HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/23 :  07:23:26  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, jag tycker också att det är stabilare än förväntat.

Sugrören åker också på en modifiering. Det blir ett sugrör, men fastlimmat i membranet.
Genom detta sugrör kan jag sätta en pinne, dra en tråd eller vad jag finner lämpligast.
Just nu är en kandidat en 1,5 mm stålpinne som med svaga magnetkrafter fäster mot sidan.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/23 07:38:15
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/26 :  07:55:07  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så nu ligger två nya membran och väntar på att bli inkopplade.
Jag tog bort limmet i vecken innan vikningen, det hade ändå klibbat ihop i fixturen. Vikten på membranet sjönk från 6 till 5 gram.
Membranet är mycket flexiblare nu som bör ge bättre lf-egenskaper.
Ställer dock högre krav upphängningen då membranet nu lättare kan sagga i mitten.

Fortfarande garn i sidorna uppe och nere för fixering á la pix, men några garnbitar på tvären behövs nog i botten för att avhjälpa saggningen. Sugrören åker nog bort, detta för att jag befarar att sugrören kan ge upphov till resonanser.
Det blir en på membranets första och sista vikning limmad tygtub istället som pinnen kommer att stickas igenom.

Baffeln kommer att sänkas 20 - 30 cm, det var lite för högt för min sweetspot. Samtidigt får jag en bredare baffel där för elementet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/26 08:16:23
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  06:04:56  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lite bilder från tillverkningen av de nya membranen med 10 um aluminium och avtagbar pappersbaksida.
Mycket enklare att skära i denna folie, papperet är glattare.

Skuret och tejpat:

Utskuret råmembran:

Föregående membran hade inlagda terminaler, detta var inte tillförlitligt samt gav upphov till övergångsresistanser.
Därför låter jag en bit aluminiumfolie vara kvar som terminal. En bit kaptontejp förstärker.

Vänder på membranet och pillar bort papperet:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/05/04 06:05:40
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  06:14:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Bort med överflödigt lim:

Tjänar som sagt ett gram på detta samt att det är liite lättare att få bort membranet från jiggen sedan.
Membranet är kortat några centimeter från det teoretiska 600 mm, det blev helt enkelt för tätt mellan vecken i verkligheten.

Dags för ny veckning:

Bakat:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  06:28:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jag fick aldrig sugrör och garn att fungera, det behövs hårdare nypor för att få membranet att stanna kvar i position.

Aluminiumpinnarna från veckjiggen fick en ny roll som limjigg:

Klart för montering, nästan:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  06:37:04  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Toppen och botten kommer jag ju åt, men hur är det med sidorna?
Försöker med en 1 mm tunn aluminiumpinne innan första och efter sista vecket:

Kaptontejp får tjänstgöra som övergång mellan membran och aluminiumbiten.

Redan nu kan jag säga att resultatet inte blev så bra; 1 mm aluminium är inte tillräckligt styvt.
En idé är att använda ett bågfilsblad istället och då inne i första vikningen. Bladet skulle då attraheras av magneterna.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  06:40:05  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Montering:

Täcker det hela med tejp i ett missriktat försök att dölja limmet och att få bättre återgivning:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  07:05:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lyssnade först lite grann, bra soundstage med mera, men något fel var det.

Ett svep med Holm gav ett användbart frekvensomfång på 200 Hz till 20 kHz.
6 dB/oktavs ökning efter 2-3 kHz, en dipp vid 15 kHz - ungefär som förut alltså.
Skall nog göra ett ett försök med det tunnare (7 um) membranet men denna byggprincip också.
Att det rullar av under 200 Hz är egentligen inget problem eftersom basarna möter upp vid 250 Hz.
HP-filtret för AMT:erna blir ju bara ett rent DC-skydd.
Skall ändå testa lite bafflar för att se om de kan prestera bättre, men misstänker att de kommer att sabba soundstage

quote:
ett missriktat försök

Fortsatte med Rew för att felsöka, upptäckte snart durr vid 230 Hz och 460 Hz.
Fick inte det att stämma med dimensionerna men ett antal halverade våglängder resulterade till sist i en stående våg runt 18 cm.
Vilket, naturligtvis, var längden på den pipa jag hade byggt när jag tejpade i över- och underkant .
Nåväl, snabbt åtgärdat, bort med tejpen och bort med durret .
Fortsatt durr vid 500 Hz dock, det visade sig vara limmet som hade kallstelnat vid ena sidan som var boven.
Också lätt åtgärdat (Happiness is a warm glue gun).

NU LÅTER DET FÖR JÄVLA BRA!

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/05/04 07:07:45
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2013/05/04 :  07:42:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Skönt att höra! Riktigt bra jobbat

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  08:04:03  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack Petter!

Ja, de är sköna att höra .
Det är ett alldeles utmärkt två-vägssystem, rappt genom hela alla frekvenser.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2013/05/04 :  08:41:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Solhaga, jag måste säga att jag beundrar din upptäckarglädje, påhittighet och energi!

Riktigt skoj med folk som GÖR saker, lite utöver det vanliga också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  08:56:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack Bernt och Petter!

Ni är ju rätt så påhittiga själva, så komplimanger från er värmer.

Baksidan av det hela är att man aldrig blir nöjd, det skall bli intressant att få höra vad auditoriet i Vänersborg säger.
Kanske blir det ett avstamp mot nya äventyr...

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2013/05/04 :  09:03:17  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Spännande! Jag ser fram emot att få se dem i Vänersborg!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2013/05/04 :  11:26:51  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Vad hamnar känsligheten på ungefär?

Smältilm är en mycket bra uppfinning.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/05/04 :  14:51:02  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Solhaga, jag håller med de andra. Vad du gör är mycket inspirerande!
Och, att du delar ditt arbete här på forumet är toppen!
Kul med folk som "jag skall se om jag inte kan göra xxx själv"...

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/05/04 :  16:28:12  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Har följt ditt arbete och beundrar din kreativitet men begriper inte hur f-n det funkar. Grattis

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/04 :  16:55:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack alla!

quote:
Vad hamnar känsligheten på ungefär?

Ven faktiskt inte det, har ingen kalibrerad mikrofon/SPL-mätare.
Relativt sett ligger nog detta element 3 till 6 dB bättre än mina linjespelare.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/05/05 :  07:50:51  Show Profile Send pix a Private Message  Reply

Jag tror inte jag har möjlighet att komma och lyssna i Vänersborg
Synd, för jag skulle gärna vilja hört dem
Ett väldigt spännande och bra utfört projekt Solhaga
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/05 :  08:24:46  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack pix.
Jag har fortsatt leta durr, att ta bort "pipan" hjälpte inte visade det sig.
Fortfarande problem med de resonanser som uppstår pga AMT:ns dimensioner.
Kanske dess verkningar bara går att dämpa; det är kraftiga resonanser vid dessa frekvenser.
Sätter jag handen framför eller bakom elementet tystnar det, kanske en dämpning bakom elementet skulle avhjälpa.
De jag har problem med är runt 230, 460 samt 510 Hz.
Membranet är som sagt 160 mm på höjden samt 120 mm på bredden.
Järnpinnarna är 10 mm breda och 3 mm tjocka. Det är 3 mm mellan pinnarna.

Så din garnidé kanske återupptas. Men för nu kommer toppen och botten stelopereras helt och hållet.
Vid lyssning av musik uppstår sällan några hörbara problem, för mina öron i alla fall.
Men vetskapen om att de finns där är irriterande nog för förhindra att avlyssningen skall kunna bli avslappnad.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/05 :  21:53:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Hmm, är nog grundorsaken på spåret.

De horisontella ledare modulerar ju faktiskt membranet i vertikal led.
Vid låga volymer och höga frekvenser spelar detta ingen roll.
Men vid låga frekvenser och hög volym så har membranet ingenstans att ta vägen, det är ju infäst däruppe och därnere.
Ja, det böjs väl antagligen ut mot gallret eller intilliggande veck, hursomhelst - det durrar.

Så antingen måste membranet vara fritt att röra sig i höjdled eller så måste de horisontella ledarna vara utanför magnetfältet.

Tillbaka till rit(s)bordet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/06 :  07:28:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Så om jag gör membranet 190 mm högt, dvs låter 15 mm uppe och nere puta utanför magnetfältet, kommer de 7 mm breda horisontella ledarna gå någorlunda fria från vertikala krafter då de är åtta millimeter utanför magnetfältet. Eventuellt kan jag också få fixeringen i sagittal led att ske här.
Eftersom filmen jag har bara är 160 mm bred kommer jag att tejpa det som är utanför med kaptontejp. Hoppas att den veckar lika bra som filmen.

En positiv sak med detta är att aktiv membranyta har ökat med 10 %.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/05/06 :  10:33:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Du skulle kunna göra en återledare på baksidan av membranet där de horisontella krafterna tar ut varandra
Men det kanske ökar membranvikten för mycket?

Baksidans vertikala ledare skulle då liga i fas med framsidans vertikala ledare, men att de horisontella "byglingarna" ligger ett snäpp senare
Mönstret blir mao som en 8á

Var annan "bygel" (framsida) kommer då verka uppåt i membranets ovankant, när motsvande "bygel" kommer verka nedåt i membranets nederkant.

Jag undrar om detta är anledningen till att Adams hade ledare på bägge sidorna av membranet?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/05/06 10:33:58
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/06 :  10:51:58  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det blir lite komplext att lägga ledare på andra sidan med limning och så.

quote:
Var annan "bygel" (framsida) kommer då verka uppåt i membranets ovankant, när motsvande "bygel" kommer verka nedåt i membranets nederkant.

Men då trycks väl membranet ihop respektive dras i sär?
I det första fallet, med det långa membranet jag har, kommer membranet att böjas utåt och kan då toucha stålpinnarna bakom/framför.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/05/06 :  11:06:24  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja, så blir det
Men är kraften så stor att den orkar trycka samman/isär membranet?
Det är ju i princip bara kraften från ledare i övan resp underkant delat på två vi pratar om

Jag försökte klura ut något annat sätt att göra folie-lauoyten där de horisontella ledarna kunde ta ut varandra, men de vertikala ledarna att samverka, men jag kommer inte på något smartare

Det blir väldigt komplext om man inte kan göra ett dubbelsidigt membran för detta

Hmm kanske är ditt sätt med högre membran trots allt den bästa vägen.
Om du skall fästa ovankanten/underkanten fixed med lim, så kommer ju iaf inte den yttersta delen av membranet att vara aktiv, då kan ju denna lika gärna ligga utanför magnetfältet
/Pix

Edited by - pix on 2013/05/06 11:10:31
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/05/06 :  11:48:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det är naturligtvis så att fixeringen av membranet i översta respektive understa stålpinnarna är det som är den största boven, de svänger då med och värst blir det vid då man träffar någon resonansfrekvens.

Din garnidé skulle lösa problemet men är som sagt svårapplicerbar.
Den löser inte heller problemet men dämpar dess verkningar.

Ett förlängt membran kan fixeras i strukturen om jag sätter dit små L-lister på översta och understa stålpinnen, något som jag testade med upphängningen med tråd/garn.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000