög ström.
Förutsättningarna som jag satt iom nätdelen jag byggt, så försöker jag sikta på den senare kategorin. Jag borde få runt 300V från Anod till Katod, men kan i stället leverera mycket ström. Denna approach minskar behovet av driver-sving något.

Men som sagt. Ambitionen var inte att träffa rätt på en gång. Jag skall först få liv i henne. Sedan så går det ganska lätt att konvertera henne till LTP för att jämföra.

Edited by - pix on 2023/10/30 20:05:05
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/10/30 :  20:48:39  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
EL34 grejjar enl spec upp t 800V på anoden.

Men bör man inte utsäta moderna EL34 å framförallt inte Kinesiska diton.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/30 :  21:04:37  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Skönt. Då har jag lite headroom

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/30 :  21:20:35  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har för mig att det gärna blev problem med överslag i rörhållaren när man kör dem på för hög spänning. Tydligen ett standardfel hos vissa gitarrförstärkare som kör rören på höga spänningar och där signalen klipps hårt så att det blir väldiga induktiva kickbacks på anoderna.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/10/30 :  22:44:51  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De va därför som EL38 försågs m topp anslutning för anoden.
Dom nästan identiska värden me EL34 fast me högre spänningstålighet 1600V på anoden.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/30 :  23:03:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, toppkontakter är bra saker, ju fler desto bättre Knappast nåt bekymmer vid 300V dock.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/31 :  21:51:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag gjorde ett överslag på open loop gain (se bildens nederkant) Dvs förstärkning utan global återkoppling. 2Vrms in ger 40,6W ut. Detta är en teoretisk siffra med enbart hänsyn tagen till gain. Lite vårdslöst kanske, men den ger iaf en någorlunda bild.
Följande överväganden är något positiva, det är jag medveten om
Jag har t.ex antagit att den verkliga gain man får ur ingångssteget (E88CC) är 25 (Mu =33).
EL34 har ju ett Mu på 11. Här har jag antagit ett gain på 11, då denna är induktivt lastad.
Rätt eller fel. Det är iaf ett överslag som ger en fingervisning om vilka utstyrningsreserver som kopplingen har, samt om där finns gain nog att bygga en global återkoppling.
Man vill gärna att flaskhalsen ligger i utgångs-steget. Vilket det i detta fall verkar göra.
Ingångssteget/fas-delaren borde kunna driva utgångs-steget till klippning i klass A, och troligen i klass AB. Överskottet efter utgångsrören är det jag har att spela med vid en eventuell global återkoppling.

Edited by - pix on 2023/10/31 21:55:40
Go to Top of Page
Page: of 76  Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000