T O P I C R E V I E W |
Ryssen |
Posted - 2012/03/24 : 18:34:48 Då mina gammla trådar har en förmåga att bli arkiverade innan dom är färdiga startar jag en ny. Då jag lyckat få igång min subförstärkare har jag gjort ett par mätningar på min TH Sub De sidohögtalare jag använder är 2 vägs
TH subben:

Mätning i mynningen på TH:

Det ser ju ut precis som på simmen om inte bättre.
1meter från mynningen ser det ut såhär!:

Varför?Är detta normalt? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2025/07/03 : 23:42:00 En annan variant vore att kapa alla banor till glöden och hardwira med tvinnad tråd istället, då skulle man nog våga köra med AC-glöd. Men vackert blir det inte...
Lite synd att det inte fanns gerberfiler för den uppdaterade versionen av kortet. |
Imperial |
Posted - 2025/07/03 : 23:28:49 Man kaju kapa banorna på stift 9 å bygla om så behövs. Då kan man jorda skärm plåten. |
Fuling |
Posted - 2025/07/03 : 21:43:43 Borde göra det. Tror inte de där skärmarna har nåt större inflytande vid LF och med rören som katodföljare, men jag skulle nog inte gärna koppla in växelspänning på dem. |
Ryssen |
Posted - 2025/07/03 : 21:40:08 Nej så tänker jag oxå,att med dc glöd ska det gå bra. |
Fuling |
Posted - 2025/07/03 : 21:16:28 Min första tanke var att kapa banorna mellan 4 och 5 på varje rör och sen bygla från stift 9 till 4 eller 5, vilket av dem det nu är som blir bortkopplat. Då kan man mata in 6,3V på 4 och 5 via de vanliga banorna för glödström, problemet är att man får skärmen på stift 9 ansluten till glöden. Borde dock inte vara några bekymmer om man kör med dc-glöd. |
Ryssen |
Posted - 2025/07/03 : 20:38:09 quote:
De finns billiga adaptrar från ebay.
Med 6 rör blir det ca 600kr + frakt- |
Ryssen |
Posted - 2025/07/03 : 11:16:12 quote: rör som ska ha 6,3V mellan pinne 4 och 5.
6n23p har en sköld på pinne 9 går det att ansluta jorden på pinne 9 och pin 4-5 glöden då? Och gives vis dela på 4 och 5 |
Imperial |
Posted - 2025/07/03 : 10:58:38 De finns billiga adaptrar frå ebay. Då slipper man fila på kortet. Ja slår ett slag för ECC40. Kör de i mina trioder istället för ECC82 å ECC88. De låter bättre m ECC40. Så länge man kör 6,3V på ECC82 går de å köra m adapter t ECC40. |
Fuling |
Posted - 2025/07/03 : 09:50:51 Lyckades öppna Gerberfilerna med hjälp av KiCad för att kunna ta en titt på dem. Det verkar som att ena "fasen" i glödmatningen går till pinne 4 och 5 på rören och den andra till pinne 9. Gjort för att köra 12A*7-rör på 6,3V alltså, mindre roligt för alla andra rör som ska ha 6,3V mellan pinne 4 och 5. Även detta är väl lösbart genom att kapa kretskortsbanor och dra lite tråd på undersidan.
Det bästa alternativet om man vill slippa modda sönder kortet borde vara ECC81, det har rätt pinout men mer än dubbelt så hög branthet som ECC82 och kan dra ungefär samma anodström. |
Fuling |
Posted - 2025/07/02 : 22:22:03 Ja, tänkte annars att man kan skarva på med blanktråd så att rörhållarna står en centimeter ovanför kortet, då finns det plats för grid stoppers. Ett lösbart problem. |
Ryssen |
Posted - 2025/07/02 : 21:12:43 quote: Du kan prova å ha variabelt katodmotstånd å lyssna på olika bias inställningar.
Tänkte prova med konstantströms diod till katoden. |
Ryssen |
Posted - 2025/07/02 : 20:37:33 quote: den gamla versionen inte har några grid stoppers. Det kan nog ställa till det lite om man vill köra med branta rör.
Tänkte jag inte på.Iofs borde man ganska enkelt kunna böja upp benet på rörsockeln och löda dit motståndet. |
Imperial |
Posted - 2025/07/02 : 19:57:16 Om du vill köra ECC88 å vill ha lång livslängd på rören. Gå ner i anodspänning å ström så lågt de går på rörkurvan.
Du kan prova å ha variabelt katodmotstånd å lyssna på olika bias inställningar.
|
Fuling |
Posted - 2025/07/02 : 19:20:22 Jag kollade lite på schemat i morse och det verkar som att den gamla versionen inte har några grid stoppers. Det kan nog ställa till det lite om man vill köra med branta rör. |
Ryssen |
Posted - 2025/07/02 : 18:03:43 Jag kommer att använda 6N23P i mitt filterbygge,och SS regulator till glöden och HV då jag har kretskort till det. Det står att strömmen ska ligga mellan 10 -20mA, Kanske bäst att lägga sig på 12mA för att inte bränna ut röret i förtid..
Anod spänning omkring 100v.. |
Fuling |
Posted - 2025/06/30 : 21:13:24 4,5A är en hel del, jo. |
Ryssen |
Posted - 2025/06/30 : 21:07:47 Jag kommer dela vid 80hz 24db,annars så tror jag nog att mellanregistret blöder igenom. Glöden på 6st 6n6p blir ju 4,5A det är ju en heldel.... Med 6n23P blir den 1,86A låter ju mer rimligt i ett delningsfilter. |
Fuling |
Posted - 2025/06/30 : 19:53:27 De där ryska databladen är lite svårtolkade men jag tycker 15mA låter lite högt för en ECC88. Fungerar säkert bra men risken är väl att det går ut lite över livslängden.
Ren gissning dock, jag hade nog googlat lite och bildat en uppfattning om vilken anodström folk kör med för respektive rörsort. Inbillar mig att 10-12mA är vanligt för 88:or.
Rent tekniskt är det nog bra att lägga strömmen högt, brantheten ökar med ökande anodström vilket ger lägre distorsion och utimpedans. Det sistnämnda är viktigt i filterkopplingar. Nackdelen är förstås att man bränner slut på rören fortare, det blir väl att väga in pris och tillgång i ekvationen också. |
Ryssen |
Posted - 2025/06/30 : 19:05:17 https://frank.pocnet.net/sheets/112/6/6N23P.pdf Här står att varje anode ska ha 15mA,eller är det max anodström som anges? |
Ryssen |
Posted - 2025/06/30 : 18:52:57 Det finns en E-153 som ska avge 15mA. quote: Man skulle, helt på riktigt, kunna peta ner Jfetar i rörhållarna också...!
Nej nej inget fusk nu.... |
Fuling |
Posted - 2025/06/30 : 18:41:41 Så länge pinouten stämmer och man anpassar motståndet eller vad man nu har mellan katod och minusmatning så borde det gå bra att blanda olika rörsorter. Jag har för mig ryska rör har glödtrådarna kopplade på ett lite annat sätt än västerländska, det får man väl se upp med.
Jag kollade lite snabbt och det verkar finnas konstantströmdioder upp till 18mA/50V, det borde räcka långt även för lite kaxigare rör tycker jag. Möjligtvis att man får montera zenerdioder eller nåt som överspänningsskydd så att det inte blir nåt knas vid uppstart eller vid väldigt stora signaler, har inte riktigt funderat klart kring det där än.
Vill man göra sig märkvärdig så skulle det gå att använda drosslar istället för katodmotstånd också, Piemme har några modeller för 18-19 euro som borde funka men det går ju åt några stycken.
Personligen skulle jag nog nöja mig med 12dB/oktavs branthet, då går det bara åt fyra dubbeltrioder och jag skulle klara mig på de 6N6P jag har hemma. 6,3V 3A glödström dock, och helst DC tänker jag mig när det är på lågnivå och med kretskortsbanor istället för tvinnat glödkablage. 120mA till högspänningen också, det blir en hyfsad nätdel faktiskt. |
Fuling |
Posted - 2025/06/30 : 17:21:25 Ja just det, 6N23P låter bekant. Kollade på 6N1P lite snabbt också, de var i alla fall billiga om än med ganska klen branthet. Skulle tro att 6N6P vill ha 15mA eller mer för att vakna till liv, enligt allt jag hittat att läsa om dem trivs de bäst med hög anodström.
Man skulle, helt på riktigt, kunna peta ner Jfetar i rörhållarna också...! |
Ryssen |
Posted - 2025/06/30 : 17:17:24 Har 4st 6N23P hemma,då finns det lite att välja mellan... |
Ryssen |
Posted - 2025/06/30 : 16:51:37 Jo det finns en rysk variant av ecc88,6N23P. Men hur hög ström tror du att 6N6P behöver? |
Fuling |
Posted - 2025/06/30 : 16:07:03 6CG7 verkar vara en novalversion av 6SN7, borde vara ungefär i stil med ECC82 då som Millett körde med. 6N6P har bra mycket högre branthet men de vill väl ha ganska mycket högre anodström också då, plus att de drar mycket mer glödström. Nåt i stil med ECC88 vore kanske en lagom kompromiss. Dyra, men det kanske finns nån rysk variant till bra pris eller omsn kan hitta ett gäng PCC88. |