Author |
Topic |
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 19:22:46
|
Jag håller på med en sista beställning från Mouser nu till de nya korten. Mitt kort är helt riktigt lite mindre. Det var också en anledning till att göra eget. Hela kortet är 10 x 10cm och varje rail är alltså 5x10 cm, men man måste såga isär dom om man bara behöver ett. Jag har lite kort över om någon är intresserad. Jag skall bara testa så att dom funkar först. Kan släppa dom för 75:- st + frakt.
--Per |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2013/01/20 : 23:28:05
|
Jag kan ev. vara intresserad. Vad är det för likriktardioder korten är gjort för. Ser ut som något ytmonterat? Kör ju oftast to220 på dessa... |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/01/24 : 08:34:58
|
En liten uppdatering på RIAA-steget medans jag väntar på de sista komponenterna.
Jag fick problem med spänningsregleringen vid belastning. -12V var ju besvärlig från start och det visade sig att den sjönk till ca -4V igen vid belastning. Efter mycket felsökning fick jag till slut skicka ner kortet till Pilgham för översyn. Det visade sig att det var ett fel på kretskortlayouten så att två ben på utgångstransistorn skulle byta plats. Det var visst en rätt ny konstruktion så dom hade inte hunnit få någon fedback. Pilgham har varit väldigt tillmötesgående och dom fixade detta utan att knysta.
I går fick jag tillbaka det fixade kortet, men det tog inte lång tid innan nästa bakslag. Det visar sig att trafon som är medskickad är för dåligt dimensionerad. När jag kopplade in båda förstegen så sjönk utspänningen på förregleringen till ca 12V, och det är på tok för lågt. Varje kort drar ca 250mA per sida och med förlusterna i regleringen blir det total ca 600-650mA pr sida. Trafon är på 2X15V och 2x12VA och det ger teoretiskt max 800mA per sida. Jag testade att koppla förbi ett motstånd i förregleringen på 2,2Ohm och då var det precis så att det hoppade igång, men efter 30min hade trafon en temp på 35-40 grader så detta är inte hållbart.
Jag har haft kontakt med Pilgham om detta också och dom byter ut trafon till en som räcker till. Inga större problem, men surt när det strular.
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/01/27 : 18:52:11
|
Det är nog inte meningen att jag skall bli klar med dessa projket. Den "sista" beställningen kom hem i fredags. Idag monterade jag de nya motstånden, bara för att konstatera att jag råkat beställe två motstånd på 191Ohm istället för 191Kohm
Är det någon som har en beställning på gång från Mouser???
--Per |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2013/01/28 : 12:44:28
|
quote: Är det någon som har en beställning på gång från Mouser???
Ja, jag sitter och plockar med en, PMa om du är intresserad.
/Staffan |
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2013/01/28 : 12:45:43
|
Ska du bara ha några smågrejjer, så brukar https://www.microkit.se funka, man kan beställa allt från farnells sortiment, men det blir lite dyrare än direkt från farnell. Tror frakten kostar 49kr eller något sådant dock. Irriterande, men bästa lösningen om man ska ha något enstaka. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/01/28 : 22:09:05
|
Jag har löst det akuta med ett par seriekopplade 1% motstånd. Funkar bra egentligen, fast man vill ju ha komplett med samma typ. Jag testade att göra om mjukvaran för att justera balansen, men det var lättare sagt än gjort, så jag har gått tillbaka till orginalmjukvara. Nu spelar det faktiskt nästan helt i centrum mellan högtalarna, så jag behöver nog inte göra något mer. Riktigt gött att det funkar bra nu
Har lött ihop mina SSLV i kväll. Minus sidan funkade direkt medans plusssidan kan jag inte justera spänningen på ännu. Har inte tid att felsöka i kväll.
Så här ser det ut i alla fall.
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/01/29 : 19:19:04
|
Sådär nu fungerar båda spänningarna på kortet. Det var två fel.
1. Jag använde BC337 i stället för BC550 och Emitter och Collector var vist omkastade på dessa transistorer. Slarvfel att inte kolla det först.
2. Det fattas en ledning på kretskortet. Jag har lyckats att få två ledningar som liggger ihop i schemat, men dom är inte elektriskt hopkopplade. Alltid är det något som strular första gången man gör ett kort.
Sedan så var även den footprint jag använt mig av till transistorerna inte helt optimal. Paddarna sitter i rad och har ett väldigt tight mellanrum. Lite onödigt svårt att löda.
Annars funkar det bra
Får se om jag sätter dit ingångsdrivarna i kväll. Jag är rätt sugen på att få detta klart nu.
--per
edit: Stavfel |
Edited by - perra_e on 2013/01/29 19:21:07 |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/01/30 : 23:29:34
|
Nu börjar det bli färdigt. Alla kort är på plats och det är inte mycket plats kvar i lådan. Det saknas lite kabeldragning och uppsnyggning av befintlig kabeldragningen.Det får bli när jag inte behöver plocka isär sakerna någon mer gång.
Det ser ut som att Stajo kan få med sig motstånden som saknas vilket jag tackar för. Det är det sista förutom balanserat till single end drivare till RCA-utgångarna som kvarstår nu.
|
|
|
RobertH
Member
400 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 08:03:34
|
perra, det ser ut som du har kör flera SE-ingångar, och XLR ingångar. Hur har du gjort kopplingen mot SE-BAL omvandlaren, och det hela mot ingångsväljaren? Tänkte bara om du har gjort någon smartare lösning än mig. |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/05 : 17:42:45
|
Jag har inte gjort något speciellt. Jag har 5 ingångar och tre utgångar. Helt standard. SE-Ingångarna går via INA134 Line Driver, och utgångarna kommer gå vi motsvarande Bal to SE omvandlare. Internt blir allt balanserat i försteget.
Det blev ett missöde med SSLV när när jag kopplade in dom. Jag måste ha en separat trafo för dessa. Jag kopplade en lindning från varje trafo till respektive pluss och minusdel på kortet. När jag sedan kopplade ihop 0V på de båda korten blev det kortslutning över likriktardioderna genom jord. Den magiska röken slapp ut!!! Jag kör på nätdelen till buffertkorten så länge. Funkar bra men lite brumm om man drar upp volymen.
--Per |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/13 : 09:48:34
|
Nu är RIAA-steget klart. Sista pusselbiten med en uppgraderad trafo kom hem i fredags. Jag fixade fram och bakstycke på lådan och drog kablarna i helgen. Så här ser det ut när det är klart.
Översikt:
Anslutningar + stjärnjord:
Jag har fått dra upp förstärkningen väldigt mycket på stegen då min Denon DL103 pickup lämnar relativt svag signal. Det är den enda modifiering jag gjort från standard. Jag har dock ett problem, BRUM
Har jag bara RIAA-steget inkopplat utan att ansluta skivspelaren, vilken är en Rega Planar 2, så är det bara ett marginellt brum/oljud vid full volym. Det kan jag absolut leva med och det kan säkert förbättras också med en skärmad kabel på output-sidan.
Det räcker att koppla in skivspelaren så får jag ett kraftigt brum. Jag moddade skivspelaren i går så att jag har en separat jordsladd i stället för att jorden från tonarmen går via vänster RCA-kontakt, men det hjälpte inte.
Det sista jag testade i går kväll var att koppla ur pickuppen, och då blir det nästan tyst. Så med pickupen inkopplad har jag alltså ett kraftigt brumm.
Jag ser två möjliga felorsaker: 1. Pickuppen genererar brummet. 2. När man får en sluten krets fungerar sladdarna från skivspelaren till RIAA'at som antenner.
I mitt gamla RIAA-steg hade jag inte dessa problem men det är ett par stora skillnader. Den har mycket lägre förstärkning och jag hade ett par Ortofon-transformatorer på den för att förstärka signalen. (kom just på att jag inte testat med dessa transformatorer på det nya steget)
Är det någon som har ngon erfarenhet av liknande problem eller några bra förslag?
Jag har läst det mesta om jordning och tycker mig förstå det, men kan ha bommat något. Det är helt acceptabelt utan Skivspelaren inkopplad och den har ju ingen elektronik utan det är ju bara pickupen man ansluter.
--Per
Edit:Mer stavfel |
Edited by - perra_e on 2013/02/14 08:48:09 |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 10:39:00
|
Prova med skärmade kablar mellan RCA och korten. |
Modda allt som går att modda! |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 13:09:28
|
Tackar Bardis. Det skall jag göra. Jag var iväg och handlade lite kabel idag på lunchen till skivspelaren. Testar även på ingången då. Börjar med det och rapport kommer i kväll. --Per |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 14:56:36
|
Det var snabba ryck! Sugen på att få det att funka? Det där med brum är väldigt svårt. Kan räcka med att en kabel ligger för nära något störande. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 14:58:42
|
Bara för att kolla. Men det har du säkert tänkt på. Har du haft locket på så skärmningen blir komplett när du testar? |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 16:05:13
|
Har haft locket både av och på. ps. Jag köpte kabeln innan jag läste dit inlägg, och ja jag är VÄLDIGT sugen på att få det klart |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 16:28:51
|
jag med |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 19:04:26
|
Steg ett hjälpte inget, vilket jag kanske inte trodde att det skulle göra, men hoppades. En skärmad kabel mellan RCA och kort. Skärmen är ansluten till GND på kortet och öppen mot RCA-kontakten. Det är även ansluten en kabel från GND till stjärnjorden.
Nu blir det kabelbyte på skivspelaren. |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 19:38:46
|
Har du provat att lyfta på stjärnjorden? För att kolla om det är en jordslinga någonstans. |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 19:41:33
|
Så här ser kabelanslutningen ut i skivspelaren. Der kommer behövas lite ingrepp här om man skal få dit nya kablar. Jag börjar med att skarva på dom ny kablarna på dom gamla. Det behövs en ny plugg om man skall göra helt rätt, och det har jag ingen nu.
|
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/14 : 21:44:00
|
Då var det bytt kablage på skivspelaren med. Nu vart det en förbättring men det är en del brum kvar. Vid lyssningsvolym är det dock inte så farligt fast jag vill nog ha bort en del till. Nästa steg???
--Per |
|
|
perra_e
Member
103 Posts |
Posted - 2013/02/15 : 09:11:24
|
quote: Har du provat att lyfta på stjärnjorden? För att kolla om det är en jordslinga någonstans.
Bommade denna kommentar.
Utan någon kabel till stjärnjord (flytande) blir det väldigt mycket brum (Har jag för mig. Är lite osäker nu när jag tänker efter)
Steg ett var en kabel från nätdelen till stjärnjord. Nu blev den i princip tyst tills man ansluter skivspelaren. Steg två var en kabel från varje kort till stjärnjord. Samma resultat. Steg tre var att flytta placeringen av jordpunkten. Samma resultat.
Grejen är ju att den är nästan helt tyst ända tills man kopplar in skivspelaren.
Frågan är om det kan ligga längre fram i kedjan? men det känns lite långsökt då den inte brummar utan skivspelaren inkopplad.
Frågan är om jag skall försöka ta med mig RIAA-steget till någon annan och testa + att testa med en annan skivspelare.
--Per |
Edited by - perra_e on 2013/02/15 09:14:21 |
|
|
Bardis
Member
3347 Posts |
Posted - 2013/02/15 : 09:35:41
|
Har du lyft jordkabeln från skivspelaren? Prova att bara ansluta en kabel från spelaren. |
|
|
Topic |
|