HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Solhagas AMT Mk II
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:22:33  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Återanvände aluminium- och stålstängerna för att få rätt skäravstånd: två skär 3 mm i mellan var tionde millimeter:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/20 15:38:34
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:25:35  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Och började skära:

Fick börja om några gånger, det gäller att vara koncentrerad.
Så till slut låg det där, embryot till mitt första AMT-membran:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:28:41  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Måttar mot tejpen:

Och lägger på den:

Skulle nog haft assistans, det blev några veck. Men det duger som första prototyp.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:30:22  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Skär ut och flippar runt den:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:31:42  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Sprayar på lite rengörning samt vatten för att ta bort papperet:

som åker av lätt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/20 15:32:28
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:35:27  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Lägger i trådar (tack pix för idén) för upphängningen innan jag även tejpar denna sida:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/20 :  15:38:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Båda sidor tejpade:

Membranet vägs in:

7,6 gram för ett 960 kvadratcentimeter stort membran.

Resistans: 6,7 ohm.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/20 15:39:52
Go to Top of Page

Mathias på Öckerö
fd. Morfendite

795 Posts

Posted - 2013/04/20 :  18:04:07  Show Profile Send Mathias på Öckerö a Private Message  Reply
Respekt.

Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2013/04/20 :  19:09:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Härligt projekt. Följer med intresse.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/20 :  19:54:15  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kollar noga men begriper i stort sett noll av hur det fungerar

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/04/20 :  21:57:12  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
",6 gram för ett 960 kvadratcentimeter stort membran."

"Resistans: 6,7 ohm"
Perfekt
Var det tur eller skicklighet?
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2013/04/20 21:57:38
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/21 :  08:30:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack alla för intresset.

quote:
Var det tur eller skicklighet?

Jag gjorde ett överslag och jämförde med aluminiumfolien i mina band.
Längden är ungefär densamma (6x125 cm mot 60x16 cm) men eftersom tjockleken på folien är den halva så fick bredden bli den dubbla mot bandens foliebredd (mellan 2 och 3 mm).
Detta är ju heller ingen nackdel, sidorna får nu en jämnare kraft.
Hade det ändå blivit för hög resistans så finns det 10 um alu/papper att tillgå.
Eller så hade jag fått parallellkoppla antingen i membranet eller ha två eller fler AMT:er per sida.

quote:
Kollar noga men begriper i stort sett noll av hur det fungerar

Kolla länkarna i den första posten.
Egentligen så är den samma princip som nästan alla högtalare: En kraft uppstår på en strömgenomfluten ledare i ett magnetfält.
Från Wikipedia:
"Den magnetiska kraften "F" är lika med den magnetiska flödestätheten "B" multiplicerad med strömmen "i" och längden på ledaren "l". F = B x i x l, där den komponent av flödestätheten som är vinkelrät mot strömmen används."

quote:
Respekt.

Nja, att göra banden till bandhögtalarna var faktiskt mycket svårare.
Här är arbetet mer mekaniskt. Göra samma sak 120 ggr.
Fast det är klart, det räcker att man gör fel på ett snitt.

quote:
Härligt projekt. Följer med intresse.

Nu blir det vikning och sedan bakning.
Montering och sedan provlyssning.

"Stay tuned", jag räknar med ett antal iterationer.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/21 :  13:04:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vikning klar:

Färdigbakat och ut ur jiggen:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/21 :  16:44:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Upphängningen var lite klurig att få till, men det gick till slut.
Jag får nog fundera lite mer på den:

Nu spelar AMT:n i alla fall.
En del durr i lägre frekvenser men en användbar ljudnivå från 300 Hz.
Utnivån stiger någon dB per oktav upptill 13 kHz där den akustiska linsen på 3 mm gör sig markant gällande.
Rejäl spridning på diskanten från 13 kHz och uppåt alltså.
Så det är ju en helt annan ljudbild än vad mina fokuserande linjespelare ger.

Så det blir till att komma på en bättre lösning för upphängningen, kanske durrningarna ger med sig samtidigt,
samt bygga ett ytterligare membran så jag får stereo.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/04/22 :  07:18:13  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tummen upp! Solhaga
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  07:41:31  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Ja, men nu är jag ute på djupt vatten.

"där den akustiska linsen på 3 mm gör sig markant gällande" är en tiopotens fel.
Men konstruktionsprincipen gör att effekten blir denna, får se om den är önskvärd när jag får stereo.

Nästa membran blir dock inte samma som detta, misstänker att dubbla filmer gjorde vikningarna för styva och därmed dålig lf-respons.
Så jag skall prova med bara ett lager film.
Samtidigt skall jag sätta upphängningen mitt på foliestrippen och inte i vikningen.
Misstänker också att membranet behöver fästas i motorn i ytterkanterna för att få lite "stöd" för lf.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/22 07:50:48
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  08:22:57  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Vänta lite nu.
Du pratade om garn eller liknande pix.

Tror att jag inte förstod riktigt förut, antar att du menar att jag skall "klämma fast" membranet i överkant och underkant med garn på varsin sida om membranet och på så sätt centrera det i gapet.
Det borde lätt kunna hålla membranet i centrum men ändå kunna tillåta rörelse i sidled, speciellt lite längre in på membranet.
Garnet kan ju få lite stöd i nedändan så att inte membranet ramlar ut, kanske lite tejp.

Det är ju genialt .

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/04/22 :  09:48:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Ja, min tanke var att du klämmer in två sugrör (av McDonalds-typ, dvs model tjockare)vertikalt längst ut på var sida, intill magneterna mitt i motorn (Två till höger & två till vänster)
mellan dessa sugrör klämmer du sedan in folien
Sugrörs-paren klämmer då fast foliens vertikala sidor centrerat mitt i motorn.

Genom sugrören trär du sedan det fluffiga garnet, och låter detta löpa parallellt med foliens över- & nederkant.
Dvs ett garn löper framför foliens ovan/nederkant, och ett annat garn löper bakom foliens ovan/nederkant

Folien blir mao stöttdad genom att klämmas vertikalt mellan sugrörs-paren i höger/vänsterkant och får stöttning av det fluffiga garnet i ovan/nederkant
Folien får mao stöd som en ram i hela sin periferi och blir helt avlastat centrerat i motorn

Sugrören skall mao vara ca 5mm lägre än foliens höjd, så garnet stöttar folien precis innanför ovan/under kanten

Membranet är ju så lätt, så stödet från garnet, behöver ju inte vara mer än just "fluffigheten".
Ju fluffigare garn destå mer luft, och ju lägre vikt som kan ge rörlig massa åt membranet
Garnet kan säkert även bidra positivt till att ge en viss dämpning åt membranet för att dämpa ringningar, och resonanser

/Pix

Edited by - pix on 2013/04/22 09:54:09
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  09:57:48  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack pix, nu förstod jag mycket bättre.
Som sagt, supergenialt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  10:44:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det enda som saknas är då motverkande av eventuell häng.
Men det borde räcka med att knyta från membranet kommande trådar över garnet på säg tre ställen.

Bättre med ytterligare en garntråd under membranet.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2013/04/22 14:39:06
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/04/22 :  18:15:39  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag ritade denna bild på min fattigmans-cad (Ms Paint)

Sugrörsparen vertikalt ytterst i motorn, och garnet (som även löper inuti sugrören) här med rött

De vertikala sidorna håller ju membranet fixed mha klämningen mellan sugrören och membranets ovan/under-kant hålls i mha det fluffiga garnet
Membranet styrs alltså upp runt om, på alla sidor, på både dess fram- och bak-kant

Det fluffiga garnet ligger ju bara an mot noderna på det vikta membranet, men detta är ju bra då dess teoretiskt inte skall rör sig

Jag tror dock att det är viktigt att garnet är riktigt fluffigt, så det inte riskerar att deformera membranet om det trycker för hårt

/Pix

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  18:42:15  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Tack för bilden, pix.
Så här blev det i verkligheten:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  18:48:47  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Dock så var det lite trickigt att få garnet på rätt ställe samt att jag misstänker att det kommer att krypa iväg.
Det rider ju på en 3 mm smal järnstång.

Så jag tänker prova att helt enkelt limma fast garnet på denna stång i stället.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2675 Posts

Posted - 2013/04/22 :  23:59:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Nytt membran med 10 um aluminium.
6 gram med film på en sida enbart.
Resistans 3,6 ohm.
Dessutom pix upphängning.

Det kan ju bara bli bättre.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/04/23 :  07:14:33  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Verkligen snygg vikning av membranet Solhaga
Det ser ut som att detta håller formen fint
Jag trode nog att det skulle vara sladdrigare och inte så gjämna fina radier i vikningarna

"Det rider ju på en 3 mm smal järnstång"
Tänkte inte på det

Det gäller nog också att hitta ett garn som precis ger stöd åt membranet, utan att trycka för hårt, så membranet deformeras
/Pix

Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000