Author |
Topic |
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 00:43:33
|
Ja, där ser man. Kan nog säkert vara ett bra steg om det spöar/är i klass med pearl. Bara att jag normalt är allergisk mot op-ampar :-)
Pearl som balanserat menade jag precis 4st kort istället för två. :-)
Lovade för övrigt bilder på min volymkontroller pcb och ingångsväljaren, de kommer då här under. Och en anledning till att ha faserna kopplade mellan varandra på attenuatorn är ju dessutom såklart att slippa en återkoppling till jord på vid varje relä. Förhoppningsvis kommer mindre skräp in då!
|
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
Edited by - RobertH on 2012/10/11 00:45:45 |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 00:50:28
|
För övrigt har jag fått svar på min fråga ang. hur man växlar ingång på Buffalo III SE nu. Bild på kortet finns här: http://www.diyaudio.com/forums/attachments/twisted-pear/305408d1349742378-buffalo-iii-se-dscn1373.jpg Och om du ser nere till höger finns det ADDR och IP_S, tydligen ska man bara kortsluta dem mot jord i olika kombos för att växla ingång. Så detta borde inte vara något problem att lösa med relän bara, frågan är vars på LCDuino man kan ta ut 5v till två olika relän för att växla ingång då. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 13:07:54
|
Tack för bilderna. Får se om jag kör på samma metodik.
Det ser absolut ut som att vi skall kunna fixa till din styrning av Buffalo'n. När du säger "Att ta ut 5v till två olika relä" misstänker jag att du tänker på styrningen. Min tanke här är att ta två kanaler som du inte använder på ingångskorter och använda dom till detta. Annars finns det kanske ytterligare någon port på Atmegan som inte utnyttjas.
Jag har nu även kollat hur mycket förstärkning man kan ha på FPS-RIAA't med Joachim Gerhard (Han som har designat kortet). 60db är inga som hellst problem och det går att köra mer än så om man vill. Så nu har jag bestämmt mig för att gå den vägen. Det kommer bli tillräckligt bra. Den finns i två versioner och det skrivs så här om de olika varianterna.
"Sound wise the High Z version has very elegant tonality with some measure of warmth and the low Z version has tremendous bass precision with a lot of spectacular raw dynamics. It is up to you!"
Jag kommer nog gå på low z varianten. Vill jag sedan ha mer värme i systemet totalt sett kommer jag nog sattsa på ett rörslutsteg.
Det kommer bli separate byggtrådar för försteget och RIAA steget. Denna tråd får bli mer funderingar och utredningar. Första paketet med komponenter trillade in i går :-) Det får bli första postningen i byggtråden med lite bilder från godislådan.
--Per
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8625 Posts |
Posted - 2012/10/11 : 13:42:51
|
Intressant. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/10/12 : 23:14:08
|
quote: Det ser absolut ut som att vi skall kunna fixa till din styrning av Buffalo'n. När du säger "Att ta ut 5v till två olika relä" misstänker jag att du tänker på styrningen. Min tanke här är att ta två kanaler som du inte använder på ingångskorter och använda dom till detta. Annars finns det kanske ytterligare någon port på Atmegan som inte utnyttjas.
Jo, antingen att man kan använda två oanvända "relä-bitar" alternativt att man tar oanvänd port på atmegan och wirar direkt från en pinne på den (vet att det finns vissa lediga) - men jag gissar lättast är genom att köra direkt från reläkortet, då det är med driver och hela kitet. Är bara kodningen som jag inte begriper mig på där :|
Du har ju dessutom 6dB extra gain då det är balanserat iom att det är gain på båda faserna jämnfört med SE signal som förstärks, så 60dB räcker ju utan problem då.
Buffalo III-SE ska släppas till beställning om 1-2 veckor skriver de nu :-) |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/14 : 14:48:32
|
Jag lägger ner byggtråden och kör allt här i stället. Det blir bökigt med två trådar märker jag!
Första paketet trillat in med delar till följande kretskort. Ingångsväljare från AMB. http://www.amb.org/audio/delta2/ Volymkontroll från AMB. http://www.amb.org/audio/delta1/ Stryrning av försteget från AMB. http://www.amb.org/audio/lcduino1/
Självklart har man missat ett par saker som trafo t.ex, men det blir snart en komplettering. Kretskorten kommer om ca 3 veckor skulle jag tro. Dom har semester på AMB tills den 19:e.
--Per
|
Edited by - perra_e on 2012/10/14 14:52:48 |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/10/16 : 23:33:31
|
Trevligt - blev det mouser ändå? (tycker det ser ut så på påsarna)
Ska bli kul att se hur det går med detta för dig. Har du beställt chassi ännu? |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/17 : 09:11:04
|
Japp, det blev Mouser. Det fanns inte 0.1% resistorer på Digikey + att Mouser känndes faktiskt snäppet billigare än Digikey. Jag har inte beställt chassi ännu. Jag tänkte kolla lite med utrymmet med alla kort först. Nu på fredag skall dom vara tillbaka på AMB så förhoppningsvis kommer korten i slutet av Oktober. Buffertkorten ligger sedan en dryg vecka tillbaka på Jamaica och väntar enligt trackingen. Känns inte som värdens bästa ställe om man vill ha snabb leverans. |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 23:50:41
|
Lite överraskande trillade delarna till bufferten in idag. Det var nog dåligt uppdaterat på transportörens sida för tracking. Inte helt oväntat blev det även moms och postens obligatoriska extra hanteringsavgifter.
Här är korten + komponenter till ett steg
Och här är korten i närbild
Korten er väl uppmärkta på silcscreen och det fins flera alternativ vad det gäller hål för komponentval.
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/18 : 23:52:16
|
Jag skall försöka få ihop detta på söndag. Jag skall även kontrollmäta FET'ar + lysdioder innan jag börjar löda tänkte jag för att kolla matchning.
--Per |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/21 : 16:39:55
|
Nu är matchningen av lysdioderna klara. Spridning mellan 1,850 och 1.902. Jag vet inte hur viktigt detta är, men det kostar ju inget att göra det så bra som möjligt.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2012/10/21 : 18:30:23
|
Detta var roligt att läsa, och studera i bildform.
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/22 : 23:37:13
|
I kväll har jag lött lite och matchat mina JFET's. Matchningen gjorde jag genom att ta ett 9V-batteri. Sedan ett motstånd på 380 ohm och till sist transistorerna där jag kopplade Gate+ Source till motståndet och Drain till minus på batteriet. Sedan mätte jag spänningen över transistorn.
Det var med två påsar med färdigmatchade transistorer, men jag hittade några som stämmde bättre efter att ha mätt upp alla. Nu har jag 5 stycken transistorer som har IDSS på 7,53mA och 3st på 7,51mA. Mycket bättre än så kan det knappast bli :)
|
Edited by - perra_e on 2012/10/23 20:22:46 |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/23 : 20:22:10
|
Nu är buffertstegen färdiglödda.
Korten från AMB skickades i går, så nu blir det någon veckas väntan på dom. Under tiden skall jag lägga beställningen på resterande komponenter och lådor tänkte jag. Jag skall även se om jag kan få tag på ett par aluminium-plattor som jag skall ha under buffert-korten som fäste och för kylningens skull. Jag har tänkt att köra "hot-rodding" på korten med 600mA ström genom korten.
En bild på de nästan färdiga korten.
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 10:47:43
|
Väntar med spänning på din AMB-implementation. Vet du hur många stereo-volymkontrollkort som styrenheten kan styra samtidigt?
Staffan |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 12:49:50
|
Ser ju mycket bra ut. Men 600mA låter väl sjukt mycket? normalt tar en single ended B1 bara 20mA drygt har jag för mig? Således borde det bli 80mA totalt för balanserade versionen. Shunta 80-120mA och det är fullt tillräckligt! (iaf när det gäller Salas SSLV nätdelar, och jag skulle gissa denna bygger på samma princip).
Stajo: AMB enheten kan styra fyra kort totalt, default 2st volym och 2st ingångs-/utgångsväljare. borde dock gå lika bra att köra 4st volym, ev att du måste modda koden lite. |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 15:59:46
|
Detta kort har ca 60mA som standard. Sedan lyfter ljudet i kvalite i trappsteg enligt Salas som har designat detta kort. Nästa nivå är 200mA. Nivån efter det ligger runt 600mA och slutligen 2A! Dom flesta som hot-roddar verkar gå på 600mA så det jag tänkte försöka med det jag med. Det är i alla fall målet att hamna där, även om jag börjar med standard.
--Per |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 17:24:49
|
Funderat på batteridrift? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 19:54:51
|
Nej det har jag inte så här långt. Det skulle ju kunna vara ett alternativ faktiskt, fast då kan man nog inte köra så hög tomgångsström. Om man kör med batteridrift och laddar batterierna när man inte spelar skulle det ju kunna bli relativt praktiskt hanteringsmässigt. Eller om man bygger en lite smartare laddare som hoppar in även under drift om spänningen sjunker för långt.
Nu sitter det ju en rätt bra nätdel integrerar på korten, men batterier är kanske ännu bättre. Har ingen praktisk erfarenhet av en sådan lösning.
--Per |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 21:09:44
|
Kör man batteridrift känns ju shuntade nätdelar ganska bortkastat. Då är det väl nästan bättre att bara köra en konding mot jord och direkt mot spänningsmatningen på steget. Många verkar gilla batteri bäst, men då hade jag satsat på att bygga in någon typ av laddare som laddar batterierna om man svänger en switch eller likande. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/10/25 : 21:21:58
|
Japp, jag kör min B1 och min Pearl ungefär så. Laddar med solel. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/26 : 14:28:51
|
Har sökt lite på batteridrift av buffertstegen, och det verkar inte ge så mycket på denna konstruktionen. -150dB brus från 10Hz och uppåt.
Taget från diyaudio
quote: You have nothing to worry quality wise on AC. See the noise level on DCB1's regs, as recently measured by diyA member Ramallo
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/10/26 : 17:31:48
|
Nä, jag tänkte bara att det var ett enklare sätt. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/10/26 : 23:39:16
|
I och med att kretskorten är färdiga med shuntregleringen så är det smidigast här. Hur som hellst är det klart intressant med batteridrift. Jag har allt funderat på det tidigare. --Per |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2012/11/01 : 16:45:02
|
Idag när jag kom hem så låg korten från AMB i brevlådan. Jag åker till Stockholm nu över helgen, men nästa vecka blir det fortsatt bygge. Eventuellt redan på söndag, beroende på när jag kommer hem.
Kul kul |
|
|
Topic |
|