HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp med högtalarplacering mitt i rummet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/01/24 :  09:07:57  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Hejsan!

Har möblerat om för ett trivsammare rum.
Det som hände var att högtalarna hamnar mer eller mindre mitt i ett avlångt rum,längsledes.

Jag har soffan mot ena kortväggen, och köket i andra änden av rummet.

Måtten är:
L: 7.7m
B: 3.87m
H. 2.52m

Högtalarna står just nu 3.2m från soffväggen och 25cm respektive 150cm från varsin sidovägg, på 63cm höga stativ.

Tycker såklart det fattas lite nedåt ,har provat att flytta högtalarna i längsled ca 20cm med små ändringar vad jag kan uppfatta. Finns det något gyllene mått för detta rum där högtalarna borde stå? :)


Tack på förhand!

MVH Micke

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2013/01/24 :  19:14:43  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Har du kollat Kokboken? där finns det tips.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2013/01/24 :  19:33:33  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Prova 1.18 metoden. Exempel har du 2 meter mellan diskanterna skall du ha 236 cm mellan diskanterna och lyssningplats i en triangel.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2013/01/25 :  09:42:19  Show Profile Send Micke.e a Private Message  Reply
Yes, jag håller på med LFL metoden, och jag har något liknande i ratio mellan högtalarna och lyssningsplatsen :)
Det spelar jättefint och med massa info i djupled, speciellt mot innan, nu när bakväggen försvann.

Tänkte mest om det fanns något sätt att räkna ut att t.ex. runt 3m från väggen så har man en jättedal i återgivningen pga. rummets mått, men att t.ex. 3.5m hade fungerat mycket bättre :)

Tack för hjälpen :)


MVH Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000