Author |
Topic |
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 07:33:25
|
OT!
quote: när foten går så får Spajsandet stå tillbaks
Pac! kanske HF skulle starta en ordspråkslista "It´s good enough for jazz" myntades en gång på blåbärsvägen
quote: Drosseln i dom stegena filtrerar spänningen till G2 på slutrören å även drivstegets Anod spänning
Jag har för mig att rippelnivån på B+ (före drosseln) ligger någonstanns runt 6V på QII. Och jag misstänker att PWs tanke är att filtrera ner detta rippel genom att lägga G2 efter drosseln. Men jag slänger ut en lite vild (och lite ogenomtänkt) tanke. Kunde man inte invertera ripplet och mata G2 som en "hum bucking" funktion?
Fö. så funderar jag på vad man kallar QIIans utgångssteg? Triod, Pentod, UL.. kopplat? Jag misstänker att detta skulle benämnas som ett triodkopplat steg?
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/03/29 07:44:45 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 07:49:22
|
Pix, Detta var en sanning med modifikation även om mycket stôlli#180;t sagts på Blåbärsvägen.
Ursprungligen ett amerikanskt uttryck när man ska spela(inte jazz) med ett aningen ostämt instrument.
Kopplingen har inget med triod att göra. Peter W. har skrivit ett "White Paper" som förklarar varför kopplingen är så mycket bättre än UL. Googla!
quote: Mycket är ju subjektivt men när foten går så får Spajsandet stå tillbaks
"När spajsaren gjort rätt går alla fötter".
Kanske Time hört uttrycket "Skit bakom spakarna"?
F.ö. är väl anti-spicetugget lite pinsamt och beror antagligen på att man inte insett vad det handlar om.
Enkel förklaring: Man använder matematiska modeller av komponenter där ex.vis en triodmodell med stor noggranhet avbildar Ua/Ia-kurvorna. Man använder exakt samma formler för elektriska funktioner som man gjorde förr. Enkel matematik.
Fördelen: Det som tog ingenjörn(läs Walker/Hafler) iklädd sin vita labbrock en vecka att räkna ut med hjälp av räknesticka och rutat block tar nu några minuter. I datamiljö går det snabbt och blir lättöverskådligt. Med Spice blir det mer tid över till provlyssning.
Men det krävs fortfarande en Walker /Hafler(som vi förutsätter var goda lyssnare) för att det ska bli bra. Ex.vis QII#180;s motkopplingsslinga är svår att begripa än idag. Pure genius!
Bo var en av dom första, som jag hört talas om, som använde Spice. Har för mig att han lät Jens göra datahanteringen. Måste ha varit för mer än 20 år sedan. Någon som vet när Spice uppfanns på Berkely?
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2012/03/29 08:37:14 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 08:01:43
|
quote: Kopplingen har inget med triod att göra. Peter W. har skrivit ett "White Paper" som förklarar varför kopplingen är så mycket bättre än UL. Googla!
Oki, ja kopplingen skiljer sig ju något mot trad. UL, men det finns ju släktskap Jag skall leta reda på PWs vita papper
quote: När spajsaren gjort rätt går alla fötter
Hahaha, ni ser, Det finns många dolda poeter här på HF
/Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2012/03/29 08:03:15 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 08:43:02
|
Spajsare Får tipsa Engström eller vem som nu håller i SAOL om den. I dolda poeters sällskap sannerligen. quote: Någon som vet när Spice uppfanns på Berkely?
Om mitt minne inte sviker mej nu så var SPICE en mod av CANCER, "Computer Analysis of Nonlinear Circuits, Excluding Radiation", kodat i FORTRAN och kom i version 1 1973.
Nåväl, igår gick en beställning till AnTek iväg. Beställde både 300 och 350 voltare att testa med. Beställde även såna här https://www.antekinc.com/details.php?p=160 så blir det extra nördproffsigt och kanske mer EMI-fritt. Samt lite annat smått och gott för att fylla två mediumboxar.
Ikväll tänkte jag mumma mej och dra på skepparkavajen för att hedra Blomman med ett besök så med lite tur så blir en hel del rör matchade.
Måste även få till något till Edcor idag. Precis när jag hade bestämmt mej för en order så kom jag på att sannolikheten är högst att jag matchar detta bygget med ett par 4-ohmare och små OPTerna har ju bara en utgång. Jobbigt, skall man beställa två par då för alla eventualiteter
Just nu sitter jag och skissar lite på fysiska layouter. Vill undvika ormboet om jag skall kunna få till något pedagogiskt på en bildtråd. Så det "rör" på sig, precis som Fingal Olsson.
|
Edited by - Stajo on 2012/03/29 10:53:04 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 20:45:35
|
Var ligger Blåbärsvägen? Och vart leder den, den verkar vara intressant. Dagen blev, som många andra dagar, inte riktigt som jag hade tänkt mej. Lite symptomatiskt så blir många dagar som ser lugna ut i arbetsalmanackan kaotiska. Så var denna.
Det där med spajsande är ju ett hett ämne. Personligen är jag lyckligt ovetande om båda kapitlen men det skall sägas att det hade tagit mej lång tid att hitta tråden om inte Magister Söderquist hade trätt in och presenterat ovärderliga scheman att utgå ifrån.
Och utan Pix-Lars visualiserande beskrivningar av såväl elementär som avancerad ellära så hade man ju inte ens varit i närheten att börja med att varken löda eller skriva.
Och om inte Time hade funnits med på fnurran så hade vi ju varken haft något att starta med eller att avsluta med.
Och, även om jag ringt Blomman 118 gånger idag (han väcktes just av More10, så hade jag ju inte haft någon att käfta med angående rör, matchningar, kondingar eller bandy.
Så, detta är ett forum i sitt esse. En massa bidragande krafter som skapar något. Fint som snus.
Sen kan man ju träta i oändligheten om olika lösningar i teorin. Jag tänkte att jag skulle elda på detta lite genom att utmana er att slåss om ämnet "less is more or bigger is better" i ämnet strömförsörjning.
En klassisk approach på ämnet strömförsörjning är stor trafo och mycket konding. Då är du HiFi. Det finns olika approacher. NAD hade sin, mindre trafo, väl utvalda och sizade kondingar. Rotel var väl mer åt trafohållet, en stor strömkälla och mindre jox på vägen.
Rörvärlden har haft liknande trender. Svalanders "Wima-fieranden" med parallellning av lytarna, stora kondingar, små kondingar, mycket broms, lägre rippel och högre induktans , lite broms, högre rippel och lägre induktans.
Nu är vi i PP-sfären. Då skall det stå klart att så lite jox (induktans) på vägen som möjligt förmodligen bättrar på ljudet. Detta på grund av utsläckning av ripplet i själva konstruktionen. Men hur mycket/litet är frågan. Vad skall man ge OPTn, vad skall man ge styrgallret i utgångsrören. Är det bra med en stor drossel innan hela härket som Jones gör? Är det bättre att lämna flödet öppet till anoderna som Williams? Eller är utsläckningen så bra att vi klarar oss hela vägen till HiFi med ett mindre C-R-C till utgången och ett påföljande R-C till förförstärkeriet på samma källa?
Eller skall vi mata småsignalerna separat? De kanske mår bra om en lagom småfiltrerad spänning på deras nivå?
Filtren: Är förstakondingarna viktigast med sitt storartade grovjobb och håller resten av kondingarna mest på med lite smålir? Eller är sistakondingen viktigast för att det är den som levererar anodströmmen?
Jag har fått många mail/PMs om detta. Jag tycker vi lyfter upp det och diskuterar det. Som sagt, ingen åsikt eller tanke är för liten, för ointressant eller framför allt på förhand avgjord. Som jag inledde med, mången framgångsrik tillverkare har haft sin approach.
Handsken är kastad, igen. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/29 : 23:40:41
|
Jag fick frågan om jag kan presentera byggtråden på DiyAudio istället. På engleska. Det är klart jag kan. Vad tycker ni? |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 00:05:06
|
quote: Både och såklart
Mina snurrigheter tror jag ingen bryr sig om men Larsas scheman är ju publicerade här på hans initiativ. Jag vet dock att några av dem är publicerade där redan innan men vill helst ha ett ok innan jag hänvisar till dem isåfall.
Men du hänger ju där också Lars så du kan ju friskriva dej från mina dumheter. Det gör du ju bra ändå iofs, även här:) |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 00:36:06
|
quote: Var ligger Blåbärsvägen? Och vart leder den, den verkar vara intressant.
I Karlskoga. Där, på Blåbärsvägen, bodde den legendariske Bo Hansson som tyvärr avled ganska nyligen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2012/03/30 00:37:06 |
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 16:38:20
|
Staffan, quote: Handsken är kastad, igen
Jag tror ingen vill fightas om att ha rätt över någon annan Det finns många vägar till rom, men oftast är den raka den bästa Enkelhet är en dygd, som vår vän på Blåbärsvägen visade. Både i ord och i handling /Pix
|
Edited by - pix on 2012/03/30 16:38:59 |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 18:53:26
|
Det har du nog alldeles rätt i, och det var självklart bara bildligt menat från min sida. Sättet att prova sig fram är kanske att först montera i något väldigt standardmässigt för att sedan gå upp och ned i farad mm, byta kondingtyp och lyssna.
Dessa är väldigt enkla och praktiska och handskas med, oktalsocklar med 2*50 uF 400 V per rör. Lite snygga tycker jag. De kan man ju starta med. Bara att bygla plus-stiften med ett motstånd så har man ett C-R-C.
|
|
|
pix
200.000-klubben
4173 Posts |
Posted - 2012/03/30 : 21:20:14
|
quote: Sättet att prova sig fram är kanske att först montera i något väldigt standardmässigt för att sedan gå upp och ned i farad mm, byta kondingtyp och lyssna.
Håller med Tuta och kör Staffan /Pix
|
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2012/03/31 : 08:56:21
|
Jag tror inte jag är en antispajsartuggare (!) har all respekt för spajsarkillarna eftersom jag inte har fått tillräckligt med intresse för det själv, vilket jag borde... menade något annat som inte gick fram. Nåväl, förslag är framlagt, hoppas det kommer låta bra. |
Lämnat forumet |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/04/08 : 23:30:54
|
Ibland blir man för "ivägburen" som det heter på engelska. Då får man sansa sig med en southern comfort och ta en nypa luft. Jag tog lite påsklov och blev lite tjockare, samt läste M.J's Valve Amplifiers v3 till sidan 172. Mycke matte var det och jag måste gå tillbaks för att fatta men det finns en del att hämta i den skriften.
Jag och Blomman mättade öronen med hårdrock och matchade rör härom natten. Vi kom välan igenom hela 80-talet samt en 70-80 rör innan jag med ringande öron lallade hem genom stockholmsnatten.
I väntan på atlantförsändelser så har jag plitat lite på byggbeskrivningens skelett, försökt förstå konstuktionerna såpass att jag kan beskriva dem samt läst lite andra skrifter. Denna försökte jag transkriptera samtidigt som jag sufflerade sonens PSP-spelande på hemresan med SJ: http://www.diyaudio.com/wiki/Baby_Huey_PP_EL84_amplifier
Wiki är ett bra format som jag gillar. Helst om man lägger upp det så att man har en huvudtråd med elementa och klickbara utvik om man vill ha matematiken etc som överkurs på varje stycke. HFF borde ha det.
Järnen dyker nog inte upp på ett par dagar. Edcor tillverkar on demand så det är 6-8 veckor. Så jag dammar med lite annat. Dessa t ex:
Drällde på dem med lite grundfärg och sprayspackel jag hade hemma.
Jag har svetsat igen dessa på alla möjliga håll då de var helt perforerade av allehanda moddningshål. Jag skall ta upp de jag behöver när det är dags. Jag har även hädat loss och moddat pentodhållarchassiet. Om det är någon flaw på Q2ornas underbart genomtänkta och kompakta chassie så är det dålig ventilation till slutpentoderna. Drar man i ett par cocacolarör där så smälter nättrafon. Jag gjorde som på dragbiken, borrade lätthål:
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 00:34:19
|
Hur går det med detta projekt? |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 12:13:56
|
Hej
Jo, det förarbetas kan man säga. Edcorjärnen ondemand-tillverkas ju så det tar lite tid men nu fick jag skeppningsorder igår så de är väl påväg förhoppningsvis.
Sen har jag terroriserat Blomman en hel del så samtliga ryss-EL84or är nu matchade, samt en hel del annat. Det återstår lite ECC88or och lite annat jox som ligger och guppar i båten.
Blomman rotade även fram lite olika gamla chassie-lik, så en stor del av (den soliga) helgen tillbringades i en lånad lackbox där lite olika lådor börjar få hyfs. Jag är dock alldeles för otålig när det gäller lackering så det gick åt en halv sopsäck med sprayburkar och ett par meter våtslippapper, och ändå är inte sista lagren lagda.
Antekjärnen ligger hemma sedan ett tag, men jag har inte bänkat dem med last än. Jag köpte både 300-0-300 och 350-0-350 att testa kretsen för olika likriktar/filtertyper med.
Jag hade tänkt mej göra lite olika alternativ vdg likriktning i beskrivningen. Dubbla EZ81, enkelt GZ34 samt två eller fyra dämpardioder är väl vad vi har snurrat kring.
Sen hittade vi en fin E-kärna som hade biaslindning så det kan hända att vi testar en fixed-bias modell oxå. 0-290 anod ut så vill man ha rör i likriktningen så kan man köra hybrid.
Sen hade Blomman även ett par Dyna Z 565 OPTs som passar helfint, troligen från en gammal ST-35 så om tiden hade funnits så hade jag kunnat kört en prototyp nu men tiden har inte räckt till. Lackeringen stal detta och dumt nog så är jag ju perfektionist med sånt där.
Jag har även förberett ett lödbleckskort som ger en hyfsat pedagogisk fysisk överblick för ett av byggena. Limmade ihop två kartongbitar med epoxy med ett 50-tal lödbleck uppstickande, samt hål för rörsocklarna. Blev ganska fint. Sen tänkte jag göra ett annat där jag löder i princip enbart från socklarna för att visa på lite olika byggprinciper. Jag skulle kunna posta lite bilder här men jag håller mej nog tills vi är igång med prototyperna. Och bildtråden tänkte jag hålla på tills något börjar låta hyfsat, men jag dokumenterar under byggenas gång.
Några sidor bygg-guide i word har dock blivit till. Jag tänkte försöka hålla mej på nivån : "stiftet i mitten på RCA-kontakten är signalens plus" ungefär så att alla som vill kan göra ett försök. Vi får se vad det blir, men jag märkte att det var en utmaning när jag skrev, det blir ganska långa stycken om varje detalj.
Så, det jobbas på det, men som sagt, det är resan som är målet som någon sa.
Staffan |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 13:39:51
|
quote: Sen hade Blomman även ett par Dyna Z 565 OPTs som passar helfint,
Dessa är värda sin vikt i guld. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 16:04:58
|
Det som gör 565 värda något är att de ej är nyproducerade. Vi vet att dessa håller hög klass, om klonerna vet vi inget.... |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 17:03:50
|
Nej, men låter nu kretsen ok i Edcor och orginal 565 så kan man ju drista sig till ett jämförelsetest kanske. $80 är ju faktiskt inte så svettigt jämfört med Edcors om de låter bättre. Billigare än Hammond. |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/02 : 21:08:03
|
Här är en bild på hur en fysisk layout skulle kunna se ut i Blommans chassie som var förborrat med ingångsrören mot varandra i mitten.
Och här är det verkliga lödstödkortet med lite komponenter ditlagda.
Från sidan. Lödöronen är Elfas på 100-pack. Böjer stora ringen 90 grader, jackar den övre pappbiten med mattkniven och fjölar upp långändan, smäckar igen med epoxy och en pappbit på andra sidan. Enkelt.
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2671 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 06:02:26
|
Det där blir strålande förutom en liten detalj! Ja ska inte va petig men hur mycket värme tål ditt kort som du ska montera komponenterna på
Det är bra att du har fått upp flåset för snart får du komma ner å katalogisera min PXX-xx, DXX-xx å UXX-xx rör å effektmotstånd
Jag har flera olika utg trafos som vi kan testa framöver. Lundahl, Parmeko DEM tech. mfl...
Åsså kan du få gå i min målarskola. Steg 1:Står det att färgen innehåller vatten eller ska blandas med det så åker hela skiten i sjön. Steg 1,5;Innehåller den Olja ska man kolla vilka roliga saker man kan blanda den med. Olja ska man inte blanda med vatten. Steg 2;Se till att det finns nån mindre trevlig granne i närheten som man kan störa så att man får känna att man e på topp.
Resterand steg är Irl |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Stajo
Member
592 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 07:30:12
|
quote: hur mycket värme tål ditt kort som du ska montera komponenterna på
Jag satte lödkolven på 430 grader och häll mot både lödbleck, epoxy och direkt mot kartongen och enda gången det händer någor är direkt mot kartongen, då blir det ett litet märke. Men det brinner inte. Lackad hårdpapp är väl vad de flesta komponenter satt i förr i tia?
quote: komma ner å katalogisera
jag började ju med motstånden så det är väl bara att köra på
quote: Steg 2
steg 3 låt grundfärgen torka innan du blajjar på lacken |
Edited by - Stajo on 2012/05/03 07:31:37 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2012/05/03 : 08:04:01
|
Du bör ha lufthål i kortet runt slutrören. Se ex.vis ST-35. |
|
|
Topic |
|