HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Pix - Projekt Pukor & Trumpeter. Dagboken
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 76

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/06 :  22:37:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Snygga skruvskallar är ju trevligt
Jag hade kromade mässingsskruv på hyllan.
Vackra, men ack så sköra...
En liten tygbit skyddar spåret från att det där fula märket som annars misspryder..

Plåten på plats

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/08 :  08:32:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Monteringen av yttre delar funkade fint. Allt verkar passa som tänkt.
Skönt. För det är ett bök att tvingas justera när hälften av komponenterna redan sitter på plats. 4 stycken 8-pin-hållare för utgångsrören, 4 st för en regulator för B+ på ingångsrören och två 9-pin-hållare för ingångsrören.
Till vänster två drosslar och i bakkant utgångstrafos. Till höger två uppsättningar RCA ingångar samt en ingångsväljar-svitch. Till höger volymen
Hålen i plåtens framkant är för att montera två ccs-er till regleringen av B+
Jag har även monterat fyra vita banan-honor. Syftet med dessa är att enkelt kunna mäta tomgångsströmmen genom utgångsrören med en multimeter, utan att behöva öppna upp chassit.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2023/10/08 08:38:38
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7956 Posts

Posted - 2023/10/08 :  16:21:14  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Regulator, spännande!
På förekommen anledning har jag försökt läsa in mig lite på rörbaserade regulatorer på sistone. Har "råkat" beställa några 300B som jag ska bygga en SE-pyts med framöver och jag har fått för mig att det skulle vara bra att kunna justera högspänningen lite efter behag, inte minst eftersom det finns en tanke om att montera extra rörhållare för att även kunna använda KT88 och liknande som alternativ.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/08 :  21:30:58  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Reglering eller inte. Ytterligare en av ständigt återkommande frågor
Iom att detta skall bli PP, så är ju utgångssteget ganska okänslig för rippel. Strömdraget är konstant, och jag har inte heller B+ nog att reglera denna.

Så det blir två separata regulatorer för respektive ingångs-steg.
Jag har tidigare byggt med en CCS som serieresistans, och kall-katod-rör som shunt. Det har funkat mycket bra (om strömmen hålls inom rimliga gränser).
Ett VR-150 i serie med ett VR-105 skulle ge en reglerad 255V (ca 20mA shuntström och 10mA till anoden) med ca 60V över CCSen.
Tidigare har jag använt IXYS 10M45 till CCSen, men nu blir det Supertex DN2540. Jag tror att dessa är likvärdiga.
En enkel trissa per CCS funkar. Men om man kaskad-kopplar två, så ökar prestandan.
60V vid 30mA blir inte speciellt varmt. (1,8W) men lika bra att kyla dem ändå. Värmen blir ju högre när dessa stängs inne i lådan, så jag försöker leda ut värmen via topplåten.

Att ha en pott som sens-resistor i en CCS har ju sina risker. Skulle denna fallera så kommer antagligen VR-rören att brinna. Men det kommer inte hända obemärkt, så man hinner nog slå av steget . Jag får se om potten kanske byts mot ett fast motstånd när jag hittat rätt arbetspunkt. Jag kan justera strömmen i CCSen och spänningen genom att bytta till andra VR-rör.

CCSerna monterades på en alu-list, då jag först tänkt skruva dem på insidan av trä-ramen.
Men det blev bättre att dra dem i topplåten.

Jag trimmade in ett ungefärligt värde med ett spänningsagg, innan de monterades i förstärkaren. Risk finns ju annars att de stod helt öppna direkt vi första tillslaget.

Edited by - pix on 2023/10/08 21:40:37
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/09 :  11:08:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Man kan kanske fundera på om LTP kräver en reglerad B+, då denna har ett jämnt ström-drag från nätdelen. Men då jag eventuellt kommer att köra SE på ingångsröret, så tycker jag att det är lika bra att implementera det direkt.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/09 :  14:01:36  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ah, shuntregulatorer. Prydliga byggen!
Ett LTP-ingångssteg behöver nog ingen regulator men ett SE-steg mår nog bra av det. Har för mig Gary Pimm kom undan med 30Vpp rippel på högspänningen i nån helbalanserad koppling tack vare nätdelsundertryckningen man får av såna kopplingar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/09 :  21:29:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja, grus-ccs och vr-rör fungerar riktigt bra tillsammans. De har inte de brus-problem som modernare zener-dioder har. De är inte lika exakta, och VR-150 sägs vara radioaktiv...

Men även om VR-rören har en framspänningsfall-tolerans på hela 4-5 Volt så är den ofta repetitiv, och kan kompenseras för.
Jag har tidigare bara använt ett VR-150-rör som shunt-regulator i ett dht-försteg, med B+ på 150V. Nu behöver jag högre spänning, så det blir intressant att koppla 2 st VR-rör i serie för varje kanal. Jag tror inte att detta skall bli problematiskt. En fördel tom, eftersom de då automatiskt får den överspänning som krävs för att tända dem.
Jag har läst någonstans att dessa rör kan vara induktiva, och rulla av vid höga frekvenser. Därför lägger jag en 33nF film-kondensator över varje rör som shuntar hf.
Fö är nu v även glöd-slingan nu kopplad och najad med bindgarn.

Edited by - pix on 2023/10/09 22:13:20
Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/09 :  23:29:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med radioaktiviteten snokade jag lite i för ett tag sen och kom fram till att det var mest specialrör för militära ändamål som innehöll radioaktiva isotoper för att garantera funktion i totalt mörker, VR-rör behöver tydligen lite ljus för att kunna tända annars. Om informationen jag hittade stämmer eller inte låter jag vara osagt, men oavsett så rör det sig tydligen om väldigt små mängder radioaktivitet...

Kopplar man två rör i serie så är det tydligen bra att lägga ett motstånd på 1M eller så från högspänningen till punkten mellan rören, då ska man tydligen få ett säkrare uppstartsförlopp.
Vill minnas att jag gjort så i mitt icke färdigbyggda subwooferslutsteg med 807:or i pentodkoppling, där sitter det två seriekopplade OD3 som spänningsreferens åt ett par mosfetal som ska förse skärmgallren med ren och snygg likspänning. Knappt 300V till slutrören och knappt 150V till drivrören.

Hade förmodligen klarat mig utan mosfet-buffers också men enligt trovärdiga källor uppstår det helvetiska missljud om man spelar så högt att skärmgallerströmmen ökar så att VR-rören faller ur reglering. Att buffra med en stor kondensator går som bekant inte.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/11 :  07:43:44  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Smart med 1M till B+, för att säkra tillslag.
Med denna bleeder så kommer garanterat de nedre röret att tända. Och när detta tänt, så finns en ström till jord, så även det övre tänder.
Jag tror att VR150 har neon-gas och VR105 har xenon-gas. Så de kommer inte att lysa i samma färg. Men det får man ta för funktionens skull
Två VR150 riskerar att inte få tillräckligt spänningsfall över CCDen, så det måste bli 255V på ingångssteget.

CCSen monterad i topplåten. Aluprofilen gör kanske ingen nytta, men fick följa med, om CCS senare skall monteras på annat sätt.

Edited by - pix on 2023/10/11 07:45:04
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/11 :  22:02:43  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag har en rulle 3mm tjock, förtennad koppartråd. Perfekt till jord-rail.
Men för att få denna absolut rak så har jag ett tips.

Om man fäster ena änden i borrmaskinchucken. Kör några varv medan man håller i den andra änden med tång, så blir tråden spikrak!

Edited by - pix on 2023/10/11 22:04:34
Go to Top of Page

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2023/10/12 :  01:06:23  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Smart knep!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/12 :  22:17:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Stora feta elektrolytkondemsatorer i nätdelen må minska rippel. Men de har också sina nackdelar. Iom att detta skall bli ett PP-steg, så undertrycks common-mode rippel, och mindre filtrering kan användas.
Så i stället för el-lytar så kommer jag använda stora film-kondensatorer.
22uF i första steget (bägge kanalerna). Sedan separerar jag kanalerna med en 8H @ 150mA till var kanal.
Därefter en 47uF film-kondensator innan matningen går till respektive utgångstrafo.

Jag har försökt att separera högspänning från låg-
Hålla signal- och nätdel separerade.
Paketet här på plats i förstärkaren

Edited by - pix on 2023/10/13 07:56:51
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/14 :  10:35:04  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag skrev tidigare om att ådringen i trä inte alltid är förutsägbar. Jag visste att denna alm hade en oregelbunden ådring. Dock var denna ganska återhållsam i sin kontrast.
Efter slipning så vättes in- och utsida med vatten. När detta torkat så reser sig några fibrer. En lätt avdragning med ren stålul, för att sedan repeteras en gång.
Två lager med Ozmo hårdvaxolja och man får en silkeslen yta, där åringen verkligen poppar ut. Det rätt så slätstrukna blir plötsligt något spektakulärt.

Innan oljan är det inte helt lätt att avgöra vilken sida av ramen, som gör sig bäst framåt.
I detta fall så valde jag att vända den mest livfulla åringen bakåt.
Jag tror att det var rätt val, då denna är lite för mycket liv i för att dagligen se. Men smaken är du som baken..

Framsidan, med roten längst ute till vänster som långsamt tunnas ut till höger tycker jag blir snyggt. Liv och rörelse blandat med det hårda från aluminium och svart stål.

Det är svårt att tro att denna ram kommer från samma alm som den ovan. Men olika delar av stammen kan ha helt olika utseende

Edited by - pix on 2023/10/14 20:05:00
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/15 :  18:37:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kvällens övning blir att bygga ingångsväljare och volym-pott.
Jag hittade denna 13-stegade volym-pott med holco-resistorer i bra-att-ha-lådan.
13 steg kan verka få, men hur många använder man egentligen?
Om stegets förstärkning anpassas till övriga anläggningen så kan man ju lägga pottens område just i det område man lyssnar.
Nåväl. Detta var vad som fanns hemma, så vi bnp provar med den.

Potten är på låga 25K vilket sätter krav på försteg eller signal-källor.
Å andra sidan så ger en lågimpediv potentiometer mindre brus.
Jag tänker mig att så småningom bygga ett lågimpedivt försteg, kraftigt nog att både kunna driva rör- såväl som transistorsteg. Men jag vill ändå ha möjligheten att kunna använda detta steg utan försteg.

Som ingångsväljare blir det en enkel 3-läges vipp-switch. CD, Vinyl och ett "0"- lägre som kan användas för att koppla bort alla källor vid t.ex. omkoppling av lågnivåkablar etc.

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/16 :  18:33:48  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ser bra ut!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/16 :  20:51:15  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack
Börjar få lite nack-ont efter allt lödande, så jag beslutade mig för att börja klura på bias-regulatorn i stället.
Rör-kurvor i all ära, men i slutänden så stämmer det sällan exakt. Så en justerbar biaskrets bör det bli. Jag skulle tro att runt -29V +/- 5V borde vara lagom.
Jag pillade ihop denna lilla krets på en experimentplatta och provade mig fram till lämpligt värde på den nedre resistorn i spännings-delaren

Max-nivån kunde justeras till-36V med en ström-förbrukning på ca 3,5mA

Min- nivån gick att justera ner till -24V.
Strömförbrukningen låg på ca 2,6mA. Så med fyra regulatorer (en per utgångsrör) så skulle den totala förbrukningen ligga på ca 12mA, vilket min bias-psu torde klara av att leverera.

Schema på kretsen med komponentvärden

Edited by - pix on 2023/10/16 20:55:11
Go to Top of Page

abbot
Member

669 Posts

Posted - 2023/10/17 :  01:05:25  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
Lek och allvar i skön förening.
Go to Top of Page

Double A
Member

2095 Posts

Posted - 2023/10/17 :  20:37:44  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Fantastiskt fint träarbete (och resten också, förstås) :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2023/10/18 :  07:42:17  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Du är en sann inspirationskälla Pix, fantastiska byggen och en mycket generös kunskapsöverföring till alla som läser! Tack!#128591;#127995;

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/18 :  20:40:08  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack
I kväll blev det lite småpill
Ett litet kort med lilriktare för B+ samt CRC-filtrering av bias-spänningen.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/21 :  22:22:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Lite mässingsjobb

Go to Top of Page

Fuling

7956 Posts

Posted - 2023/10/21 :  22:33:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kul att se att nån har energi att komma framåt med projekten!
Håller på slutmonterar nätdelen till mitt 6S4S-bygge och vikten börjar bli ett allvarligt problem redan innan jag monterat 5-6kg högspänningstrafo.
Monteringen sker på köksbordet, av säkerhetsskäl ska jag nog skaffa bärhjälp när det är dags att flytta in den i hobbyrummet...

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2023/10/22 :  13:11:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
@Fuling
Alla byggen tenderar aset bli större, tyngre och mer omfattande än vad man initialt tänkte sig
Jag har klurat lite på vad jag egentligen vill åstadkomma med detta bygge.
Har då kommit fram till att ännu ett få-watt-steg till samlingen inte var planen.
Därför kommer jag initialt koppla utgångs-steget i UL.
Det skulle bli ett tjog watt, vilket kan bli kul att testa.

Även om fixed bias krånglar till det hela, mot en vanlig katod-bias, så väljer jag denna vägen.
Min B+ är i minsta laget på dryga 300V, varför jag "tjänar" ca 30V med en separat lindning för fixed bias.
Men först ett par bilder på mässings-tårna monterade.
Inuti mässingskroppen har jag stoppat i en kudde av tempur-madrass.
Jag vet inte om detta påverkar rörens mikrofoni. Men steget står mjukt och stadigt med dessa.

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2023/10/22 :  15:00:17  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De där va snyggt.

Andreas på Hifikit har tagit fram en liknande
lösning på fötter t Sonab OA-12.
Han kör m SD kuddar.

Själv brukar ja köra m nå gummibitar under chassit.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2023/10/22 :  15:55:33  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vackert så man kan gråta. Jag tror det finns en marknad för handbyggda exklusiva dyra komponenter av det här här slaget i Norden om du är sugen. Säkerligen många japanska firmor som börjat på det viset.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page
Page: of 76 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000