HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ännu ett förstegsbygge
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/03 :  22:12:33  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Nu är det dax att bygga ett försteg till mitt ice-power slutsteg.
Då slutsteget är balanserat och även en dac som jag byggt ihop är balanserad så tänkte jag fortsätta på den linjen med ett balanserat försteg. Så här långt har jag precis betällt ett par shuntad B1-buffer PCB/komponentkit från http://www.diyaudio.com/forums/blogs/tea-bag/296-salas-dcb1-blue-edition.html

Jag skall även bygga in ett RIAA i försteget.

Det finns lite färdiga kretskort för ingångsväljare och volymkontroller kan jag konstatera, men jag är lite kluven om man skall köpa något färdigt kretskort eller göra något själv.

Grejen är att jag inte har bestämt mig för hur jag skall hantera balanserade kontra inte balanserade ingångar då jag behöver både och.

Det som känns mest naturligt är att konvertera de oblanserade ingångarna till balanserat så tidigt som möjligt i försteget med hjälp av en DRV135 eller dyligt.

Ett alternativ är naturligtvis att konvertera åt andra hållet och köra obalanserat genom försteget.

Hur gör ni andra när ni har både balanserat och obalanserat?

Jag tänkte försöka använda detta som en diskussionstråd, så lägger jag upp en byggtråd när det är så långt gånget.

--Per

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2012/10/04 :  05:01:50  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Heja heja, kör hårt och glöm inte att lägga upp bilder på bygget

Jag har ju byggt en liknande sak, fast obalanserat och med analoga kontroller för volym och signalväljare.
Jag kör med obalanserade signalkällor och balanserade slutsteg.

Vad blir det för RIAA?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2012/10/04 :  07:48:54  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

"Bilder på bygget ska det vara", sa Bull.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/10/04 :  08:35:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jaha, hittar inget fullständigt schema.
Men det verkar vara B1 fast med dubbla strömförsörjningar och inga kopplingskondingar.
En buffert för + och en för - om jag fattar rätt. Inget diffsteg.
Kör du RCA in använder du bara ena sidan och med XLR båda. Fast det går att lösa med en krets. Vad ställer den till med ljudmässigt?

Pass B1 i original använder jag själv, batteridriven. Då har jag en tansformatorvolym (Stephens & Billington) innan som av naturen är balanserad så där gör jag om balanserat från Lynx till single end. Men mitt slutsteg är vanlig RCA in. B1 låter verkligen jättebra.

I ditt fall har du ju balanserat slutsteg så det är väl lämpligt att göra hela bygget balanserat tycker jag.
Volymkontroll, kika på Tentlabs. http://www.tentlabs.com/Components/page31/page31.html
Den är bra, två för balanserat.

De balanserade steg jag gjort har bara ett diffsteg med rör, sen trafokopplat ut. Då har du ett superenkelt steg med valbart RCA/XLR in och ut.
Volymen har varit NLE eller Tent, likvärdiga. Försök inte spara på volymkontrollen!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2012/10/04 08:37:43
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/04 :  09:57:12  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Bilder kommer så fort det finns något att visa. Än så länge är det mest planering och funderingar (förutom att buffurten är beställd).

Jag vet inte vad det blir för ria ännu, men jag har sneglat på en artikel i Elektor som Douglas Self har skrivet. Skulle i så fall plocka riaa-delen ur den artikeln. Jag kan länka till den nästa vecka. (är ute och reser denna veckan)

Jag hade inte tänkt snåla på volymkontrollen. Om Bogus har kvar sin volymkontroll från Tentlabs så ligger den klart bra till. Jag har skickat PM till honom. Annars blir det kanske ett nytt där ifrån eller motsvarande konstruktion.

Vilket som låter bäst, att köra ena halvan genom ett balanserat steg eller lägga ett balanserat drivsteg innan ingången finns kanske bara ett sätt att ta reda på, och det är genom att testa misstänker jag.

--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/04 :  19:07:23  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag håller på att bygga Davenport balanserat parafeed linjesteg, och kommer precis som du ha balanserade samt obalanserade källar att koppla in. Utgången är det en trafo på, och således får jag både SE samt Bal ut. På ingången har jag gjort så att jag har ingångsrelän för obalanserade ingångarna, som sedan kopplas via LL1676 trafo för att omvandla till balanserat. På sekundärsidan på trafon så har jag ett ingångsrelä för min enda balanserade källa (DAC som ska byggas in i burken), och sedan går det hela till AMB.org's volymkontroller (också R2R-ladder, precis som tenlabs - fast med fler steg, och mindre steg (256-steg och 0.5dB, dvs totalt -127.5 - 0dB) sedan finns det display för att visa volym, ingångar, SSR-on styrning osv.
Det är deras ingångsväljare jag också kör med, men instället för att köra deras egna PCB för reläna så har jag byggt eget med experimentkort samt trafo. Tagit tid som tusan och mängder svordommar, men det är klart snart den delen iaf.

Hur som helst, B1 låter kanon, och jag tror inte du blir missnöjd med den! Personligen föredrar jag sådan före något passivt.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2012/10/04 23:40:00
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/04 :  22:08:20  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Klart intressant variant Robert. Jag har kikat lite på Lundahls trafos för att förstärka signalen från min MC-pickup, och dom verkar göra riktigt bra grejer. I stället för att köra någon opamp-lösnng skulle man nog kikalite mer på trafos för att få en balanserad signal.

Jag är också sugen på att göra en egen ingångsväljare får att kunna skräddarsy den. Då ligger AMB.org's volymkontroll bra till. Nackdelen med Tentlab är just ingångsväljaren som verkar vara hopbyggd med volymkontrollen.

Display och styrning via någon mikroprosessor är inga problem att få ihop själv. Har gjord rätt mycket microprossessor projekt tidigare.
--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/04 :  23:04:02  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Jag har även hittat denna volymkontroll.
http://electronics.dantimax.dk/Kits/Selectors_-_attenuators/index.html
50¤ för en balanserad volymkontroll.
Klart vettigt pris!
--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/04 :  23:52:05  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Ska du bara ha volymkontroll är ju dantimax riktigt prisvärd - för egen del gick den bort pga för få steg.
I mitt fall har jag dessutom på volymen kopplat shunt-resistorerna på båda faserna direkt ihop med varandra (per "steg") istället för till jord, för att få matchningen bättre - detta är ju inget problem så länge man bara kör balanserad signal. har dessutom 0,1% resistorer :-)
AMB's kit bygger på arduino kretsen, så är man duktig på kodning (vilket jag inte är) kan man säkert lösa det exakt likadant själv med vilken annat arduino-kit som helst. För egen del så var det smidigast med amb-vägen, och sedan är det ju enbart kretskort och fåtal komponenter man köper direkt av dem, resten får man beställa själv faktiskt.

LL1690 eller LL1676 är nog de vettigaste om du ska ha för fasdelning, tyvärr kostar de ganska mycket - men det är en smidig väg för fasdelning, välljudande också!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/05 :  18:30:41  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Har kollat lite mer noggrannt på amb's prylar nu och det blir nog min väg frammåt för mig med. Jag såg att dom har källkoden till Arduino öppen så att man kan ladda hem och modifiera den efter egna önskemål. Deras prylar kommer bespara mig rätt mycket tid och jag kommr närmare målet direkt så så får det nog bli. Jag får dock lura vidare lite på om man kan använda deras ingångsväljare, men det skall nog gå. Om jag kör på transformatorer, eller en op-lösning för att balansera RCA-ingångarna så vill jag kunna göra det på enbart RCA och inte det som redan är balanserat.

Om man kör med 0,1% resistorer så känns det väl nästan onödigt att göra en specialare för shuntresistorerna. Det känns som att det blir lite klabbigt att inte använda kretskortet som det är tänkt, men det är kanske inte så farligt. Har du någon bild på hur det ser ut Robert?

Sedan såg jag i en annan tråd att du har byggt in en Buffalo dac i försteget. Dac'en jag har byggt råkar också vara en Buffalo III :-) I den har jag byggt in ett USB-kort och styr det hela med en lätt modifierad HiFi-duino. Jag har fortfarande lite strul med den så jag lägger kanske upp en egen tråd med lite bilder och hur jag har byggt dac'en som lite underlag för felsökning + att det blir lite dokumentation av byget med.

--Per

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/05 :  21:40:46  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Amb's ingångsväljare kommer funka kanon för mig. Det ser ut som man kan konfigurera valfritt antal portar som output. Då kan man köra en som balanserad och en som omvandlar obal. Till bal. Och sen in i volymkontrollen, ev via ett relä, men det borde inte behövas!
Nu är jag såld på dessa kort.
Skall försöka rita ett blockdiagram när jag kommer hem för att visa hur jag tänker.
--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/06 :  08:50:32  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
AMB's ingångsväljarkort stöder inte både blanserat och SE "default", utan har man balanserat är tanken att man ska köra med två kort. Därför jag själv bara kör med det lilla "styrkortet" och gjort eget kort till reläna. Är i Prag nu, men åker hem idag, kan försöka fixa fram lite bilder sen när jag kommer hem.
Jag har inte någon Buffalo ännu för övrigt, väntar med att beställa den ett litet tag till då det kommer en ny Buffalo III-SE snart :-)

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/06 :  15:41:30  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Ja du, det kommer alltid något bättre :-) Framförallt verkar det smidigare med val av input på Buffalo III-SE.

Efter ytterligare lite funderingar så kommer jag nog bygga inångssteg och volym rent balanserat utan något extra.
Jag lägger nog till ett par icke balanserade ingångar, men de ljudkällor jag har som inte är balanserade är inte heller de bästa så om jag lägger någon typ av omvandling till balanserat på dessa gör det inte så mycket. De ljudkällor som jag vill ha högsta klass på får bli balanserade helt enkelt.

Då återstår att hitta en vettig konstruktion för ett balanserat RIAA-steg. Jag har MC-pickup och har ändå tänkt lägga en Lundahl trafo på ingången till RIAA't. tar man en LL9226 skulle man kunna få ut en balanserad signal ut, men jag har inte kollat något på om det funkar med impedanser osv. Här kanska någon har några bra idéer på hur man får till ett riktigt bra RIAA med balanserad utgång.
--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/06 :  16:38:25  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jo, och det var någon spänningsreg som skulle vara uppdaterad också.
Jag har själv funderat på hur man skulle kunna lösa LCDuino-1 kontrollern från AMB, så den väljer analog ingång 4 när man väljer input 4-5-6-7, men bara att den växlar input på buffalo:n mellan de fyra portarna.
Är ju tyvärr själv nollad när det gäller kodning, och jag har kollat på koden utan att förstå hur det fungerar.
Hade själv velat ha knapp 1-3 som analog bit0-2, knapp 4-7 som analog bit3 plus att den då växlar ingångar på dac mellan dem, och så sist knapp 8 som analog bit4 som utgång (kommer bara ha en utgång). (delta2 har ju 8 "bitar" du kan programmera som in/utgångar) problemet är ju då bara att jag inte kan kodningen, om du själv ska kolla på det sen så tar jag gärna lite tips :-)

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/06 :  17:34:16  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Är det bara hårdvarumässigt möjligt kan jag säkert hjälpa dig.
Jag skall ju göra något motsvarande själv.

Dom har semester nu i två veckor på AMB. Jag skall sätta ihop material jag behöver förutom korten under tiden. Jag tar komponenterna från Digikey tänkte jag. Dom har det mesta och det funkar bra att handla som privatperson där ifrån.

Har du koden nu? Om du mailar över den så kan jag kika på det lite. Svårt att testa utan hårdvaran, men jag kan bekanta mig med koden så går det lite snabbare att fixa sedan.

--Per

Edited by - perra_e on 2012/10/06 17:36:39
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/06 :  20:57:09  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Det gick att ladda hem koden. Den var mer komplex än jag trodde.
Störste problemet nu är att jag kör Arduino 1.0 och med den versionen blir binärfilen för stor så den får inte plats i chippet. Antingen får jag ladda hem en äldre verson av Arduino eller så får jag gå in och banta bort delar som inte behövs.
Jag återkommer med status när jag fått rett ut detta.
--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/06 :  23:00:04  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Laddade hem Arduino 022 och då går det bra att kompilera. Man jag tror att jag missuppfattade dig vad det gällde styrningen. När jag läser igen så vill du styra Buffalo-dac'en. Det finns ett projekt som heter HiFiDuino som har löst detta och som jag använder till min dac. Att klämma in kod i lcDuinon för att styra Buffalo'n är nog mer jobb än vad jag orkar med nu. Chippet är fullt som det är just den funktionaliteten behöver jag inte själv. Framöver kanske om jag får tid.

Länk till HiFiduino
http://hifiduino.wordpress.com/code/
--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/07 :  00:36:50  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Hej, jo - jag har kollat in Hifiduino, men jag har inte plats i burken för någon extra kontroller.. så det enda jag igentligen vill göra med LCDuino-kontrollern är igentligen att byta ingång på Buffalon, allt annat tänkte jag att man hårdställer med default-firmwaren. Jag vet ju dock inte hur man ska få Buffalo & LCDuino att lira ihop. Med vanliga Buffalo III så böt man ju ingång (om man hade 4-spdif kortet & sidecar) genom att man kortslöt fyra två poler med varandra i olika binära kombon, vilket nog gått att lösa med LCDuino & två relän tex (bara man kan koda).
Men Buffalo III-SE vet jag ju inte hur det kommer bli exakt.

Jag köpte komponenter från Mouser, de hade mest inne när jag kollade. Priserna är väl ganska likvärdiga också? Mouser har dessutom fri frakt över 600kr tror jag :-)

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/07 :  20:42:49  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Ok, om du kan styra via reläerna så borde det gå att fixa. Vi får avvakta tills du köpt dac'en och se hur den fungerar då.

Nu har jag beställt alla komponenter till ingångskort, volymkontroll och styrning. Jäklar vilken tid det tog
Vad som återstår att beställa nu är kretskort från Amb, Låda från HiFi 2000 och kontakter från Thomann + att jag kom precis på att jag glömde beställa transformatorer. Ja ja, det blir säkert fler beställningar.

Det blir inget budget steg detta ser jag nu, men det är bättre att ta till så att man blir nöjd.
--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/08 :  00:40:03  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Trafo kan jag rekommendera att beställa från Toroidy.pl
Grymt billiga och bra ringkärnor från Polen, och du får bestämma spänningar och hela kitet själv (om du behöver flera olika lindningar osv).
Jag är van det här med missa komponenter, och sedan kommer ändringar som man inte tänkte på osv. Själv har jag nog beställt tio gånger innan jag är klar :-)

Jag kan återkomma när jag väl beställt och fått DAC-delen så kan man kolla på det. Vore grymt skönt att slippa ett externt reglage för just bara dac, vill som
ha allt på samma fjärr så att säga.

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/09 :  13:53:03  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Angående RIAA delen så blir det nog ett separat bygge. Jag har hittat ett projekt som är väldigt intressant.
http://www.klaus-boening.de/html/laboheme.html

Det finns några byggen på DiyAudio också, men dom är klart mer komplexa med mycket mer komponenter, men man slipper i och för sig trafon på dom.

--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/09 :  19:29:46  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Har fått tipps på ett kitt som också förmodligen är väldigt bra
http://www.pilghamaudio.com/index.php?page=gerhard-mc-preamp

Beskrivningen på detta kitt finns med i "Linear Audio vol. 0"
http://www.linearaudio.net/

--Per
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2012/10/09 :  21:08:57  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Personligen är jag inte mycket för OP-förstärkare utan skulle hellre satsa på diskreta komponenter, men det är ju en smaksak. Tycker ofta OP-förstärkare låter tråkigt och dynamikfattigt jämnförelse med diskreta kretsar.
Du har inte funderat på PassDIY Pearl II? Vad för gain behöver du på RIAAt? Är 54 el 56dB på Pearl II tror jag, vill man ha mer finns ju annars trafo också, visserligen inte balanserat, men om man har lite mer pengar att lägga ut så kan man göra det balanserat ;-)

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/09 :  22:38:23  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Pearl II kan absolut vara en variant. 56db är i underkant när jag har letat lite.
"The DL-103 has a pretty low output of 0.3mV, requiring an MC phono stage with at least 60dB of gain"

Hur tänker du att man fixar Pearl II till Balanserat? Via trafo? dubbla kort?
Det går ju köra med typ DRV134/135 Unbalanced to balanced driver, men då är det inte fullt diskret igen.

Detta blir inte lätt att välja. Det bästa är väl dock att vad man än väljer så lär det bli bättre än vad jag har idag :-)
--Per

Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/09 :  23:42:20  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Har letat mer på Pearl II och det är en del som har problem med för låg gain med em dl-103, även efter att ha försökt fixa till det, så man måste nog köra en trafo på den.

--Per
Go to Top of Page

perra_e
Member

103 Posts

Posted - 2012/10/10 :  11:48:21  Show Profile Send perra_e a Private Message  Reply
Har pm'at med en kille på DiyAudio som har byggt både Pearl II och FPS (steget från pilgham). Han säger så här.

"Hi, yes I built Pearl II and either FPS or Paradise are clearly better. It sounds good but not great, some microdetails are missing.... It sounded great to me in the beginning, but once I had FPS up and running there was no going back.
As for the balanced outputs, I used a chassis that has both RCA and XLR connectors, this is my "testbed". In fact, they are not connected. Quite a few people use Lundahl 9226 at the input (or similar from Jensen), with great results . On the outputs I would rather use an active solution (I am using a Lundahl 7902 at the output of my line stage, which works great but does alter the sound a little bit)
I think the gain of FPS should be fine. I am using a Clearaudio MC with 0.5mV and it works just beautiful. Remember the FPS is one of the lowest noise phono stages out there..."

--Per
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000