HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ännu ett förstegsbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/26 :  08:41:06  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Jag har använt Vishay/Dale RN55-serien förutom på ett värde som inte fanns på lager. Jag har köpt detta från Mouser som hade bästa sortimentet hemma.

http://www.vishay.com/docs/31027/cmfmil.pdf

--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/04 :  09:24:39  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu har det hänt en hel del sedan senaste uppdateringen. Lådor och trafo har kommit hem. Jag har monterat korten i både försgteget och RIAA steget. Alla hål i fronten och bakstycket är upptagna på försteget. Bilder kommer till helgen.

Buffertstegen är nu spänningssatta för första gången och det ser bra ut. Strax över 10V på alla nätdelar och ca 2.5 mV i offset på utgångarna utan något anslutet till ingångarna.

Jag har dess utom gjort om volymkontrollen så att nu är den kopplad som Robert gjorde på sin, dvs jag går inte via jord utan kopplar ihop Hot och Cold via motståden.

Under julledigheten har jag roat mig med att sätta ihop ett par kretskort för att omvandla single-end ingångarna till balanserat. Jag samplade ett par DRV134 och DRV135 från Ti som skall få göra det jobbet.

Till sist så har jag också gjort ett kretskort för strömförsörjning av ovanstående kretser. Först tänkte jag köpa kort via ett gruppköp på DIY-audio av Salsa SSLV1.1 shuntregulatorer, men sedan så bestämde jag mig för att göra egna kort av den konstruktionen. Det kan dra ut på tiden innan det gruppköpet blirt klart.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/04 :  09:37:20  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Här är schema och en 3d-bild på kortet för att omvandla till balanserat. Jag kan ha antingen hålmonterade kretser eller ytmonterat på kortet. Funderade ett tag på att sätta en op på ingången som buffert, men jag testar utan först.

Schemat är inte så snyggt ritat men det är så pass enkelt så man ser ändå hur det fungerar.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/04 :  09:45:49  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Och här är en 3d-bild på strömförsörningen.
Orginal gruppköp finns här http://www.diyaudio.com/forums/group-buys/188974-gb-thread-salas-sslv1-1-bib-shunt-reg.html

Edited by - perra_e on 2013/01/05 12:13:13
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/05 :  12:22:01  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Här kommer lite mer bilder på bygget.

Alla kort monterade i bottenplattan. Tyvär hade jag inte den nya strömförsörjningskortet i åtanke när jag placerade ut styrkorten så det blir lite tight i framdelen på lådan, men det går. Eventuellt flyttar jag på den stapeln fast då blir det lite bonushål i botten.

Bottenplåten får agera kylfläns för buffertsteget. Jag får se hur långt man kan dra upp strömmen i korten utan att det blir för varmt. Det blir 200mA till att börja med och det räcker förmodligen.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/05 :  12:26:22  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Och här är front och bakstycke med alla kontakter monterade. Eventuellt kommer jag gravera in något på fronten. Jag testade lite varianter i cad'en men det blev inte riktigt bra så det lutar åt att köra en clean variant.

Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2013/01/05 :  12:38:25  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Riktigt snyggt Perra!

Staffan
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/06 :  16:43:30  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
It's alive!!!

Har hållt på hela dagen idag för att få ihop alla delar. Det är inte färdigt, men allt utom ingångskorten är klart.

Dagen började med att göra ett krestkort för 5V till LCDuino'n. På det kortet satte jag även dit lite plintar för att enklare kunna ansluta transformatorern till buffertstegen + en trissa för drivning av relät.

Här är det kretskortet utfräst. Det är tight i lådan nu så det fick bli "skräddarsytt".

Monterat och klart.

Nu är det ström fram till alla delar.

Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/01/06 :  20:50:41  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Blir supersnyggt!! Vad är det du använder när du fräser PCB's?

/Anders
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/06 :  22:03:00  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Tackar!

Om du menar maskin så har jag CNC-konverterat en Opti BF20L.
Menar du mjukvaror så kör jag med Diptrace för att rita schema och layouta kretskorten.
Jag generera sedan gerber där ifrån och sedan kör jag ett program som heter Linegrinder för att generera G-kod.

Jag har haft en del strul med motorpotten som jag äntligen fick löst i kväll. Värdena som lästes in från potten var väldigt ostabila. Jag trodde jag hade löst det med mjukvaran med det blev värre igen. Till slut plockade jag bort en kondensator som satt mellan jord och mittuttaget på potten. Efter det är det helt stabilt!
Måste varit något fel på den kondingen.

--Per

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2013/01/07 :  09:24:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mycket proffsigt rakt igenom Perra
Hatten av!
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/01/07 :  19:59:17  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Fasiken så snyggt, önskar man själv hade tillgång till CNC. Själv blir det nog att beställa front från tyskland, men det kommer landa på dryga 1500kr, vilket är ganska mycket för en bit alu. Men viktigt att det blir snyggt likväl!
Ska bli intressant att se helheten när allt är klart!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2013/01/07 :  20:46:30  Show Profile Send secanbj a Private Message  Reply
Hittade din tråd på elektronikforumet om ditt CNCbygge. Fy satan vilken fin maskin du byggt. Inte så lite avis man blir!!

/Anders
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/07 :  22:30:32  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Elektonikforumet är där jag är mest. Dock tyckte jag att detta bygge passade bättre här då det inte är någon egen elektronikkonstrukton ut ett bygge med färdiga lösningar. Jag hade nog aldrig hittat amb's prylar t.ex.

Fräsbygget blev riktigt bra. pricken över i'et var nog högvarvsspindeln. Det blir mest att jag kör med små fräsar och då är det guld att kunna köra lite högre varvtal.

Jag har våndats lite över jordningen i förstärkaren, och framförallt hur man hanterar pinne 1 på XLR-kontakterna. Jag hittade detta dokumentet som är till stor hjälp. http://www.raleighaudio.com/Audio%20Component%20Grounding%20and%20Interconnection.pdf. Där står det bra beskriver över hur man hanterar "the Pin 1 Problem".

Såg precis nu också at det fanns en länk till motsvarande information i slutet av denna topic http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57302&whichpage=5
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2593 Posts

Posted - 2013/01/08 :  00:07:12  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Riktigt Color! Roligt att se helheten träda fram.

Mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/11 :  08:18:48  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu spelar det!
I går kväll gjorde jag första testen med musik. Det funkar inte perfekt direkt. Det är lite lägre volym i ena kanalen så det får bli felsökning i helgen. Förutom det verkar allt fungera som det skall.

Det har tagit ganska lång tid att dra allt internkablage. Så här såg det ut när hälften var klart.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/13 :  18:21:46  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Fortfarande lite problem. I början var det fel i min jordning av ingångsväljaren. Jag hade glömt dra en jordsladd till min jordpunkt så den var flytande på kortet. När den kom på plats så vart det mycket bättre.

Kör jag single end in med en sladd som kopplar ihop cold med jord så är balansen perfek. Kör jag där emot en balanserad signal in har jag en anings högre volym i ena kanalen. Detta är riktigt störande och jag börjar få slut på idéer.

Det lutar snart åt att jag får löda tillbaka motstånden i volymkontrollen till jord på varje sida i stället för att koppla ihop hot och cold via motstånden. Det borde teoretiskt inte göra någon skillnad men snart har jag inga bättre förslag. Tyvär har jag ingen balanserad testsignal så det är svårt att mäta vart det går snett.

Jag har mätt upp resistansen på båda volymkorten med ett relä draget i taget och dom är identiska. Vad som händer när jag kör singleend är ju att man tar bort den negativa sidan.

Bra att skriva ibland. Gjorde precis en test att bara köra på cold inkopplad på den blanserade signalen och då blev det oblans, medans det var balans när jag bara körde på enbart hot inkopplat. Det är helt klart något skumt på cold-sidan på ett av volymkorten. Kan ju vara ett relä som inte funkar riktigt t.ex.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/13 :  19:18:23  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Bara för att konstatera att det verkligen är ett volymkort som strular så bytte jag platts på dom och nu är det mycket riktigt andra kanalen som har lite lägre ljud.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/01/14 :  23:20:00  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Fel motstånd någonstans i volymkontrollern? och då tänker jag seriemotstånd på ena fasen. Om du ej mätt upp dem, så kolla varenda och jämnför. Kan ju vara så att du fått något felmärkt om du haft otur.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/15 :  12:17:01  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Jag har mätt upp alla resistorer genom att dra ett relä i taget och alla resistorer är rätt så vitt jag kan se. Jag gjorde även så att jag lyssnade och konstaterade att en kanal hade högre volym. Jag kopplade då bort styrkorten och skruvade ur volymkorten med satt volym. Mätte sedan utspänningen med ett 9V batteri inkopplat på ingången. Utspänningen slog bara på 0,01V! så det verkar vara något annat fel.

Jag gjorde också om så att jag la resistorerna mot jord i söndags kväll/natt. Tyvär vart jag nog för trött för denna manöver och lyckades sabba ett par motstånd då jag bara försökte vika tillbaka motstånden mot kretskortet utan att löda bort dom helt och hållet.
Det är ingen panik får komplettera med några nya bara.

Det intressanta med denna övning är att det är klart mer störningar/brum med denna koppling. Det var nästan knäpptyst med den kopplingen som du har gjort. Jag kommer nog gå tillbaka till den ursprungliga kopplingen, men med endast ett motstånd i stället för två seriekopplade som jag hade innan eftersom jag ändå måste byta ut några som jag sabbat.

--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/01/17 :  21:00:47  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jo, det går ju lika bra / bättre med ett motstånd, och då gärna ett som klarar lite högre effekt. Det brukar låta bättre då faktisk!

Jag läste på ganska mycket om just denna volymkontrolls-koppling innan jag lödde ihop sådär själv, så jag är ganska övertygad om att jag gjort rätt som valt den lösningen - utan att ha jämnfört då.
vissa kör tom fasta motstånd i serie, och sedan bara justerar volym med shunt-motstånd, men detta gillar jag inte riktigt då man automatiskt alltid har litet volym-drop över kontrollern, samt att du inte har lika stort spann att justera. Samt ingångsimpedansen ändras.
Hur som helst, hoppas du får till det efter ombyggnation! :-)

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/17 :  23:43:33  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Det kommer säkert bli bra. Kom på att man kan nog justera balansen genom att sätta lite olika värden på terminerings resistorerna (RT i kalkylatorn) på de båda kanalerna. http://www.amb.org/audio/delta1/.

Föresten. Vad har du för Zload i kalkylatorn. Jag har inte satt några motstånd för att justera utgångsimpedansen utan jag kör med 25K.

--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/18 :  10:29:11  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Hade jag otur när jag tänkte där med olika termineringsmotstånd? När jag kikar igen får jag det bara till att det blir olika impedanser???
Om jag måste justera balansen får det nog bli en dämpsats på den kanalen som har högst volym efter hela volym-kortet.
--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2013/01/19 :  21:31:01  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Ktreskorten som jag ritade på i nyårshelgen dök upp i fredags.
Dom ser helt ok ut.

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2013/01/20 :  16:39:11  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag kör ett 50K motstånd rakt mellan båda faserna som slutterminering där, och detta iom att jag kalkylerat med 25k zload per fast = 50K balanserat. Utan detta sista motstånd så kommer du ev inte få den ingångsimpedans du tror. Räkna på varje bit och mot det motståndet så förstår du!

Grymt snyggt där med SSLV-korten, hur stor är dem? jag har själv köpt i Diyaudio gruppköp dessa, men dina verkar vara lite mindre - vilket hade varit behövligt för mig.
Du har ett PM för övrigt! :-)

Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000