HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Mäta nåltryck på min skivspelare???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Niklas Svensson
Starting Member

5 Posts

Posted - 2012/03/19 :  21:11:24  Show Profile Send Niklas Svensson a Private Message  Reply
Hejsan.

Det var väldigt längesen jag var aktiv här på forumet, men nu var det dags. Alla mina pengar har gått till nya klockor och annat, men nu är jag tillbaka på allvar med HiFi-intresset. Kollar både hörlurar och aktualisering av skivspelaren som första åtgärder. Jag har en Clearaudio Emotion med MM pick-up och skulle vilja säkra nåltrycket på denna. För detta har jag kollat på en Shure sfg-2 våg som verkar helt OK. Alla som använder den verkar tycka att det är en bra produkt, men nästan alla verkar lägga in en liten brasklapp. Det sägs att den inte är bra med MC-pickuper för att den är magnetisk.
Vad tror ni experter här på forumet?
Min första uppgradering av skivspelaren lär bli en ny pick-up och säkerligen en MC, så dessa uppgifter är helt klart intressanta.

Hoppas på lite hjälp och hoppas även att kunna hålla er uppdaterade med mina nya äventyr i HiFi-världen.

Mvh,

Niklas Svensson - Valladolid, Spanien

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/03/19 :  21:19:54  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
Jag har med fördel använt en bra och tokbillig digitalvåg från DealExtreme. Nackdelen är leveranstiden om 4-5 veckor. Lämpligtvis köper man samtidigt en 5g kalibreringsvikt.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/20 :  08:50:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Det är helt riktigt Niklas, Shure'n är gjord i ett magnetiskt material. Men det är relativt enkelt att låta enbart diamanten väga ner den, utan att låta pickuphuset komma för nära. Jag har den själv och även en liknande som tomano58 föreslår. Jag använder dock oftast Ortofons medföljande i plast.

Obs! De dära billiga smyckesvågarna man köper från öst är ofta otroligt magnetiska, och de har usel precision om man väger ute i kanten...
Därav använder jag oftast min ortofon och ibland kontrollerar jag med Shure-vågen.

En sak till, otroligt frustrerande när man bytt pickup på spelaren och skall bara ställa in nåltrycket ordentligt; och batteriet är slut!!!

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/03/20 :  09:13:49  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Obs! De dära billiga smyckesvågarna man köper från öst är ofta otroligt magnetiska, och de har usel precision om man väger ute i kanten...

Vet ju inte om det var "min" du refererar till men den är identisk med de vågar som Pro-Ject, Clearaudio mfl säljer dock 5-10x billigare. Väger på kanten gör man inte utan på den prick som är utmärkt. Vågplattan är omagnetisk och för mina behov gör den sitt jobb utmärkt.


Edited by - tomano58 on 2012/03/20 09:14:53
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2012/03/20 :  10:38:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Obs! De dära billiga smyckesvågarna man köper från öst är ofta otroligt magnetiska, och de har usel precision om man väger ute i kanten...


Jo, så är det. Men det är enkelt fixat med en ditklistrad aluminiumbit som får sticka utanför vågen.

P.S. Min våg väger på 1/100-dels gram. Frågan är om man egetligen behöver sådan mät-nogranhet för något annat än att stilla HiFi-nevrosen... Men å andra sidan har jag för mig att jag köpte vågen på ebay för 70 spänn, så why not?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2012/03/20 :  11:54:59  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag syftade inte specifikt på "din" våg tomano58, min egen ser liknande ut och även den har en rostfri yta för vägning. Om man placerar dit en MC i viss vinkel så säger det bara 'Smack' så sitter den fastnaglad.

Just det Pac, var det inte ngn som hade bild på detta? En plastmoj eller nåt för att flytta ut vägningsytan?

Hur som... Precisionen i Shure och Ortofonvågarna ärOK i min mening, jag tror int mig kunna avgöra ljudskillnader vid 1.875gr nåltryck i förhållande till 1.925gr

Med vänlig hälsning, Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2012/03/20 :  13:53:38  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag tycker tråden passar utmärkt under Vinylforum.

quote:
Frågan är om man egetligen behöver sådan mät-nogranhet för något annat än att stilla HiFi-nevrosen...

Hur mycket svajar nåltrycket av skivans ojämnheter?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tomano58
Member

455 Posts

Posted - 2012/03/20 :  14:40:42  Show Profile Send tomano58 a Private Message  Reply
quote:
Jag syftade inte specifikt på "din" våg tomano58, min egen ser liknande ut och även den har en rostfri yta för vägning. Om man placerar dit en MC i viss vinkel så säger det bara 'Smack' så sitter den fastnaglad.

Åh, där ser man. Jag testade med magneten som hör till väggdosborrningskitet (mycket kraftig) och den nöp inte det minsta i min platta. Nu har jag ju ingen MC så än lär jag inte uppleva det ändå
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2012/03/21 :  07:43:58  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Köp en på eBay. De är populära och billiga. Men de flesta väger nog inte nåltryck med den ;-)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000