HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ryssens Stereo Saker --> Just nu lite olika......
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 36

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/26 :  00:32:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
och de måste alla gånger ha tillräckligt med gain för att driva LuFon?


Det ska dom ha.
Men nu när jag har chansen ska jag iallafall lyssna på 6c45 innan jag gör några drastiska ändringar.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/26 :  22:27:59  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Har inte hunnit testa 6c45 ännu.
Råkade klicka hem 4st 6P45S och 6BM8.
Tänkte jag skulle testa denna:https://www.frihu.com/images/2019/10/tech-bulletin33.pdf
Tänkte återanvända chassiet till EL36SE förstärkaren med James opt
dom ska ju kunna ta 120mA och kunna kopplas i 5k om jag inte minns fel.
Men det blir en senare fråga...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/26 :  23:16:25  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så jag lyssnar nu på 6c45 i Lufon det är samma pip i dom som i 6e5p,vilket får mig att tro att det måste vara nåt annat.
Jag har läst på olika forum att ljudet liknas vid SS (solid state)
och det kanske stämmer ,basen verkar stramare gentemot 6e5p.
Men undrar om inte 6e5p är roligare att lyssna på.
Nu tillbaka till det pipande ljudet...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/07/27 :  05:32:47  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med pip och LU1014D låter vagt bekant, undrar om inte nån testkoppling jag gjorde med den transistorn och ett par utgångstrafos också pep i vissa lägen, om den började självsvänga när man kom över en viss volym eller hur det nu var.
Nåt krångel var det som gjorde att jag övergav den och körde med en lateral-mosfet istället.
Tycker mig ha läst en del om självsvängande LU1014D på Diyaudio också, men det var ett tag sen.
Å andra sidan är väl LuFo i sig en beprövad konstruktion så den borde inte krångla.

Kopplingen i länken har jag byggt hela två versioner av för många år sen, dock ingen exakt kopia. Först en prototyp av skrot med utgångsjärn från en Edison 60 och med 12B4A som katodföljare, sen en par seriösare monoblock med Hammondtrafos och Mosfetar som drivsteg.
Har för mig de lät helt okej men det var nåt krångel, minns jag rätt så använde jag Sovtek GZ34 som likriktare vilka var helt odugliga eftersom det blev överslag i dem.

Nånstans på nätet finns det ärligt uppmätta skärmgallerkurvor för EL519 och det var inte nån särskilt vacker syn men med lite återkoppling funkar det. Har för mig man får ut bra med effekt också, 12-15W nånting.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/27 :  19:58:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag är rädd att jag måste ge Fuling rätt i frågan om switch agget.
När jag stänger av förstärkaren så minskar frekvensen snabbt för att senare försvinna helt.
Det finns ju ingenting annat som kan allstra en sådan frekvens..

Men nu har jag ju banat väg för Fuling iallafall,det är ingen fara att använda 6c45...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/07/27 :  23:00:29  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Dåså, att problemet är lokaliserat är en bra start. Härifrån skulle det gå att testa med extern LC-filtrering av spänningen ut från aggregatet och se om det hjälper. Jag är inte expert på SMPS-aggregat men vet att de kan vara lite griniga med vad som ansluts till dem, det finns säkert gubbar på Diyaudio som kan ge bättre råd.

Jag tycker mig ha snappat upp att aggregaten kan skilja mycket mellan olika exemplar och olika tillverkare, kan behöva testas olika för att hitta ett som är tyst? Vilken spänning går LuFon på?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/27 :  23:14:35  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Den går på +28v.
Jag täkte mig byta ut den mot ett vanligt med toroid.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2023/07/27 23:15:49
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/07/27 :  23:33:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Byta pip mot brum

Nädå, det ska väl funka. LuFo borde vara ganska immun mot skräp på likspänningen men risken med switchaggregat är väl att de strålar ut högfrekvent skräp som plockas upp av kretsen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/31 :  11:49:33  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply

TS 400VA PRI: 230V SEC: 2x 25V
- outer diameter ~130mm / height ~55mm
Audio grade transformers: 78,20 EUR/
Shipping cost to Sweden - 23,00 EUR.

Detta är priset jag fick från Toroidy från Polen
det är ju billigare än t.e.x Elfa och mouser och då är detta
audio grade.
Fåse når det behagar ramla in lite pengar..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/07/31 :  12:25:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Låter rimligt. Nån liten drossel också kanske?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/31 :  12:53:42  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Njaee har beställt 2st single raile SLB.
https://www.diyaudio.com/community/threads/the-slb-smooth-like-butter-active-rect-crc-cap-mx-class-a-power-supply-gb.336479/

https://www.etsy.com/se-en/listing/699792666/smooth-like-buttah-slb-class-a-psu?click_key=a0e0e7ed8f18ec166e26b974a892cb7a38a66305%3A699792666&click_sum=5056c0c7&ref=shop_home_recs_5&variation0=1110616770

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/07/31 :  12:58:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Oj, det där såg invecklat ut. Har sett förkortningen på Diyaudio men inte kollat upp den närmare förrän nu. Borde bli bra.
Antar att den där konstruktionen innebär snällare rippelströmmar än vanliga likriktare?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/31 :  13:11:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Det borde den göra,har inte läst på så fasligt i ämnet..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/31 :  13:24:46  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Inte roligt att få lov att bygga om hela tiden.Men man får väl se fram emot slutresultatet..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/07/31 :  15:36:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Most importantly, improved performance relative to a traditional CRC supply with lower ripple and higher current capability.

Så här står det ju i trådens början.

Edit mer om rippple:
quote:
Ripple current is smaller if the PSU is correctly engineered with proper ESR ratings observed. For a CRC filter on a PSU, one does not want to use low ESR caps or too big of caps. Low ESR caps and high capacitance caps will cause excessive charging ripple currents and degrade life of cap. Ripple voltage is reduced mostly by use of a capacitance multiplier - or really should be called a #8220;ripple eater#8221;. A smaller value CRC will have higher ripple voltage than a larger CRC, but the large value CRC will do so at the cost of higher ripple currents which is bad for lifetime. We then use a ripple eater to attenuate the ripple by circa -60dB to -70dB.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2023/07/31 15:52:27
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/07/31 :  23:15:15  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ska bli spännande att se vad de går för. Att producera flera ampere likström är inte het lätt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/08/02 :  23:48:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Beställde pcb till ett Riaa med PC900.
Och nu säger han att jag ska få 5 par...
Så om nån är intresserad så hör av er..

https://www.diyaudio.com/community/threads/merlin-riaa-preamp.308369/page-6

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/08/03 :  05:46:54  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag kan nog förbarma mig över ett par sen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/08/03 :  15:21:13  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ok,är noterat

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/08/03 :  18:21:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Spelar inte mycket vinyl men när det händer är det genom ett skamligt litet köpe-RIAA. Borde ju gå att ändra på

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/08/03 :  21:22:37  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja själv har jag köpt ett 25tal nya och beg skivor som jag inte lyssnat på.Stora annläggningen är inte ens kallibrerad.
just nu när jag håller på med den lilla anläggningen (Lufo).

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7547 Posts

Posted - 2023/08/04 :  00:00:32  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Har en vinylsvarv som jag fick när bror min röjde plats i huset inför en tillökning i familjen. Behöver säkerligen kalibreras och justeras på alla möjliga vis men det verkar väldigt krångligt så jag är nöjd med att det kommer dugligt ljud ur den.
Ett rör-riaa kan man ju ändå bygga för byggandets skull

Skulle det bli brist på rör till dem så finns det östeuropeiska 6HM5 ute på Tradera, har legat ute i flera år. Ska väl vara ungefär samma sak som EC900 men jag tror glaskroppen är lite högre så de har inte riktigt samma roliga utseende.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

abbot
Member

662 Posts

Posted - 2023/08/04 :  14:28:45  Show Profile Send abbot a Private Message  Reply
EI (Elektronska Industrija) 6H5M är populära som ingångsrör i vissa Little Dot hörlursförstärkare. 6H5M finns både som 'short bottle' och 'tall bottle' där de senare anses låta bäst (i den applikationen). EI höll till i Nis, i Serbien, och använde Telefunkenutrustning.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2023/08/04 :  14:54:47  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Här finns ganska många av dom:
https://tubeworldexpress.com/search?q=6HM5

quote:
Ett rör-riaa kan man ju ändå bygga för byggandets skull

Ja jag menar det,jag har ju redan ett rör riaa "Big bottle"från Diyaudio,Men man behöver ju nåt att jämföra med.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2583 Posts

Posted - 2023/08/04 :  18:35:11  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har skaffat ett rörförsteg m rör riaa.
De e baserat Allen Wright's super regulatorer.
Rörlikriktning (helt onödigt här).
En ECC88 per kanal t riaa å en 5687 per kanal
å lundahl nät järn, drossel å linje järn.

För det mesta e den tyst som den ska vara men
ibland hör man hur regulatorerna knattrar.
De e lite irriterande när man går fram å
vänder sida på vinylen så hörs det ibland.

Ja kommer inte å gräva i försteget om det.
De e ett dedikerat skat bo där silvertrådar
i teflon slang går fågelvägen mellan kopplings
punkterna

Men de lirar jävligt bra så den får stanna.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 36 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000