HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Antal rör undras?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/08/12 :  16:03:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har mätt och kommit fram till att jag har en resonans vid 65Hz på 24db,har gjort flera mätningar med samma resultat.
Har då kollat i kalkylbladet
Och kommit fram till att röret ska vara diam.20cm och längd 123cm.
Men frågan är hur många db dämpar ett rör?
Hur många rör behöver jag?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/09/18 :  20:01:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gjorde i alla fall 2st rör och stämde av dom till 65hz,och la dom bakom subben och enligt XTZ fick jag ner efterklangen från över 200 till under 100 (ca 80)ms.Min första tanke var jag måste vrida upp subben mer
men får lyssna och se.Oxå se om jag får igång mina bummelätare..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/03 :  16:52:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har en VÄLDIG topp i basområdet:



Har nu 2st basrör + 2st aktivabasätare,+ att jag provat med PEQ med följande kurva:



Så är det inget som biter på "puckeln"endast fördröjningen har ändrats till det bättre,är rummet verkligen så "dåligt"?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/03 :  18:22:58  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Bakom suben lär dom inte göra så stor nytta.

Sätt på en 63-65Hz ton på lämplig volym, tillräckligt för att höra ordentligt men utan att stressa systemet eller öronen.
Flytta runt röret och täck över med tex en tidning, bok eller annat för att höra skillnaden. Ställ röret där det gör mest skillnad i rummet.
Kan vara på ett ställe som man inte trodde.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/03 :  20:52:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har inte lyssnat,utan flyttat runt rören och mätt.
Hittade ett ställe,när jag la dom under vardagsrumsbordet där jag fick ett par db skillnad.
Uppåt i frekvens ser det bättre ut,inget rött alls några små gula stick,tror det beror på att jag har halvpanel i rummet + en massa hyllor bakom högtalarna+mattor på väggarna bredvid högtalarna.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/03 :  21:15:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Du har ju ett väldefinierat problem i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/03 :  21:51:44  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Mmm,frågan är vad jag kan/om det går att göra utan att bygga om hela rummet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/03 :  22:36:12  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Lyssna dig till var dom gör mest nytta för "bumligheten" (strunta i hur dom mäter just nu).
Om man sätter på och stänger av en sinuston märker iaf jag lätt hur rummet "dallrar" efter.
Försök minska detta med placeringen.

Sen EQar du ner puckeln, RoomAnalyzer ger dig ungefärligt Q och nivå som kan vara en bra början.
Q på din nuvarande EQ är alldeles för lågt.

Iom att du har en puckel nu så kommer du att se den utsmetad i tidsdomänen(som en svans) även om efterklangen hade varit perfekt vilket gör det väldigt svårt att se om dina akustikfixar gör något bra för efterklangen.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/03 :  22:51:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Imorgon görs nya försök.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  16:47:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Gick runt med röret och en tidning,och stället där det hörs mest skillnad är ca 80 cm framför subben,så nu ligger rören under vardagsrums bordet men mynningarna åt andra hållet ca 80cm från subben.
Det konstiga i det hela är att om jag stänger av subben och kör bara med sidotalarna så får jag denna mätning:



Detta är med PEQ + rör.Då hittas inte ens nån nod.
Denna ser väl inte så vacker ut eller?



....

Slår jag på subben igen,eller rättare sagt mäter bara subben blir det denna toppen igen,kan det vara något med subben?
Har ingen PEQ på den delar vid 75hz ner till 25hz.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  16:53:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ska slänga på lite PEQ på subben få se.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  17:13:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply


Subben med PEQ.
Efterklangen minskar ju,men inte puckeln.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/04 :  17:34:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har du flyttat runt subben? Den kanske är felplacerad?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  18:44:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej den har inte flyttats runt,är ont om plats,och den är lång (över 1,20cm).
Jag kunde ju ha höjt den några tum över golvet,om det nu kan hjälpa..?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/04 :  19:04:21  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Om den står på ett perfekt ställe för att trigga 63 Hz...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  19:14:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Nej då hjälper det inte..förstås.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  20:05:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har flyttat den innom en radie av 1m men tydligen måste den längre ut eller in..
Ser att det går att "seriekopppla"PEQ#180;n (Finns 5 stycken)om man ställer den på samma frekvens,så blir gainen större,Q vet jag inte hur det blir.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/10/04 20:06:44
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/04 :  21:35:24  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Fått ner den -6db nu med hjälp av PEQn,bättre men inte bra..


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/05 :  14:24:14  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Har du en bild på nuvarande EQ?

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/05 :  15:39:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Q värdet tog jag ifrån XTZ mätningen.
Alla 5 eqs är aktiva på samma frekvens och q värde.
kanske borde variera q värdet?




Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/05 :  19:54:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
En till fråga:Vad betyder det att det efter resultatet i roomanalyzer mätningen står:Type "EQ"?

Edit:Varför jag frågar är att när jag eq:at en frekvens så vid nästa mätning så dyker en annan upp nästa gång har har den bytt namn från "modes" till EQ.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2012/10/05 20:55:00
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/10/05 :  21:34:32  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hmm, alla de pEQ borde resultera i nästan ingen signal vid 63Hz alls.
Toppen är ju "bara" 20dB så det borde vara lätt att dämpa bort med EQ.

Har ingen aning vad RA menar. Antingen så tror den att det ska gå att fixa med EQ eller så tror den att det är orsakat med EQ.

Nånting händer iaf med avståndet 2,64m ser det ut som.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/06 :  12:42:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Hmm, alla de pEQ borde resultera i nästan ingen signal vid 63Hz alls.
Toppen är ju "bara" 20dB så det borde vara lätt att dämpa bort med EQ.

Nja så lätt verkar det inte vara,när jag dämpat bort t.e.x 63hz så vid nästa mätning så är det en vid 60hz och vid nästa 62hz osv.
Ska experimentera lite i helgen få se hur det ser ut.
Men en till fråga:Om man inte kan få både en rak kurva och samtidigt en bra mätning på efterklngen på subben,vilket är viktigast?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/09 :  12:17:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Detta är det bästa jag kan få till,om det bara hadde varit några till PEQ kanaler till...




Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/10/09 :  18:01:02  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Du vill inte prova subben utomhus?
24 dB topp känns skumt...
Om du öppnar alla dörrar och fönster till rummet, hur ser det ut då?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8526 Posts

Posted - 2012/10/09 :  21:40:19  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det är 4st dörrar in till rummet som är öppna,så det kan det inte bero på.När jag mäter precis i porten (TH Horn) så ser det ut som det ska,30cm ifrån ser det annorlunda ut med en kraftig peak på ca 63 hz 60cm ifrån har den ökat..men rummet kan ju inte inverka 30cm ifrån eller?
Funderar mera på om det kan vara missljud från elemenet,men det hörs ju inte när man spelar musik

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000