Author |
Topic |
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 13:09:42
|
Ja, det var smart En L-list i alu, mot vilken membranvikningens ena nod är limmad på sin yttersa tangent (så lite lim som möjligt)
Det räcker ju med ena sidan av membranet, vilket skulle minimera rörelefriheten i membranet Denna L-list kan ju sedan ligga som ett halft lock, på den översta järnpinnen och användas för att centrera in membranet mitt i magnet-gapet
När detta är på plats en droppe lim i bägge ändar, så är membranet centrerat och säkrat
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/06 : 13:22:13
|
quote: Det räcker ju med ena sidan av membranet, vilket skulle minimera rörelefriheten i membranet Denna L-list kan ju sedan ligga som ett halft lock, på den översta järnpinnen och användas för att centrera in membranet mitt i magnet-gapet
Mycket bra!! |
Medlemspresentation. Senast lyssnat. Instagram. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/09 : 14:57:43
|
Ny membrandesign med de horisontella ledarna utanför magnetfältet, 190 mm högt:
3M-filmen räcker inte till, så jag fick komplettera med kaptontejp. Den är inte "thermo setting" men lite rubustare. För att hindra att aluminiumstripparna flyger upp mot filmen när man lägger på den, så har baksidan tejpats tillfälligt. Tejpen åker bort samtidigt som papperet.
|
Edited by - solhaga on 2013/05/09 14:59:13 |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/09 : 15:13:29
|
Utklippt och bakat:
Första och sista halvstrippen var en av durrorsakerna, så de är nu fastlimmade vid intilliggande veck.
Monterat i motorn med en L-vinkel som stöd:
Membranet behöver nu minimal stöttning på andra sidan:
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/09 : 15:28:41
|
Fick karva ut ytterligare i baffeln:
Sätter på Joyce Cooling: Revolving door. Starka och långa gitarrslingor som ställer höga krav på "durrfrihet".
Ytterstripparna vibrerar fortfarande väl mycket så de måste nog förankras på fler ställen men helt okej för nu. Lite skräp får det att durra till, med det borttaget så är vibrationerna borta.
Norah Jonas: Sunrise.
Nerverna på helspänn.
Oooh, oooh.
AMT:en seglade galant genom det, puh.
Skall bygga ihop det andra elementet innan jag mäter och EQ:ar. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/05/09 : 17:31:47
|
Spännande! |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/09 : 21:35:00
|
Ja, för att inte säga magiskt i stereo!
Första mätningarna. Liknar de föregående jag har gjort (Blått 20 cm, rött 100 cm):
LF-avrullningen matchar mina basar. Har bara en DC-cutoff vid 50 Hz. EQ:ar från 2 kHz med -6 dB/oktav. Släpper på EQ:n över 13 kHz, nivån vid 20 kHZ matchar den vid 2 kHz.
|
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/10 : 01:15:19
|
quote: Har bara en DC-cutoff vid 50 Hz.
Även om ljudnivån från membranet inte är högt vid dessa frekvenser, så går ju fortfarande strömmen där. Brände ett av membranen, så jag höjer LF XO till 150 Hz. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/05/10 : 07:07:02
|
High pass vid 150... Ja det finns ju ingen anledning att elda för kråkorna... Det är väl väldigt bra att de funkar så långt ner?
Skall du göra amt-linjekällor nu då eller? |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/10 : 08:57:44
|
Dissekeringen gav att övergången mellan kaptontejpen och polyesterfilmen var alldeles för styv, membranet hade gått sönder där. Nästa membran kommer att ha filmen även på de utskjutande delarna. |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/10 : 09:34:00
|
Solhaga För en oinsatt, så framstår mät-kurvorna imponerande /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 07:37:43
|
Nytt membran med 3M-filmen över hela ytan, dvs även den utanför motorn, plus ett veck mindre för att undvika randeffekter för första och sista fliken samt fixering av dessa vid intilliggande veck gjorde susen. Gjorde dessa membran med 7 um aluminium, så resistansen hamnade på 7,8 ohm.
AMT:erna klarade sin publika debut i Vänersborg med bravur!
Jag har fått förslag på att sätta en waveguide framför elementet. En första inkarnation skulle då kunna vara en 50 mm tjock XPS-skiva med en linjär 45 graders vinkel som waveguide. Dvs från elementets öppning på 120 x 160 mm (bxh) till waveguidens slut 220 x 260 mm.
Vad kan jag förvänta mig? Vad blir påverkan på frekvensgången? Är det någon idé att testa denna enkla waveguide eller skall jag försöka få till exponentiell (?) kurvatur från början?
Jag behöver en lätt touch i rätt riktning här, är det någon som kan knuffa mig? |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 10:03:34
|
En stor bredbandig strålande yta tore ge en smal lob i diskanten, och en vidare dito vid lägre frekvenser Detta torde i viss mån gå att påverka med en WG eller ett horn Kan du mäta frekvensgång vid olika off-axis vinklar?
/Pix |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 12:48:54
|
Jag vet inte var skillnaden mellan en WG och ett horn går, men för mig handlar bägge om att kontrollera spridningsmönstret Basen kommer ju alltid att vara rundstrålande, och kan man integrera MF/HF till basens spridningsmönster och få en jämn övergång här så har man lyckats väldigt bra
WG/horn ökar inte bara verkningsgraden utan lastar även membranet hårdare mot den omgivande luften (lägre akustisk impedans) Hornets/WG'ns längd påverkar dess nedre gränsfrekven, då dessa aggerar som en akustisk impedanstransformator.
Spelar du med en för kort WG/horn (LO XO under WG´s cut off) så riskerar du att membranet inte lastas (akustiska impedansen när noll) och börjar fladdra Med en LO XO på 150Hz med en hals på 120 x 160 cm så blir en WG/horn stora saker
Vad tror du om att börja med att sätta AMT'n i en OB, eller kanske en Karlson-slits (K-koupler) framför elementet? /Pix |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 12:57:09
|
Som jag förstår det så är det en waveguide när det inte finns någon kompression, dvs halsarean skall vara lika/större med konarean. Här är konarean 120x160 mm. Önskad mynningsarea lika med 380x380 mm (15-tummarna). Waveguiden blir väl då bara 5-10 cm?
Vad är en Karlsson-slits, länk? |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 13:26:41
|
Ok. Karlsonslits finns i lite olika varianter Men i princip så är det en transformator av den akustiska impedansomvandlingen från kon till omgivande luft Googla på K-coupler så finner du massor av träffar http://home.planet.nl/~ulfman/artic/kkoppler/kkopl_en.html
/Pix |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 13:35:30
|
Jag skulle kalla det en waveguide när man tar vågutbredningen i baktning och väljer att styra den. Kompression skulle jag inte blanda in som en del eller krav i begreppet. Ett horn är en akustisk transformator där den akustiska resistanden är dominerande för laddningen. IMHO förstås.
Jag skulle inte kalla en väldigt grund flare som man ser runt många dome diskanter för en waveguie då man i prinsip bara ger en vägg som är tangentiell till vågutbredningen utan att direkt styra den. Dock blir den inte opåvärkad av den. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 13:40:17
|
En karlsson slits är i prinsip en bredbandig kvarsvågspipa. Man får dock ett par resonansdippar som man inte verkar komma undan om man tittar på mätningar. En bra sådan är känd för en enorm kick och dynamik. Jag har inte hört någon men varit sugen på att bygga bara för att. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 14:53:44
|
Tack för länken pix. Tror att jag går för en grund waveguide till att börja med.
En waveguidebaffel i XPS med 50 eller 100 mm tjocklek snickras ju lätt ihop. Är throat = 160x160 mm och en öppning = 380x380 mm en bra experimentstart? |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2013/05/13 : 16:58:39
|
Vad har du för mått på den strålande ytan? En klassik vågguide ner till 200 Hz blir typ stor... |
Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten... |
|
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
|
solhaga
100.000-klubben
2675 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 07:30:56
|
Mätningar på direktivitet kommer ASAP. Även SQ, tänk om det är distorsion man sitter och lyssnar på?
Tänkte ha mätt igår men blev sittandes lyssnandes på musik istället. Det var faktiskt första tillfället jag lyssnade på dom i enrum, hann bara mäta upp SPL sent i fredagskväll innan Vänersborg.
Magiskt.
Fick en ingivelse och kopplade ur de två översta basarna i min baskolonn samt placerade baffeln med AMT:en framför. Den tredje kvarvarande basen spelade alltså rakt in i AMT:ns baffel. Själva AMT:n hamnade i nivå med det urkopplade mittelementet i baskolonnen. Sänkte AMT:n några dB för att kompensera för basbortfallet.
Så hur lät det då, skulle basen räcka?
Jodå, basen räckte till. Rutorna skallrade väl inte lika mycket vid "Kari Bremnes/Fyren" men å andra sidan hade basen långt i från nått sitt Xmax. I övrigt var ju ljudbilden mer sammanhållen mm, detta är nog rätt väg att gå vidare; en magnetmonterad TD15H med en lös baffel med AMT framför/ovanför. Där kommer jag att göra experiment med "vågledare" mm. Dylika experiment är ju lite meningslösa om inte elementen sitter på samma axel. Så jobbet att ta fram en DIY AMT enligt första posten är i det närmaste avslutat. Det kan komma små justeringar efter mätningar på själva elementet, någon resonans är fortfarande kvar i den högra AMT:n , och de mätningarna postar jag givetvis här.
Det blir nog en ny byggtråd... |
Edited by - solhaga on 2013/05/14 12:17:50 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2013/05/14 : 11:40:42
|
En mycket intressant och spännande tråd Solhaga Det grämer mig att jag inte kunde besöka DIY-mässan för att höra dessa. Hoppas det kommer fler chanser /Pix
|
|
|
Topic |
|