Author |
Topic |
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 12:36:23
|
Jo, låt säga att man skulle bygga en mtm-stativare med två 5" eller 6,5", då med diskant emellan och två slotportar för att få en bra basåtergivning. Om man ändå vet om att man framöver kommer att ha en sub under var topp, vilka ljudmässiga fördelar (och nackdelar) skulle det ge att istället bygga slutna, eventuellt mindre, lådor? Bättre "transientåtergivning", "mikrodynamik", effekttålighet etc? Mindre men "bättre" mellanbas? Eller kan man få båda modellernas fördelar genom att bygga en portad låda med möjlighet att skruva fast nå'n typ av lock för portarna? |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
Edited by - Mathias på Öckerö on 2013/02/16 12:51:50 |
|
Brandmästaren
Member
203 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 13:14:43
|
Min upplevelse med 6,5" i sluten mtm-låda var att det gav för lite tryck, fysiskt. Lät jättebra men harmoniserar inte riktigt med stabila subwoofers. Om man kör 15-18" sub så behövs enligt min mening mer konarea. Mina 8:or är bättre, och de går ju tillräckligt högt upp i frekvens för att kunna delas mot en horndiskant om man så vill.
Basreflexen kan man ju använda till att justera upp nivån lite i botten med, men det kan man ju göra med en sluten likväl, effekten av det dock beroende på FS och delning mot subborna. Teoretiskt tappar man väl ca 3db i verkningsgrad också, men det kan ju vara ett mindre problem beroende på element och drivning.
Mvh: Figge. |
Mitt system: Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna. DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K. HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup. |
|
|
Mathias på Öckerö
fd. Morfendite
795 Posts |
Posted - 2013/02/16 : 15:04:14
|
Jo, om man tänkt bottna med 15-21" så är kanske 6,5" lite smått. Till mina mtm-kvartvågsburkar med tiotummare blir det nog nå't i den stilen. Men på kontoret, där jag oftast sitter väldigt nära högtalarna, tror jag att det blir lagom med mtm 5-6,5" och fyra subbor med 10" xls och 12 slav. (Om ingen köper dem först vill säga... Då får jag hitta på nå't annat ) |
Varje timmas spekulerande över sådant man inte kommer att märka nån skillnad av är en timma förlorad lyssningstid. |
|
|
|
Topic |
|
|
|