HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Få bort eko i rummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/11/22 :  12:33:53  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Hade tänkt att få bort lite eko i mitt vardagsrum, vad är det bästa sättet efter att man satt upp de tavlor och möbler man vill ha? Har två tjocka och stora ryamattor på golvet, finns knappt någon yta av golvet som inte är täckt. Men finns lite utrymme på väggarna att sätta upp akustikbehandlande tavlor på. Men vill helst undvika att sätta upp grejer i taket om de inte är ett måste.

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/11/23 :  18:09:33  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Alla former av tyger är bra, ju tjockare dessto bättre. Mjuka soffor, fotöljer etc är bra. Mattor som du redan har hjälper till.

Det kan vara en fördel att koncetrera dom närmast högtalarna.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2012/11/23 :  18:42:36  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Jag satte IKEAs Merete gardin på hela backväggen och dämpade elak eko som jag hade i ena hörnet.


Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/11/27 :  12:27:48  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Eko får du ju i huvudsak av två stycken parallella odämpade ytor. Så är golvet täckt så torde taket inte vara ett problem. Om vi nu talar om "flutter" ekon dvs det fladdrande/ringade ekot man får efter säg handklappningar ( att det låter kaklat badrum).

Med modern minimalistisk inredningsstil så tenderar nästan allt vara i undre halvan av rummet och övre halvan bra tom. Först steget är att hänga upp temporära dämpmattor typ badlakan uppspikade med tunnaste stålspiken och hitta var och hur mycket dämpning man behöver. Sedan får man fundera hur man skall lösa det permanent. Prova att hitta den del av sidoväggarna som är som mest naken på två motstående sidor. Häng upp ett badlakan i mitten på den ytan. Kolla sedan fram och bakväggen och gör samma sak.

Jag har provat detta i ett helkaklat badrum och man får betydande förbättringar med små medel kanske 10% täckning av två ytor som är 90 grader från varandra. Man kan även splittra upp väggen med vanliga tavlor som sprider ljudet i synnerhet om man ser till att hänga dem så att de lutar lite framåt.
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/11/30 :  16:03:56  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Ska försöka att fixa lite bilder på hur rummet ser ut, men de kanske räcker med att sätta upp akustiktavlor där de får plats en sådan helt enkelt. Men då är frågan vad ska man satsa på för material? Att tyget ska vara ljudgenomsläppligt fattar jag men vore bra om de fanns på typ Bauhaus, Jula, Byggmax...
Go to Top of Page

mcp_snygg
Member

56 Posts

Posted - 2012/11/30 :  19:29:12  Show Profile Send mcp_snygg a Private Message  Reply
Vill du ha det hyfsat billigt så har biltema högtalartyg.
Sen borde närmaste bugghandel ha Markskivivor i stenull
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/05 :  14:24:23  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Jag använder dessa markskivor av stenull med gott resultat. Nu har jag en stor del av väggen bakom anläggningen täckt bakom ett drapperi men ett annat allternativ är att köpa virke i samma bredd som skivornas tjocklek och skruva ihop en ram lagom stor åt skivorna. Sedan kan du klä sivorna med någon klatchig textilie som passar i rummet och flytta runt dem lite till du vet var dom funkar bäst.

Mvh Johan
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/12/09 :  20:37:26  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Vad tror ni om detta tyg, de ser ut att vara riktigt tunt och släpper igenom mycket ljus iaf. http://www.ellos.se/e-basics/metervara-i-linvoile/197363?N=1z141tw&Ns=RankValue6|1&Nao=0
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2012/12/10 :  16:36:56  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Det fungerar säkert jättebra. Själv har jag mest användt olika lakan och påslakan som styckats upp i lämpliga storlekar. Finns massor av förger och mönster. Har fungerat utmärkt när jag väl hittat på något sambon godkänt.

Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/12/10 :  23:24:21  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jag har haft elakt klappeko i mitt vardagsrum. Bara genom att hänga tavlor försvann det helt. Min teori är att eftersom tavlorna hänger ut från väggen med en liten vinkel fungerar de som diffusorer i sammanhanget.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/12/11 :  10:08:14  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
På baksidan av mina tavlor har jag biltemas dämpfilt....
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2012/12/11 :  14:43:19  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
På baksidan av mina tavlor har jag biltemas dämpfilt....


Hänger dina tavlor en bit ut från väggen?
Annars lär det inte gör mycket nytta.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/12/14 :  19:40:05  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har hängt tavlorna så att de viklas ut en del.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2012/12/18 :  13:56:32  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Mycket smart att försöka kombinera diffusor och absorbent. Tex feta tavlor, bokhyllor med lite skivor o böcker huller om buller.

Olika textildämpningar i all ära, o det fungerar bra MEN ( om du går bananas) bre inte på för mycket med tjockttyg för att risken är stor att du bara dämpar ut visas frekvenser och det är påfrestande att lyssna i ett sådant rum där dämpkurvan blir för snäv.
Försök att få in så mycket möbler o kosta på dig o mura om väggen hemma så den blir lite sned o lutande. Då får du en väldigt behaglig miljö.
Det bästa jag gjort är nog en platsbyggd bokhylla på den sidan högtalarna står. jisses vilken förbättring ljudbilden.
Tryck gärna in lite mer möbler också som föreslagits i tråden :-)
Själv längtar jag nu till en större o tjockare matta framför högtalarna. Men det får bli när julgranen kommit bort.

Edited by - Stormen on 2012/12/18 15:20:55
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/12/18 :  21:32:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Vill bara förtydliga en sak. Tjockt tyg dämpar inte ojämnt förutsatt att det monteras med avstånd till väggen bakom. Hur långt ner i basen avgörs av avståndet och mängden tyg.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2012/12/23 :  22:43:12  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
I bokhyllorna, biltemas dämpfilt bakom böckerna, det syns inte i mina skräddarsydda bokhyllor men ljudet som slinker förbi böckerna hamnar i filten!
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:39:15  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Kan de vara så att jag kan tom hoppa över att tillverka tavlor av markskivor? Jag kommer ju ha rätt mycket möbler i rummet och två störa överskåpshyllor. Tänkte att de skulle bli för mycket eftersom jag också kommer att sätta upp runt 7-8 st canvastavlor, som bör dämpa bättre än betongväggen iaf...
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/12/25 :  22:41:56  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
När folk verkar vara ganska aktiva i denna tråd, tänkte jag passa på och fråga hur pass mycket man ska vinkla upp en högtalare. Är det tills man inte ser överkanten på högtalaren man får diskanten riktad mot örat eller är det en bit till den ska upp?
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2012/12/26 :  07:35:53  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
det beror helt på högtalarens spridningsegenskaper..

Det är något du måste testa fram då det kan skilja avsevärt mellan olika högtalare.

Enligt min erfarenhet brukar det bli bäst(för de flesta högtalare, dock inte alla) om man i höjdled har diskanten 90 grader, alltså rakt mot dig och i sidled föredrar jag att inte ha dom helt riktade mot öronen utan några grader fel då stereoperspektivet och djupet oftast inte stämmer annars..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/12/26 :  11:35:11  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Dessa högtalare Monitor Audio RX8 måste man verkligen rikta diskanten mot sig. Har labbat lite mer idag. Då jag har en reclainersoffa så märker jag tydligt att när jag lutade den lite så fick jag mer närhet/direktkontakt. Men som sagt får väl experimentera lite och be någon komma förbi och höja och sänka högtalaren tills jag blir nöjd med vinkeln.
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2012/12/27 :  23:11:21  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Vänta nu! De där med att tavlorna ska hänga snett ut och ha dämptyg/massa bakom gäller inte det om man vill fixa lågfrekventa ljud? De är dom högfrekventa jag vill ha bort...

Har iaf fixat lite bilder på hur rummet ser ut och tänkbara placeringar för "akustiktavlor", då jag kände på några canvas-tavlor och tänkte, hur ska de här kunna få bort efterklangen?

http://www.bilddump.se/bilder/20121227211250-81.231.137.184.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121227211340-81.231.137.184.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121227211430-81.231.137.184.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121227211500-81.231.137.184.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121227211532-81.231.137.184.JPG
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2012/12/28 :  11:26:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Kolla faq, speciellt

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Flame
Starting Member

25 Posts

Posted - 2013/01/04 :  13:15:20  Show Profile Send Flame a Private Message  Reply
Det kanske är läge att ta in en expert inom akustik som kan mäta upp rummet och ge råd. Var kan man finna sådana i Stockholmstrakten som inte är alltför dyra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000