Och ser att de har två olika modeller av Audio Technicas AT 120E, Den normala oranga varianten (AT 120E) samt en billigare gråsvart variant (AT 120E/II).
Är det någon som testat och lyssnat fram skillnaden? Dom verkar skilja sig i frekvensomfånget, 15Hz - 25.000Hz för den gråe och 12 Hz - 25.000 Hz för den orange.
Har de gjort en billigare variant eller är den orange varianten på väg att fasas ut och därmed betingar ett högre pris?
Jag antar att Du har en någorlunda lätt tonarm. Vad jag saknar i den tekniska informationen är kanalseparation. För mig är det en viktigare parameter än om den klarar 20 eller 25kHz.
"NOTE: There is an Audio-Technica AT120E/II cartridge model being sold as the replacement for the AT120E cartridge. This is not true. The AT120E/II is the equivalent of a lower performance model. The AT120E/II cartridge was recalled from distribution by Audio-Technica."
@ Tomano58 Tack för den infon, besparade mig en negativ erfarenhet. Man tror ju att "MK2" av en produkt ska vara en förbättring, men tyvärrär det nog inte så i detta fall.
Får nog sikta på den vanliga varianten AT 120E istället.
@ Improved Audio Jag tänkte para ihop den med en Linn Akito tonarm och hoppas att det fungerar ok. Kanalseparationen ska vara bra enligt de utlåtanden jag sett på nätet.
Har alltid varit Ortofonfrälst men har av någon anledning alltid nedgraderat, började med en Super Om30 som jag tyckte fungerade fint, vidare till en MC 10 Super II som också var trevlig (dock lite tung för tonarmen) men sitter nu med en Om10:a som håller på att tråka livet ur mig.