Author |
Topic  |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2011/03/24 : 22:08:57
|
Jag har tänkt mig att skrämma igång vinylen på allvar här, funderar dock på något som jag har jättedålig koll på: passar min pickup bra till armen jag har...
Pickupen är en Miyabi Standard och armen Rega RB300. Vad säger expertisen?
På 47Labs hemsida får jag fram följande data på pickupen: Specifications Stylus: Line Contact Cantilever: Special Aluminum Alloy Magnet: Alnico Magnet Coil Material: Copper Output Voltage: 0.2mV Internal Impedance: 2.0 ohms Recommended Tracking Force: 2grms
Inget om komplians och hade det stått hade jag ändå behövt fråga för jag har ingen koll på det.  |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2011/03/24 23:55:08 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2011/03/24 : 22:29:34
|
Hittade detta i en recension, http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=318 : "The Standard is a low compliance cartridge, but because it weighs a whopping 13.5 grams you can use it with most medium mass tonearms."
Frågan är då om RB300 kan räknas som medium mass... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
 |
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2011/03/24 : 23:19:49
|
RB300 har 11.5gr massa och är altså en medium mass-arm, däremot så ska den default bara ta 4-11gr enligt rega, fast det är nog bara motvikten som behöver bytas till en tyngre då. Din pickup har för övrigt 9cu compliance, men jag hittar ingenstans om det är i 10Hz eller 100Hz (dock brukar de flesta japanska pickuper vara mätta i 100Hz, och compliancen är således högre än 9cu i 10Hz). De formler för att räkna ut resonansfrekvens jag sett har bara varit för 10Hz, aldrig sett för 100Hz. |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2011/03/24 : 23:31:19
|
Tack för det! Var hittade du dessa data?
Vikten fick mycket riktigt bytas, spelar gör det ju men man vill ju ge den här extrema pickupen så bra förhållanden som möjligt. Nu måste jag bjuda in nån som är riktigt bra på att ställa in det hela. |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts |
|
RobertH
Member

400 Posts |
Posted - 2011/03/25 : 19:36:39
|
Bernt: Kolla in vinylengine.com de har både Cartridge database och tonearm database, men info om flera olika! de har tom färdig uträknade resonanstabeller för pickuper - men då är problemet att det räknar ibland compliance efter 10Hz även fast det är specificerat i 100Hz och blir altså totalt felaktigt. För övrigt så är en av de svagaste punkterna på RB300/RB250 just motvikten, michells vikt är både lättare att ställa in och bättre ljudmässigt. Annars är interna kablarna också en av de negativa punkterna, om du känner för att göra lätta uppgraderingar :-)
Direktlänkar till databaserna: http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php http://www.vinylengine.com/tonearm-database.shtml |
Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA |
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2012/10/04 : 18:59:34
|
Nu börjar det likna nåt, Pass Pearl har gett mig vinyllusten tillbaka. Vem säljer Michells grejer i Sverige? |
MVH Bernt Mitt system
|
 |
|
ninja
Member

2476 Posts |
|
Tobba
Member

116 Posts |
Posted - 2012/10/05 : 09:47:42
|
Akkelis Audio säljer Michell skivspelare och tillbehör.Har även motvikter som passar till Regaarmar.
Mvh,
Tobbe |
 |
|
|
Topic  |
|