HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ännu ett förstegsbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/11/01 :  19:40:36  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag säger lika dant; kul, kul, kul.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/06 :  21:17:55  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu har jag fått ihop LCDuino'n, kortet för styrningen.
Det är inte testat ännu men förhoppningsvis skall det funka utan några större problem.
Jag valde att köra på en VFD i stället för LCD. Jag tycker det ser lite roligare ut + attdet är lättare att läas på håll.

Så här ser det ut.

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/11/08 :  23:44:20  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Vad för VFD är det? och måste du modifiera kod för att få den att fungera?
Och så sist, klarar enheten med stömmen den kräver (kanske inte är mer än på LCDn?)

Jag skulle rekommendera dig vinklade kontakter på LCDuino-kortet om du tänkt "sandwicha" den med kontrollerkorten till volym/ingång.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/11/08 23:47:02
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/09 :  14:20:05  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Jag har inte i huvudet vilken VFD det är, men den skall vara kompatibel med LCD. Vi får se om det behövs någon ändring i koden. Det skall inte behövas, men man vet aldrig.

Den drar betydligt mer ström än en LCD, men det är bara att se till att den externa 5V's matningen klarar av den. Jag har för mig att den skall dra ca 200mA, så det är inte så våldsamt mycket.

Det skall inte behövas något extra kort för volym-potten motorstyrning av volympotten så det går nog bra med de raka i mitt fall.

Jag lödde ihop alla styrkort för ingångs- och volym-korten i förrgår. Det vart lite sent på kvällen och jag uppmärksammade inte att det var olika värden på motståndsarrayerna. Klart klantigt!
Nu hade jag turen att en kompis har en varmluftsstation som jag fick låna igår. Jag fick bort en motståndsarray i går kväll och tar resten i helgen. Måste dock köpa nya då jag inte lyckades ta bort den hel. Lite förseningar, men ingen panik.

--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/09 :  20:41:41  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu har jag testat displayen och den fungerar rakt av utan programändringar. Det är artikelnr 763-216SD-162SDAR2 på Mouser.

Jag har även tagit bort de felaktigt monterade resistorerna nu och jag lyckades rädda tillräckligt många resistorer så att jag har två kompletta drivkort.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/12 :  12:28:16  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
I helgen har jag satt ihop volymkontrollerna och testat av mjukvaran i LCDuino'n. När jag väl kommit underfund med att potten styrde värdena när man konfigurerade kortet så gick det riktigt smidigt. Jag trodde att man bara skulle använda remoten till detta.

Det är två saker som inte är 100% bra.
1.Man kan hamna i lägen på potten så att volymen växlar upp och ner mellan två värden. t.ex -30.0 och -30.5 db. Detta är inte bra och mjukvaran måste ses över. Jag får försöka få till lite hysteres på inläsningen av pot-värdet.
2. Motorstyrningen av poten har fördröjning när man ändrar volym från remot'en. Inget jätteproblem, men ibland känns det som att den inte ändras alls.

Nu är även lådorna beställda. Skall se om jag kan få iväg en beställning på transformatorer i kväll.

--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/11/13 :  13:51:28  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Ska du köra av/påstängning från standby på LCDuino så rekommenderas en separat trafo till denna. Då du stänger av primären på övriga trafos med ex ett SSR.
För mig blev det problem där, så jag kommer måsta klippa strömmen till min dac på sekundärsidan, då den ligger på samma trafo som LCDuinon.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/13 :  19:19:31  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Japp, det blir en extra trafo för LCDuinon.
Jag har fått ordning på programmet nu. Jag ökade antal läsningar på potten till 30 st, från default 10 och nu funkar det riktigt bra.
Man får vänta några sekunder när man altenerar mellan fjärr och pot men det är inga problem i praktiken.

Nya värden

#define option_pot_change_thresh     (4)     // it has to be more than this to register as a pot 'twist'
#define option_pot_rereads           (30)    // re-read the pot many times to weed out noise (averaging)

Jag har också konstaterat att ett relä är paj på ena volym-kortet. Tur att jag har varmluftsaggregatet kvar hemma!

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/13 :  20:24:58  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Gött! det var inget fel på relät. Det var en taskig lödning.
Nu fungerar volymkontrollen perfekt! Nästa steg blir att fixa ingångskorten.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/13 :  23:34:40  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu har jag även fått iväg en prisförfrågan på transformatorer till toroidy.pl

Skall bli intressant och se vad dom kommer att ta.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/14 :  14:33:34  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Dom var snabba på Toroidy.
Transformatorer är nu beställda. Tackar för tipset!

TS100VA PRI: 230V SEC: 2x 15V, Bifilar wound
price: 30,50 EUR / pc (TAX. included)

In audio grade, noiseless transformer price You'll get transformer wound on
high inductive, selected and measured core. Core and all the windings will
be impregnated. Transformer will also has electric and electromagnetic
shields, epoxy filled interior and mounting pads in price.
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/14 :  17:36:41  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Fick inspiration här så jag rev fram mina 4 opopulerade DCB1-kort och började sortera upp komponenterna Tea-Bag skickade i våras. Märkte att det saknades ett och annat så jag får välan maila honom. Han är bra.

Min tanke med korten var att få lite hyfs på flerkanalsljud genom att köra datorljudkortet i ASIO eller liknande. Men dels har mediadatorn fått stå i skamvrån ett tag och sedan har jag inte hittat någon rimlig väg till 8-kanals volymkontrollering.

Men AMB kanske är lösningen om det går att rigga om från 4/4 ljud/kanalväljare till 8 volymkananaler.

Tror du på det Perra?

mvh
Staffan
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/14 :  18:01:19  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Tekniskt måste det funka, men det blir inte gratis!

Jag kör ju hälften av vad du kommer göra i så fall och komponenterna till ingångs, volym och LCDUino gick på ca 4000:-, men då har jag lagt mellan 700 och 800:- på 0,1% resistorer. Där kan man komma undan mycket billigare om man köper 1% som egentligen borde räcka. Man kan ju dess utom matcha dom och säkert få lika bra resultat. Reläerna är annars den tyngsta posten. Har för mig att dom gick på 33:-/st + Moms.

Man lurar sig lite när man beställer på Mouser och DigiKey. Alla priser är ju utan moms och man tycker att det är ok, sedan får man lite bonus

--Per

Edited by - perra_e on 2012/11/14 18:02:09
Go to Top of Page

Stajo
Member

592 Posts

Posted - 2012/11/14 :  18:47:30  Show Profile Send Stajo a Private Message  Reply
Hälften? Jag tänkte mej en LCDUino och fyra stereovolymkontrollkort och strunta i ingångsväljaren. Men du tänkte dubbelt av allt? Ja det vore ju en fläskig väg. Får ta mej en fundrare.
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/15 :  08:29:11  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Det var så du menade. Tänkte det först, men sedan så läste jag det med kanalväljare och fick för mig att du ville ha det med.
Det är nog onödigt med ingångsväljare då man rätt sällan har flera källor med 8 kanaler man vill koppla in.

Då blir det samma budget som för mig, eller t.o.m billigare om man inte kör overkill på resistorer.
Jag har inte testat, men det borde gå att sätta samma adress på två volymkort så att dom styrs parallellt. Gör det inte det är det säkert väldigt enkelt att skriva om koden så att man kör volym på alla 4 kortaddresser i stället för två volym och två ingångsväljare.
--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/18 :  18:54:46  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
I helgen har det blivigt lite mer gjort. I väntan på lådorna, som för övrigt verkar dyka upp i nästa vecka, så har jag börjat löda ihop RIAA steget. Prylarna för detta damp ner i brevlådan i fredags.
Jag har satt ihop förregleringen och spänningsregleringskortet.

Förregleringen är bara trafo, likriktare och kondingar + några motstånd och en spole. Ganska basic.

Spänningsregleringen är en Didden / Jung Super Regulator.
Det var ganska snart hopmonterar, men sen började problemen.

+12V sidan funkade direkt utan problem, men -12V vägrade komma upp över 4 Volt. Efter ett oändligt mätande och testande av nya komponenter så hittade jag till slut en lösning. Eftersom alla komponenter mätte normalt så var det väldigt frustrerande.

Lösningen var i alla fall att byta ut Op'n från AD797till en OPA627 som jag hadde liggandes. Efter det bytet fungerar det, men det är rätt frustrerande att orginalkomponenterna inte funkar.

Nu har jag +12.25 och -11.94 Volt ut. Den skillnaden tror jag inte har någon betydelse.

Förreglering

Superregulator

Båda

Edited by - perra_e on 2012/11/21 17:51:23
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/21 :  17:56:09  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
I går kväll fick jag dit alla resistorer utom några som reglerar förstärkningen. Vet inte riktigt vilka värden jag skall ha på dom ännu. Orginal ger lite för dålig förstärkning för min pickup. Jag har en Denon 103 som är på 40 ohm och 0,3mV. Den lär behöva ca 60db förstärkning.

Jag har även sorterat upp alla kondensatorer. Får se om jag hinner göra något i kväll.

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/11/21 :  23:38:26  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag måste säga att du håller grymt tempo, själv sitter jag fast i bygget och väntar på Buffalo-dacen ännu, eller ingångsväljaren till den istället. Fast jag har snarare problem med placering av allt i burken!

Hur som helst, blir kul att se hur du lyckas med detta!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2012/11/22 :  06:24:30  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad är det som en superregulator gör bättre än en traditionel nätdel med trafo, likriktarbrygga, kondensatorer och ev. Spänningsregulator?

Frågar en nyfiken

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1550 Posts

Posted - 2012/11/22 :  06:25:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad är det som en superregulator gör bättre än en traditionel nätdel med trafo, likriktarbrygga, kondensatorer och ev. Spänningsregulator?

Frågar en nyfiken

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/22 :  09:17:50  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Spänningen ut från en superregulator är betydligt friare från ripple och andra störningar än en LM317 t.ex.

--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/22 :  09:18:45  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Robert, Om du inte har sett det så är Buffalodacken färdig så att man kan beställa den nu.

--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/11/23 :  00:30:27  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Yes, jag har sett det - men de har inte fått klart OTTO 4:1 MUX:en, vilket gör att du max kan köra två källor in i dagsläget.
Tänkte vänta tills även denna finns (inom 2-4v har de sagt), iom att jag tänkt köra 2xCoax+1xOpto SP/DIF + USB i2s.
Så fort denna finns så kommer jag kasta in en order! Blir nog Legato-steget också, om det inte dyker upp något annat trevlig på diyaudio.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/11/25 :  12:30:23  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu här nästan alla komponenter på plats. Det skanades några transistorer och kondensatorer i leveransen så jag har mailat om dom. Hoppas dom dyker upp nästa vecka.

Jag gjorde en mätning på kondensatorerna som sitter i RIAA-filtret. Dom var matchade och med det instrument jag hade så var matchningen klart godkänd.
Kort 1. 20.16, 20.14, 6.86 och 6.86 nF
kort 2. 20.17, 20.14, 6.86 och 6.86 nF

Jag kollade motstånden med, men där skrev jag inte upp differenserna. Dom var i alla fall bra matchade dom med.

Så här ser det ut nu när korten i princip är klara.

Go to Top of Page

TeM
Starting Member

30 Posts

Posted - 2012/11/25 :  23:52:02  Show Profile Send TeM a Private Message  Reply
Du skriver att du lagt mycket pengar på 0.1 % motstånd till volymkontrollen. Får man fråga vad du köpt för motstånd? Och var du har köpt dem?

TeM
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000