Author |
Topic  |
|
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2012/09/15 : 11:31:32
|
kan man åka på Tull och moms avgifter?? vad har ni för erfarenheter? |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2012/09/15 : 15:59:36
|
precis, jag har köpt en del vinyl från USA har aldrig åkt på några tull avgifter men det kanske bara är tur. men är dom hårdare i japan med avgifter? |
 |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2012/09/15 : 16:55:32
|
Brukar ha med värdet att göra plus att man kan ha otur. Har heller hittills aldrig åkt på tull/mos men har inte handlat för stora värden. |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
tomano58
Member

455 Posts |
Posted - 2012/09/15 : 17:28:25
|
Svensk tull och moms är det man betalar om man "åker dit". |
 |
|
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2012/09/15 : 21:04:12
|
ok, vad går dom på: värdet eller vikten på paketet? |
 |
|
opethic
Member

2890 Posts |
|
soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts |
Posted - 2012/09/16 : 15:34:11
|
Notera att värdet = varans pris + fraktkostnader + emballage + försäkring + ev. tillägg. Dvs du ska betala moms för frakten också. Det är importören som sköter om klarering och det innebär att det oftast är posten. Dvs postpersonalen får en försändelse från utlandet (ej EU) och räknar ut moms- och tullsats samt lägger på sina egna kostnader för att utföra klareringen. Jag har ibland hört uppgifter att moms- och tullsatser under en viss summa kostar för mycket att kräva ut och att man därför får in billiga prylar utan avgifter.
Om man klarar sig undan, beror nog mycket på vem som sköter införseln och jag anar att Posten är mer korrekt än många andra. Min egen erfarenhet är annars att gods från USA kollas mycket noga och jag åker i princip alltid på att pröjsa. Jag har fått en hel del från Ryssland, Ukraina, Kina och Hongkong och aldrig betalat ett nickel. |
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
Posted - 2012/09/16 : 17:25:08
|
Att det skall vara en minisumma för att man inte skall bli momsad stämmer inte jag har blivit det för den obetylliga summan av 125:-.
De gånger jag har sluppit beror på att mina paket har hamnat först på någon annan plats i europa t.ex i Tyskland vilket har gjort att man har sluppit avgifterna allt enligt eu-reglementet.
Allt från nordamerika är omöjligt att få igenom utan att betala avgift, även om det kan hända andra som har sluppit.
quote: Jag har ibland hört uppgifter att moms- och tullsatser under en viss summa kostar för mycket att kräva ut och att man därför får in billiga prylar utan avgifter.
Om man klarar sig undan, beror nog mycket på vem som sköter införseln och jag anar att Posten är mer korrekt än många andra. Min egen erfarenhet är annars att gods från USA kollas mycket noga och jag åker i princip alltid på att pröjsa. Jag har fått en hel del från Ryssland, Ukraina, Kina och Hongkong och aldrig betalat ett nicke
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
 |
|
PK
Member

64 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 17:00:38
|
Jag har köpt ca 200 st vinyl från japan under 5 år över ebay och jag har aldrig betalat en krona i tull. Alla japaner skriver used records och ett annat värde eller gift. det är privatpersoner ni handlar med och inga firmor som måste skriva värdet och alla skivor är begagnade. Maximala antalet lp i ett paket är 5-6 st SAL signed for. Sedan börjar det om på noll igen,så om ni köper 8-9 st lp så skickas det i två paket.Dubbel räknas som två. Det som är bra med japanerna är att de är ärliga med bedömningen ,till och med i överkant jag har köpt VG skivor som varit som nya och står det EX så har jag i princip inte varit med om att de inte sett ut som nyskick.Det enda som kan vara lite sämre är fodralen som PGA att japan är en ö och fukten i luften gör att papperet kan få fläckar som man inte får i andra delar av världen.Tror att det är saltvattenfukt som under lång tid kan sätta sina spår på omslagen.Men det är sällsynt även i japan,de flesta är Väldigt fina och då menar jag FINA.Japanerna är väldigt ärliga men dåliga på engelska.har ni tur så får ni en engelsman eller amerikan som bor i japan som säljen och då går det bra det finns en del. Bara och köpa.
|
PK |
 |
|
PK
Member

64 Posts |
Posted - 2012/09/21 : 17:09:05
|
Glömde att säga att om ni bara vill ha vinylen och inte bryr er om att det sitter en OBI på fodralen så kan ni få skivorna till ca 1/3 till 1/2 priset mot om de har original obi#180;n med.Det brukar börja på minst dubbla summan vid bud och man kan göra fynd om inte obi#180;n är med.Skivorna är ju lika fina för det.Mera säker på att få fina skivor kan man inte få,till skillnad mot USA och England där de bedömer som att de vore Blind deaf and dumb ibland.Skriver MINT på begagnade skivor med omslag med ringwear Jag har lärt mig med tiden vilka som är ärliga och gått på en del minor men aldrig från japan.Och de små missöden som har hänt tex att nån skiva har varit sämre än vad som var väntat så har jag fått pengarna tillbaka och behållt skivan.Japan är säkert köp. |
PK |
 |
|
Freddie Boy
Member

704 Posts |
Posted - 2012/09/23 : 22:22:21
|
Tack PK för din hjälp, har köpt lite vinyl från tradera, men tröttnade på det när bedömningen av skivornas skick inte stämde överens. men från england får man alltid enligt beskrivningen och japanerna verkar ju då oxå vara säkert. en del skickar fraktfritt med SAL |
 |
|
|
Topic  |
|